HS:Aikuisopiskelija on hemmoteltu kroisos, joka tienaa enemmän kuin moni eläkeläinen
Nyt aikuisopiskelijan joutuivat työttömien sijaan kohteeksi.
OLIN oikeutettu aikuiskoulutusrahaan. Täytin kaikki kriteerit: minulla oli yli kahdeksan vuoden työhistoria, olin opintovapaalla yli kaksi kuukautta ja opintoni johtivat tutkintoon. Tästä hyvästä pääosin työnantajien ja työntekijäjärjestöjen ylläpitämä Koulutusrahasto myönsi minulle täyden aikuiskoulutusrahan. Tililleni kilahteli joka arkipäivä aikuisopintotuen perusosa (27,78 euroa) ja aikuistuen ansio-osa (45 prosenttia perusosan ja päiväpalkan erotuksesta).
Sain viikossa suurin piirtein saman verran rahaa kuin opiskelijatoverini kuukaudessa. Kansaneläkkeellä olevaan vanhukseen verrattuna tienasin monta sataa euroa enemmän – opiskelemalla.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005537319.html?utm_campaign=tf-HS&u…
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko aikuiskoulutustuki nyt muka huono juttu? Ihmisiä patistetaan kouluttautumaan lisää, mutta pitäisikö sitä sitten lähteä työelämästä ja mahdollisesti perheellisenä opiskelemaan pelkällä opintotuella? Jollain se perhe on kuitenkin elätettävä ja jos vanhemmat kouluttautuvat lisää niin viimeistään yhteiskunta kuitenkin varmistaa toimeentulon.
Monella opiskelijalla on perhe ja silti he saavat vain perustuet. Miksi opiskelijan korkea ikä ja ennen opintoja hankitut lapset ovat asia, josta pitää erikseen palkita?
Aikuiskoulutustuki edellyttää useita työvuosia. Miksi nuori opiskelija pitäisi palkita asiasta, jota hänellä ei ole?
Eli voimme kysyä, miksi aikuiskoulutustukea ylipäätään pitää maksaa, jos se asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan etenkin kun meillä jo nyt on olemassa varsin toimiva opintotukijärjestelmä. Se työvuosien jälkeen opiskelu ei ole yhtään sen arvokkaampaan kuin muutenkaan.
Onko aikuiskoulutustuki yhtä suuri kuin kokoaikaisen työntekijän palkka, jolla on jo 8 vuotta työkokemusta? Ei taida olla. Jos työnantaja haluaa työntekijän kouluttautuvan ja luopuvan näistä tuloista koulutuksen ajaksi, niin totta kai se tuki, jolla on tultava opiskelun aikana toimeen, on oltava sen verran kohtuullinen, että työntekijä niistä palkkatuloistaan on valmis luopumaan. Normaali opiskelija ei joudu tällaista valintaa tekemään.
Niin. Tässä on vain sellainen kummallisuus, että työntekijä saa omasta tahdostaan jäädä opintovapaalle ja työnantajan on siihen pakko suostua. Ja työntekijä voi opuntovapaallaan opiskella ihan mitä vain tutkintoon johtavaa. Ei siis tarvitse olla mitenkään omaan työhön liittyvää edes. Ja tätä tuetaan siis runsain varoin yhteiskunnan kassasta.
Myöntämiskriteerien pitäisi olla tiukemmat!
Useimmat pyrkivät alan vaihtoon aikuiskoulutustuella. Siis työstä, joka on epävarma turvallusempaan tai paremmun palkattuun.
Joo varmasti näin. Ja vaikka mitä motiiveja tähän on. Avainsana on vakituinen työpaikka. Jos sulla on sellainen, niin tie on auki.
Vierailija kirjoitti:
Gyknvylbvhj kirjoitti:
Itse opiskelin perheellisenä aikuisena ammatin itselleni saamalla kelan opintotukea (netto ~220€/kk) ja nostamalla lainaa pankista. Arvatkaa oliko rikasta elämää!
Näinhän sen pitääkin mennä. Yhteiskunta tarjoaa rahoituksen tietyksi ajaksi ja tässä ajassa jokainen normaalijärkinen kykenee opiskelemaan itselleen ammatin. Jos ei kykene tai opiskelee väärää alaa niin tehdyt virheet on tietenkin korjattava omalla kustannuksella.
Nykyään pitää olla valmis kouluttautumaan uusiin ammatteihin koko elämän ajan työikäisenä. Vanhoja ammatteja poistuu ja uusia tulee kovaa vauhtia. Myös työpaikkojen puute tietyillä aloilla ajaa ammatin vaihtoon. Joskus terveydelliset syyt. Joskus jotkin muut syyt. Harvaa työtä enää voi tehdä tai ylipäätään löytää / pystyy vastaanottamaan ilman koulutusta joten uudelleen kouluttautuminen on tätä päivää. Tottakai yhteiseskunnan pitää tukea uudelleenkouluttautumisessa. Perheelliselle aikuiselle reilu 200 per kk on liian vähän. Nostan hattua sille joka noin pienellä tuella on onnistunut. Siinä on tsemppihenkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko aikuiskoulutustuki nyt muka huono juttu? Ihmisiä patistetaan kouluttautumaan lisää, mutta pitäisikö sitä sitten lähteä työelämästä ja mahdollisesti perheellisenä opiskelemaan pelkällä opintotuella? Jollain se perhe on kuitenkin elätettävä ja jos vanhemmat kouluttautuvat lisää niin viimeistään yhteiskunta kuitenkin varmistaa toimeentulon.
Monella opiskelijalla on perhe ja silti he saavat vain perustuet. Miksi opiskelijan korkea ikä ja ennen opintoja hankitut lapset ovat asia, josta pitää erikseen palkita?
Aikuiskoulutustuki edellyttää useita työvuosia. Miksi nuori opiskelija pitäisi palkita asiasta, jota hänellä ei ole?
Eli voimme kysyä, miksi aikuiskoulutustukea ylipäätään pitää maksaa, jos se asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan etenkin kun meillä jo nyt on olemassa varsin toimiva opintotukijärjestelmä. Se työvuosien jälkeen opiskelu ei ole yhtään sen arvokkaampaan kuin muutenkaan.
Onko aikuiskoulutustuki yhtä suuri kuin kokoaikaisen työntekijän palkka, jolla on jo 8 vuotta työkokemusta? Ei taida olla. Jos työnantaja haluaa työntekijän kouluttautuvan ja luopuvan näistä tuloista koulutuksen ajaksi, niin totta kai se tuki, jolla on tultava opiskelun aikana toimeen, on oltava sen verran kohtuullinen, että työntekijä niistä palkkatuloistaan on valmis luopumaan. Normaali opiskelija ei joudu tällaista valintaa tekemään.
Niin. Tässä on vain sellainen kummallisuus, että työntekijä saa omasta tahdostaan jäädä opintovapaalle ja työnantajan on siihen pakko suostua. Ja työntekijä voi opuntovapaallaan opiskella ihan mitä vain tutkintoon johtavaa. Ei siis tarvitse olla mitenkään omaan työhön liittyvää edes. Ja tätä tuetaan siis runsain varoin yhteiskunnan kassasta.
Useimmat pyrkivät alan vaihtoon aikuiskoulutustuella. Siis työstä, joka on epävarma turvallusempaan tai paremmun palkattuun.
Joo varmasti näin. Ja vaikka mitä motiiveja tähän on. Avainsana on vakituinen työpaikka. Jos sulla on sellainen, niin tie on auki.
Työkkäristä voi kysellä mahdollisuuksia opiskella ansiosidonnaisella. Aika moni saa. Summa on sama.
Äläolehölmö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gyknvylbvhj kirjoitti:
Itse opiskelin perheellisenä aikuisena ammatin itselleni saamalla kelan opintotukea (netto ~220€/kk) ja nostamalla lainaa pankista. Arvatkaa oliko rikasta elämää!
Näinhän sen pitääkin mennä. Yhteiskunta tarjoaa rahoituksen tietyksi ajaksi ja tässä ajassa jokainen normaalijärkinen kykenee opiskelemaan itselleen ammatin. Jos ei kykene tai opiskelee väärää alaa niin tehdyt virheet on tietenkin korjattava omalla kustannuksella.
Nykyään pitää olla valmis kouluttautumaan uusiin ammatteihin koko elämän ajan työikäisenä. Vanhoja ammatteja poistuu ja uusia tulee kovaa vauhtia. Myös työpaikkojen puute tietyillä aloilla ajaa ammatin vaihtoon. Joskus terveydelliset syyt. Joskus jotkin muut syyt. Harvaa työtä enää voi tehdä tai ylipäätään löytää / pystyy vastaanottamaan ilman koulutusta joten uudelleen kouluttautuminen on tätä päivää. Tottakai yhteiseskunnan pitää tukea uudelleenkouluttautumisessa. Perheelliselle aikuiselle reilu 200 per kk on liian vähän. Nostan hattua sille joka noin pienellä tuella on onnistunut. Siinä on tsemppihenkeä!
Miksi myöntämiskriteerit sitten eivät ole sellaiset, että tuki myönnettäisiin vain niille, joiden on pakko vaihtaa ammattia (työpaikkojen puute, terveydelliset syyt ym.)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen kirjoitus kaiken kaikkiaan.
Nykypäivänä ei edes tuo 8 vuoden työssäolo niin vaan toteudu. Lisäksi työnantajan täytyy olla halukas myöntämään opintovapaata, sille jääminen ei ole mikään ilmoitusluontoinen asia.Kyllä minä tämän edun soisin kaikille, jotka kriteerit täyttävät. Rahasta maksetaan veroa 20% ja se peritään takaisin jos opintoja ei ajallaan suorita. Ja tosiaan, rahaa saa maksimissaan 15kk eli ei sen turvin kovin pitkää tutkintoa kroisostella.
Väärin. Opintovapaa on pakko myöntää.
Kyllä, mutta sen alkamista voi työnantaja perustellusti siirtää puoli vuotta. Jollekin se voi tarkoittaa sitä, etteivät suunnitellut opinnot onnistukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäristä voi kysellä mahdollisuuksia opiskella ansiosidonnaisella. Aika moni saa. Summa on sama.
Kyllä, tämä on toinen tapa, jos joutuu työttömäksi. Tosin tätäkin tapaa on tulkittu vähän miten sattuu ja hyväksytty esim. omaehtoinen irtisanoutuminen ennen koulutuksen alkua.
Kadehdi vaan, ap. Olen perheellinen aikuinen ja opiskelen ansiosidonnaisella. 2 vuoden ajan reilut 1600€/kk.
Opiskelen omaehtoisesti: 1670 e tulee bruttoa ja käteen jää n. 1400 e. Lähdin opiskelemaan, jotta työnantajani voi vakinaistaa minut, sillä minulla ei ollut koulutusta alalle, jolla työskentelin. Nyt saan koulutuksen, vakipaikan ja eipä tarvi pelätä työttömyyttä.
Ainiin, ja lapsia on kolme tässä taloudessa.
Ja ainiin, ennen tätä olin maksanut omasta pussistani vähän päälle tuhat euroa avoimista opinnoista, jotta pelaisin varman päälle ja pääsisin sisään ammattikorkeakouluun.
Suoritan myös opintoja kovalla vauhdilla: 4 kk ja suoritin 60 opintopistettä. Ja tiedättekö miksi? No, koska haluan pian töihin enkä kuluttaa aikaani koulunpenkillä! Minä Oikeasti Haluan Töihin.
Koko Suomi huutaa ihmisiä työllistymään ja kun ihmiset alkavat opiskella, niin siitäkin löydetään valittamista.
Mitäpä jos suunnattaisiin huomiomme yhteiskuntamme heikoimmissa asemissa olevien sijaan näihin hyvä veli -verkostoissa loisiviin herroihin ja poliitikkojen muhkeisiin tyhjänpäiväisiin etuuksiin? Työttömiä on parjattu ihan riittämiin ja suunniteltu heitä varten tämä aktiivimalli. Seuraavaksi varmasti suunnitellaan tukien poistoa opiskelijoilta, vaikka sitä rahaa jaetaan noille valmiiksi hyväosaisille hyville veljeksille.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen omaehtoisesti: 1670 e tulee bruttoa ja käteen jää n. 1400 e. Lähdin opiskelemaan, jotta työnantajani voi vakinaistaa minut, sillä minulla ei ollut koulutusta alalle, jolla työskentelin. Nyt saan koulutuksen, vakipaikan ja eipä tarvi pelätä työttömyyttä.
Ainiin, ja lapsia on kolme tässä taloudessa.
Ja ainiin, ennen tätä olin maksanut omasta pussistani vähän päälle tuhat euroa avoimista opinnoista, jotta pelaisin varman päälle ja pääsisin sisään ammattikorkeakouluun.
Suoritan myös opintoja kovalla vauhdilla: 4 kk ja suoritin 60 opintopistettä. Ja tiedättekö miksi? No, koska haluan pian töihin enkä kuluttaa aikaani koulunpenkillä! Minä Oikeasti Haluan Töihin.Koko Suomi huutaa ihmisiä työllistymään ja kun ihmiset alkavat opiskella, niin siitäkin löydetään valittamista.
Esim. sinullehan tämä tuki on täysin perusteltu. Se vain mättää, että tätä tukea myönnetään väärin perustein. Siihen pitäisi saada joku tolkku, jotta esim. sinun kaltaisissa tilanteissa oleville tätä tukea voitaisiin jatkossakin maksaa!
Moni ei varmaan huomannut, että tukea saa vain työssä käyvät ja rahat tulevat suurimmalta osin muualta kuin valtiolta.
Palkansaajan aikuiskoulutustuen saamisedellytykset lyhyesti
Voit saada täysimääräistä aikuiskoulutustukea, jos olet omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, olet työ- tai virkasuhteessa ja
olet ollut työelämässä yhteensä vähintään kahdeksan vuotta ja
olet ollut nykyisen työnantajan palveluksessa vähintään vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua ja
jäät palkattomalle opintovapaalle yhdenjaksoisesti vähintään kahdeksi kuukaudeksi ja
saat opintovapaan aikana sivutuloa enintään 250 euroa bruttona kuukaudessa ja
et saa opiskeluun muuta tukea.
Aikuiskoulutustuen kaikkien saamisehtojen tulee täyttyä, jotta Koulutusrahasto voi maksaa aikuiskoulutustukea.
Aikuiskoulutustuen enimmäiskesto 1.1.2017 alkaen on 15 kuukautta. Jos haet jatkoa samaan koulutukseen ennen vuotta 2017 myönnettyyn aikuiskoulutustukeen, tuen enimmäiskesto on 19 kuukautta. Palkansaajan aikuiskoulutustuki on ansiosidonnainen etuus.
Gyknvylbvhj kirjoitti:
Minäkin opiskelin perheellisenä, ensin 1,5 vuoden ajan 300€/kk ja sitten kolmen vuoden ajan 0€/kk. No, sain sentään lapsilisää koko ajalta. Mutta kyllä siinä penniä piti venyttää ja lopulta en kuitenkaan päässyt mihinkään koulutustani vastaavaan työhön.
Minusta on ihan aiheellista että keskustellaan siitä, onko jokin tietty tuki ylimitoitettu. Ennen kuin joku hyppää silmille kerron että en ole kokoomusnuori ja vastustan jyrkästi vastikkeellista sosiaaliturvaa ja hyvinvointiyhteiskunnan nakertajia.
Ottaa vaan päähän, kun aina ollaan joko niputtamassa kaikkia tiettyyn ryhmään kuuluvia (mm. työttömät, opiskelijat) samaan massaan vaikka toinen voi näissä ryhmissä saada viisinkertaista tukea tai sitten nipistetään kaikkein pienimmistä tuista.
Opiskelin itse aikuisena toisen ammatin. Onhan se hiukan naurettavaa, että toinen täysvaltainen ihminen saa täysin samasta toiminnasta minimityöttömyysturvaa (+tuollon ateriaraha) tosin kiitos siitäkin, toinen saa ihan helvetin hyvää aikuiskoulutusrahaa tai ansiosidonnaista. En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi siitä pitää opiskelijanakin palkita, että on saanut vuosikaudet hyvää palkkaa? Tällöinhän ihmisellä on oletettavasti säästöjä ja varaa panostaa opiskeluun itsekin? Sama juttu ansisidonnaisessa työttömyysturvassa ja kaikenmaailman sopeutumiseläkkeissä. Olen ollut niin hyvällä ansiosidonnaisella että kyllä siinä vähän katsoi mitä haki. Ja myös kituuttanut summalla 400 euroa netto.
Ja tiedän monia hyvätuloisia, jotka ovat vaihtaneet alaa niin sanotusti huvikseen. Entinen ala työllisti hyvin, on virka mutta silti lähdetään muiden varoilla opiskelemaan kukkaterapeutiksi. Jos nyt tulee jotain latteaa "olen maksanut veroja tästä" niin ei ei ei. Valtio tukee näitäkin tukia huomattavilla summilla.
