Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Mut ne jotka teki esivalintakokeen kimpassa, mit tod näkösimmin sai korkeat pisteet, mikä taas nostaa yleistä pistemäärien keskiarvoa ja se taas vaikeuttaa osaltaan niiden pääsemistä varsinaiseen valintakokeeseen jotka tekee esivalintakokeen yksin ilman jeesiä.
Äsken päivittyi tietoja Helsingin yliopiston osalta (ei soteala). Olen 90. varasijalla :-D :-D :-D
Eipäs yleistetä! Itse ainakin rehellisesti tein yksinäni, 8 vuoden opiskelutauon jälkeen ja hyvät pisteet sain, lukemalla ahkerasti.
niinpä kirjoitti:
Aika jännä, et menny työkkärissä läpi. Olen (Helsinki) pari vuotta sit kysynyt että voiko opiskella avoimessa ja saada työmarkkinatukea niin vastattiin että jos opintoja kertyy noin 20op vuosivauhdilla niin voi mennä läpi. Sen ylittävä opiskeluvauhti katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi (vaikka ei saisikaan opintotukea eikä olisi ns päätoiminen päiväopiskelija), jolloin työmarkkinatuki lopetetaan.
Muutenhan se olisikin parempi opiskella työkkärin tuella, se on isompi kuin opintotuki ja asumistukeakin saa enemmän.
Mut tää on eri asia. Sä et oo kysynyt omaehtoisesta, vaan sivutoimisista opinnoista. Omaehtoiseen vaaditaan ne päätoimiset.
Vierailija kirjoitti:
Äsken päivittyi tietoja Helsingin yliopiston osalta (ei soteala). Olen 90. varasijalla :-D :-D :-D
Eli toivoa on vielä tälle päivälle! :D
Vierailija kirjoitti:
Eipäs yleistetä! Itse ainakin rehellisesti tein yksinäni, 8 vuoden opiskelutauon jälkeen ja hyvät pisteet sain, lukemalla ahkerasti.
No kuka tässä on puhunut sinusta.Sanottiin vaan että ne jotka teki kokeen yhdessä,sai todennäkösemmin korkeammat pisteet. :D
Nyt mulla on semmoinen kutina et tuloksia alkaa tippua klo 15 jälkeen ja jatkuu klo 19 saakka... oon just sillon nimittäin töissä... katotaan oonko mä meedio 😄
Polkuopiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette pääse sisään niin hakekaa polkuopintoihin! Pääsette opiskelemaan haluamanne alan ensimmäisen vuoden aivan samalla tavalla kuin ns "oikeat opiskelijat". Sitten näette onko ala teidän juttu ja millaista opiskelu on. 😊
Kun 60op on kasassa, voi hakea erillishaussa jolloin välttää yhteishaun.
Muistelisin että polkuopinnot maksavat jotain 300 euron luokkaa? Vaiko peräti enemmän? Taitaa olla liian kova summa kotihoidontuella eläjälle,valitettavasti. Saakohan noiden opintojen ajan mitään tukea? Ei ainakaan työttömyyspäivärahaa taida saada..saakohan lapselle hoitopaikkaakaan polkuopintojen perusteella.
Täällä joku kertoi saaneensa omaehtoisen opiskelun tukea. Rohkenen epäillä, että sen saaminen voi olla työn ja tuskan takana, kun ei johda tutkintoon, eli koulutuksen mahdollinen alkukin katsottaisiin jo tosi tärkeäksi jutuksi (Tampereella ainakin omaehtoisen suhteen ollaan ylipäänsä aikas nuivia, vaikka pitkä työttömyys olisi takana). Kannattaa kysellä ja selvittää, voiko omaehtoista ainakin jatkaa, vaikka opiskeluväylä vaihtuisi kesken sen 24 kk:n, joka on maksimi omaehtoiselle per yksi opiskelu.
Normaali työttömyyspäiväraha on mahdollinen, jos opinnot katsotaan sivutoimisiksi. Päätöksen tästä saa vasta sinä päivänä, kun opiskelujen pitäisi alkaa eli siinä voi mennä 300 euroa hukkaan. Alustavaa päätöstä voi kuitenkin kysellä, kuten voi myös itse koittaa laskeskella opintopisteitä per kuukausi. Sivutoimisissa raja on alle 5 op per kuukausi.
Alotin vuos sitte polkuopiskelijana sote-alalla pääkaupunkiseudulla ja maksoi muistaakseni ~400e. Kaikki oli pelotellut enemmän kun tarpeeksi tosta, että en saa tukia ja ylipäätään kuinka rankkaa tulee olemaan. Olin sillon työtön, mutta omalla alalla ei ollu töitä ja perustelin asian hyvin työkkärille ja niin vaan vuosi vierähti just omaehtosena opiskelijana. Ei ollu mitään ongelmaa saada sitä kaikista pelotteluista huolimatta. Sain tehtyä yli 60op ja nyt sain koulupaikan erillishaun kautta. Tosiaan muistaakseni piti suorittaa tota 60op/lukukausi vauhtia tuen jatkumisen takaamiseksi. Tuki jatkuu vielä toisenkin vuoden, vaikka nyt oon tutkinto-opiskelija. Onhan tää asumistuki+työttömyys ollu aika kädestä suuhun meininki, mut välillä oon ottanut pätkätöitä koulun ohelle oman jaksamisen mukaan. Siinä tietty kannattaa olla tarkka, että ei tee yli 300e tai miinustuu työttömyystuista.
Tota polkuopiskelua pelätään must ihan turhaan. Tosin en tiedä onko mulla vaan ollu onnea matkassa ja asiat järjesty paremmin ku hyvin, mut ihan loistava systeemi ja mahdollisuus niille, jotka ei yhteishaussa pääse kouluun. Pakko vielä mainita, että suoritin siis monimuotona, päiväopiskelu olis varmana ollu sit haastavampaa ainakin mun kohdalla.
On ollut onnea matkassa. Jotkut eivät tuohon pääse, etenkin jos on jo aiempi tutkinto, koska pääsääntö on se, että työttömän tehtävänä on olla työtön eikä olla päiväsaikaan opiskelemassa. Jos kuitenkin on todettu jo umpityöttömäksi, niin omaehtoiseen voi ylipäänsä päästä. Kuitenkin perusvaatimus on se, että koulutukseen pitää johtaa tutkintoon, mutta siitäkin voidaan joskus sitten livetä.
Niin ja jos tienaa yli 300 euroa, niin niitä ylimeneviä ei miinusteta, vaan rahat sovitellaan. Ei kannata pitää 300 euroa työntekorajana, jos minulta kysytään. Sovittelukin on ihan jees.
Opintopolun chatissä sanottiin, että lähettävät 2 kertaa päivässä sähköpostia hyväksytyille..
Hakijapalvelu olisi auki kahteen asti. Uskaltaisinpa soittaa. Tietäisi milloin ne tulokset oikeasti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kävin stalkkaamassa viime vuoden soteli-keskusteluja, ja aika moni ilmoitti siellä saaneensa tulokset just 2 päivää ennen takarajaa.
Nyt kuumottaa.
Niinpä. Mutta täällähän kovasti sanottiin, että tulokset tulee jo ennen juhannusta. Kun sitä vähän kummasteli, niin mitäääää, miksei tulis.
Eipä niitä sh:itakaan olla taidettu vielä varsinaista laumaa valita muulla kuin torkalla, kun kukaan ei ole puhunut pisteistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hakijapalvelu olisi auki kahteen asti. Uskaltaisinpa soittaa. Tietäisi milloin ne tulokset oikeasti tulee.
Soita ja sano kysyväs koko vauva.fi-ketjun puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut joka ei ota minkäänlaista stressiä asiasta. En ole vielä kertaakaan käynyt edes opintopolussa.
Et. :) Mä oon käynyt siellä pari kertaa varmistuakseni siitä, että no keskenhän ne on, kuten tiedänkin, kun s-postiin ei ole tullut mitään. Täältä vaan on saanut välillä jotain höpöhöpöjuttua, mutta en enää mene noihin lankoihin.
Vierailija kirjoitti:
Opintopolun chatissä sanottiin, että lähettävät 2 kertaa päivässä sähköpostia hyväksytyille..
Siksipä sitä opintopolkua pitääkin kytätä. Mahdollisuus tietää tunteja aiemmin!
Ja myös siksi, että kaikki koulut eivät päivitä yhtä aikaa.
Nyt tuli Laureasta! En päässy kouluun. :(
Vierailija kirjoitti:
Ala? Ja syksyllä uudestaan! Nyt nauti kesästä ni jaksat tsemppaa taas pian :)
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Meille ainakin sanottiin kokeissa, että vastaukset tulee todennäköisesti silloin 28.6. kun on ilmoitettukin ja pyydettiin ettei ihmiset soittaisi koululle kyselläkseen niitä. Ymmärrän että tilanne jännittää ja odotan itsekin vastauksia kuin kuuta nousevaa, mutta en ymmärrä miksi pitäisi ruuhkauttaa hakijapalveluita turhilla puheluilla? Vastaukset tulee sitten kun ne on valmiit, ei ne ole ennenkään myöhästyneet ilmoitetusta päivästä ja vielä on pari päivää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
mulla lukee kesken...
mut onneks esivalinnan osalta ei valita opiskelijoita (ja pisteet nollaantuu) vaan itse valintakokeen perusteella :)