Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valitsetko 100 euroa heti vai 150 euroa myöhemmin?

Vierailija
24.01.2018 |

Tutkijat selvittivät, miten se liittyy älykkyyteen.
Itse otan rahat heti ja juoksen! ja rahaa niin paljon ettei paskalle taivu!

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005536576.html

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Minusta se riippuu elämäntilanteesta eikä älystä. Jos vuokra on rästissä tai kaapissa ei olisi ruokaa, niin heti. Tai jos olisin jo eläkeikäinen, niin ottaisin heti. Nuorena aikuisena minulla on ollut paljon enemmän kärsivällisyyttä.

Ja elämäntilanne (eli -hallinta) on kiinni älystä.

Vierailija
22/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen heti. Sitten sijoitan sen ja saan 200 hetken päästä.

:p

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150 on niin pieni raha että ottaisin sen 100 egee nyt. Kokonaan toinen olisi tilanne jos kyseessä olisi 10 000 tai 15 000 ja vuosi.

Ei se ole näin.

Minä puhuin omasta kokemuksestani ja se on täsmälleen näin. Raha on minulle arvotonta silloin kun sitä on tarpeeseen nähden riittävästi.

Vierailija
24/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen heti, koska muuten voi koko asia unohtua. Kuka nyt pikkuhiluja muistaa joskus myöhemmin?

Vierailija
25/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan heti. En luota tutkijoiden lupauksiin, eikä 150 ole sen arvoinen, että jaksaisin sitä periä.

Vierailija
26/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kyseessä on vain vuoden odotus, niin otan sitten 150 euroa. Parin vuoden odotus pistäisi harkitsemaan, mutta kolme vuotta olisi jo liian pitkä aika.

Ottaisitko sata euroa heti käteisellä jos tarjoan vai 10000 euroa jos lupaan maksaa sen 30 vuoden päästä tilillesi?

Vierailija
27/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan heti. En luota tutkijoiden lupauksiin, eikä 150 ole sen arvoinen, että jaksaisin sitä periä.

Mielestäni on älykästä ottaa heti koska voi olla kusetusta etkä myöhemmin koskaan tule näkemään rahoja.

Vierailija
28/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kyseessä on vain vuoden odotus, niin otan sitten 150 euroa. Parin vuoden odotus pistäisi harkitsemaan, mutta kolme vuotta olisi jo liian pitkä aika.

Ottaisitko sata euroa heti käteisellä jos tarjoan vai 10000 euroa jos lupaan maksaa sen 30 vuoden päästä tilillesi?

Millainen vakuus on tarjottavana?

Vierailija
29/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Summa on niin pieni ettei ole väliä, toisaalta odotusaika on pitkä summaan verrattuna. Eli 100 nyt. 

Parempi kysymys olisi vaikka 100 000 nyt vai miljoona (inflaatiokorotuksilla) 15 vuoden päästä. 

Miksi ottaisit satasen nyt, jos asialla ei olisi väliä?

Koska summa on pieni ja summien eroon verrattuna odotusaika on pitkä joten yhtä hyvin voin ottaa tuon pienemmän summan heti ja käyttää sen mihin haluan, esim. sijoituksiin :D

Vierailija
30/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se riippuu elämäntilanteesta eikä älystä. Jos vuokra on rästissä tai kaapissa ei olisi ruokaa, niin heti. Tai jos olisin jo eläkeikäinen, niin ottaisin heti. Nuorena aikuisena minulla on ollut paljon enemmän kärsivällisyyttä.

Tuskin minä köyhänä lama-ajan opiskelijana, työttömänä ja osapäiväisenä pätkätyöläisenä yhtään sen tyhmempi olin kuin nytkään. Tiesin jo silloin, mitä tekisin, jos saisin vakituisten ja hyväpalkkaisen työn. Silloin ei ollut oikein vaihtoehtoja, jos meinasi syödä ja asua.

Ja niinhän minä sittemmin olen tehnytkin.

Vierailija
31/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Summa on niin pieni ettei ole väliä, toisaalta odotusaika on pitkä summaan verrattuna. Eli 100 nyt. 

Parempi kysymys olisi vaikka 100 000 nyt vai miljoona (inflaatiokorotuksilla) 15 vuoden päästä. 

En näe mitään syytä sille että olisit oikeassa.

Ilmeisesti et sitten ole riittävän älykäs pohtimaan asioita eri puolilta ja löytämään sitä asian ydintä jolla on jotain väliä. Monikin osaa näperrellä erilaisten summien ja kaavojen kanssa mutta joskus pitää myös miettiä millä on merkitystä eli mihin kannattaa tuhlata aikaansa. 

Vierailija
32/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo aina ole niinkään, vaikka ehkä yleistäen jotenkin sinnepäin. Fiksu kaverini sai maniakohtauksen ja pelasi itselleen ikuiset velat, luokkani tyhjäpää bimbo nai lääkärin ja on nyt varakas.

Vierailija
33/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen vakuus on tarjottavana?

Ei muita vakuuksia kuin sanallinen lupaus.

Vierailija
34/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään älykkään vuokra ei ole rästissä ja kaappi ruoasta tyhjä.

Vierailija
35/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ottaisit satasen nyt, jos asialla ei olisi väliä?

Mä ainakin ottaisin hyvän mielen vuoksi. Se ois siinä isompi ja pitkäkestoisempi. Odottaessa ottaisi vähän pannuun, ettei sitä satkuakaan ole.

Vierailija
36/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin minä köyhänä lama-ajan opiskelijana, työttömänä ja osapäiväisenä pätkätyöläisenä yhtään sen tyhmempi olin kuin nytkään. Tiesin jo silloin, mitä tekisin, jos saisin vakituisten ja hyväpalkkaisen työn. Silloin ei ollut oikein vaihtoehtoja, jos meinasi syödä ja asua.

Ja niinhän minä sittemmin olen tehnytkin.

Jos silloinkin ottaisit 100 mielummin kuin 150e olit tyhmä ja olet samoin edelleen.  Se että on pienituloinen ei estä ennakoimasta ja suunnittelemasta asioita etukäteen. Ellei sitten yksinkertaisesti ole moista kykyä...

Vierailija
37/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on älykästä ottaa heti koska voi olla kusetusta etkä myöhemmin koskaan tule näkemään rahoja.

Tämä nimenomaan ei ole älykästä tyhmä on epäluuloinen ilman todisteita.

Vierailija
38/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet tyhmä ja kärsimätön :)

Vierailija
39/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin sen 150 euroa vuoden päästä. 50 euroa on meinaa aika hyvä tuotto satasen sijoituksella! Jos lupaavat saman vuosituoton joka vuosi vielä sen päälle, voin odottaa sitä vaikka viisi vuotta. Tai kymmenen, vaikka lupaisivat vain puolet tuotosta.

Vierailija
40/57 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään älykkään vuokra ei ole rästissä ja kaappi ruoasta tyhjä.

Eiköhän älykäs myös ymmärrä, että on erilaisia elämäntilanteita. Itse esimerkiksi olin vaikeuksissa siirtyessäni työelämään, kun ensimmäinen palkkani maksettiin myöhässä. Ja esim. alkoholisti ei ole välttämättä tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä