Erkki Tuomioja samoilla linjoilla Väyrysen kanssa euron ongelmista
Kiinnitin huomiota tähän samankaltaisuuteen euroa koskevissa mielipiteissä Youtuben videosta, jossa Tuomioja ja Väyrynen keskustelivat kirjoista ja politiikasta. Keskustelussa tuli esille, että Väyrynen oli kokenut pettymystä Tuomiojan käytännön politiikasta, vaikka Tuomioja oli ollut samankaltaisilla linjoilla eurosta kuin hän. Keskustelussa Väyrynen pehmensi ja sanoi, että Tuomiojalla on ollut aatetta, ja viisauttakin, mutta tahtoa on puuttunut. Tuomioja oli kirjoittanut mm. kirjan euro vai markka, jossa esitti eurokritiikkiä.
Kävikin ilmi, että Tuomioja oli esimerkiksi antanut lausunnon The Telegraphille:
”Euron hajoaminen ei tarkoittaisi Euroopan unionin loppua. Se saattaisi jopa saada EU:n toimimaan paremmin.”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuomioja-suomella-on-suunnitelma-eur…
Omassa blogissaan Tuomioja (15.7.2015) on myös puntaroinut, että Euron takia Euroopan BKT on laskenut kymmenisen prosenttia ja euron takia omaksuttu politiikka syönyt Suomen kasvua ja luonut työttömyyttä.
Halusin kirjoittaa tämän esille ihan sen takia, että olen ihmetellyt, miksi Väyrystä pidetään yksinäisenä sutena ja euroeroa muka mahdottomana. Väyrynen on muka siksi väärässä, että jotkut ylioppilaat ja kandidaatit presidenttiehdokkaina tai maisteritoimittajat eivät pysty jakamaan hänen näkemystään. On talousasiantuntijoita, jotka sanovat että se on mahdollista. Niitä voivat muut siteerata. Tämä vain avaukseksi.
Sikäli, jos ketään kiinnostaa, miksi sinulta on leikattu lomarahoja tai leikataan työttömyysetuuksia. Eurossa on syytä kerrakseen.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, meillä on kaksi vaihtoehtoa: jatkaa eurossa ja mennä kohti liittovaltiota tai repiä itsemme irti siitä josta seuraa verta hikeä ja kyyneleitä.
Miksi me koskaan otimmekaan euron?
Eu on demokratia, ja liitovaltiossa jokaisella maalla on saman verran valtaa, eli todellisuudessa liittovaltiossa päätäntävaltamme kasvaa nykyiseen verrattuna.
Ei ole mitään syytä erota EUsta. Väyrynen ajaa venäjän agendaa ja ajattelua että suomi kuuluu venjän etupiiriin.
Minä haluan kuuluua länsimaisiin sivistys- ja hyvinvointivaltioihin.
Väyrynen puolustaa Suomen itsenäisyyttä, sitä että saamme päättää omista asioistamme itse, ei venäjän etua. Minä en halua kuulua liittovaltioon( jonka nimi varmaan päätetään että se on vaikka German, onhan se helpompi lausuakin kuin EU).
Väyrynen puolustaa ennen kaikkea omaa etuaan. Nämäkin vaalit ovat vain hyvä syy myydä mukeja ja pistää rahat etutaskuun.
Lissabonin sopimusta oli yhtäaikaa puolesta ja vastaan. Sillätavalla on aina helppo sanoa olleensa oikeassta.
Jätä jälkiviisastelu niille, jotka sen osaavat. Paavohan otti ministeripestin sillä ehdolla, että hän tekee niin kuin Vanhanen (eli keskustapuolue) määrää. Paavo siis oli Lissabonin sopimusta vastaan, mutta hänen piti noudattaa puolueen, eli puolueenjohtaja Vanhasen kantaa sopimuksesta äänestettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, meillä on kaksi vaihtoehtoa: jatkaa eurossa ja mennä kohti liittovaltiota tai repiä itsemme irti siitä josta seuraa verta hikeä ja kyyneleitä.
Eu on demokratia, ja liitovaltiossa jokaisella maalla on saman verran valtaa, eli todellisuudessa liittovaltiossa päätäntävaltamme kasvaa nykyiseen verrattuna.
Ei ole mitään syytä erota EUsta. Väyrynen ajaa venäjän agendaa ja ajattelua että suomi kuuluu venjän etupiiriin.
Väyrynen puolustaa Suomen itsenäisyyttä, sitä että saamme päättää omista asioistamme itse, ei venäjän etua. Minä en halua kuulua liittovaltioon( jonka nimi varmaan päätetään että se on vaikka German, onhan se helpompi lausuakin kuin EU).
