Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:Aikuisopiskelija on hemmoteltu kroisos, joka tienaa enemmän kuin moni eläkeläinen

Vierailija
25.01.2018 |

Nyt aikuisopiskelijan joutuivat työttömien sijaan kohteeksi.

OLIN oikeutettu aikuiskoulutusrahaan. Täytin kaikki kriteerit: minulla oli yli kahdeksan vuoden työhistoria, olin opintovapaalla yli kaksi kuukautta ja opintoni johtivat tutkintoon. Tästä hyvästä pääosin työnantajien ja työntekijäjärjestöjen ylläpitämä Koulutusrahasto myönsi minulle täyden aikuiskoulutus­rahan. Tililleni kilahteli joka arkipäivä aikuisopintotuen perusosa (27,78 euroa) ja aikuistuen ansio-osa (45 prosenttia perusosan ja päiväpalkan erotuksesta).

Sain viikossa suurin piirtein saman verran rahaa kuin opiskelijatoverini kuukaudessa. Kansaneläkkeellä olevaan vanhukseen verrattuna tienasin monta sataa euroa enemmän – opiskelemalla.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005537319.html?utm_campaign=tf-HS&u…

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin perheellisenä aikuisena ammatin itselleni saamalla kelan opintotukea (netto ~220€/kk) ja nostamalla lainaa pankista. Arvatkaa oliko rikasta elämää!

Vierailija
2/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyknvylbvhj kirjoitti:

Itse opiskelin perheellisenä aikuisena ammatin itselleni saamalla kelan opintotukea (netto ~220€/kk) ja nostamalla lainaa pankista. Arvatkaa oliko rikasta elämää!

Minä opiskelin yksin asuvana nuorena itselleni ammatin tuolla summalla. Ei ollut puolison rahoja taikka lainaa käytettävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etujahan on heikennetty. Sitä saa enää 15 kk kun ennen sai 18 kk.

Vierailija
4/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mitä jos tarkasteltaisiin joskus yhteiskunnan varakkaita syöttöporsaita, kuten kansanedustajia, joilla kyllä etuja riittää. Samoin kirkon johtoa voisi tarkastella, muitakin kuin Laajasaloa.

Suurimmat rahat menevät rikkaille, ei tavallisella kansalaiselle.

Vierailija
5/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistohallituksen kätyrilehti tekee taas parhaansa. Eikö hävetä olla noin läpinäkyvä.

Vierailija
6/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyknvylbvhj kirjoitti:

Sama. Perheen takia en voinnut muuttaa edes opiskelupaikkakunnalle, joten koko opintotuki meni polttoaineisiin. 

En silti kadu. Kiitos ilmaisesta koulutuksesta!

Vierailija
7/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri tällainen hemmoteltu kroisos tällä hetkellä.

Olen ollut töissä 12 vuotta. Perhettäkin on.

Saan opiskella nyt minua kiinnostavia opintoja, maksankin kyllä niistä, ja ne lisäävät osaamistani ja kun olen opintoni suorittanut, voi työnantajani tarjota uutta palvelua. Minusta ihan hyvä tilanne.

Ilman aikuisopintorahaa minun ei olisi mahdollista tätä tehdä enää tässä elämänvaiheessa. Nuorena opiskelijana oli ihan eri asia, kun ei tarvinnut huolehtia kuin itsestään.

Vierailija
8/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko aikuiskoulutustuki nyt muka huono juttu? Ihmisiä patistetaan kouluttautumaan lisää, mutta pitäisikö sitä sitten lähteä työelämästä ja mahdollisesti perheellisenä opiskelemaan pelkällä opintotuella? Jollain se perhe on kuitenkin elätettävä ja jos vanhemmat kouluttautuvat lisää niin viimeistään yhteiskunta kuitenkin varmistaa toimeentulon.

Vierailija
9/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin siis on synti, jos yrittää itseään kouluttaa jotta olisi mahdollisesti töitä vielä tulevaisuudessakin. Aikuisopiskelijoilla monesti on huollettavia jotka pitää elättää opiskelunkin aikana, toisin kuin eläkeläisillä.

Kyllä ei koskaan ole hyvä.

