Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
2461/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyssäreitä 10 4 min kokeessa? En ehtiny ku muutaman tehä

Vierailija
2462/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas muistu yks mieleen. Liitty lasten asioiden kehittämiseen. Oliko oikea vastaus lapsen etu vai se lapsiperhe kokonaisuudessaan? Itse vastasin lapsiperheen vanhempineen. 

Laitoin pelkät lapset.

Mä kummasin tän monta kertaa, ku en osannut päättää lapset vai perheet! En muista enää kumman vastasin. Varmaan lapset.

Jos liittyi lastensuojelulakiin, niin etusijassa on lapsen etu, vaikkakin perhettä kokonaisuutena myös katsotaan.

Niin mä ainakin aattelin, että lapsen etu menee aina edelle, vaikka se olikin jotenkin hämäävästi muotoiltu.

Kyllä. Perhettä katsotaan tietty yhteisönä, sekä perheen ja vanhemmuuden kehittämisellä saadaan parannettua lapsen tilannetta, mutta lapsen etu on silti tärkein ja lakiin kirjattu.

Eli

Kysymys oli jotenkin että, kuinka saadaan kehitettyä lasten ja nuorten palveluja (tai asemaa?) paremmaksi. Itse vastasin sen että kiinnittämällä huomio lapsiperheiden hyvinvointiin, mutta ei kyllä mitään hajua menikö ihan metsään. Mutta siis kysymyksessä ei kuitenkaan puhuttu juuri lastensuojelusta, siksi ajattelin sen perhe-vastauksen olevan varmempi. Täytys kyllä oikeen etsiä papereista, löytyykö sieltä tarkka vastaus. En muista itse ollenkaan lukeneeni sanatarkasti tollasta kohtaa.

Äh, hankalaa kun ei enää edes muista miten se kysymys ja vastaukset tarkalleen meni..

Näin juuri, ja on ihan liian yksisilmäistä väittää, että kyse oli lastensuojelulaista ja että kenen etu tärkein. Mielestäni papereistakin katsomalla oikea vastaus on lapsiperheet, koska koko uudistuksen lähtökohtakin on koko perheen tuessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2463/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin tikkurilan laureassa sosionomi kokeessa. En todellakaa saanu siinä 4 min aikana tehtyä melkeen mitään :D

Jep, mä jumitin siinä taulun myynnin voittoprosentissa... ja se vastaus meni lopulta tasan tuhannella eurolla vikaan. Sain tehtyy ekalta sivulta vain kaikki paitsi vikan, koska etenin järjestyksessä. Ohjeissa käskettiin etenemään järjestyksessä ja vetäjä käski lukea ja noudattaa ohjeita tarkasti. Meitä oli neljä tyttöä tekemässä sitä samaa aikaa ja heistä kaksi sanoi et oli hyppinyt kuulemma vaikeat ohi.

No mä olen jopa valitusta myöten ilmoittanut Laurealle, että nämä ohjeet on hämäävät. Joo, sillähän ei ole siis mitään väliä, missä järjestyksessä etenee. Itse en syksyllä uskaltanut edes kääntää sivua ennen kuin eka sivu tehty (tokalle sivulle en edes päässyt). Toki ohjeissa mainitaan, että ei kannata jäädä liiaksi jumiin, mutta silti ohjeet ovat hämäävät mielestäni eli millä todistaa, että on edennyt järjestyksessä, jos ei edes yritä  useita tehtäviä. No, ei sitä näin vaikeasti katsota. Laureasta sanottiin, että ohjeissa tuo on siksi, koska alussa on helpompia tehtäviä. Eikä edes mielestäni ole! Tietäen, että lopussa on matikkaa. 

Vierailija
2464/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä Turku: tämä jäi vaivaamaan eli muistaako joku mitä laittoi siihen johonkin digitalisaatiokysymykseen, jossa vaihtoehdot osallisuus, sosiaalinen hyvinvointi tai muutosvalmius...? En muista miten itse kysymys meni..

Sos. hyvinvointi on oikea.

