Tällä hetkellä maaninen bipolaari vastaa kysymyksiin
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene psykoterapiaan, jossa traumasi tulisi hoidetuiksi?
Tiesitkö, että bipolaarisuus kulkee suvuittain? En käsittääkseni ole erityisen traumatisoitunut henkilö. En usko, että sairauden puhkeamiseen tarvitaan paljon muuta, kuin esim. murrosiän tuomat mullistukset. Se on varmaan yksi isoin riski, kun moni meistä sairastuu juuri tuolloin (keskim. 15 vuotiaana).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että bipolaarisuus kulkee suvuittain? En käsittääkseni ole erityisen traumatisoitunut henkilö. En usko, että sairauden puhkeamiseen tarvitaan paljon muuta, kuin esim. murrosiän tuomat mullistukset. Se on varmaan yksi isoin riski, kun moni meistä sairastuu juuri tuolloin (keskim. 15 vuotiaana).
Ap
Yksi diagnooseistani on bipolaari, mutta vuosien psykoterapia- ynnä muiden hoitojen jälkeen voin sanoa, että kyse ainakin minun tapauksessani on vaikeista ja syvistä lapsuustraumoista väkivaltaisessa perheessä. Minäkin aloin oirehtia rankasti juuri murrosiässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten maanisuus ilmenee juuri sinun ajatuksissasi tai käytöksessäsi?
Mitä helvettiä!? Eikö kukaan kysy mitään.
No ei vaan. Olen painanut menemään. Lukenut mm. 3 väitöskirjaa ja ylipäätään ajattelen katkeamatta. Prosessoin järjettömiä määriä asioita ja teen töitä. Eli yhdistelen asioita ja tietoa varmaan jonkun mielestä vähintään omaperäisesti. Sellaista luovan hullun touhua.
Ajatuksissa? En pysty pysähtymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yksi diagnooseistani on bipolaari, mutta vuosien psykoterapia- ynnä muiden hoitojen jälkeen voin sanoa, että kyse ainakin minun tapauksessani on vaikeista ja syvistä lapsuustraumoista väkivaltaisessa perheessä. Minäkin aloin oirehtia rankasti juuri murrosiässä.
Otan osaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
...5 jatkaa...
Ennen vuosien psykoterapiaa ynnä muita hoitoja minäkin luulin, että lapsuuteni oli normaali, mutta se oli kaikkea muuta kuin normaali! Ap: ilmoitat, että _käsittääksesi_ et ole traumatisoitunut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maanisuus ilmenee juuri sinun ajatuksissasi tai käytöksessäsi?
Mitä helvettiä!? Eikö kukaan kysy mitään.
No ei vaan. Olen painanut menemään. Lukenut mm. 3 väitöskirjaa ja ylipäätään ajattelen katkeamatta. Prosessoin järjettömiä määriä asioita ja teen töitä. Eli yhdistelen asioita ja tietoa varmaan jonkun mielestä vähintään omaperäisesti. Sellaista luovan hullun touhua.
Ajatuksissa? En pysty pysähtymään.
...jos olet katsonut Homelandia niin
en ole kaukana Carriesta. Ja jos olette katsonut tarkkaan, ei hänelläkään ole mitään maailmanvaltias olotilaa, pelkkä maaninen pakko seurata joka ainoaa impulssia.
Miten usein sulla on maniaa? Millainen se "siirtymä" on, kun se vaihe tulee? Vai tuleeko se vain yhtäkkiä? Voiko sen tulemista jotenkin ennustaa? Kauanko maaninen vaihe kestää?
Tuleeko maanisena aikana innostuttua enemmän shoppailusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
...5 jatkaa...
Ennen vuosien psykoterapiaa ynnä muita hoitoja minäkin luulin, että lapsuuteni oli normaali, mutta se oli kaikkea muuta kuin normaali! Ap: ilmoitat, että _käsittääksesi_ et ole traumatisoitunut...
Olen ja en. Lapsuudessani ei ole tapahtunut mitään, mistä en olisi ollut tietoinen. Olin ylip. hyvin tietoinen lapsi.
Mulla puhkesi bipo 44-vuotiaana ilman minkäänlaisia traumoja. Jostain se sairaus putkahti, voi kun tietäis. Psykiatri sanoi että vanhin jonka hän on todennut bipoksi on hänellä ollut 67-vuotias. Yleensä nuorempana puhkeaa, mutta ei aina ja joskus ilman syytäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten usein sulla on maniaa? Millainen se "siirtymä" on, kun se vaihe tulee? Vai tuleeko se vain yhtäkkiä? Voiko sen tulemista jotenkin ennustaa? Kauanko maaninen vaihe kestää?
Sairauteni on nopeasyklinen. Se tarkiittaa vähintään neljää jaksoa vuodessa. Mulla niitä on... en edes uskalla ajatella.
Tänään ostin huulipunan ja poskipunan, koska haluan näyttää kauniilta 😋🤔🙄🤗😉. Ei mielestäni poikkea normaalikulutuksesta mitenkään. Osaan olla tarkka raha-asioista. Jos en (tai rahaa olisi toooodella paljon) haluaisin edunvalvojan. Ei ole tarve vahingoittaa itseä. Hankkia tarpeettomia velkoja. Kerran olin tilanteessa, jossa velkaa oli liikaa. Maanisella työnteolla maksoin joka pennin takaisin. Tästä 10 vuotta. Ei ole "uusinut".
Esimerkit elämän eri tilanteista olisivat paljon valaisevampia kuin tylsä kysymys, kysy jotain?- hokema. Miten erotat normaalin reagoinnin/ käytöksen eri tilanteissa, vai erotatko? Pystytkö lainkaan kontrolloimaan itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauteni on nopeasyklinen. Se tarkiittaa vähintään neljää jaksoa vuodessa. Mulla niitä on... en edes uskalla ajatella.
Tänään ostin huulipunan ja poskipunan, koska haluan näyttää kauniilta 😋🤔🙄🤗😉. Ei mielestäni poikkea normaalikulutuksesta mitenkään. Osaan olla tarkka raha-asioista. Jos en (tai rahaa olisi toooodella paljon) haluaisin edunvalvojan. Ei ole tarve vahingoittaa itseä. Hankkia tarpeettomia velkoja. Kerran olin tilanteessa, jossa velkaa oli liikaa. Maanisella työnteolla maksoin joka pennin takaisin. Tästä 10 vuotta. Ei ole "uusinut".
Joo, kiitti vastauksista!
Outo maailma kirjoitti:
Mulla puhkesi bipo 44-vuotiaana ilman minkäänlaisia traumoja. Jostain se sairaus putkahti, voi kun tietäis. Psykiatri sanoi että vanhin jonka hän on todennut bipoksi on hänellä ollut 67-vuotias. Yleensä nuorempana puhkeaa, mutta ei aina ja joskus ilman syytäkin.
Usein hoitamattomana juuri noin. Ts. sairaus etenee ja yksi riskiryhmä onkin yli 35 vuotiaat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kiitti vastauksista!
Eipä kestä! 😊
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen maahinen pipovaari olet?
+35-vuotias.
Lapsuustraumat voivat putkahtaa tietoisuuteen minkä ikäisenä tahansa. Ihminen voi juosta eri tavoin karkuun traumojaan pitkäänkin, mutta ikääntyessään ihminen väsyy juoksemaan karkuun, ja sitten ne traumat voivat alkaa piinata erilaisin oirein tai/ja konkreettisina traumamuistoina.