Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Toki viime päivinä on puhuttu Turusta paljon, mutta harva on maininnu alaa jolle haki. Mihinkä päin ootte hakeneet kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tämä juttu on, että valintakoekutsuja pimitettäisiin viime hetkille? Lähde?
Ainakin syksyllä SOTELI-esivalintakoe oli 5.10. Tulokset 12.10. Kutsut ainakin itselle 19.10. 2 vkoa, ja se oli siinä.
Ihan itse koulujen sivuilla lukee, että viikko pari ennen koetta
Itse hain Tampereelle, Hämeenlinnaan, Turkuun ja Jyväskylään sosionomiksi.
Mä turkuu Jyväskylää espoosee lappeenrantaa Hämeenlinnaa ja Mikkelii sosionomiks :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tämä juttu on, että valintakoekutsuja pimitettäisiin viime hetkille? Lähde?
Ainakin syksyllä SOTELI-esivalintakoe oli 5.10. Tulokset 12.10. Kutsut ainakin itselle 19.10. 2 vkoa, ja se oli siinä.
Okei, Turun sivuilla ei lue.
Vierailija kirjoitti:
Toki viime päivinä on puhuttu Turusta paljon, mutta harva on maininnu alaa jolle haki. Mihinkä päin ootte hakeneet kaikki?
Minusta täällä jo aiemmin aika moni mainitsi sosionomin, mutta siis itse ainakin olen hakenut Turkuun sosionomiksi (verkko) eli luvut siihen.
Lisäksi HAMK ja JAMK.
Tamperetta en muista, huomasinko edes hakuvaihtoehtona, koska jostain syystä en ole sitä laittanut, mutta saattaa olla, että Tampereella oli vain päiväopetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäänpäs tähän, että ainakaan JAMK:in sivuilla ei lue mitään viikko pari -juttua, vaan "Varsinaisen kokeen kutsut lähetetään sähköpostilla toukokuun puolessa välissä."
Samalla tuo tarkoittaisi sitä, että Turkuun on aikaa lukea tuostakin noin 3 viikkoa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005648803.html
Kai olette lukeneet tämän?
Pitäisi kyllä jotenkin opiskelijaksi haluavien nostaa meteli. Ihan hullua, että tunnolliset, kiltit, rehelliset jää rannalle, koska osa huijaa itsensä heidän ohi.
Löytyykö joltain tietoa Turun valintakokeista? Onko samanlainen kuin esivalinta? Kysytäänkö nippelitietoa ja kauanko on aikaa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä jotenkin opiskelijaksi haluavien nostaa meteli. Ihan hullua, että tunnolliset, kiltit, rehelliset jää rannalle, koska osa huijaa itsensä heidän ohi.
Juu aiemmin oli jo tuosta puhetta, tosin ymmärsin, että juttu on vain tilaajille, mutta ainakin nyt kaikille.
Sellaista se, systeemi haluaa palkita epärehellisiä. Eipä voi syyttää huijareita, koska systeemi kannustaa huijaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä soteli valintakoesysteemissä ei ole kyse mistään muusta kuin rahasta eli mikä on halvin järjestelmä. Ei sillä haluta mitata mitään verkostoitumista yms...Säästöjä tulee todennäköisesti lyhyellä aikavälillä mitattuna, mutta pitemmällä tappiota. Oletan nimittäin että tällä systeemillä tulee valittua enempi "vääriä" opiskelijoita eli niitä jotka pian huomaavat "ettei ollutkaan mun juttu", "ei tää ollutkaan sellasta ku ajattelin" yms...ja näin onkin pari vuotta maksettu sen opiskeluista ns turhaan.
Koko soteli on suuri pettymys! Sinänsä jatkossa kokeen valvominen kuulostaa sairaalta.
Onko kokemusta Diakin sosionomi valintakokeista? Millainen se kirjallinen koe mahtaa olla ja millaisia aiheita yleensä noissa ryhmätilanteissa on?
Vierailija kirjoitti:
Koko soteli on suuri pettymys! Sinänsä jatkossa kokeen valvominen kuulostaa sairaalta.
Ei kuulosta, vaan hyvältä, mutta ois hyvä, että se ois ois jo pääsykoe.
Tämähän nimittäin todennäköisesti muutenkin tulee menemään siihen, että nyt oppilaitoksilla on vielä oikeus pitää sitä sun tätä valintakoetta, mutta tulevaisuudessa todennäköisesti pitää olla yhdenmukainen koe.
Tuossa uutisessa sanottiin, että kysymykset ovat olleet eri järjestyksessä eri henkilöillä. Tarkoittanee vain aineistoa, jos sitäkään. Mulla oli ainakin vikana velkakysymykset.
Kuten tuossa sanotaankin, niin esivalintakoe tulee poistumaan ja tilalle tulee valvottu valintakoe. Which is great.
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuossa sanotaankin, niin esivalintakoe tulee poistumaan ja tilalle tulee valvottu valintakoe. Which is great.
Tämän sortin uudistukset yleensä venyvät, joten muutama vuosi tällä mennään:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän sortin uudistukset yleensä venyvät, joten muutama vuosi tällä mennään:(
Tuolla sanotaan että uusi käytäntö tulisi suunnitelmien mukaan voimaan jo vuonna 2019 syksyllä.
Huomenna pitäisi tulla pisteiden sähköpostiin. Jännittää jostain syystä, vaikka itselasketut pisteet olivatkin ihan hyvät.
Ryhmäkeskustelukokemuksia olisi kiva kuulla.
Kuinka isoissa ryhmissä ja millaisia aikoja per aihe keskustellaan?
Hain myös diakiin, kuten joku kollega yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäänpäs tähän, että ainakaan JAMK:in sivuilla ei lue mitään viikko pari -juttua, vaan "Varsinaisen kokeen kutsut lähetetään sähköpostilla toukokuun puolessa välissä."
Samalla tuo tarkoittaisi sitä, että Turkuun on aikaa lukea tuostakin noin 3 viikkoa.
Nii, nimenomaa jos JAMKista ilmotetaa puolessa välissä toukokuuta ni siinä on justjust viikko aikaa, sillä niillä on valintakoe 21.5 esim sosionomeilla :D ja et voi päätellä turun kokeen aikataulusta jkl:än sivujen perusteella mitää. Veikkaan et sieltä ilmoittavat toukokuun lopulla vasta
Vanhuksena oon tyytyväinen Turun mallista. Siksi, että tuo koe antaa mahdollisuuksia niille, joilla on motivaatiota lukea, jotka eivät ole hyviä matikassa tai tulevia insinöörejä loogisilta päättelykyvyiltään. Vastaukset ovat selkeästi myös oikein tai väärin (tai no, kai siinä jotain avoimiakin kysymyksiä on, mutta joka tapauksessa).
Sikäli lukeminen, majoituksen ja kuljetusten järjestäminen ym. on tosin hivenen tragikoomista, että ei-ensikertalaisena pääseminen voi olla jopa 100-prosenttisesti mahdotonta, koska kaikki paikat voivat mennä ensikertalaisille. Jos eivät menekään, max 4 menee muille, eli se vaatii jo aika neroutta. Mutta niillä pisteillä voi sitten päästä toisaalle.