Punaisen ristin feissarit, argh!
Niin järkyttäviä tyrkyttäjiä ja hihaan tarttujia ettei mitään rajaa. V.tuttaa kun ahdistelette ostarilla!!
Kommentit (61)
Agressiivinen feissari sai syyllistämällä minut lahjoittajaksi. Minulle lähetetyissä materiaaleissa oli punaisen ristin sähköpostiosoite jolla lopetin lahjoittamisen. Pankista suoeaveloitussopimuksen voi myös perua. Eli vaikka liityin lahjoittajaksi en lahjoittanut penniäkään. Feissari syyllisti baareissa käymisellä jne (en edes juo alkoholia, jossain kutsuilla saatan ottaa lasillisen jos tarjotaan mutta en yleensä käytä ollenkaan).
Minua ei ainakaan voi syyllistää millään. Omasta mielestäni siis. Itse olen vähät rahani ansainnut ja syyllistämättä muita tehnyt pienellä palkalla töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki-Vantaan lentokentän feissarit on kyllä ihan hirveimpiä.
Mä sanon aina feissareille, että en lahjoita järjestöille, jotka käyttää feissareita varainkeruukeinona.
Hki-Vantaalla se joku brittiukko on ihan hirveä takiainen...
Niin on. En vaan millään päässyt siihen eroon täyttämättä sitä lahjoituslomaketta. Väitin etten muista tilinroani ja ilmoitan sen myöhemmin. Soittelivat perään usena kerran päivässä viikkojen ajan enkä vastannut. Olivat sitten selvittäneet tilinron pankista ja niin minusta tuli lahjoittaja.
Vittu mitä paskaa.
Eivät todellakaan ole selvittäneet tilinumeroasi pankista.
Kyllä selvittivät, tämä on tosi. Pankista kyllä soittivat ja varmistivat että ok, enkä kehdannut enää sanoa että ei ole.
Ei siinä ole mitään hävettävää, että rikolliset ovat epärehellisin keinoin saaneet käsiinsä tilinumerosi ja yrittävät hyötyä siitä. Pankki soittaa ja tarkistaa juuri näiden huijareiden vuoksi. Kannattaa aina tehdä rikosilmoitus tällaisista.
Pankista voidaan kyllä soittaa asiakkaalle, mutta sieltä ei puhelun perusteella(kaan) luovuteta tilinumeroa tai muita tietoja kolmannelle osapuolelle.
Multa jos feissari kysyy kiinostaako lapset/luonto/ihmisoikeudet niin vastaan aina että ei kiinnosta 😈
Feissarit yleensä on toisinaan suorastaan törkeitä. Esikoista odottaessani sain kimppuuni unicefin feissaripojan, joka roikkui kuin takiainen perässä, vaikka kohteliaasti ensin sanoin 'ei kiitos'. 'Jätä minut rauhaan' ei myöskään mennyt tämän hyvesignaloijan jaleluun. Siinäpähän painelin ison mahan kera menojani (mulla oli labraan aika) ja unicef-liivinen risuparta perässä. Lähti vasta kun vastaan tuli muita ihmisiä.
Amnestyn feissari taas räjähti kun kerroin asiallisesti mitä ajattelen ko. järjestöstä. Mahtoi olla helppo feissata sen jälkeen kun on ensin ihmispaljouden keskellä räyhännyt pää punaisena raskaana olevalle lenkkeilijälle, joka ensin pyysi kohteliaasti vain päästä ohi, ja kun amnestyn tyttönen ei uskonut niin kertoi rauhallisesti ja asiallisesti miksi ei ko. järjestöä halua tukea.
Noilla feissareilla on ehkä hiukan liian kova aatteen palo jos kohteen kieltäytyminen saa raivostumaan...
"Kiinnostaako ihmisoikeudet?"
-kiitti, mulla on jo
Kai niille pitää vaan hokea ei kiitos, huolimatta siitä, onko se vastaus heidän kysymykseen.
Siis tää feissari on siis se tyyppi joka kadulla kyselee sua kuukausi lahjoittajaksi ilmeisesti?
Tavannut monesti, mutta ihan törkeitä en kyllä. Aina riittänyt että kiitos ei, on kiire ja olen jatkanut matkaani.
Jos joku ihan törkeä tarraa taskuun kiinni kivahtaisin että anteeksi mikä sinua vaivaa kun et ymmärrä sanaa ei. Että olen onnettomuuksien jälkeen heittänyt kolikon tai pari jos on rahat riittänyt, mutta tasan tarkkaan lopetan senkin jos noin ahdistellaan. Onko sinun järjenkäytössäsi jotain vialla, minä sanoin jo ei?
Kerran yhden amnesty tyypin kanssa jäin juttusille odotellessa bussia, sanoin että ymmärrän asian ja sympatioin kyllä, mutta tällä hetkellä tarvitsen myös ne 5€ kk lahjoituksen (olin opiskelija), en missään nimessä voi sitoutua mihinkään jatkuvaan rahan menoon, oli se kuinka pieni summa tahansa. Ymmärsi lopulta.
Täällä on käynyt nyt monessa viestissä ilmi, että miksi niitä feissareita on ja miksi niitä on pistetty myös ihmisten kotioville kerjäämään (minulla kävi kotiovella). Monet ihmiset ovat vaan niin auttamattoman kilttejä, etteivät pysty sanomaan ”ei kiinnosta, häivy” tarpeeksi tiukasti ja tästä syystä tahtomattaan päätyvät lahjoittajiksi. Keinoina on näköjään ainakin syyllistäminen (sainhan minäkin sitä kun feissari sanoi maailmankuvaani ankeaksi, moni varmaan lähtee tähän lankaan, koska ei koe eikä halua että joku luulee että maailmankuvansa on ankea) ja toinen keino silkka sinnikkyys.
Minusta kaikki rahan kerjääminen pitäisi olla laitonta. Feissareilta, romanikerjäläisiltä, lastensairaaloilta, ihan kaikilta. Halukkaat lahjoittajat löytävät kyllä hyväntekevöisyyskohteen, vaikka sitä ei tuputettaisikaan.
Kaikille teille liian kilteille, muistakaa, että silä mitä se feissari teistä ajattelee, ei ole mitään väliä. Sanokaa ”en halua auttaa tätä kautta”. Jos et halua niin et halua. Se ei tarkoita että olet piittaamaton. Kun joka toinen liian kiltti lahjoittaa sen 5€/kk edes kerran, on täysin mahdollista että rahankerjääjä järjestö tienaa esim 50 000 x 5€ kuussa ihan vain näillä. Se on jo 250 000€/kk. Eikö tällä summalla olisi jo rokotettu ja ruokittu kaikki Etiopian lapset siinä kuussa? Kyllä olisi. Mutta niin ei tapahdu, koska nämä järjestöt ovat pohjattomia taskuja, jotka eivät auta järkevällä ja kestävällä tavalla. Saati käytä rahoja itse asiaan, rahat päätyy kaikille välikäsille ja kohdemaassa esim heimon johtajalle ja avustustyöntekijöille. Mitään kaivoja on turha rakentaa, koska niistä todistetusti ei ole hyötyä tarvitseville. Joku vahva heimo omii kaivon ja lopulta ne saastuvat, koska ihmisiä ei ole koulutettu sitä käyttämään.
Hei, vähän nyt järkeä tähän! Meillä suomalaisillahan innuhan törkeen paljon rahaa. Kyllä sitä riittää kaikkiin hyviin juttuihin ja proggiksiin. Ja monet mun kaverit feissaa just siksi et ne on vielä opiskelijoita eikä voi antaa paljon rahaa hyviin juttuihin. Mä elän parilla kympillä viikko nytkin. Sit kun oon töissä niin voin lahjoittaa kaiken muun. Miks te vanhat ootte noin paskoi?!
Vierailija kirjoitti:
Kun joka toinen liian kiltti lahjoittaa sen 5€/kk edes kerran, on täysin mahdollista että rahankerjääjä järjestö tienaa esim 50 000 x 5€ kuussa ihan vain näillä. Se on jo 250 000€/kk. Eikö tällä summalla olisi jo rokotettu ja ruokittu kaikki Etiopian lapset siinä kuussa? Kyllä olisi. Mutta niin ei tapahdu, koska nämä järjestöt ovat pohjattomia taskuja, jotka eivät auta järkevällä ja kestävällä tavalla. Saati käytä rahoja itse asiaan, rahat päätyy kaikille välikäsille ja kohdemaassa esim heimon johtajalle ja avustustyöntekijöille. Mitään kaivoja on turha rakentaa, koska niistä todistetusti ei ole hyötyä tarvitseville. Joku vahva heimo omii kaivon ja lopulta ne saastuvat, koska ihmisiä ei ole koulutettu sitä käyttämään.
Ihmisille on alkanut selvitä se, minne näiden järjestöjen hyväntekeväisyysvarat todellisuudessa virtaavat ja moni on siksi lopettanut lahjoittamisen, allekirjoittanut mukaan lukien. Viimeinen epätoivoinen oljenkorsi on sitten nämä aggressiiviset feissarit, jotka syyllistämällä, manipuloimalla ja pakottamalla yrittävät saada rahaa kasaan järjestöille. Siinä on kyllä Punainen risti ja moni muu porukka kussut omiin muroihinsa, koska näiden feissareiden silmille hyppimisen takia ihmiset boikotoivat näitä järjestöjä entistäkin hanakammin.
Minua kyllä välillä surettaakin nämä feissarit, kun suuri osa heistä on nuoria, joilla kyseessä voi olla vielä se ihka ensimmäinen työpaikka. Sitten joillakin järjestöillä on vielä se politiikka, että jos et saa kerättyä x määrää lahjoittajia päivässä/viikossa, niin kenkää tulee. Ei sinänsä ihme, että ylilyöntejä tulee, kun yhdistetään innokas ja kokematon nuori ja järkyttävät paineet niskassa.
En tarkoita sitä, että feissareiden huono käytös olisi hyväksyttävää. Esimerkiksi ne kaljanjuontivihjailut ovat törkeitä ja sen verran pitäisi kellä tahansa olla älyä, ettei sellaisia mene möläyttämään. Mielestäni suurempi syyllinen tässä on feissareita palkkaavat järjestöt, sillä heidän puoleltaan homma vaikuttaa usein silkalta hyväksikäytöltä. Ikään kuin feissarit olisivat heille kertakäyttötavaraa: jos joku ei saa haalittua riittävästi lahjoittajia, niin potkitaan pihalle ja otetaan heti perään uusi feissari tilalle. Ironista, että juuri ihmisoikeuksia niin kovasti puolustavat järjestöt ovat sortuneet tällaiseen toimintaan.
Feissari=face to face myyjä = kasvoista kasvoihin myyjä
Mä en katso niitä ollenkaan, joskus saatan mutista ’ei kiitos’, siinä se.
Nostetaanpa näitä, kun se perussuomalaisia haukkunut SPR:n trolli sai poistettua sen yliopiston metroasemalla häiriköivien feissarien ketjun.
Kuinkahan, jos puhelinmyynti saadaan väännettyä luvanvaraiseksi, mahtaa feissareiden ja muiden krääsänkaupustelijoiden määrä räjähtää turuilla ja toreilla pilviin?
Oon vielä tähän asti ohi päässyt kun en kiinnitä niihin mitään huomiota, jatkan vaan matkaa kuurona, mykkänä ja sokeana. En siis sano edes "ei kiinnosta/ehdi", vaan kävelen vaan ohi.
Hommasin Varustelekasta mustan nahkatakin. Enkä mitä tahansa nahkatakkia, vaan suomalaisen panssarijoukkojen asetakin m/36. Vaihdoin siihen myös leijonanapit, vaikken mikään kiitospaitaspede olekaan.
Ja katso! Kaiken maailman feissarien kontaktiyritykset käytännössä loppuivat kuin seinään. Ne muutamat harvat sitkeät jotka rohkenevat yrittää eivät pääse toisen lauseen alkua pidemmälle kun katson heitä inhoten.
Feissarin ääni vain vaimenee ja kuolee pois. Aah. Uuh.
Kiitti Varusteleka!
Oulussa lähes kaikki feissarit nykyään ulkomaalaisia ja lähestyvät englanninkielellä.