HS:Aikuisopiskelija on hemmoteltu kroisos, joka tienaa enemmän kuin moni eläkeläinen
Nyt aikuisopiskelijan joutuivat työttömien sijaan kohteeksi.
OLIN oikeutettu aikuiskoulutusrahaan. Täytin kaikki kriteerit: minulla oli yli kahdeksan vuoden työhistoria, olin opintovapaalla yli kaksi kuukautta ja opintoni johtivat tutkintoon. Tästä hyvästä pääosin työnantajien ja työntekijäjärjestöjen ylläpitämä Koulutusrahasto myönsi minulle täyden aikuiskoulutusrahan. Tililleni kilahteli joka arkipäivä aikuisopintotuen perusosa (27,78 euroa) ja aikuistuen ansio-osa (45 prosenttia perusosan ja päiväpalkan erotuksesta).
Sain viikossa suurin piirtein saman verran rahaa kuin opiskelijatoverini kuukaudessa. Kansaneläkkeellä olevaan vanhukseen verrattuna tienasin monta sataa euroa enemmän – opiskelemalla.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005537319.html?utm_campaign=tf-HS&u…
Kommentit (68)
Gyknvylbvhj kirjoitti:
Itse opiskelin perheellisenä aikuisena ammatin itselleni saamalla kelan opintotukea (netto ~220€/kk) ja nostamalla lainaa pankista. Arvatkaa oliko rikasta elämää!
Näinhän sen pitääkin mennä. Yhteiskunta tarjoaa rahoituksen tietyksi ajaksi ja tässä ajassa jokainen normaalijärkinen kykenee opiskelemaan itselleen ammatin. Jos ei kykene tai opiskelee väärää alaa niin tehdyt virheet on tietenkin korjattava omalla kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mitä jos tarkasteltaisiin joskus yhteiskunnan varakkaita syöttöporsaita, kuten kansanedustajia, joilla kyllä etuja riittää. Samoin kirkon johtoa voisi tarkastella, muitakin kuin Laajasaloa.
Suurimmat rahat menevät rikkaille, ei tavallisella kansalaiselle.
Eipäs. Ei-rikkaat ovat yksinkertaisesti suurin kuluerä koska heitä on määrällisesti enemmän kuin rikkaita ja vaikka yksittäiseen ei-rikkaaseen menisi vain pieni summa, on se yhteissumma silti isompi kuin kouralliseen rikkaita menevä iso summa.
Mä olen nyt viidettä vuotta opiskelemassa, ja ehdin näköjään viimeisessä aallossa etuuksille. Vuorottelemassa 2013-14 vuoden, korvaus ~750 €/kk, perään opintovapaalla 2 vuotta, korvaus 19 kk ~1230 €/kk ja nyt virkavapaalla Kelan opintotuella (joka juuri nousi yli 70 euroa alaikäisen huoltajuuden vuoksi). En ole kroisos, palkka, josta nuo laskettiin, häthätää ylitti 2000 euroa. Ehdot ja laskukaavat ovat näköjään heikentyneet rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksiköhän moni aikuisopiskelija joutuu hakemaan toimeentulotukea...?
Monesti, muttei aina.
Palaneen käry kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähänvalehtrle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gyknvylbvhj kirjoitti:
Itse opiskelin perheellisenä aikuisena ammatin itselleni saamalla kelan opintotukea (netto ~220€/kk) ja nostamalla lainaa pankista. Arvatkaa oliko rikasta elämää!
Minä opiskelin yksin asuvana nuorena itselleni ammatin tuolla summalla. Ei ollut puolison rahoja taikka lainaa käytettävissä.
Sama laina kuin muillakin eli opintolaina on ollut käytettävissäsi
No eipä ollut.
Miksi ei ollut? Monesti luottotiedotonkin saa opintolainaa, koska valtio takaa sen.
Eikö se ollut niin, että aiemmin valtio ei taannut luottotiedottoman lainaa? Muutos olisi tullut vasta viime vuonna.