Väyrynen puolustaa ennen kaikkea omaa etuaan. Nämäkin vaalit ovat vain hyvä syy myydä mukeja ja pistää rahat etutaskuun.
Lissabonin sopimusta oli yhtäaikaa puolesta ja vastaan. Sillätavalla on aina helppo sanoa olleensa oikeassta.
Sinä oletkin selvästi tyypillinen median uhri joka nyökyttelee kaikelle mitä HS ja yle & kumppanit kirjoittavat. Lue joskus jotakin muutakin kuin niitä. Väyrynen myy mukejaan rahoittaakseen kampanjaansa, mitä väärää siinä on?
Niinistökin voisi julkaista millä kerää rahat massiiviseen kampanjaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei keskustelunavauksessa puhuttu yhtään mitään EU-erosta vaan eurosta ja rahaliiton jäsenyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hienoa kunvaluutan arvo sukeltaisi, korot korot nousisivat pilviin ja lainat olisivat euromääräisiä.
Joo, voitais devalvoida, eli ei varmaan samsungin puhelinta saisi kahden kuukaiden palkalla.
Kenen mielestä on vielä hyvä ajatus ajaa eroa eurosta?
Ei kai samsungin puhelin maksaisi täällä ihan niin paljon, jos valuuttana olisi markka ja ihmisten suhteutettu maksukyky sen mukainen. Ovathan puhelimet nytkin eri maissa eri hintaisia riippuen elinkustannusindeksistä kussakin maassa. Ohiksena: onko niitä muuten pakko kokoajan vaihtaa ja ostaa uutta, jos vanha toimii?
Se devalvaatio tarkoittaa ostovoiman leikkaamista. Luuletko että muut maat myisivät meille halvemmalla koska meillä olisi heikko ostovoima?
Mitään hintaa ei suhteutettaisi maksukybyn mukaan vaan tavarat maksaisivat saman euromääräisen summan luin ennenkin. Sinä vain saisit vähemmän markkoja palkaksi ja markkoja tarvittaisin useita kymmeniä että saiait niillä.yhden euron.
Samsung on vain esimerkki, olisiko hedelmät parempi esimerkki? Perunaa saat edelleen halvalla, mutta nyky ostovoimana suhteutettuna appelsiinit voisivat maksaa sata euroa kilo? Ostaisitko nykytuloillasi usein satasen appelsiineja?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se että eroaisimme eurosta tekisi meistä vähemmän länsimaisia? Ovatko ruotsalaiset mielestäsi vähemmän länsimaisia tai sivistyneitä kun eivät kuulu euroon?
Ruotsia ei voi verrata Suomeen: se on moninkertaisesti vauraampi, sillä on paljon suuryrityksiä ja vientikauppa ei seiso kahdella jalalla eikä ole bulkkitavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatusleikki. Jos Suomi devalvoisi vaikka 10% niin se menee suoraan vientituotteiden hintoihin. Esim. Joku Kone voittaisi helpommin pilvenpiirtäjän hissikaupan. Lisäksi, mikä tärkeintä, muodostuisi asiakkuus ja huoltopalvelusuhde vuosikymmeniksi. Suomen viennistä jo 30% on palveluvientiä, eli huoltoa ja kunnossapitoa, insinöörisuunnittelua, ohjelmistoja ja niiden ylläpitoa. Devalvaatiota voi verrata kaupan alennusmyyntiin. Devalvaatiolla hankitaan asiakkuuksia. Kuinka moni meistä mieluusti käy jatkossakin mieluummin ostoksilla kaupassa josta on saanut laatua tarjoushinnalla.
Mitä luulet, paljonko valuu perheesi tilille rahaa jos kone saa huoltosopimuksen kiinasta, ja koneen paikallinen henkilökunta hoitaa huollot?
Oletan nyt että et omista koneen osakkeita.
Kone tulouttaa ulkomaisten sisarten tuotot suomalaiseen emoyhtiöön. Joka jakaa voitot osinkoina suomalaisille omistajille, mm valtiolle joka tarjoaa minulle ilmaispalveluja. Tai muille kotimaisille omistajille jotka maksavat veroa valtiolle joka tarjoaa minulle ilmaispalveluja. Koneen yksityiset omistajatkin suomessa ja kone itse maksaa veroja tuotoista valtiolle joka tarjoaa minulle ilmaispalveluja. Lisäksi koneen tuotoista maksetut verot vähentävät minun verotaakkaani joten ennakkoveroni pienenee ja tlipussiini ropisee enemmän euroja. Lisäksi mieheni joka on insinöörinä koneella saa suunnittelutöitä kun hissiprojektia aletaan tekemään tai kun hissit 10 vuoden päästä modernisoidaan.
Kone on hyvä firma, itsekkin omistan jonkinverran.
Paljonjohan siellä kiinan päässä huoltosopimuksen kustannukset laskevat jos suomalaisten palkka devalvoidaan vaikka 25% nykyisestä.
Ei taida paljoa vaikuttaa?
Taidat olla huono kauppamies :) Hissi myydään halvalla ja siihen kalliit huollot koko elinkaarelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä jälkiviisastelu niille, jotka sen osaavat. Paavohan otti ministeripestin sillä ehdolla, että hän tekee niin kuin Vanhanen (eli keskustapuolue) määrää. Paavo siis oli Lissabonin sopimusta vastaan, mutta hänen piti noudattaa puolueen, eli puolueenjohtaja Vanhasen kantaa sopimuksesta äänestettäessä.
Väyrynen kertoi myös olleensa oikeassa, kuulijan vastuulle jää tässäkin asiassa arvata kumpaa kantaa väykkä tarkoitti.
Täasä tulee hyvin esiin Väyrysen syvin olemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä oletkin selvästi tyypillinen median uhri joka nyökyttelee kaikelle mitä HS ja yle & kumppanit kirjoittavat. Lue joskus jotakin muutakin kuin niitä. Väyrynen myy mukejaan rahoittaakseen kampanjaansa, mitä väärää siinä on?
Mitä väärää on ostaa tynnyrisauna lappiin ja väitää asuvansa siellä. Sitten vaan ottaa matkakorvaukset helsinkiin ja takaisin jokaiselta työpäivältä eduskunnassa.
Tässä toinen hieno esimerkki väyrysen omien varojen keruusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kait tuo mikään salaisuus ole? Enkä usko että Paavo muuttuisi tippaakaan rehellisemmäksi vaikka kaikkien muiden ehdokkaiden rahoitus avattaisiin jokaista senttiä myöden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatusleikki. Jos Suomi devalvoisi vaikka 10% niin se menee suoraan vientituotteiden hintoihin. Esim. Joku Kone voittaisi helpommin pilvenpiirtäjän hissikaupan. Lisäksi, mikä tärkeintä, muodostuisi asiakkuus ja huoltopalvelusuhde vuosikymmeniksi. Suomen viennistä jo 30% on palveluvientiä, eli huoltoa ja kunnossapitoa, insinöörisuunnittelua, ohjelmistoja ja niiden ylläpitoa. Devalvaatiota voi verrata kaupan alennusmyyntiin. Devalvaatiolla hankitaan asiakkuuksia. Kuinka moni meistä mieluusti käy jatkossakin mieluummin ostoksilla kaupassa josta on saanut laatua tarjoushinnalla.
Mitä luulet, paljonko valuu perheesi tilille rahaa jos kone saa huoltosopimuksen kiinasta, ja koneen paikallinen henkilökunta hoitaa huollot?
Kone tulouttaa ulkomaisten sisarten tuotot suomalaiseen emoyhtiöön. Joka jakaa voitot osinkoina suomalaisille omistajille, mm valtiolle joka tarjoaa minulle ilmaispalveluja. Tai muille kotimaisille omistajille jotka maksavat veroa valtiolle joka tarjoaa minulle ilmaispalveluja. Koneen yksityiset omistajatkin suomessa ja kone itse maksaa veroja tuotoista valtiolle joka tarjoaa minulle ilmaispalveluja. Lisäksi koneen tuotoista maksetut verot vähentävät minun verotaakkaani joten ennakkoveroni pienenee ja tlipussiini ropisee enemmän euroja. Lisäksi mieheni joka on insinöörinä koneella saa suunnittelutöitä kun hissiprojektia aletaan tekemään tai kun hissit 10 vuoden päästä modernisoidaan.
Paljonjohan siellä kiinan päässä huoltosopimuksen kustannukset laskevat jos suomalaisten palkka devalvoidaan vaikka 25% nykyisestä.
Taidat olla huono kauppamies :) Hissi myydään halvalla ja siihen kalliit huollot koko elinkaarelle.
Ymmärrätkö että suomalaiset eivät tee niitä huoltoja kiinassa, vaan kiinalaiset joilla on koneen haalari yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hienoa kunvaluutan arvo sukeltaisi, korot korot nousisivat pilviin ja lainat olisivat euromääräisiä.
Joo, voitais devalvoida, eli ei varmaan samsungin puhelinta saisi kahden kuukaiden palkalla.
Ei kai samsungin puhelin maksaisi täällä ihan niin paljon, jos valuuttana olisi markka ja ihmisten suhteutettu maksukyky sen mukainen. Ovathan puhelimet nytkin eri maissa eri hintaisia riippuen elinkustannusindeksistä kussakin maassa. Ohiksena: onko niitä muuten pakko kokoajan vaihtaa ja ostaa uutta, jos vanha toimii?
Se devalvaatio tarkoittaa ostovoiman leikkaamista. Luuletko että muut maat myisivät meille halvemmalla koska meillä olisi heikko ostovoima?
Mitään hintaa ei suhteutettaisi maksukybyn mukaan vaan tavarat maksaisivat saman euromääräisen summan luin ennenkin. Sinä vain saisit vähemmän markkoja palkaksi ja markkoja tarvittaisin useita kymmeniä että saiait niillä.yhden euron.
Samsung on vain esimerkki, olisiko hedelmät parempi esimerkki? Perunaa saat edelleen halvalla, mutta nyky ostovoimana suhteutettuna appelsiinit voisivat maksaa sata euroa kilo? Ostaisitko nykytuloillasi usein satasen appelsiineja?
Ennen euroa markkaa devalvoitiin 5-8 % sen arvosta. Appelsiinikilo kallistuisi saman verran tei Samsung. Miljardin laivatilauksessa 50-80 miljoonan etu voi ratkaista kaupan, jolloin työttömät duunarit saa työtä ja niillä on varaa ostaa appelsiineja tai Samsung.
Niinistön mielestä oli ok päästää Usan joukot tänne ilman eduskunnan hyväksyntää. Herää kysymys siitä mitä kaikkea muuta on puuhasteltu kansan tietämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että suomalaiset eivät tee niitä huoltoja kiinassa, vaan kiinalaiset joilla on koneen haalari yllä.
Olen itse rakentanut ja huoltanut paperikoneita 20 vuotta Kiinassa ja muualla Maailmalla ja kyllä maksanut palkasta verot suomeen ja vielä tuhlannut rahani Suomessa. Meitä on aika monta ympäri maailmaa. Eri suomalaisten yritysten palveluksessa. Joka aamu finskin reittilennot on täynnä insinöörejä. Ja niiden kiinalaisten huoltomiesten laskutetusta työstä osa palautuu Suomeen konsernin emoyhtiöön.
Numeroissa syy Niinistön hermoiluun? Vai kenties sittenkin siinä että tenteissä paljastuu hänelle ei niin edullisia aioita? Yle on kyllä osoittanut puolueellisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sadan euron appelsiineja? Salli mun nauraa. Olihan niitä markka-aikana joka torpan pöydällä kulhossa, eikä maksaneet sataa euroa, eli kuuttasataa markkaa. Kahvikupillinen sensijaan maksoi ennen euroon siirtymista markan ja euroon siirtymisen jälkeen euron...
Vierailija kirjoitti:
Paavo on viisas mies.
Paavo ei ole viisas. Jos olisi hän ei olis ikuinen pyrkyri. Monet muut seikat kielii et viisaus puuttuu vaikka älyä on. Nuo pitää erottaa toisistaan.
Mutta mitä Erkiin tulee niin Erkki Tuomioja esitti ettei demarien pidä esittää omaa pressaehdokasta vaan demarit Niinistön taakse.
Käytännössä noin on käynytkin. Tunnen muutaman kuntapuolen demaripolitikon ja ovat Niinistön kannattajia.
Sanoneet että olis pitäny kuunnella Erkkiä eikä laittaa omaa ehdokasta.
Erkki on viisas ja älykäs. Se on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Niinistö on julkistanut vaalirahoituksensa ja niin on kaikki muut paitsi Paavo Väyrynen. Väyrynen ei ole myös julkistanut omaisuuksiaan kun toiset ovat. Väyrynen on omiin pohjattomiin taskuihinsa pelaaja eikä ole miksikään muuttunut. Tiedä vaikka sais venäjältä rahoitust. Epäluotettava salaaja.
Erkissä on mennyt lahjakkuus hukkaan kun ei ole ollut kykyä ja halua pyrkiä valtakunnan johtoon. Häneltä puuttuu rohkeus. Paavolla riittää molempia. Valtion päämies ei voi olla arka nössö.