Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikolla oli kaunis perhe, upea ura, iso talo ja paha olo. Ovatko kulissiliitot yleisempiä kuin ihmiset uskovat?

Vierailija
24.01.2018 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005535736.html

Ainakin monilla elämä rakentuu vahvasti noiden suoritteiden ympärille. Oman kuvitellun onnellisuuden ilmentäminen vaatii upeat kulissit. Ei ehditä välttämättä pysähtyä ajattelemaan, mitä elämältä oikeasti halutaan. Halutaanko olla onnellisia ja tehdä sellaisia asioita joita itse haluaa vai elämää samanlaista keskiluokkaista elämää, mitä ihmiset lammasmaisesti ympärillä ihannoivat.

Uskon, että varsinkin 80-luvun lopulla ja 90-luvulla solmituissa avioliitoissa oli paljon noita kulisseja. Nämä ihmiset erosivat rytinällä, kun lapset saavuttivat aikuisiän. 2000-luvulla avioliiton solmivat ovat uudessa tilanteessa. Individualismista on tullut yhä tärkeämpää, ja korttitaloja sortuu tuon tuosta. Surullista vain, että tuohon soppaan tehdään useampi lapsi siinä kuvitelmassa, että itse muka tiedetään, mitä halutaan elämältä.

Kommentit (230)

Vierailija
21/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ois kiva jos joku kopsais jutun tänne.

Vierailija
22/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulissi on tuon Mikon päässä. Ei hän olisi onnellinen missään, mikään ei riitä. Toiseksi kukaan toinen ei voi tehdä onnelliseksi, sekin on omassa päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näitä on. Eräs tuttavani otti rikkaan elättäjän, vaikka tunteita ei ollut. Toinen jäi suhteeseen (josta oli ollut eroamassa), kun puoliso jätti pillerit syömättä ja hankkiutui raskaaksi. He tosin erosivat sitten viisi vuotta myöhemmin.

Vierailija
24/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttua ei pääse lukemaan, mutta kommentoin tämän ketjun perusteella. 

Hyvin moni elää "sitten kun" -elämää. Tehdään asioita, joista ei välttämättä edes pidetä, vain saavuttaaksen jotain, jonka jälkeen voi olla onnellinen. Kun lopulta "sitten kun" -päivä tulee, huomataan, että ei olla yhtään sen onnellisempia kuin eilenkään. Sitäpaitsi matkan varrella on tullut lisää "sitten kun" -asioita, joita ei ole vielä saavutettu. 

Elämä on kuitenkin tässä ja nyt. Tänään ollaan onnellisia, jos ollaan. Tavoitteissa ei ole mitään vikaa, mutta niiden tavoittelun täytyy tehdä onnelliseksi eikä niinkään tavoitteen saavuttamisen. 

Itse kuulun "syntymäonnellisiin". Olen onnellinen tehdessäni asioita, joista pidän. Olen toki saavuttanutkin paljon, mutta ne ovat seuraus eikä syy, miksi olen tehnyt mieleisiäni asioita. 

Vierailija
25/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin eronnut kirjoitti:

Noita asioita hyvin monet keskiverto ihmiset haluavat, siksi niitä niin paljon näkee! Kulisseja lienee vähemmän kun eroaminen on helppoa eikä sitä paheksuta?

Mutta onhan sekin tavallaan kulissia, että pysytään yhdessä vain lasten tai raha-asioiden takia.

Vierailija
26/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin eronnut kirjoitti:

Noita asioita hyvin monet keskiverto ihmiset haluavat, siksi niitä niin paljon näkee! Kulisseja lienee vähemmän kun eroaminen on helppoa eikä sitä paheksuta?

Mutta onhan sekin tavallaan kulissia, että pysytään yhdessä vain lasten tai raha-asioiden takia.

Ei, se on realismia ja priorisointia.

nuorena sitä luulee, että elämä on joko onnellista tai onnetonta, ja että joku parisuhde tai työpaikka on joko hyvä tai huono. Iän mukana käy selväksi että ne ovat kaikki sekä että. Joutuu valitsemaan harmaan sävyistä. Tai vihreän, miten vaan.

Yksi työpaikka voi olla vähän mielenkiinnoton ja kunnianhimoton, mutta palkka, sijainti, työyhteisö melko ok. Ei silloin ole kulissia jäädä siihen.

Parisuhteessa ei ehkä ole seksiä eikä suuria intohimoja, mutta siinä on pitkältä ajalta yhteistä, lapsia ja elämä on rakennettu muuten varsin hyväksi. Silloinkin on punnittava, että menetänkö lähtemällä enemmän kuin saavutan.

Kun lähtee siitä, että seksi ei ole elämän pääasiallinen sisältö, ja kun hyväksyy että joka tapauksessa sen saamisesta ei ole mitään takeita, voi tehdä päätöksiä muista lähtökohdista.

Myrkyllisen työyhteisöön tai liittoon ei ole hyvä jäädä vain koska ei uskalla pitää puoliaan ja lähteä. Mutta tyytymisessä menettelevään ei ole mitään vikaa.

Vierailija
27/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta kulissiliittoa. Mies hyppää vieraissa, vaimo on närkästynyt, nukutaan eri huoneissa, mutta ei erota. Juhlissa hymyillään käsi kädessä. Iso omakotitalo pääkaupunkiseudulla riittää jo syyksi olla eroamatta.

Sitten on niitä perheitä, joissa on asiat yhtä huonosti, mutta ei pidetä kulisseja vaan valitetaan ja valitetaan kaikille miten kurja toinen puoliso on. Mutta ei myöskään ole varaa eikä resursseja suunnitella erikseen muuttamista ja alusta aloittamista jonkun uuden kanssa. Jotkut naiset arvelevat, etteivät saisi edes sen tasoista kuin huono aviopuoliso on, eivätkä uskalla jättäytyä yksin.

Itse olen vihdoin sitä mieltä, että mieluummin yksin kuin painajaismaisen asuinkumppanin kanssa. Niin kauan haaveilin erosta.

Vierailija
28/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarve miellyttää muita ja tehdä asiat kuten muut on ihmisillä valtava. Ei tehdä sitä mikä kiinnostaa, on hauskaa ja mikä tuntuu oikealta. Väkisin halutaan asioita, koska muillakin on ja halutaan esittää muille. Sitten vanhempana kun elämä alkaa hyytyä takasuoralle, aletaan katua. Ihminen eli kuten muut haluavat, eikä kuten itse halusi. Epämiellyttävästä elämäntilanteesta tulee päästä pois mahdollisimman nopeasti. Viime kädessä jokainen on itse vastuussa viihtyvyydestään, eikä sitä välttämättä tuo toinen ihminen tai pihalla odottavat mönkijät ja killuttimet.

Vierailija
29/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulissi on tuon Mikon päässä. Ei hän olisi onnellinen missään, mikään ei riitä. Toiseksi kukaan toinen ei voi tehdä onnelliseksi, sekin on omassa päässä.

Just samaa mietin. Varmaan tosi usein tilanne on se, että toinen ei tiedä mitään siitä että ollaan muka kulissiliitossa vaan on ihan täydestä sydämestä yhdessä, mutta toinen on tyytymätön kaikkeen ja kokee elävänsä kulissia. Ei se ole kulissiliitto, jos itseltä tunteet on loppuneet tai niitä ei ole koskaan ollutkaan, se on ihan vain yksipuolista teeskentelyä.

Vierailija
30/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just samaa mietin. Varmaan tosi usein tilanne on se, että toinen ei tiedä mitään siitä että ollaan muka kulissiliitossa vaan on ihan täydestä sydämestä yhdessä, mutta toinen on tyytymätön kaikkeen ja kokee elävänsä kulissia. Ei se ole kulissiliitto, jos itseltä tunteet on loppuneet tai niitä ei ole koskaan ollutkaan, se on ihan vain yksipuolista teeskentelyä.

Teeskentely = kulissit. Kulissithan tarkoittaa että asia ei ole sitä miltä näyttää.

Vierailija
31/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisuus ja onnettomuus on monesti omassa päässä. Siinä, mistä kulmasta ja missä valossa näkee itsensä ja elämänsä.

Joku ihminen on naimisissa tavallisen tyypin kanssa, on pari lasta:ja tavallinen asunto, työpaikkakin on ihan tavallinen.

Jos tällä ihmisellä on ollut vaikka levoton kotitausta ja juoppo isä, hän voi kokea, että hän on ylittänyt elämässä kaikki odotuksensa, ja saavuttanut sellaisen turvallisuuden ja normaaliuden asteen mitä ei olisi ikinä uskonut. Hän elää tyytyväisenä tavallisen luotettavan puolisonsa kanssa.

Mutta jos tämä ihminen onkin ollut nuorena tavattoman suosittu tai vaikka vauraammasta perheestä, hän voi kokea että hän ansaitsisi komeamman miehen ja arvostetumman työpaikan ja isomman talon, ja kaikki on hänelle pettymystä ja alempitasoista kuin mitä hän ansaitsisi. Maailma olisi hänen mielestä hänelle vielä velkaa jotain. Hänelle kuuluisi enemmän, eikä hän ole tyytyväinen mihinkään. Sama hyväntahtoinen puoliso parka vierellä on ehkä ihan tyytyväinen.

Vierailija
32/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teeskentely = kulissit. Kulissithan tarkoittaa että asia ei ole sitä miltä näyttää.

Kulissi on tilanne jossa kaksi ihmistä teeskentelee. Jos toinen ei tiedä elävänsä kulissia, niin ei se ole kulissi.

Vierailija
33/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulissi on tilanne jossa kaksi ihmistä teeskentelee. Jos toinen ei tiedä elävänsä kulissia, niin ei se ole kulissi.

Eipä ole. Kulissit voivat olla ihan yksipuolisia.

Vierailija
34/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samanlaiselta kuin sen yhden parisuhdegurun selittelyt, miksi jättää vaimo ja vastasyntynyt vauva.

Ainahan sitä pitää olla joku syy, että voi lähteä liitelemään.

Vierailija
35/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ehtimisestä ole kysymys, vaan kasvatuksesta. Lapsia opetetaan välittämään kaikesta muusta paitsi itsestään.

t.kristallikissa

Vakava ongelma on, että narsismia ja itsensä rakastamista ei eroteta toisistaan.

Uskon sen johtuvan siitä, ihmiset ovat niin rikkoontuneet etteivät enää tunnista tarpeitaan ja niitä kehon ja mielen viestejä enää edes tule. Ihminen korvaa itsensä. Helposti ihmistä myös syytetään tästä vaikka eläisi itselleen hyvää elämää. Emotionaalinen terveys on korvaamaton asia, sitä ei vaan ei ole helppoa säilyttää. Varsinkin , jos on pakotettu elämään kurjistuneissa oloissa.

Vierailija
36/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole. Kulissit voivat olla ihan yksipuolisia.

Yleensä kun kulissista puhutaan, sitä käytetään tekosyynä sivusuhteelle ja sillä puolustetaan oikeutta salasuhteeseen. Että kulissiliitto on joku molemmin puolinen sopimus, jossa nyt on vaan päätetty pysyä. Kuulostaa ehkä vähän huonolle perustelulle selittää sille salasuhteelle että "Elän kulississa, teeskentelen vain välittäväni vaimostani/miehestäni, hän kyllä oikeastikkin rakastaa minua". Ei tuolla saa yhtä paljon sympatiaa. Kulissin käsite puhekielessä nimenomaan tarkoittaa, että kumpikin tietää missä mennään. 

Vierailija
37/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan just tollanen kun jutun Mikko. Ei kyllä ole isoa taloa eikä isoa perhettä mutta tunnistan tuon tyytymättömyyden. Olen vuosien varrella vaihtanut asuntoa, työpaikkaa, parisuhdetta..millon mitäkin kun ei vaan mikään ole hyvä. Max. 3 vuotta jaksan aina työtäni ja sitten on pakko vaihtaa. Parisuhteet kariutuneet "erilleen kasvamiseen". Kerran olen ollut jopa naimisissakin ja ero siitäkin tuli.

Nyt olen taas vaihtamassa työpaikkaa, kun ahdistaa.

Tiedostan itsekin että omien korvien välissä tämä on että en kestä missään, mikään ei riitä eikä mikään tee onnelliseksi. Tunnen jatkuvasti myös itseni täysin epäonnistuneeki kun en osaa olla niinkuin muut, vaan aina pitää olla jotain vaihtelua tiedossa.

Masennusdiagnoosin joskus olen saanut mutta ei tätä jatkuvaa tyhjyyden tunnetta silläkään selitetä.

Vierailija
38/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa miehistä ottaa puolison vain ulkonäön perusteella. Valitettavasti pelkkä ulkonäkö ei riitä pitkässä suhteessa. Osa käyttää myös kulissia tekosyynä kun kasvetaan erilleen.

Vierailija
39/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varmaan just tollanen kun jutun Mikko. Ei kyllä ole isoa taloa eikä isoa perhettä mutta tunnistan tuon tyytymättömyyden. Olen vuosien varrella vaihtanut asuntoa, työpaikkaa, parisuhdetta..millon mitäkin kun ei vaan mikään ole hyvä. Max. 3 vuotta jaksan aina työtäni ja sitten on pakko vaihtaa. Parisuhteet kariutuneet "erilleen kasvamiseen". Kerran olen ollut jopa naimisissakin ja ero siitäkin tuli.

Nyt olen taas vaihtamassa työpaikkaa, kun ahdistaa.

Tiedostan itsekin että omien korvien välissä tämä on että en kestä missään, mikään ei riitä eikä mikään tee onnelliseksi. Tunnen jatkuvasti myös itseni täysin epäonnistuneeki kun en osaa olla niinkuin muut, vaan aina pitää olla jotain vaihtelua tiedossa.

Masennusdiagnoosin joskus olen saanut mutta ei tätä jatkuvaa tyhjyyden tunnetta silläkään selitetä.

Lue Arto Pietikäisen kirja Kohti Arvoistasi.

Kohti arvoistasi on kirja niille, jotka kaipaavat elämäänsä uutta suuntaa sekä lisää mielekästä sisältöä ja merkitystä. Se on suunnattu myös niille, jotka haluavat toteuttaa muutoksia elämässään, ja niille, jotka ovat epäonnistuneet aiemmissa muutospyrkimyksissään.

Kirja sopii erilaisten muutosten toteuttamisen tueksi esimerkiksi painon, kipuongelmien, masennuksen, ahdistuksen, sosiaalisen jännittämisen, tupakoinnin tai uuvuttavan suorittamisen kanssa kamppaileville. Lisäksi se sopii myös terveydenhuollon ammattilaisille käsikirjaksi vastaanottotyöhön.

Vierailija
40/230 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisesta suhteesta sitten saa erota? Se, että ei rakasta, ei siis ole oikea syy eroon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän