Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikolla oli kaunis perhe, upea ura, iso talo ja paha olo. Ovatko kulissiliitot yleisempiä kuin ihmiset uskovat?

Vierailija
24.01.2018 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005535736.html

Ainakin monilla elämä rakentuu vahvasti noiden suoritteiden ympärille. Oman kuvitellun onnellisuuden ilmentäminen vaatii upeat kulissit. Ei ehditä välttämättä pysähtyä ajattelemaan, mitä elämältä oikeasti halutaan. Halutaanko olla onnellisia ja tehdä sellaisia asioita joita itse haluaa vai elämää samanlaista keskiluokkaista elämää, mitä ihmiset lammasmaisesti ympärillä ihannoivat.

Uskon, että varsinkin 80-luvun lopulla ja 90-luvulla solmituissa avioliitoissa oli paljon noita kulisseja. Nämä ihmiset erosivat rytinällä, kun lapset saavuttivat aikuisiän. 2000-luvulla avioliiton solmivat ovat uudessa tilanteessa. Individualismista on tullut yhä tärkeämpää, ja korttitaloja sortuu tuon tuosta. Surullista vain, että tuohon soppaan tehdään useampi lapsi siinä kuvitelmassa, että itse muka tiedetään, mitä halutaan elämältä.

Kommentit (230)

Vierailija
141/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tykkää olla "järkiavioliittossa" ja ulospäin annetaan kuva tosi rakkaudesta. Lapset ja muut avioliittoon kuuluvat tehdään ja näytetään muille että homma pelaa.

Ei sitä tiedä voisiko itse olla tällaisessa, mutta joillekin se sopii.

En pysty uskomaan, että tällaista tapahtuisi molempien toimesta. Yleensä se on jompi kumpi puolisoista, joka vedättää, eikä oikeasti rakasta. Sitä toista kusetetaan, vedätetään ja hyväksikäytetään, koska se toinen rakastaa.

Vierailija
142/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikko vaikuttaa itsetunnoltaan heikolta, ihmiseltä joka ei ole koskaan pysähtynyt muettimään mitä itse haluaa tai ei ainakaan ole pitänyt omia toiveitaan minkään arvoisina. Avioliittoon ja perheeseen on ajautunut puolison ohjaamana, talot ja autot hankittu ulkopuolisia varten. Sivusuhteesta kerrotaan jutussa melko vähän, mutta tunne tuli että siinäkin toinen osapuoli oli aloitteellinen.

Ainakaan vaimoaan ei ole koskaan rakastanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaleja asioitahan nuo ovat. Aina elämä ei vain mene niin kuin suunnittelee tai on etukäteen toivonut. Yhtälailla muunlaisissa puitteissa eläville tulee eroja. Jokainen tavoittelee niitä asioita, joista pitää. Toinen tykkää asua omakotitalossa maaseudulla ja toinen vuokralla kerrostalossa suuren kaupungin keskustassa. Miksi vain omaisuutta keränyyt eläisi kulissielämää?

Vierailija
144/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti ei edelleenkää ole ne hyvät puitteet, vaan ihan mieletön tunteiden hyväksikäyttö ja toisen vedätys.

Vierailija
145/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monen julkkiksenkin kulissit vielä romahtaa, kaikki ei olekaan ihan niin ihanaa mitä naistenlehdille kerrotaan.

Vierailija
146/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaaleja asioitahan nuo ovat. Aina elämä ei vain mene niin kuin suunnittelee tai on etukäteen toivonut. Yhtälailla muunlaisissa puitteissa eläville tulee eroja. Jokainen tavoittelee niitä asioita, joista pitää. Toinen tykkää asua omakotitalossa maaseudulla ja toinen vuokralla kerrostalossa suuren kaupungin keskustassa. Miksi vain omaisuutta keränyyt eläisi kulissielämää?

Niin, kyllä ne köyhemmätkin Nico-Petterit menee naimisiin muusta kuin rakkaudesta ja tekevät lapsiakin. Vaikka yhtään ei olla henkisesti mukana. Ei se ole vain rikkaiden tai sellaiseksi tähtäävien ongelma.

Vierailija
147/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Mikko edes kehtaa kertoa tarinansa? Hänhän se kusipää tässä on. On teeskennellyt kaiken.

Vierailija
148/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikko vaikuttaa itsetunnoltaan heikolta, ihmiseltä joka ei ole koskaan pysähtynyt muettimään mitä itse haluaa tai ei ainakaan ole pitänyt omia toiveitaan minkään arvoisina. Avioliittoon ja perheeseen on ajautunut puolison ohjaamana, talot ja autot hankittu ulkopuolisia varten. Sivusuhteesta kerrotaan jutussa melko vähän, mutta tunne tuli että siinäkin toinen osapuoli oli aloitteellinen.

Ainakaan vaimoaan ei ole koskaan rakastanut.

Minusta taas Mikko nimenomaan parikymppisenä rakasti tyttöystäväänsä. Muussa tapauksessahan hän olisi sanonut tyttöystävälleen tämän halutessa naimisiin, että heippa ja hyvää loppuelämää. Parikymppinen on oikeasti aika kakara vielä. 10 vuotta myöhemmin osaa jo arvioida paremmin ja ymmärtää, että jos toinen lähtee siksi, ettei halua (vielä) naimisiin, niin antaa lähteä vaan. 

Vierailija
149/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa tämä dokkari Netflixistä kokonaisuudessaan.  :) Ja miten minimalistinen elämäntapa ja kulissiliitto liityy toisiinsa? Katsomalla se selviää. Yksi parhaista dokkareista netflixistä, mikä saa oikesti ajattelemaan asioita.

Oon kattonu tän eikä kyllä tule mieleen mitään mikä liittyi kulissiliittoon.

Vierailija
150/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus osoittaa kuinka lapsellisia ihmiset ovat.

On kyllä ihan oikea mallioppilas. Ei mitään muuta funktiota tuon vässykän elämällä kuin miellyttää muita.

Kapitalistin unelmakansalainen, turbolammas, alemmuuden tunnosta kärsivä ihmisrobotti.

Millähän tolalla on tuon tuotantoeläimen mielenterveys?

Vierailija
151/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tykkää olla "järkiavioliittossa" ja ulospäin annetaan kuva tosi rakkaudesta. Lapset ja muut avioliittoon kuuluvat tehdään ja näytetään muille että homma pelaa.

Ei sitä tiedä voisiko itse olla tällaisessa, mutta joillekin se sopii.

En pysty uskomaan, että tällaista tapahtuisi molempien toimesta. Yleensä se on jompi kumpi puolisoista, joka vedättää, eikä oikeasti rakasta. Sitä toista kusetetaan, vedätetään ja hyväksikäytetään, koska se toinen rakastaa.

Kovasti ketjussa on kuitenkin ollut puolusteluja juuri tällaiselle. Riittää, kun itse päättää rakastaa ja arki sujuu. Ilmeisesti monelle naiselle riittää miehen puolelta "rakkaudeksi", että mies ei lyö eikä juo. Tämän pitäisi olla hyvä uutinen sinkkumiehille. 

Vierailija
152/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnetteko te kulissiliittoon kykeneviä pinnallisia ihmisiä oikeasti? Minä en nyt äkkisältään keksi montaakaan laajasta tuttavapiiristäni, tai no ainakin yhdet rikkaat naapurit. Minun piireissäni arvostetaan aitoutta, rehellisyyttä, lähimmäisenrakkautta, syvällisyyttä, keskusteluja ym. Raha on vain vähän tylsä väline, ei sille sen  enempää arvoa. Omassa työssäkin on sisältö ja henkinen tyydytys tärkeintä. Tärkeäintä on se että yritää tehdä oikein  ja rakkaudellisesti.

Pintaliito-elämä on surullista ja säälittävää. Koitan kyllä aina katsoa ystävällisesti ja rakkaudella naapuriakin, koska koitan hyväksyä ja suvaita pinnallisiakin ihmisiä, välillä paremmin välillä huonommin onnistuen :) Hekin ovat vain syvempiä arvoja vailla olevia lähimmäisiä, eikä se aina ole pelkästään omakaan vika, voi olla omasta lapseuudenperheestä opittu väärä malli.

Yksi serkkuni /johon en pidä mitään yhteyttä) elää tollasta pinnallista kulissielämää, menossa on kolmas kerta, kolmas näytös.

Muita en tunne, en liiku sellasissa piireissä jossa pätijät ja esittäjät liikkuvat. Oma lähipiirini on aitoja ja rakastavia ihmisiä vain täynnä, eivät vedä mitään rooleja mihinkään suuntaan.

Yhdyn jälkimmäisiin, juuri näin minullakin, ihania syvällisiä ihmisiä lähipiiri täynnä. Välillä hykertelen kun mietin, että jotkut rikkaat pintaliitäjät varmaan katsoo meikäläistä alaspäin ja luulevat että ovat onnellisempia autojensa ja veneidensä kanssa, mutta eivätpä tiedäkään miten asia on oikeasti :) Sisäistä rauhaa ja tyytyväisyyttä ei voi rahalla tai rooleja esittämällä ostaa. Joo ja en usein kuluta aikaani moisen miettimiseen, mutta näistä keskusteluista tulee mieleen.

No ei ne talot ja autot ja maat mitenkään sulje pois sitä että voi olla syvällinen ja ihana ja samanlaisten ihmisten ympäröimä. Joillekkin sitä mammonaa nyt vaan kertyy tai voi olla alusta asti. Älä ole noin ennakkoluuloinen.

Vierailija
153/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnetteko te kulissiliittoon kykeneviä pinnallisia ihmisiä oikeasti? Minä en nyt äkkisältään keksi montaakaan laajasta tuttavapiiristäni, tai no ainakin yhdet rikkaat naapurit. Minun piireissäni arvostetaan aitoutta, rehellisyyttä, lähimmäisenrakkautta, syvällisyyttä, keskusteluja ym. Raha on vain vähän tylsä väline, ei sille sen  enempää arvoa. Omassa työssäkin on sisältö ja henkinen tyydytys tärkeintä. Tärkeäintä on se että yritää tehdä oikein  ja rakkaudellisesti.

Pintaliito-elämä on surullista ja säälittävää. Koitan kyllä aina katsoa ystävällisesti ja rakkaudella naapuriakin, koska koitan hyväksyä ja suvaita pinnallisiakin ihmisiä, välillä paremmin välillä huonommin onnistuen :) Hekin ovat vain syvempiä arvoja vailla olevia lähimmäisiä, eikä se aina ole pelkästään omakaan vika, voi olla omasta lapseuudenperheestä opittu väärä malli.

Yksi serkkuni /johon en pidä mitään yhteyttä) elää tollasta pinnallista kulissielämää, menossa on kolmas kerta, kolmas näytös.

Muita en tunne, en liiku sellasissa piireissä jossa pätijät ja esittäjät liikkuvat. Oma lähipiirini on aitoja ja rakastavia ihmisiä vain täynnä, eivät vedä mitään rooleja mihinkään suuntaan.

Yhdyn jälkimmäisiin, juuri näin minullakin, ihania syvällisiä ihmisiä lähipiiri täynnä. Välillä hykertelen kun mietin, että jotkut rikkaat pintaliitäjät varmaan katsoo meikäläistä alaspäin ja luulevat että ovat onnellisempia autojensa ja veneidensä kanssa, mutta eivätpä tiedäkään miten asia on oikeasti :) Sisäistä rauhaa ja tyytyväisyyttä ei voi rahalla tai rooleja esittämällä ostaa. Joo ja en usein kuluta aikaani moisen miettimiseen, mutta näistä keskusteluista tulee mieleen.

Raha ja rikkaudet eivät myöskään millään tavalla estä sisäistä rauhaa ja tyytyväisyyttä. Rahat ja rikkaudet eivät myöskään automaattisesti ole mikään kulissi. Itse asiassa kaikki tuntemani varakkaat ihmiset ovat elämäänsä todella tyytyväisiä eivätkä vedä mitään roolia. Lapsellista ajatella, että rikas = sydämetön pintaliitäjä, joka on kulissinsa takana onneton ja toisaalta köyhä = aito ja onnellinen.

Artikkelin Mikosta - emme tiedä, miten pontevasti Mikko on tyttöystävän/vaimon suunnitelmia häistä ja lapsista vastustellut. Entä jos on vain sanonut laimeasti "emmä oikein tiedä". Tai entä jos on empinyt vain hiljaa mielessään sanomatta sitä lainkaan ääneen, näitäkin on. Vaimo voi olla siinä käsityksessä, että päätökset on keskustelujen jälkeen tehty täydessä yhteisymmärryksessä.

Vierailija
154/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä itsetunnoltaan heikko, mutta miellyttäjä luonteeltaan joka ei osaa sanoa ei. Vaimohan siinä pyöritti Mikkoa mennen tullen ja sai aina kaiken haluamansa. Tulee mieleen että rakastiko vaimokaan Mikkoa oikeasti vai halusiko vain sen pinnallisen ulkokuoren.

Vierailija
155/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

anteeksi en näe tuota maksullista juttua, mutta oliko siis tällä miehellä myös sivusuhde toiseen naiseen?

Vierailija
156/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan hommaa isoa taloa kaikkine kunnossapitotöineen, kuljeta lapsia jääkiekkoharkkoihin ja -peleihin illat läpeensä ja tee töissä pitkää päivää millä maksaa kaiken tämän, ellei ole näyttämisenhalua ulospäin. Eli kulissielämää se on.

Vierailija
157/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempani ja appivanhempani elävät kulissiliitoissa molemmat. Aika karmeaa katsottavaa. Äitini on puhunut 20 vuotta erosta mutta ei uskalla "koska mitä suku ja kylä ja kaikki siitä sanoo". Mä olen ilmoittanut, että en jaksa enää kuunnella noita puheita, hankkikoon toisen terapeutin. Appivanhempani asuvat erillään toisistaan muka töiden vuoksi, mutta oikeasti sen vuoksi että eivät halua olla enää yhdessä. Kaikille ja kaikkialla silti esitetään onnellista perhettä.

Minun parisuhteessani taas on miehen voimakkaasta äidistä (jonka tahtoon mies on aina taipunut) ja meidän molempien vanhemmiltaan saaman epänormaalin  mallin vuoksi suurempi vaara kariutua. 12 vuotta on mennyt hyvin, mutta riski on silti suurempi. Yritetään pitää huolta siitä, että kommunikaatio sujuu, molemmat voivat toteuttaa haaveitaan ja ettemme tee asioita muiden toiveiden vuoksi. Ne kun ovat niitä asioita, jotka vanhemmillamme eniten sakkaavat.

Vierailija
158/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, olisiko minun eksäni aajatellut noin. Erosimme 20 vuoden jälkeen miehen sivusuhteen vuoksi. Hän poti elämää pari vuotta sitä ennen. Oli tosi tympääntynyt.

Hän aina sanoi, että tympääntyminen ei johdu minusta, vaan työstä, ja siitä, ettei tiedä, mitä elämältä haluaa. Sitten eron jälkeen syy yhtäkkiä olikin minun. Olimme kuulemma vain kulississa. Syys on siinä, että minä olen liian teoreettinen enkä tykkää samasta musiikista. Syy on se, että me emme vain sovi toisillemme.

Erosta on jo vuosia, mutta en vieläkään tiedä, mikä oli lopullinen syy. Ehkä hänellä olisi Mikon tarina. Mikollakin vain oli tyhjyys. Olen tosin sitä mieltä, että tyhjyys johtuu aina sisäisistä tekijöistäm ei ulkoisista. Ensin pitäisi laittaa oma pääkoppa kondikseen, ja sitten vasta miettiä, pitääkö avioliittoa muuttaa ja mhin suuntaan.

Kuulostaa tutulta. Mieheni hoki työttömänä ollessaan tuota ettei tiedä mitä haluaa tehdä. Työttömyys oli hänelle paha stressitilanne. Hänen isänsä oli aikoinaan työttömänä 7 vuotta, jätti raha-asiat hoitamatta. Uskon, että takauma tuli sieltä. Yllätyin, kun puhuimme mieheni kanssa isänsä työttömyydestä aikoinaan, mieheni ei muistanut, että työttömyys kesti niin kauan. Blokannut asian mielestään.

Mieheni stressasi työttömänä rahasta, vaikka rahaa on ollut riittävästi meillä aina. Lapsuudessa heillä oli rahasta puutetta ja isällä peliriipuvuus. Rahastressikin siis tuli lapsuudesta. Uskon, että miehesi oli masentunut ja tuo toisen syyttäminen johtuu heikosta itsetunnosta. Millainen lapsuus mieheeläsi oli? Miehet kantavat sitä mukanaan enemmän kuin naiset. Oliko miehelläsi yhtään ystävää? Mies tarvitsee ystävän myös.

En osaa sanoa, miten miehen lapsuus heijastui häneen. Vanhempansa ovat edelleen naimisissa. Isänsä dokasi voimakkaasti keski-iässä, äitinsä niellyt kaiken. Mies itse ei siis dokannut, mutta jonkinlainen masennus hänellä oli.

Minä olin miehen ystävä. Lisäksi hänellä oli yksi kaveri. Ei kai he kovin syvällisiä koskaan puhuneet. Mies ei ollut hyvä sellaisessa.

Itse miellän kulissiliiton tunteettomaksi. Eli on aivan sama, mitä toinen tekee tai ajattelee, ei 9le seksiä, kummallakin on oma erillinen elämä, kotona käydään nukkumassa.

Me olimme liikaakin yhdessä. Oli seksiä viikottain. Tehtiin yhdessä kaikkea. Yöt nukuttiin sylikkäin. Loppuun asti. En minä tiedä, mikä siinä kulissia oli....jos ei nyt palavaa intohimoa, mutta kiintymustä kumminkin.

Vierailija
159/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun. Suurinta ihmetystä aiheutti Mikon oma vastuun ulkoistaminen ja tietynlainen vastuunpakoilu. Hän ei "kulissielämän" aikana tehnyt ainoatakaan aloitteellista itsenäistä päätöstä. Tyttöystävä halusi naimisiin, Mikolle oli ihan sama, joten naimisiin mentiin. Tuore vaimo halusi lapsen, Mikko tuumi, no ihan sama se sitten on, lapsi tehtiin, toinen ja kolmaskin. Sivusuhdekin vain tapahtui, kun tuttu nainen lähetti sähköpostia.

Ihminen, joka ei ota minkäänlaista vastuuta elämästään ja joka ei tiedä yhtään, mitä haluaa ja miten tahtoo elää, ei usein pysty tulemaan onnelliseksi, koska aitoon onnellisuuteen vaaditaan itsetuntemusta ja kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä oman elämänsä suhteen. Nyt Mikko syytää kaikesta "kulisseja". Mielestäni tuollainen on pelkurimainen tapa elää ja siinä tulee satuttaneeksi muita todella syvästi. Miltäköhän vaimosta ja lapsista on tuntunut saada tietää, että Mikon mielestä kaikki, heidän koko elämänsä, oli pelkkää tyhjää valhetta?

Vierailija
160/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne talot ja autot ja maat mitenkään sulje pois sitä että voi olla syvällinen ja ihana ja samanlaisten ihmisten ympäröimä. Joillekkin sitä mammonaa nyt vaan kertyy tai voi olla alusta asti. Älä ole noin ennakkoluuloinen.

Toki voi rikaskin olla vaikka kuinka ihana ja syvällinen. Mutta puhuinkin pintaliitäjistä, vai oletko sitä mieltä että heitä ei ole olemassakaan? Varsinkaan mammonanpalvojissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme