Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas muistu yks mieleen. Liitty lasten asioiden kehittämiseen. Oliko oikea vastaus lapsen etu vai se lapsiperhe kokonaisuudessaan? Itse vastasin lapsiperheen vanhempineen.
Laitoin pelkät lapset.
Mä kummasin tän monta kertaa, ku en osannut päättää lapset vai perheet! En muista enää kumman vastasin. Varmaan lapset.
Jos liittyi lastensuojelulakiin, niin etusijassa on lapsen etu, vaikkakin perhettä kokonaisuutena myös katsotaan.
Niin mä ainakin aattelin, että lapsen etu menee aina edelle, vaikka se olikin jotenkin hämäävästi muotoiltu.
Kyllä. Perhettä katsotaan tietty yhteisönä, sekä perheen ja vanhemmuuden kehittämisellä saadaan parannettua lapsen tilannetta, mutta lapsen etu on silti tärkein ja lakiin kirjattu.
Eli
Kysymys oli jotenkin että, kuinka saadaan kehitettyä lasten ja nuorten palveluja (tai asemaa?) paremmaksi. Itse vastasin sen että kiinnittämällä huomio lapsiperheiden hyvinvointiin, mutta ei kyllä mitään hajua menikö ihan metsään. Mutta siis kysymyksessä ei kuitenkaan puhuttu juuri lastensuojelusta, siksi ajattelin sen perhe-vastauksen olevan varmempi. Täytys kyllä oikeen etsiä papereista, löytyykö sieltä tarkka vastaus. En muista itse ollenkaan lukeneeni sanatarkasti tollasta kohtaa.
Äh, hankalaa kun ei enää edes muista miten se kysymys ja vastaukset tarkalleen meni..
Onko muita Oamkissa kokeissa käyneitä? Mikä linja ja miten meni kokeet?
Mä kävin tikkurilan laureassa sosionomi kokeessa. En todellakaa saanu siinä 4 min aikana tehtyä melkeen mitään :D
Vierailija kirjoitti:
Psykologissa testeissä kun on matemattinen, looginen, luetunymmärtämiset ja sitten sellaiset itseä koskevat monivalinnat niin pitääkö jokaisesta näistä saada hyväksytty tulos, että arvioidaanko kaikki yksitellen vai arvostellaanko kokonaisuutena kirjallisena osuutena? Että jäikö koulupaikka siitä kiinni, ettei keksi käyttötarkoituksia tarpeeksi eri esineille esimerkiksi tai loogisissa takkuaa muutamassa?
Arvostellaan erikseen ja jokainen osa-alue on suoritettava hyväksytysti. Eli jos olet saanut kaikista muista täydet, ja englannissa yksi virhe liikaa, niin hylsy tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin tikkurilan laureassa sosionomi kokeessa. En todellakaa saanu siinä 4 min aikana tehtyä melkeen mitään :D
Jep, mä jumitin siinä taulun myynnin voittoprosentissa... ja se vastaus meni lopulta tasan tuhannella eurolla vikaan. Sain tehtyy ekalta sivulta vain kaikki paitsi vikan, koska etenin järjestyksessä. Ohjeissa käskettiin etenemään järjestyksessä ja vetäjä käski lukea ja noudattaa ohjeita tarkasti. Meitä oli neljä tyttöä tekemässä sitä samaa aikaa ja heistä kaksi sanoi et oli hyppinyt kuulemma vaikeat ohi.
Vielä Turku: tämä jäi vaivaamaan eli muistaako joku mitä laittoi siihen johonkin digitalisaatiokysymykseen, jossa vaihtoehdot osallisuus, sosiaalinen hyvinvointi tai muutosvalmius...? En muista miten itse kysymys meni..
Ehtiköhä monikin tekee kaiken siin 4min kokees
Oliko kukaan Metropolian fyssarikokeessa? Mitä siel oli? Entä kerrottiinko mitään koska muuttaa uudelle kampukselle?
Vielä noista valvotuista tapaamisista. Lapuista löytyy tämmöiset kohdat: "tavoitteena on vahvistaa lapsen oikeutta tavata etävanhempaansa ja valvoa, että huoltajuudesta ja tapaamisoikeudesta tehtyjä päätöksiä noudatetaan, jottei lapsi vieraantuisi muualla asuvasta vanhemmastaan" ja toinen: "valvottuja vaihtoja voidaan käyttää myös tilanteissa, joissa ongelmana on tapaamisten jatkuva peruminen".
Mielestäni nämä viittaavat selkeästi siihen, että oikea vastaus oli valvottuja tapaamisia tarvittavan, jos lasta yritetään vieraannuttaa vanhemmastaan. Vankeustuomioista tai vankilassa tapaamisesta ei löydy sanaakaan.
sain tosi vähän aikaseks 4min kokeessa...
Sama täällä! Jumituin heti siihen alkuun, enkä uskaltanut lähteä hyppimään kysymysten yli...
Vierailija kirjoitti:
Vielä Turku: tämä jäi vaivaamaan eli muistaako joku mitä laittoi siihen johonkin digitalisaatiokysymykseen, jossa vaihtoehdot osallisuus, sosiaalinen hyvinvointi tai muutosvalmius...? En muista miten itse kysymys meni..
Mä mietin tätä kans ku kaikki vaihtoehdot tuntu hyvältä. Vastasin muutosvalmius, mut piru vie kun en muista enää kysymystä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin tätä kans ku kaikki vaihtoehdot tuntu hyvältä. Vastasin muutosvalmius, mut piru vie kun en muista enää kysymystä!
Mä laitoin sosiaalinen hyvinvointi ku oli semmonen fiilis että siitä olis puhuttu siinä :D vihasin tota tekstiä yli kaiken ja se meniki kyl huonoiten. Olikse hyväksytty väh.5p tosta ja etiikasta ja 10p laista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin sosiaalinen hyvinvointi ku oli semmonen fiilis että siitä olis puhuttu siinä :D vihasin tota tekstiä yli kaiken ja se meniki kyl huonoiten. Olikse hyväksytty väh.5p tosta ja etiikasta ja 10p laista?
Sosiaalisesta hyvinvoinnista ja osallisuudesta oli puhuttu samassa yhteydessä ja sitten muutosvalmiudesta toisessa yhteydessä.. tiedä sitten, mikä oikein... Auttaisi tosiaan jos muistaisi kysymyksen 🙄.
15 p piti olla lakiosuudesta.
Kuinka paljon arvelette menneen väärin kaiken kaikkiaan?
Vierailija kirjoitti:
Eiks laista ollut väh 20?
Vähintään 15 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisesta hyvinvoinnista ja osallisuudesta oli puhuttu samassa yhteydessä ja sitten muutosvalmiudesta toisessa yhteydessä.. tiedä sitten, mikä oikein... Auttaisi tosiaan jos muistaisi kysymyksen 🙄.
15 p piti olla lakiosuudesta.
Kuinka paljon arvelette menneen väärin kaiken kaikkiaan?
Veikkaan et kaiken kaikkiaa ainaki 15 väärin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mä jumitin siinä taulun myynnin voittoprosentissa... ja se vastaus meni lopulta tasan tuhannella eurolla vikaan. Sain tehtyy ekalta sivulta vain kaikki paitsi vikan, koska etenin järjestyksessä. Ohjeissa käskettiin etenemään järjestyksessä ja vetäjä käski lukea ja noudattaa ohjeita tarkasti. Meitä oli neljä tyttöä tekemässä sitä samaa aikaa ja heistä kaksi sanoi et oli hyppinyt kuulemma vaikeat ohi.
Miten mun mielestä siinä luki, että ei kannata jumittamaan johonkin? No okei, jotenkin fiksummin ilmaistuna toki.
Mä aloitin järjestyksessä, jos ei tullut heti fiilis, että osaan ratkaista, menin eteenpäin. Vastasin kuuteen kymmenestä, mutta niistä oikein ei todellakaan menneet kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas muistu yks mieleen. Liitty lasten asioiden kehittämiseen. Oliko oikea vastaus lapsen etu vai se lapsiperhe kokonaisuudessaan? Itse vastasin lapsiperheen vanhempineen.
Laitoin pelkät lapset.
Mä kummasin tän monta kertaa, ku en osannut päättää lapset vai perheet! En muista enää kumman vastasin. Varmaan lapset.
Jos liittyi lastensuojelulakiin, niin etusijassa on lapsen etu, vaikkakin perhettä kokonaisuutena myös katsotaan.
Ei liittynyt. Vaan kehittämiseen.
Katkesi kesken :D eli lapsen etu on näin sivustahuutelijan mukaan oikea vastaus.