Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut varasijalla 1 alusta asti ja ärsyttää! Ärsyttää myös aika tavalla, että ensikertalaisia paskemmilla pisteillä pääsee sisään.
Mä olen kyllä samaa mieltä tuosta ensikertalaiskiintiöstä. Tasapisteissä se voisi olla tekijä, mutta ne jotka pärjää paremmin, kuuluisivat päästä opiskelemaankin.
Kuinka montaa tutkintoa? Toista? Komatta? Eläkeikään saakka? Omakustanteisesti vaiko valtion maksamana?
Olipa kiukkuista tekstiä.
Jos on parempi, kuin toinen, niin eikö olisi suurempi oikeus opiskella? Haastatteluvalinnoissa on se hyvä puoli, että pisteitä annetaan tai ollaan antamatta vaikka sen perusteella, että olet ikiopiskelija, joka hyppii ammatista ja tutkinnosta toiseen. Päättäkööt valitsijat vaikka siinä kohtaa uskovatko hakijaa, että on varmasti motivoinut vai annetaanko paikka jollekin muulle. Paremmuusjärjestys on kuitenkin aina paremmuusjärjestys ja se olisi mun mielestä reilu peli, eikä noin että saa paremmat pisteet ja kuitenkin joku kiilaa eteen.
Kenen kannalta reilu peli? Onhan tietenkin paljon helpompi menestyä peruskoulutasoista osaamista mittaavissa kokeissa, kuten esivalinta, jos on jo opiskellut korkeakoulututkinnon.
Minun mielestäni nykyinen systeemi, jossa suurin osa paikoista varataan ensikertalaisille, mutta muillakin on kuitenkin mahdollisuus päästä, kuulostaa reilulta. Se on myös koulutuksen maksajan, eli yhteiskunnan kannalta järkevää.
Niin, että karrikoidusti vähän tyhmemmilläkin pitää olla mahdollisuus opiskelupaikkaan, jossa he eivät sitten välttämättä kuitenkaan pärjää?
Koulutukseen laitettavat rahat huolestuttaa, mutta toisella kädellä ojennetaan ties mihin maahan ilmaista rahaa, jota ei koskaan tulla saamaan takaisin? Asiat mittasuhteisiin hei.
Haha että kun oot saanut pisteen tai pari jotain toista enemmän, pärjäät jotenkin huomattavasti todennäköisemmin opinnoissa :DDDdd hyvä provo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oon ottanut paikan vastaan ja jäänyt jonottamaan ylempiä hakutoiveita. Opintopolussa lukee että varasijoja täytetään 31.7. asti. Oletan että muutkin ovat tehneet samoin, miksi rytisisi 9. Ja 10. Päivä?
Jos pitää valita, ottaako alemman, ei niin mieleisen paikan vastaan vai säilyttääkö mahdollisen ensikertalaisuuden, niin se on monelle varmasti harkinnan paikka. 10.7. mennessä on pakko jotenkin reagoida, ja jos ei ota alempaa toivetta vastaan ja jää jonottamaan, ei voi tulla valituksi myöskään korkeammalle.
Oletko nyt ihan varma? Olen käsityksessä että jos hylkää alemman toiveen, jää silti edelleen jonottamaan paikkaa ylemmästä toiveesta.
En minäkään tällaisesta ole kuullut, että jos ei ota alempaa toivetta vastaan ja jää jonottamaan, niin ei voi päästä ylemmäksikään.
Jaa siis että jos paikkaa tarjotaan alemmalta sijalta, mutta en ota vastaan, koska kohteessa 1 olen varasijalla 2, niin en silti voi sitäkään enää saada, kun kerran olen kieltäytynyt jo tarjotusta paikasta?
Vierailija kirjoitti:
Annucca kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se johtuu kun hain sosionomiksi ja olen koepistejonossa 4. varasijalla vaikka sain 3 pistettä enemmän kuin alin hyväksytty?