Vierailija
10/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vähän perehtyä asiaan. Opintotuki on 250€/kk. Minimieläke, eli takuueläke on 775€/kk. Jos mediaanituloinen (3000€/kk brutto) alkaa aikuisopiskelijaksi, hänen ansisidonnaisensa olisi 1673€/kk. Siitä laskettu aikuisopintotuki olisi 1081€/kk. Lisäksi verotus tasaisi opintotuen, eläkkeen ja aikuisopintotuen määrän eroa.

Vaikka mielipidekirjoittaja on faktojen osalta oikeassa, on kirjoitus kovin asenteellinen.

Vierailija
11/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistohallituksen kätyrilehti tekee taas parhaansa. Eikö hävetä olla noin läpinäkyvä.

Hesari ei ole oikeistohallituksen kätyrilehti. Sen kohderyhmänä on jo hyvän aikaa olleet punavihreät, akateemisesti koulutetut, kultturellit, kaupunkilaiset sinkkunaiset. Kaikkea kauhistellaan ja mieltä pahoitetaan.

Minulle, hyvätuloiselle, keski-ikäiselle, porvarillisesti ajattelevalle kaupunkilaismiehelle siinä ei ole enää mitään luettavaa.

Vierailija
12/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etujahan on heikennetty. Sitä saa enää 15 kk kun ennen sai 18 kk.

No, halutaan heikentää lisää. Sitähän tälläkin jutulla taas haetaan.

Vierailija
13/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ensin laitettaisiin näille hemmotelluille kermaperse-eläkeläisille (yli 2,5k/br) eläkekatto tai kiristetään näiden eläkeläisten verotus tappiin? Tai edes jotain vastikkeellisuutta eläkkeen saannille. Käydään vasta sitten heikompien kimppuun.

Vierailija
14/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesari ei ole oikeistohallituksen kätyrilehti. Sen kohderyhmänä on jo hyvän aikaa olleet punavihreät, akateemisesti koulutetut, kultturellit, kaupunkilaiset sinkkunaiset. Kaikkea kauhistellaan ja mieltä pahoitetaan.

Minulle, hyvätuloiselle, keski-ikäiselle, porvarillisesti ajattelevalle kaupunkilaismiehelle siinä ei ole enää mitään luettavaa.

Tämä on kyllä niin totta..

Minä opiskelen nyt aikuisena uutta ammattia, ja saan kuntoutusrahaa tähän tarkoitukseen, kun entiseen ammattiin en pysty enää sairauden takia. Eli tuloni ovat muihin opiskelijoihin verrattuna varsin ruhtinaalliset, mutta niin on menotkin.  Yksinhuoltajaperheessä kulut moninkertaistuvat, kun joutuu toiselle paikkakunnalle opiskelujen takia. Ei niitä tukia ihan huvin vuoksi makseta, kyllä ne johonkin aina perustuvat. 

Vierailija
15/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen kirjoitus kaiken kaikkiaan.

Nykypäivänä ei edes tuo 8 vuoden työssäolo niin vaan toteudu. Lisäksi työnantajan täytyy olla halukas myöntämään opintovapaata, sille jääminen ei ole mikään ilmoitusluontoinen asia.

Kyllä minä tämän edun soisin kaikille, jotka kriteerit täyttävät. Rahasta maksetaan veroa 20% ja se peritään takaisin jos opintoja ei ajallaan suorita. Ja tosiaan, rahaa saa maksimissaan 15kk eli ei sen turvin kovin pitkää tutkintoa kroisostella.

Vierailija
16/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gyknvylbvhj kirjoitti:

Minä opiskelin yksin asuvana nuorena itselleni ammatin tuolla summalla. Ei ollut puolison rahoja taikka lainaa käytettävissä.

Sama laina kuin muillakin eli opintolaina on ollut käytettävissäsi

Vierailija
17/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älähänvalehtrle kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gyknvylbvhj kirjoitti:

No eipä ollut.

Vierailija
18/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älähänvalehtrle kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gyknvylbvhj kirjoitti:

No eipä ollut.

Miksi ei ollut? Monesti luottotiedotonkin saa opintolainaa, koska valtio takaa sen.

Vierailija
19/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksiköhän moni aikuisopiskelija joutuu hakemaan toimeentulotukea...?

Vierailija
20/68 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen omaehtoisesti, käteen jää 725€/kk. Ei tällä nyt ihan hirveästi kyllä juhlita kun mitään muuta tuon lisäksi ei tule, eli asumismenot sun muut menee tuosta myös ja elämäntilanne on kuitenkin hieman eri kuin nuoremmilla luokkakavereilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän