Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
No eipä ne pisteet stressistä miksikään muutu. Koitetaan ootella nyt rauhassa 😌 Tässä aika monta sivua pelkkää pistejauhantaa, eihän kukaan tiedä vielä millä pisteillä pääsee ja minne ellei lähes täysiä oo tullut.. 😁
Nojoo, mutta kun pitäisi tosiaan päättää alkaako lukemaan pääsykokeeseen vai ei. Esivalintakokeen matskua oli n. 100 sivua, pääsykokeeseen n. 250, että ihan pikkuhomma ei näin perheelliselle ja töissäkäyvälle tule olemaan ja viikossa noita ei päntätä, mikäli kutsu kokeeseen tulee 😁
Onks verkko-opinnot oma eriksee ja päivätoteutus? Et kummassaki omat kiintiöt paikoille?
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tuli nyt pari pistettä lisää. Taitaa pisterajat vaan nousta koko ajan :( Omien laskujen mukaan nyt kasassa olisi 57,9 pistettä. Toivottavasti rajat eivät olisi nousseet tänäkeväänä ihan pilviin. Mistä ootte keksineet että tänään julkaistais esivalinnan pisteet? :O Ei ainakaan vielä ole täällä näkyny!
Turun AMK on ilmoittanut sivuillaan ainakin tämän päivän, ja oletettavasti se koskee kaikkia, sillä pisteet lähettää metropolia.
Kaikki metropolian postit ovat tulleet illalla, joten varmasti tänäänkin on näin.
Parilta viimeiseltä sivulta löytyy pohdintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita turkuun sosionomin verkko-opintoihin hakeneita? Millasia pisteitä tuli esivalinnasta ja oletteko alkaneet lukemaan pääsykokeisiin vielä? Itse sain n. 60 pistettä ja kaveri joka haki samaan, n. 65. Ensikertalaisia ollaan molemmat. Kiva ois tietää onko mitään järkeä alkaa tuota 250 sivun ennakkomatskua lukemaan, jos ei kutsua kokeeseen tulekkaan. Olkaa onnellisia te, joiden pääsykokeisiin ei ennakkomatskua ole..
Koskaan ei yleensä ole minnekään yli 60 pistettä raja... Joten lukemiset odottaa. Sivuja ei tosin ole 250, mutta itse ainakin olen tyytyväinen, että luettavaa on. :) Mieluummin näin kuin ne mutuarvioinnit ryhmähaastattelusta tai älykkyystestit.
Ja kyllä, edelleen haen itse Turkuun, sosionomiin ja verkkoon, tosin ei-ensikertalaisena voi olla mahdotonta päästä, koska kaikki paikat voidaan antaa ensikertalaisille.
Joo muistin näemmä sivumäärät väärin.
116 sivua + 36 sivua + 36 sivua = 188, joissa toki kansisivut ja muuta ei-luettavaa liibalaabaa. Ihan kivasti silti. Pakko se on kai alkaa lukemaan. Eka kerta kun korkeakouluun edes haen, niin ei oo mitään ymmärrystä millä pisteillä on ns. varmasti jatkossa 😊
Vierailija kirjoitti:
Onks verkko-opinnot oma eriksee ja päivätoteutus? Et kummassaki omat kiintiöt paikoille?
Näin minä ainakin olen käsittänyt.
Onneksi aineiston tehtävä numero 32 on mitätöity. Ihmettelin jo tehdessä, että mitä kummaa. Sehän siis kuului näin:
"32. Ylivelkaantumisella on tutkimusten mukaan vaikutusta ihmisen hyvinvointiin. Mikä väite pitää paikkansa?
Velkaantuneisuudella on yhteys monenlaisiin mielenterveyden häiriöihin.
Ylivelkaantuneisuudella on todettu olevan yhteys itsemurhiin.
Erityisen stressaavaksi koetaan velkavankeus.
Velkaantuneisuudella ei ole todettu olevan yhteyttä fyysiseen sairastavuuteen."
Kaksivaihtoehtoa menee pois laskuista jo siksi, että niissä puhutaan velkaantuneisuudesta eikä ylivelkaantuneisuudesta. Itsemurhat mainittiin kys. artikkelissa, mutta hieman huterasti. Velkavankeuden stressaavuus taas mainittiin toisessa artikkelissa, vaikkakin itse lopulta vastasin sen.
Sen sijaan en ymmärrä, miksi tuo nuorten liikkumisväite on korjattu. Artikkelissa sanottiin ihan selvästi se 45 min hengästyttävää liikuntaa päivittäin eli oikeinhan tuo on eikä väärin. Kokonaisliikuntaa päivässä väh. 1,5 h. Tuolla logiikalla kaikki kompakohdat olisi voinut korjata. Itsekin tarkistin tuon kohdan koetta tehdessä, eikä se suinkaan ollut ylivoimaista.
Mutta hei, ketkä näistä tehtävistä voivat antaa palautetta ja minne? Siinä palautelomakkeessa ei ole avointa kohtaa. Olisin voinut itsekin tehdä samoin, jos olisin tiennyt toimintaohjeet.
Mä itse olin ensihoidon pääsykokeissa Metropoliassa viime vuonna. Siellä oli ryhmätilanne ja materiaalikoe, materiaali jaettiin paikan päällä ja oli ihan ok. Ryhmätilanne oli vähän typerä, meitä oli ryhmässä 7 ja annettiin aihe josta keskustella mm. mitä jos potilaalla on elvytyskielto, saako elvyttää. Jäi siitä tilanteesta vähän huono maku suuhun, missään ei saanut tuoda itseään paremmin ilmi että miksi sopisi alalle ja miksi haluaa juuri tähän kouluun. Ei ollut minkäänlaista haastattelutilannetta, mielestäni se olisi ollut paljon parempi. En siis päässyt kouluun, varasija 60 :( Nyt yritän sairaanhoitajaksi samaan kouluun.
Vierailija kirjoitti:
No on tietysti, onhan haettukin ihan eri kohteeseen. Ja pisterajatkin ovat omat.
Vierailija kirjoitti:
Eikös toi ensikertalainen meinaa näissä sitä onko aiempaa korkeakoulutusta?
Kyllä vaan. Mulla on, joten Turun max 4 verkkopaikasta on niin verinen taisto, että ei siinä itselle juuri osinkoja edes ole. ;) No, harrastus kai tämäkin käydä pääsykokeissa...
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuo matikan tehtävä mitätöitiin, sillä ainoa oikea vastaus oli 16. Eri asia jos pinta-alan leveyttä ja pituutta ei olisi määritelty, vaan annettu pelkkä ala.
Ihmettelen kanssa tätä. Aivan vastaava tehtävä on ollut aiemmin, ei ole mitätöity. Mulle sikäli hyvä, että se oli vika tehtävä, johon vastasin, ja tallensin siihen vikana vahingossa todnäk väärän vastauksen. Mutta 16 on jo päättelemälläkin ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuo matikan tehtävä mitätöitiin, sillä ainoa oikea vastaus oli 16. Eri asia jos pinta-alan leveyttä ja pituutta ei olisi määritelty, vaan annettu pelkkä ala.
Ihmettelen kanssa tätä. Aivan vastaava tehtävä on ollut aiemmin, ei ole mitätöity. Mulle sikäli hyvä, että se oli vika tehtävä, johon vastasin, ja tallensin siihen vikana vahingossa todnäk väärän vastauksen. Mutta 16 on jo päättelemälläkin ainoa oikea.
Se on mitätöity väärän sanamuodon vuoksi. Pitäisi olla enimmillään mahtuu. Nykyisellä lauserakenteella myös 12 on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei hetkinen. Eikös tossa ennakkomateriaalin 25. kysymyksessä ole virhe? Kysymys on että mikä EI pidä paikkaansa. Vastasin "vastaajat arvioivat ohjauksen resurssit tyydyttäviksi". Vastaus ei muka ollut oikein. Ennakkomateriaalissa luki että vastaajat arvioivat ohjauksen resurssit riittämättömiksi. Eikös ton mun vastauksen siis pitäisi olla oikein?! Tyydyttävähän on ihan eri asia kuin riittämätön.
13 alapeukkua ja pään aukomiset itkemisestä vielä päälle, mutta oikeassa olin. Vastaus on korjattu ja nyt myös tosta vastauksesta on saanut yhden pisteen.
Yli puolet arvioivat resurssit nimenomaan tyydyttäviksi, joten tuossa on varmaankin korjattu se sen takia, että noin 40 % oli vielä toista mieltä. Ei niinkään siksi, että riittämätön ja tyydyttävä -semantiikkaa mietiskeltäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mitätöity väärän sanamuodon vuoksi. Pitäisi olla enimmillään mahtuu. Nykyisellä lauserakenteella myös 12 on oikein.
Ymmärrän, mutta ei näissä yleensä tällaista ole ollut. Menee vähän ylikorjaamiseksi minusta jo, vaikka hyvä toki itsellenikin. Eikä ylipäänsä matikan tehtävissä yleensä täsmennetä, että kuinka monta karkkipussia voit korkeintaan ostaa viidellä eurolla, vaan se pitää itse tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi aineiston tehtävä numero 32 on mitätöity. Ihmettelin jo tehdessä, että mitä kummaa. Sehän siis kuului näin:
"32. Ylivelkaantumisella on tutkimusten mukaan vaikutusta ihmisen hyvinvointiin. Mikä väite pitää paikkansa?
Kaksivaihtoehtoa menee pois laskuista jo siksi, että niissä puhutaan velkaantuneisuudesta eikä ylivelkaantuneisuudesta. Itsemurhat mainittiin kys. artikkelissa, mutta hieman huterasti. Velkavankeuden stressaavuus taas mainittiin toisessa artikkelissa, vaikkakin itse lopulta vastasin sen.
Sen sijaan en ymmärrä, miksi tuo nuorten liikkumisväite on korjattu. Artikkelissa sanottiin ihan selvästi se 45 min hengästyttävää liikuntaa päivittäin eli oikeinhan tuo on eikä väärin. Kokonaisliikuntaa päivässä väh. 1,5 h. Tuolla logiikalla kaikki kompakohdat olisi voinut korjata. Itsekin tarkistin tuon kohdan koetta tehdessä, eikä se suinkaan ollut ylivoimaista.
Mutta hei, ketkä näistä tehtävistä voivat antaa palautetta ja minne? Siinä palautelomakkeessa ei ole avointa kohtaa. Olisin voinut itsekin tehdä samoin, jos olisin tiennyt toimintaohjeet.
Kaikki voi antaa palautetta. Sieltä sotelin esivalintakoesivulla on sähköpostiosoite mihin voi laittaa kokeesta palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voi antaa palautetta. Sieltä sotelin esivalintakoesivulla on sähköpostiosoite mihin voi laittaa kokeesta palautetta.
No nyt löyty FAQ-kohdasta! Voisi vähän selvemminkin olla, koska olin aiemmin katsonut palaute-kohdan, tekijät-kohdan ja kaikki muutkin valikot. Osoite on siis: sotelika.esivalinta@tamk.fi, jos vaikka jotakuta kiinnostaa syksyn varalle pistää mieleen, huvittaa muuten avautua kokeesta tai huijaamismahdollisuuksista.
Mä haen Joensuuhun sh-opintoihin, monimuotona ensisijaisesti.
Jos moni on laittanut palautetta epäselvästi muotoilluista kysymyksistä ja vastausvaihtoehdoista, liekö pisteet vielä tänään valmiita?
Eipä oo mulle ainakaa vielä tullu..
Tulevatkohan tänään ollenkaan... :/
Ei millään malttais odottaa tuloksia :D