Oletko ensikertalainen? Minulla sama tilanne, sain valintakokeesta 53 p ja alin hyväksytty 51 p, en päässyt koska en ole ensikertalaisten kiintiössä :/
Kyllä olen ensikertalainen.
Vanhus on saattanut kiilata ohi.
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut varasijalla 1 alusta asti ja ärsyttää! Ärsyttää myös aika tavalla, että ensikertalaisia paskemmilla pisteillä pääsee sisään.
Mä olen kyllä samaa mieltä tuosta ensikertalaiskiintiöstä. Tasapisteissä se voisi olla tekijä, mutta ne jotka pärjää paremmin, kuuluisivat päästä opiskelemaankin.
Kuinka montaa tutkintoa? Toista? Komatta? Eläkeikään saakka? Omakustanteisesti vaiko valtion maksamana?
Mites tää on sulta sitten pois, jos jotkut joutuvat opiskelemaan eläkeikään saakka?
Terv. Työtön, joka mieluusti menisi tienaamaan eläkettä. Jotenkin voisin kuvitella, että melko harvat ihmiset ihan vain huvikseen koittavat keräillä erinäisiä tutkintoja ja parantaa työllistymismahdollisuuksia.
Vaihtoehtoisesti elinikäiset oppijat ovat maksaneet veroja jo ihan kosolti, joten mikä on ongelma? Etenkin jos vanhassa työssä ei vaan enää jaksa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ainakin ammattikoulutasolla on aloja joihin ei järjestetä aikuiskoulutuksia ollenkaan tai ainoastaan oppisopimuksena. Eli yhden tutkinnon suorittaneella on portti kokonaan kiinni.
Nuorison mukana me mummelit AMK:unkin haetaan. :)
Niin mutta ammattikouluun ei saa hakea enää yhteishaussa jos on jo tutkinto. Eli aikuiskoulutus ainoa mahdollisuus ja sitä ei siis ole enää joka alalla. Nuorisopuolelle ei saa edes hakea enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ainakin ammattikoulutasolla on aloja joihin ei järjestetä aikuiskoulutuksia ollenkaan tai ainoastaan oppisopimuksena. Eli yhden tutkinnon suorittaneella on portti kokonaan kiinni.
Niin mutta ammattikouluun ei saa hakea enää yhteishaussa jos on jo tutkinto. Eli aikuiskoulutus ainoa mahdollisuus ja sitä ei siis ole enää joka alalla. Nuorisopuolelle ei saa edes hakea enää.
Onko tosiaan näin?
"Jos olet jo suorittanut ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon, et voi hakea ammatilliseen koulutukseen yhteishaussa. Voit hakea korkeakouluun tai aikuiskoulutukseen. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, millon tällanen on tullut?
https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/jos-sinulla-on-jo-tutkinto/
Onneksi edes korkeakouluihin voi vielä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, millon tällanen on tullut?
Silloin kun edellisen kerran muutettiin näitä, pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
"Jos olet jo suorittanut ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon, et voi hakea ammatilliseen koulutukseen yhteishaussa. Voit hakea korkeakouluun tai aikuiskoulutukseen. "
Ei voi hakea yhteishaussa, mutta ainakin suurimpaan osaan kouluista voi hakea suorahakuna, eli hakemus lähetetään suoraan koululle. Samaan pääsykokeeseen ja ryhmään pääsee kuin yhteishaussa hakeneet, mutta vaan eri reittiä.
Tosiaan kaikilla linjoilla ei ole muuta hakua kuin yhteishaku, sehän se tässä juuri kismittää.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan kaikilla linjoilla ei ole muuta hakua kuin yhteishaku, sehän se tässä juuri kismittää.
Omalla aktiivisuudella pärjää taas. Otin yhteyttä ammattikouluun kun niiden yhteishaku alkoi, ja kysyin pääsenkö hakemaan mitenkään päiväopintoihin kun yksi tutkinto on jo enkä pysty hakemaan yhteishaussa. Sanoivat että onnistuu, laittoivat lomakkeen joka piti täyttää ja pyysivät kopiot todistuksista. Pääsykokeeseen osallistuin yhteishaussa hakeneiden kanssa. Paikka tuli, mutta peruin sen nyt kun pääsin amkiin.
