Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Mainittiinko jossain, että matematiikan osiossa En tiedä-vastauksesta ei tule -0,3 miinuspistettä vaan tulos on silloin yksinkertaisesta 0 pistettä..? Itsellä jäi tämä huomaamatta, kurja moka.
Vierailija kirjoitti:
Ekakerta kirjoitti:
Hei auttakaa uunoa. Hain ekaa kertaa ja mä en nyt yhtä juttua ymmärrä :
Hain samaa alaa opiskelemaan kolmeen eri oppilaitokseen. Jos pääsee pääsykokeisiin, käynkö vain yhdessä samanalan pääsykokeessa vai jokaisen oppilaitoksen erikseen?Riippuu siitä onko näillä oppilaitoksilla pääsykoeyhteistyö käytössä vai kaikilla omat kokeet. Katso opintopolusta. Tää ois kyllä kannattanut ehkä selvittää jo ennen kun hait.
No ihanko totta? Että en oo yrittänyt selvittää.. Mutta osuin kyllä oikeaan sen suhteen että ei olisi kannattanut edes kysyä
😂
Mites siellä kannattaa kehua itteensä siellä virallisessa pääsykokeessa?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse päässyt kouluun sisälle ja opiskelen sotealalla pk-seudulla. Kuitenkin vinkkinä kaikille, että sotelin kokeessa on aineistokysymykset aina todella pikkutarkkoja! Siis ihan todella pikkutarkkoja. Pääsykokeissa kannattaa sitten panostaa matikassa yksikönmuunnoksiin. Vaikka opiskelen pk-seudulla, kävin myös TAMK:issa kokeissa ja nimenomaan yksikönmuunnoksia kyseltiin matikan osiossa. Toki pieniä vaihteluja on, mutta kyllä ne yksikönmuunnokset ja perus kertolaskut, jakolaskut ja vastaavat ilman laskinta on hyvä osata.
Ei kannata stressata liikaa. Tekee vaan parhaana, se riittää tai ei riitä. Tsemppiä teille kaikille! Muistan itsekin niin hyvin nuo ajat vielä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
61,8, ihan hyvin kun kaikkia ennakkomateriaaleja en edes lukenut etukäteen. Nyt harmittaa, kun paremmalla valmistautumisesta valintakoekutsua voisi pitää varmana. No, ahkerammat ovat paikkansa ansainneet, jos jään rannalle.
Suurimpaan osaan aloista ainakin riittää helposti.
No sittenhän voin skipata valintakokeeseen lukemisenkin😁 Ei sentään, inhottava tunne olla huonosti valmistautuneena tärkeässä kokeessa!
Miten meinasit lukea? Siellä jaetaan materiaali vasta kokeessa.
Ainakin metropoliassa siis.
Valintakoe vaihtelee korkeakouluttain, Turussa on ennakkomateriaaleja, joissain on ennakkotehtäviä ja lopuissa kaikki aineistot annetaan kokeessa.
Ei kannata sosionomiksi mennä. Laatentarhaopettajan kelpoisuus poistuu 2030 mennessä samoin oikeus toimia esim ok johtajana ( joita paljon johtajina). Työllisyystilanne tulee olemaan huono. Opiskelen monimuotona Laureassa ja olen keskeyttänyt opinnot, eroan kevään aikana vielä. Oli virhe, sh tai terveydenhoitajan tutkinto on parempi tai jos pk haluaa täihin niin yliopisto. Sosionomi on turha tutkinto
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sosionomiksi mennä. Laatentarhaopettajan kelpoisuus poistuu 2030 mennessä samoin oikeus toimia esim ok johtajana ( joita paljon johtajina). Työllisyystilanne tulee olemaan huono. Opiskelen monimuotona Laureassa ja olen keskeyttänyt opinnot, eroan kevään aikana vielä. Oli virhe, sh tai terveydenhoitajan tutkinto on parempi tai jos pk haluaa täihin niin yliopisto. Sosionomi on turha tutkinto
Ja tämä on siis neuvo, jos voitte valita sh tai sossupuolen välillä, sh puoli työllistää paremmin ja on kansainvälinen tutkinto. Seuratkaa jostain sosiaalisesta mediasta mitä sosionomin tutkinnolle on päiväkodeissa tapahtumassa...