Vierailija
2465/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä en tiedä kuin 3 kysymystä jotka meni Turun kokeessa väärin, mutta sellanen tunne että kymmenen väärää vastausta saatto tulla maksimissaan.

Vierailija
2466/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas muistu yks mieleen. Liitty lasten asioiden kehittämiseen. Oliko oikea vastaus lapsen etu vai se lapsiperhe kokonaisuudessaan? Itse vastasin lapsiperheen vanhempineen. 

Laitoin pelkät lapset.

Mä kummasin tän monta kertaa, ku en osannut päättää lapset vai perheet! En muista enää kumman vastasin. Varmaan lapset.

Jos liittyi lastensuojelulakiin, niin etusijassa on lapsen etu, vaikkakin perhettä kokonaisuutena myös katsotaan.

Ei liittynyt. Vaan kehittämiseen. 

Materiaalissa lukee "...palveluja annettaessa ja niitä kehitettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota lasten ja nuorten tarpeisiin ja toivomuksiin." Toki puhutaan myös lapsiperheistä, mutta suoraan sanotaan noin.

Vierailija
2467/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä Turku: tämä jäi vaivaamaan eli muistaako joku mitä laittoi siihen johonkin digitalisaatiokysymykseen, jossa vaihtoehdot osallisuus, sosiaalinen hyvinvointi tai muutosvalmius...? En muista miten itse kysymys meni..

o

Mistä päättelet? Muistatko, mikä oli alkuperäinen kysymys?

Vierailija
2468/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös siinä kysymyksessä kysytty, että mikä pitää huomioida ratkaisuissa tmv.? Mut oliko tosiaan yksi vaihtoehto osallisuus? Musta se olis tehnyt tehtävästä vielä vaikeamman. :D Muutosvalmiutta ja sos. hyvinvointia pähkin, ja sos. hyvinvointi on oikein. 

Siitä vankilajutusta vieläkin: juu, ymmärretty ja luettu monta kertaa, mihin kohtaan tekstistä vieraannuttajat haluaa vedota. Ja joo, vankilaa ei mainittu tekstissä, mutta ei kaikkiin muihinkaan ollut suoraa vastausta tekstissä. Mutta voi olla, että valvottuihin tapaamisiin on oikea vastaus sit just se vieraannuttaminen, joskin valvotut tapaamiset siinä kohdin on aika nilkkiä. Joka tapauksessa oon ilmeisesti ymmärtänyt lauseen passiivi-rakenteen ("yritetään vieraannuttaa") takia väitteen ideankin täysin väärin. 

Vierailija
2469/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

Mistä päättelet? Muistatko, mikä oli alkuperäinen kysymys?

Varmistin tekstistä. 

Vierailija
2470/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin sanotaan ja mikä se kysymys tarkalleen oli?

Vierailija
2471/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin pelkät lapset.

Materiaalissa lukee "...palveluja annettaessa ja niitä kehitettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota lasten ja nuorten tarpeisiin ja toivomuksiin." Toki puhutaan myös lapsiperheistä, mutta suoraan sanotaan noin.

Näin on, mutta ei kumoa lapsiperheitä tuo. Siellä on tosi monta kohtaa, joissa viitataan lapsiperheiden tarpeisiin, joihin pyritään vastaamaan uudessa laissa ja voimaannuttamaan perheitä. Pistä findiin lapsiperh*.

Vierailija
2472/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin pelkät lapset.

Näin on, mutta ei kumoa lapsiperheitä tuo. Siellä on tosi monta kohtaa, joissa viitataan lapsiperheiden tarpeisiin, joihin pyritään vastaamaan uudessa laissa ja voimaannuttamaan perheitä. Pistä findiin lapsiperh*.

Juu kyllä. Lapsiperheet ja lapset mainitaan molemmat kymmeniä kertoja, ko. kysymyksen oikea vastaus riippuu siis kontekstista. Itse päättelin sen olevan pykälästä 10 eli palvelujen kehittäminen kasvatuksen tueksi. Mutta voi olla että haettiin nimenomaa lapsiperheitä, en voi sitä tietää.