Lisäksi kun noita eri alojen koulutuksia selaa ammattikoulut.fi-osoitteessa aika useassa sanotaan että myös jatkuva haku tai suorahaku on käytössä. En tähän hätään löydä yhtäkään koulutusta jossa olisi käytössä vain yhteishaku? Eli oikeastaan munkaan ei olis tarvinnut erikseen kysellä jos en ois ollu nii liimautunu opintopolkuun...
Varasijat taas liikkuneet ja paikka saatu! 😱
Varasijalta hyväksytty ensimmäiseen hakukohteeseen, toiseen hakukohteeseen hyväksytty.
Nyt saa oikein itse valita kumpaan menee!
Jonottaako joku Porin Diakiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tää on sulta sitten pois, jos jotkut joutuvat opiskelemaan eläkeikään saakka?
Terv. Työtön, joka mieluusti menisi tienaamaan eläkettä. Jotenkin voisin kuvitella, että melko harvat ihmiset ihan vain huvikseen koittavat keräillä erinäisiä tutkintoja ja parantaa työllistymismahdollisuuksia.
Vaihtoehtoisesti elinikäiset oppijat ovat maksaneet veroja jo ihan kosolti, joten mikä on ongelma? Etenkin jos vanhassa työssä ei vaan enää jaksa olla.
Minua ainakin ensinnäkin kiinnostaisi, että miksi et työllisty aiemmilla tutkinnoilla, jos on jo ennestään muutamakin korkeakoulututkinto.
Paremmat edellytykset nimittäin niillä on työllistymiseen kuin sellaisella, jolla ei ole sitä ensimmäistäkään kk-tutkintoa, joten siksi ensikertalaiset menevät etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla aktiivisuudella pärjää taas. Otin yhteyttä ammattikouluun kun niiden yhteishaku alkoi, ja kysyin pääsenkö hakemaan mitenkään päiväopintoihin kun yksi tutkinto on jo enkä pysty hakemaan yhteishaussa. Sanoivat että onnistuu, laittoivat lomakkeen joka piti täyttää ja pyysivät kopiot todistuksista. Pääsykokeeseen osallistuin yhteishaussa hakeneiden kanssa. Paikka tuli, mutta peruin sen nyt kun pääsin amkiin.
Lisäksi kun noita eri alojen koulutuksia selaa ammattikoulut.fi-osoitteessa aika useassa sanotaan että myös jatkuva haku tai suorahaku on käytössä. En tähän hätään löydä yhtäkään koulutusta jossa olisi käytössä vain yhteishaku? Eli oikeastaan munkaan ei olis tarvinnut erikseen kysellä jos en ois ollu nii liimautunu opintopolkuun...
Saanko kysyä kuinka suosittu ala oli mihin hait?
Varmaan mainitsemallasi sivulla voi lukea että jatkuva haku on käytössä, mutta jos käy tarkemmin tutkimaan niin huomaa että haku ei ole "juuri nyt" auki. Itse asiassa tuokin on parannus joka on tullut ilmeisesti nyt kesän aikana kun tuli taas jokin muutos opetusperusteisiin. Aikaisemmin ei ollut hatkuva haku edes olemassa tuon linjan kohdalla. Noh toivotaan että se minunkin kaipaamani linja sieltä vielä aukeaa, jollen pääse nyt amk-haussa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko nyt lauantaina? Ei minulla vaan :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko nyt lauantaina? Ei minulla vaan :-(
Kyllä ne varasijat voi liikkua nihin vuorokauden aikaan tahansa. Tarkistin tämän asian koulun hakutoimistosta. Sitä en tiedä millä viiveellä se sähköposti tulee kun nousee varasijalta ja tulee hyväksytyksi.
Näin sivusta, toivottavasti noin epäasiallinen yksilö ei pääse koskaan sote-alaa opiskelemaan. Kannattanee vilkuilla vaikka kaupalliseen suuntaan päin.