Siis: lisää sävyjä mantraan tukia ei saa leikata. Tukia pitää voida tarkastella yksityiskohtaisesti ja tehdä tulonsiirtoja sinne missä niitä todella tarvitaan.
En ole jotenkin tajunnut että opintovapaalla voi saada jotain tukeakin. Olen miestä yrittänyt yllyttää ottamaan vähän opintovapaata, että saisi vähän vaihtelua elämäänsä ja edes jonkun tutkinnon suoritettua. Hän on opiskellut siihen aikaan kun ei kanditutkintoa ollut. Nykysysteemissä opintoviikot riittäisivät kandiin, elleivät ole jo vanhentuneet. Kandityö pitäisi tietenkin tehdä. Mutta ennen kaikkea ajattelin tätä vaihteluksi ja piristäväksi tauoksi. Aikuiskoulutuslaskuri antaisi tuen määräksi 2750€. Eihän tuo riitä mihinkään! Mutta toki plussaa siihen verrattuna että kaikki pitäisi maksaa säästöistä.
Se mitä en ymmärrä on tuo vakituisen työpaikan vaatimus. Mihin se perustuu? Itselläni oli 10v. työkokemusta pätkätöinä ja vakituisen paikan saadakseni tarvitsin sen koulutuksen. Eli ei muuta kun kelan opintotuella opiskelemaan.
Tämä jos mikä on älytöntä, koska ihan samalla tavalla olen maksanut palkastani veroja ja muita sivukuluja. Ainut ero on se, että työsuhteellani oli loppumispäivä.
Perustin perheen opiskeluiden aikana ja ne jäivät kesken. Menin töihin elättääkseni perheeni. Aikuisopintorahan avulla pystyin viemään opintoni loppuun. Olen siitä ikuisesti kiitollinen. Nyt olen kannattava veronmaksaja yhteiskunnalle. En olisi ikinä pystynyt opiskelemaan perheellisenä pelkällä opintorahalla ja asumistuella tutkintoa loppuun.
Olen valmis tukemaan aikuisopintorahaa veronmaksana. Sen sijaan noita röyhkeitä eläkevedättäjiä rankaisisin eli maksettavalle eläkkeelle kuukausikatto.
Aikuiskoulutustuen saaminen ei edellytä vakinaista työsuhdetta, mutta opintovapaan ja työsuhteen pitää kyllä olla voimassa koko tuen maksuajan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos suunnattaisiin huomiomme yhteiskuntamme heikoimmissa asemissa olevien sijaan näihin hyvä veli -verkostoissa loisiviin herroihin ja poliitikkojen muhkeisiin tyhjänpäiväisiin etuuksiin? Työttömiä on parjattu ihan riittämiin ja suunniteltu heitä varten tämä aktiivimalli. Seuraavaksi varmasti suunnitellaan tukien poistoa opiskelijoilta, vaikka sitä rahaa jaetaan noille valmiiksi hyväosaisille hyville veljeksille.
tässä ei ole kyse työttömistä, vaan työstään vapaata opiskeluun ottavista henkilöistä.
Minusta ansiosidonnaisista tuista voisi hyvin käydä enemmän keskustelua, ne ovat yhteiskunnallisesti iso menoerä ja voittajina niiden osalta ovat hyvätuloiset henkilöt, joilla useimmiten olisi mahdollisuus rahoittaa vapaansa ihan omasta takaa. Mieluummin tiputettaisiin veroja ja maksettaisiin kaikille samansuuruiset tuet ja korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Perustin perheen opiskeluiden aikana ja ne jäivät kesken. Menin töihin elättääkseni perheeni. Aikuisopintorahan avulla pystyin viemään opintoni loppuun. Olen siitä ikuisesti kiitollinen. Nyt olen kannattava veronmaksaja yhteiskunnalle. En olisi ikinä pystynyt opiskelemaan perheellisenä pelkällä opintorahalla ja asumistuella tutkintoa loppuun.
Olen valmis tukemaan aikuisopintorahaa veronmaksana. Sen sijaan noita röyhkeitä eläkevedättäjiä rankaisisin eli maksettavalle eläkkeelle kuukausikatto.
eläke on itse kerrytetty, toisin kuin aikuiskoulutustuki joka tulee muiden selkänahasta.