Vierailija
2473/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä hain sen sillä findilla, tässä muutamia esimerkkejä nyt hirveä romaani. Siitä sit tulkitsemaan, että mitä halutaan kehittää...

"Sosiaalihuoltolaissa korostetaan palvelujen ehkäisevää ja lapsen kehitystä edistävää tavoitetta. Tarkoituksena on vahvistaa lasten ja lapsiperheiden varhaista tukemista sekä asiakaslähtöisyyttä. Tavoitteena on lapsi- perheiden palvelujen kokonaisvaltaisuus ja palvelujen saaminen lasten omassa kasvuym- päristössä. Vanhempien ja huoltajien tukeminen ja voimaannuttaminen sekä myönteisen vanhemmuuden edistäminen luo heille edellytyksiä huolehtia paremmin kasvatustehtä- västään ja ehkäisee ongelmien pahenemista ja kasautumista. Tarkoituksena on parantaalasten ja nuorten hyvinvointia, vähentää lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun tarvetta ja ehkäistä syrjäytymistä. Työskentelyä tulee vaativien asiakkaiden lisäksi suunnata lasten ja perheiden varhaiseen tukemiseen ongelmien ollessa pieniä.

Lapsen edun arvioinnissa on huomioitava muun muassa lapsen näkemykset, ikä, kehitys- vaihe, ihmissuhteet ja turvallisuus sekä lapsen oikeus terveyteen ja koulutukseen. Lisäksi on otettava huomioon hänen huoltoonsa, lähiympäristöönsä, arjen kokonaisuuteen ja mahdolliseen haavoittuvaan asemaansa liittyvät seikat.

Lapsen edun katsotaan toteutuvan, jos lapsi ja hänen perheensä saavat tarpeidensa mukaiset palvelut. Lapsen edun toteutumista edistävät säännösten mukaiset asiakassuun- nitelmat sekä palveluiden riittävä resursointi ja valvonta.

Lapsen edun toteuttaminen lain edellyttämällä tavalla edellyttää työntekijöiltä osaamista lapsen kohtaamisessa ja tarpeen mukaan eri ammattiryhmien osaamisen hyödyntämistä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä siihen, että lapsen mahdollisuus osallistumiseen ja vai- kuttamiseen omissa asioissaan on mahdollista.

Sosiaalihuoltolaki sisältää useita lapsen edun periaatetta konkretisoivia säännöksiä. Esi- merkiksi 9 §:ssä kunta velvoitetaan huolehtimaan lasten ja nuorten hyvinvoinnin seuraa- misesta ja edistämisestä, 10 §:ssä säädetään velvollisuudesta huolehtia lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kehittämisestä kasvatuksen tukemiseksi sekä erityisen tuen tar- peessa olevien lasten ja nuorten tarpeiden huomioimisesta. Lain 11 §:ssä on huomioitu muun muassa lapsen tasapainoisen kehityksen ja hyvinvoinnin tukeminen. Keskeinen lapsen etua turvaava säännös on sosiaalihuoltolain 13 §, jossa säädetään kunnalle velvol- lisuus järjestää lapsen kannalta välttämättömät palvelut viipymättä. Palvelujen on tuet- tava vanhempia, huoltajia ja muita lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavia henkilöitä lapsen kasvatuksessa ja huolenpidossa. Silloin kun taloudelliset tai asumiseen liittyvät syyt aiheuttavat sosiaalihuollon palveluntarpeita, on kunnan viipymättä järjestettävä riittävä taloudellinen tuki ja autettava asumiseen liittyvien ongelmien korjaamisessa. Tavoitteena on, että entistä huomattavasti suurempi osa lapsista, nuorista ja heidän perheistään saisi tarvitsemansa avun peruspalveluista ilman lastensuojelun asiakkuutta."

Vierailija
2474/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä hain sen sillä findilla, tässä muutamia esimerkkejä nyt hirveä romaani. Siitä sit tulkitsemaan, että mitä halutaan kehittää...