Vierailija kirjoitti:
Oletpas sinä varsinainen.
Nyt me kaikki kyllä jätämme valintaprosessin sikseen tämän kommentin ja tiedon vuoksi.
Kiva kun kerroit, niin en suotta hukkaa aurinkoista päivää pääsykokeissa.
No ei vaan. Useilta aloilta on skenaarioita, että työt loppuvat. Varmaksi sitä ei voi tietää. Yhteiskunnan intressinä ei kuitenkaan ole laittaa 10000 sosionomia kortistoon. Muuntokoulutuksia, uusia töitä jne tällaisessa rakennemuutoksessa varmasti tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpas sinä varsinainen.
Nyt me kaikki kyllä jätämme valintaprosessin sikseen tämän kommentin ja tiedon vuoksi.
Kiva kun kerroit, niin en suotta hukkaa aurinkoista päivää pääsykokeissa.No ei vaan. Useilta aloilta on skenaarioita, että työt loppuvat. Varmaksi sitä ei voi tietää. Yhteiskunnan intressinä ei kuitenkaan ole laittaa 10000 sosionomia kortistoon. Muuntokoulutuksia, uusia töitä jne tällaisessa rakennemuutoksessa varmasti tulisi.
No jo kentällä olevat sosionomit ovat vähän toista mieltä. Kannattaa liittyä Facebookissa esim sosionomit varhaiskasvatuksessa ryhmään niin häviää illuusiot. Mielestäbi tämä muutos on niin merkittävä että koulujen olisi syytä muuttaa koulutuskuvauksia nettisivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä huutelen minä, joka teki esivalintakokeen neljättä kertaa ja ei ole vielä kertaakaan päässyt oikeisiin valintakokeisiin. Yleensä mulla on jäänyt kiinni esivalintamateriaalikysymyksistä, mutta tällä kertaa enkku meni täysin penkin alle. Katsoin vielä, että ompa tällä kertaa helppo enkkuosio. Mulla meni vaan yksi oikein!..Siihen päälle toki tein materiaalikysymyksissä ainankin 7-10 virhettä, äikässä 2-3 ja matikassa 1, niin saapa nähdä riittääkö edes "huonompiin" kouluihin..Pitikin tällä kertaa mennä huonosti enkku, kun yleensä enkku, äidinkieli ja matikka menneet hyvin ja materiaalikysymyksistä mennyt vaan joku 10 oikein.
Mille linjalle hait? Ainakin motivaatiota löytyy.
En muistanut enää kaikkia vastauksiani.. Millon Soteli lähettää meilin missä omat pisteet on laskettuna? Kiitos vastauksesta ja tsempit kaikille! Enkun osio oli must kummallinen, muut ok.
Hoi! Omien laskujeni mukaan saisin 41.9 pistettä. Pettymyshän tuo, mutta mitä nyt katoin tossa, niin esim Pori, Rovaniemi, Kemi, Kotka jne niin ainakin näihin kaikkiin ja ilmeisesti myös Seinäjoelle on edellisinä vuosina riittänyt kaikkiin, vaikka pisteitä on ollut alle 40, jotain 32-38 pistettä taisi olla jokaiseen, eli eikös tässä voi olla luottavaisin mielin? :D Sosionomi ja sairaanhoitaja siis, molempiin hain eri paikkakunnil.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä huutelen minä, joka teki esivalintakokeen neljättä kertaa ja ei ole vielä kertaakaan päässyt oikeisiin valintakokeisiin. Yleensä mulla on jäänyt kiinni esivalintamateriaalikysymyksistä, mutta tällä kertaa enkku meni täysin penkin alle. Katsoin vielä, että ompa tällä kertaa helppo enkkuosio. Mulla meni vaan yksi oikein!..Siihen päälle toki tein materiaalikysymyksissä ainankin 7-10 virhettä, äikässä 2-3 ja matikassa 1, niin saapa nähdä riittääkö edes "huonompiin" kouluihin..Pitikin tällä kertaa mennä huonosti enkku, kun yleensä enkku, äidinkieli ja matikka menneet hyvin ja materiaalikysymyksistä mennyt vaan joku 10 oikein.
Mille linjalle hait? Ainakin motivaatiota löytyy.
Sosionomi, Toimintaterapeutti ja Geronomi. En tiedä onko niinkään motivaatiosta kyse. En vain keksi mitään, mihin voisin enää hakea. Tuntuu mahdottomalta löytää koulutus, jolla on suhteellisen hyvät työllistymismahdollisuudet, helppo päästä sisään ja minä soveltuisin vielä alalle ja ala kiinnostaisi minua edes hitusen. Nyt on muut kriteerit täyttyneet paitsi se, että sosiaalialalle ei ole helppo päästä sisään.
Pitäisikö pisteiden tulla vielä tämän päivän aikana vai voiko mennä pidempään?
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa tyhmää!
Miten kokeessa voi olla 80 kohtaa ja Max pisteet on 70? Miten pisteytys siis menee? Mulla enkussa meni 2 väärin ja aineisto-osiossa omien laskujen mukaan 8. Matikka ja äikkä täydet. Hain Jamkiin sosionomiksi.
laske oikein menneet ja miinusta niistä jokainen väärin mennyt kertaa 0.3
eli siis esim 60 oikein ja 20 väärin niin 60-(20*0.3) = 54 pistettä
Kouluun hakemisesta on tullut pienemmoinen elämäntapa. Ei oikein tiedä, mitä muutakaan tekisi ja miksi en hakisisi. Ehkä jos vielä muutaman esivalintakokeen jälkeen en pääsisi edes valintakokeisiin, niin keksisin jo jotakin muuta. Kouluttautua haluaisin lisää ja olen pääni puhki yrittänyt keksiä aloja. Olen kysynyt kaikilta tutuilta, tehnyt tänne vauva-palstalle kyselyn ja käynyt ammatinvalintaneuvojalle. Ei oikein kukaan ole keksinyt mulle sopivaa alaa. Sosiaali -ja terveysala alkoi sitten kiinnostamaan, koska suuntautumismahdollisuuksia on niin paljon. Eli ei valmistu vaan yhteen tiettyyn juttuun vaan voi valmistuttua tehdä mahdollisesti erilaisempia juttuja.
Mä sain pisteitä 63,1. Vähän voi olla heittoo, kun en ihan varmaksi kaikkia vastauksiani muista. No joka tapauksessa kutsu pääsykokeisiin pitäis tulla, muita Hämeenlinnaan hakeneita? Itse hain Hämeenlinnaan sairaanhoitajan ja sosionomin monimuotoon ja Tamkiin parille linjalle.
Ei oo millään lailla vaikeikeita nuo soteli-kokeet. Pari kertaa kun lukee materiaalit läpi ja omaa edes jonkinlaisen laskutaidon niin ei pitäisi olla vaikeuksia.
Itse luin ihan liikaa vuonna 2016, jolloin aloitin sh-opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo millään lailla vaikeikeita nuo soteli-kokeet. Pari kertaa kun lukee materiaalit läpi ja omaa edes jonkinlaisen laskutaidon niin ei pitäisi olla vaikeuksia.
Itse luin ihan liikaa vuonna 2016, jolloin aloitin sh-opinnot.
Vuoden 2016 koe on ollut kaikista helpoin. Sittemmin sitä on vaikeutettu ja luettavaakin on enemmän.
Riippuu siitä onko näillä oppilaitoksilla pääsykoeyhteistyö käytössä vai kaikilla omat kokeet. Katso opintopolusta. Tää ois kyllä kannattanut ehkä selvittää jo ennen kun hait.