Gyknvylbvhj kirjoitti:
Olen nelikymppinen aikuisopiskelija. Nostan opintolainaa (jonka osuutta on nykyään korotettu) 650 euroa kuukaudessa, sen lisäksi opintotuki 220 euroa kuukaudessa ja asumistuki parisataa euroa. Oli todella vaikeaa päästä edes palkattomaan työharjoitteluun, lopulta sain suhteilla tuttavan yrityksestä palkattoman harjoittelupaikan, hänellä ei ole varaa palkata työvoimaa. Valmistumisen jälkeen niskassa on suuret opintolainat mutta työllistyminen näyttää mahdottomalta kun en edes ilmaiseksi kelpaa yrityksille. Minulla ei ole tarpeeksi oman alan työkokemusta, tämä sanotaan syyksi siihen etten pääse edes harjoittelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Palaneen käry kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähänvalehtrle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gyknvylbvhj kirjoitti:
Minä opiskelin yksin asuvana nuorena itselleni ammatin tuolla summalla. Ei ollut puolison rahoja taikka lainaa käytettävissä.
Sama laina kuin muillakin eli opintolaina on ollut käytettävissäsi
No eipä ollut.
Miksi ei ollut? Monesti luottotiedotonkin saa opintolainaa, koska valtio takaa sen.
Eikö se ollut niin, että aiemmin valtio ei taannut luottotiedottoman lainaa? Muutos olisi tullut vasta viime vuonna.
Jos opintolainaa ei myönnetä niin silloin voi saada toimeentulotukea. Ystäväni on käyttänyt opintotukikuukaudet ja saa toimeentulotukea. Tämähän on parempi vaihtoehto kun ei tarvitse ottaa lainaa.
Artikkelin kirjoittaja Merituuli Saikkonen ei myöskään halua tukea lapsiperheitä, vaan mieluummin metrotunnelia:
http://lenkki6.puheenvuoro.uusisuomi.fi/50378-hsn-merituuli-saikkonen-l…
On siis kokoomuslainen oman edun ajaja ja kaksinaamainen sellainen: Miksi ei jättänyt opintorahaa nostamatta, vaan se on ongelma vasta kun itse on jo hyötynyt siitä?
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen kirjoitus kaiken kaikkiaan.
Nykypäivänä ei edes tuo 8 vuoden työssäolo niin vaan toteudu. Lisäksi työnantajan täytyy olla halukas myöntämään opintovapaata, sille jääminen ei ole mikään ilmoitusluontoinen asia.Kyllä minä tämän edun soisin kaikille, jotka kriteerit täyttävät. Rahasta maksetaan veroa 20% ja se peritään takaisin jos opintoja ei ajallaan suorita. Ja tosiaan, rahaa saa maksimissaan 15kk eli ei sen turvin kovin pitkää tutkintoa kroisostella.
Väärin. Opintovapaa on pakko myöntää.
Sinänsä aikuiskoulutusraha on mielestäni ihan ok. Jos siis aikuinen joutuu opiskelemaan itselleen uuden ammatin. Samalla kun on usein myös perhe elätettävänä, asuntolainaa tms.
MUTTA! Sen myöntämisen kriteerit ovat mielestäni olleet hirveän löperöt. Ja myös kriteereistä erilaisia ohjeistuksia eri tahoilta, esim. ammattiliittojen nettisivuilla asiasta on kerrottu eri tavalla, ihan vääriäkin kriteerejä on ollut myöntämisperusteista. Ja toisaalta oikeaa tietoa tästä ei saa ilman että on pitänyt se osata kaivaa. Ei siis lainkaan oikeudenmukainen ja tasapuolinen järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Eli onko aikuiskoulutustuki nyt muka huono juttu? Ihmisiä patistetaan kouluttautumaan lisää, mutta pitäisikö sitä sitten lähteä työelämästä ja mahdollisesti perheellisenä opiskelemaan pelkällä opintotuella? Jollain se perhe on kuitenkin elätettävä ja jos vanhemmat kouluttautuvat lisää niin viimeistään yhteiskunta kuitenkin varmistaa toimeentulon.
Monella opiskelijalla on perhe ja silti he saavat vain perustuet. Miksi opiskelijan korkea ikä ja ennen opintoja hankitut lapset ovat asia, josta pitää erikseen palkita?
Kyllä ihmiset jaksaa kadehtia toisten tukia ja tuloja, monella naamat venähtäisi kun pääsisivät maistamaan sitä todellisuutta ihan omakohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko aikuiskoulutustuki nyt muka huono juttu? Ihmisiä patistetaan kouluttautumaan lisää, mutta pitäisikö sitä sitten lähteä työelämästä ja mahdollisesti perheellisenä opiskelemaan pelkällä opintotuella? Jollain se perhe on kuitenkin elätettävä ja jos vanhemmat kouluttautuvat lisää niin viimeistään yhteiskunta kuitenkin varmistaa toimeentulon.
Monella opiskelijalla on perhe ja silti he saavat vain perustuet. Miksi opiskelijan korkea ikä ja ennen opintoja hankitut lapset ovat asia, josta pitää erikseen palkita?
Aikuiskoulutustuki edellyttää useita työvuosia. Miksi nuori opiskelija pitäisi palkita asiasta, jota hänellä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki edellyttää useita työvuosia. Miksi nuori opiskelija pitäisi palkita asiasta, jota hänellä ei ole?
Eli voimme kysyä, miksi aikuiskoulutustukea ylipäätään pitää maksaa, jos se asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan etenkin kun meillä jo nyt on olemassa varsin toimiva opintotukijärjestelmä. Se työvuosien jälkeen opiskelu ei ole yhtään sen arvokkaampaan kuin muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aikuisopiskelijat ovat jo kertaalleen kituuttaneet yhden tutkinnon makaronilla solukämpässä. Ja maksaneet sen jälkeen veroja vuositolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelin kirjoittaja Merituuli Saikkonen ei myöskään halua tukea lapsiperheitä, vaan mieluummin metrotunnelia:
http://lenkki6.puheenvuoro.uusisuomi.fi/50378-hsn-merituuli-saikkonen-l…
On siis kokoomuslainen oman edun ajaja ja kaksinaamainen sellainen: Miksi ei jättänyt opintorahaa nostamatta, vaan se on ongelma vasta kun itse on jo hyötynyt siitä?
NAISSIKA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voimme kysyä, miksi aikuiskoulutustukea ylipäätään pitää maksaa, jos se asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan etenkin kun meillä jo nyt on olemassa varsin toimiva opintotukijärjestelmä. Se työvuosien jälkeen opiskelu ei ole yhtään sen arvokkaampaan kuin muutenkaan.
Onko aikuiskoulutustuki yhtä suuri kuin kokoaikaisen työntekijän palkka, jolla on jo 8 vuotta työkokemusta? Ei taida olla. Jos työnantaja haluaa työntekijän kouluttautuvan ja luopuvan näistä tuloista koulutuksen ajaksi, niin totta kai se tuki, jolla on tultava opiskelun aikana toimeen, on oltava sen verran kohtuullinen, että työntekijä niistä palkkatuloistaan on valmis luopumaan. Normaali opiskelija ei joudu tällaista valintaa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aikuiskoulutustuki yhtä suuri kuin kokoaikaisen työntekijän palkka, jolla on jo 8 vuotta työkokemusta? Ei taida olla. Jos työnantaja haluaa työntekijän kouluttautuvan ja luopuvan näistä tuloista koulutuksen ajaksi, niin totta kai se tuki, jolla on tultava opiskelun aikana toimeen, on oltava sen verran kohtuullinen, että työntekijä niistä palkkatuloistaan on valmis luopumaan. Normaali opiskelija ei joudu tällaista valintaa tekemään.
Niin. Tässä on vain sellainen kummallisuus, että työntekijä saa omasta tahdostaan jäädä opintovapaalle ja työnantajan on siihen pakko suostua. Ja työntekijä voi opuntovapaallaan opiskella ihan mitä vain tutkintoon johtavaa. Ei siis tarvitse olla mitenkään omaan työhön liittyvää edes. Ja tätä tuetaan siis runsain varoin yhteiskunnan kassasta.
Myöntämiskriteerien pitäisi olla tiukemmat!
Jätettiin kertomatta, että tuen suuruutta on juuri leikattu. Ansio-osaa muistaakseni 15%, lisäksi tukikuukausien vähennys. Töitä ei voi tehdä, yli 250 e:n/kk tulot menee valtiolle käytännössä kokonaan.