"Sosiaalihuoltolaissa korostetaan palvelujen ehkäisevää ja lapsen kehitystä edistävää tavoitetta. Tarkoituksena on vahvistaa lasten ja lapsiperheiden varhaista tukemista sekä asiakaslähtöisyyttä. Tavoitteena on lapsi- perheiden palvelujen kokonaisvaltaisuus ja palvelujen saaminen lasten omassa kasvuym- päristössä. Vanhempien ja huoltajien tukeminen ja voimaannuttaminen sekä myönteisen vanhemmuuden edistäminen luo heille edellytyksiä huolehtia paremmin kasvatustehtä- västään ja ehkäisee ongelmien pahenemista ja kasautumista. Tarkoituksena on parantaalasten ja nuorten hyvinvointia, vähentää lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun tarvetta ja ehkäistä syrjäytymistä. Työskentelyä tulee vaativien asiakkaiden lisäksi suunnata lasten ja perheiden varhaiseen tukemiseen ongelmien ollessa pieniä.

Lapsen edun arvioinnissa on huomioitava muun muassa lapsen näkemykset, ikä, kehitys- vaihe, ihmissuhteet ja turvallisuus sekä lapsen oikeus terveyteen ja koulutukseen. Lisäksi on otettava huomioon hänen huoltoonsa, lähiympäristöönsä, arjen kokonaisuuteen ja mahdolliseen haavoittuvaan asemaansa liittyvät seikat.

Lapsen edun katsotaan toteutuvan, jos lapsi ja hänen perheensä saavat tarpeidensa mukaiset palvelut. Lapsen edun toteutumista edistävät säännösten mukaiset asiakassuun- nitelmat sekä palveluiden riittävä resursointi ja valvonta.

Lapsen edun toteuttaminen lain edellyttämällä tavalla edellyttää työntekijöiltä osaamista lapsen kohtaamisessa ja tarpeen mukaan eri ammattiryhmien osaamisen hyödyntämistä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä siihen, että lapsen mahdollisuus osallistumiseen ja vai- kuttamiseen omissa asioissaan on mahdollista.

Sosiaalihuoltolaki sisältää useita lapsen edun periaatetta konkretisoivia säännöksiä. Esi- merkiksi 9 §:ssä kunta velvoitetaan huolehtimaan lasten ja nuorten hyvinvoinnin seuraa- misesta ja edistämisestä, 10 §:ssä säädetään velvollisuudesta huolehtia lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kehittämisestä kasvatuksen tukemiseksi sekä erityisen tuen tar- peessa olevien lasten ja nuorten tarpeiden huomioimisesta. Lain 11 §:ssä on huomioitu muun muassa lapsen tasapainoisen kehityksen ja hyvinvoinnin tukeminen. Keskeinen lapsen etua turvaava säännös on sosiaalihuoltolain 13 §, jossa säädetään kunnalle velvol- lisuus järjestää lapsen kannalta välttämättömät palvelut viipymättä. Palvelujen on tuet- tava vanhempia, huoltajia ja muita lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavia henkilöitä lapsen kasvatuksessa ja huolenpidossa. Silloin kun taloudelliset tai asumiseen liittyvät syyt aiheuttavat sosiaalihuollon palveluntarpeita, on kunnan viipymättä järjestettävä riittävä taloudellinen tuki ja autettava asumiseen liittyvien ongelmien korjaamisessa. Tavoitteena on, että entistä huomattavasti suurempi osa lapsista, nuorista ja heidän perheistään saisi tarvitsemansa avun peruspalveluista ilman lastensuojelun asiakkuutta."

👍

Molempiin vastauksiin siis validit pointit ja perustelut. Se mikä on oikein selviää ehkä myöhemmin.

Vierailija
2475/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku mitä laittoi, missä muualla kuin sosiaalihuoltolaissa säädetään sos.palveluista?

Vierailija
2476/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä en tiedä kuin 3 kysymystä jotka meni Turun kokeessa väärin, mutta sellanen tunne että kymmenen väärää vastausta saatto tulla maksimissaan.

Mä mietin, että omat pisteet voi olla melko lailla mitä tahansa, jopa hylätty digitalisaation takia, vaikka laskinkin, että kyllä siitä min 6-7 pitäisi saada. Realistista on ajatella, että max noin 50 pinnaa, jolla ei siis mennä mihinkään.   

Vierailija
2477/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku mitä laittoi, missä muualla kuin sosiaalihuoltolaissa säädetään sos.palveluista?

Joo, se oli ihme kysymys. Vanhuspalvelulaissa minusta, koska siinähän säädetään iäkkäiden sosiaalipalveluista. 

En kyllä toisaalta tajunnut, miksei se olisi voinut olla mikä tahansa vaihtoehdoista,  koska kyllähän sosiaalinen luototuskin on palvelu, joskin vapaaehtoinen sellainen. Toki myös ne asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet liittyvät palveluihin. 

Vierailija
2478/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, se oli ihme kysymys. Vanhuspalvelulaissa minusta, koska siinähän säädetään iäkkäiden sosiaalipalveluista. 

En kyllä toisaalta tajunnut, miksei se olisi voinut olla mikä tahansa vaihtoehdoista,  koska kyllähän sosiaalinen luototuskin on palvelu, joskin vapaaehtoinen sellainen. Toki myös ne asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet liittyvät palveluihin. 

Jep! Ihmekysymyksiä täynnä... mäkin laitoin muistaakseni sen vanhuspalvelulain.

Vierailija
2479/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös siinä kysymyksessä kysytty, että mikä pitää huomioida ratkaisuissa tmv.? Mut oliko tosiaan yksi vaihtoehto osallisuus? Musta se olis tehnyt tehtävästä vielä vaikeamman. :D Muutosvalmiutta ja sos. hyvinvointia pähkin, ja sos. hyvinvointi on oikein. 

Siitä vankilajutusta vieläkin: juu, ymmärretty ja luettu monta kertaa, mihin kohtaan tekstistä vieraannuttajat haluaa vedota. Ja joo, vankilaa ei mainittu tekstissä, mutta ei kaikkiin muihinkaan ollut suoraa vastausta tekstissä. Mutta voi olla, että valvottuihin tapaamisiin on oikea vastaus sit just se vieraannuttaminen, joskin valvotut tapaamiset siinä kohdin on aika nilkkiä. Joka tapauksessa oon ilmeisesti ymmärtänyt lauseen passiivi-rakenteen ("yritetään vieraannuttaa") takia väitteen ideankin täysin väärin. 

Siis millä lailla "nilkkiä"? Mitä nilkkiä siinä on, että varmistetaan ettei lähivanhempi pysty kiusallaan estämään lasta tapaamasta toista vanhempaansa? Tässä vielä thl:n lastensuojelun käsikirjasta pätkä: "On myös sellaisia tilanteita, jolloin tapaamisiin ei liity varsinaista huolta tai uhkaa lapsen kannalta, vaan lapsi ei ehkä ole tavannut vanhempaansa lainkaan aikaisemmin tai yhteydenpito on ollut erittäin vähäistä. Tilanteen taustalla voi olla vanhempien välisiä ristiriitoja tai lähivanhemman negatiivinen myötävaikuttaminen lapseen".

Yritän kovasti ymmärtää kuinka saat ajateltua asian noin, mutta tähän asti en kyllä ymmärrä mitenkään miten tuossa olisi jotain nilkkiä varmistaa tapaamisten toteutuminen ja siten turvata lapsen oikeus molempiin vanhempiinsa.

Vierailija
2480/4979 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin, että omat pisteet voi olla melko lailla mitä tahansa, jopa hylätty digitalisaation takia, vaikka laskinkin, että kyllä siitä min 6-7 pitäisi saada. Realistista on ajatella, että max noin 50 pinnaa, jolla ei siis mennä mihinkään.   

Mä en onneksi enää edes taida muistaa niitä digit. kysymyksiä... aika kultaa muistotkin.. väärin meni joka tapauksessa enemmän kuin tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi