Voihan aktiivimalli - kursseille ei mahdu, eikä pätkätöitä löydy ja haen töitä päivittäin, vituttaa!!!!!!
Hain kurssille, jotta minulta ei leikattaisi työttömyysetuutta. Siitäkin huolimatta että turhanpäiväiset valmennuskurssit ovat pois oikeasta työnhausta ja rasittavat turhaan veronmaksajia. Tämä kurssi rasittaisi veronmaksajia mahdollisimman vähän, koska kesto on vain 6 pv ja opetus on ryhmämuotoista. Yllätys yllätys, kurssit ovat kuulemma jo täynnä (työkkärin tädin mukaan).
Työkkärin täti yrittää kovasti tunkea minua yksilövalmennuskurssille, jota ei edes hyväksytä aktiivimalliin ja kyseisestä yksityisestä yrittäjästä olen kuullut pelkkää huonoa. Toiminta on pelkkää rahastusta (veronmaksajien), eikä henkilö osaa auttaa valmennettaviaan mitenkään. Lisäksi valmennuksen kesto on määritelty useammaksi kuukaudeksi ja siihen liittyy paljon kotitehtäviä. Käytännössä valmentajaa tavataan vain 7-10 kertaa pikaisesti, joten tämä nostaa muhkean palkkion olemattoman pienestä työmäärästä. En edes periaatteessa halua tuhlata verorahoja tällaiseen toimintaan, vielä vähemmän nyt kun viedän valmennuksen olevan pelkkää ajanhukkaa. Lisäksi itselleni valmennuksessa käymisen matkakulut olisivat suuremmat kuin työttömyysetuudesta leikattu osa, mikäli valmennus hyväksyttäisiin aktiivimalliin. Sitä ei kuitenkaan hyväksytä ja en halua itse maksaa yli 100 euroa turhanpäiväisestä kurssituksesta.
Aktiivimallin tarkoituksena näyttää olevan ainoastaan leikata ahdingossa olevilta työttömiltä työttömyysetuutta (koska kursseille ei pääse) ja paisuttaa konsulttifirmojen voittoja veronmaksajien piikkiin.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudutko karenssiin,jos et mene kurssille? Jos et, niin ei silloin kannata mennä.
Jos kurssille hakee ja tulee valituksi ja jättää tämän jälkeen menemättä, niin karenssi napsahtaa. Tämä siis siitäkin huolimatta, että olisit hakenut kurssille oma-aloitteisesti, ilman minkäänlaista patistusta työkkärin suunnalta. Mutta tässä tapauksessa on siis pitänyt ensin tulla valituksi kurssille, joten mitään karenssia ei siitä tule, jos ei tule valituksi kurssille.
Myös siitä napsahtaa karenssi, jos työkkäri vaatii hakemaan jollekkin kurssille ja jättää hakematta. Mutta tämä jälkimmäinen tapaus koskee tietenkin vain niitä kursseja, joihin työkkäri on kyseistä työnhakijaa erikseen käskenyt hakemaan.
Olisi kiinnostavaa tietää, millaisilla taustoilla työkkäri on pakottanut työnhakijoita erilaisille kursseille. Itse olen vastaavia kursseja jo käynyt töissä ollessani irtisanomisaikana, niin ihmetyttäisi kovasti, jos minun pitäisi tuohon yksilövalmennukseen vielä suostua. Mistä tiedän, että kurssi on pakollinen? Ilmoitetaanko siitä omilla sivuilla vai kirjeitse erikseen? ap
1. Osoitat mielenkiintos asaadat tukea työnhakuun
2. TE-toimiston työnhakuvalmennuksiin ei mahdu, mutta virkailija tekee työnsä ja ehdottaa
3. Työhönvalmennusta, jota voi saada 50 tuntia vuodessa. Se on intensiivisempää kuin ryhmävalmennus, mutta ei ole aktiivimallissa määritelty sellaiseksi työllistymistä edistäväksi palveluksi, joka takaisi tulotason pysymisen ennallaan. Oletushan nyt oli, että asiakas haluaa työllistyä, mutta nähtävästi näin ei ole, vain etuus kiinnostaa.
4. Työhönvalmentaja ei saa ap:sta tuntikorvausta kuin noin 50 e/h, joten ei niillä rahoilla rikastu.
Yksilölliset työvalmennukset ovat pelkkää rahastusta, varsinkin jos
1. työtön on jo ollut vastaavassa yksilövalmennuksessa
2. valmennuksessa käyneet ovat todenneet kurssin täydeksi hölynpölyksi työllistymisensä kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähettänyt jo kymmeniä työhakemuksia, mutta edes haastatteluun ei pääse. Olen työhaluinen, työkykyinen ja ammattitaitoinen. Paikkoihin on kymmeniä tai jopa satoja hakijoita. Yli nelikymppisiä ei enää edes huomioida hakijoiden joukosta.
Mä olen 45 ja olen päässyt suhyhyvin haastatteluihin. Viime vkolla olin yhdessä, samoin edellisellä. Valituksi en tule. Ilmeisesti jotenkin outo ja huono olen haastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen tarkastelu on vasta huhtikuussa ja jos ei silloin ole täyttänyt aktiivimallin ehtoa niin päivärahaa leikataan vain yhden päivän verran eikä se siitä muutu.
70 euroa kuukaudessa on iso raha, kun joutuu elättämään perhettä pienellä työttömyysetuudella. Siinä menee yhden henkilön kahden viikon ruokarahat. Mielummin istun viikon verran tyhjänpanttina turhanpäiväisellä kurssilla kuin olen kaksi viikkoa syömättä. ap
Sun työttömyysetuus on vähän yli 1500 e/kk eli ei lähelläkään pientä.
Tähän asti on itketty, kun TE-toimisto "pakottaa" kurssille ja nyt itketään, kun sinne ei pääse. Ihan oikein,TE-toimiston tehtävänä ei ole varmistaa työnhakijan tulotasoa.
Ansiosidonnainen tulee olemaan arviolta vähän yli 1000 e/kk ja se ei kauaa kestä ennen kuin tipahtaa peruspäivärahalle. Lasten harrastuksia ei pysty lopettamaan kuin seinään, joten miinukselle tässä mennään joka kuukausi, kun yritän heille antaa pehmeän laskun elämän romahtamiseen.
Tuntuu siltä, ettei te-toimistolla ole yhtään ainutta järkevää tehtävää. Töitä ei sitä kautta ainakaan löydy. Osaan ihan itse hakea ja etsiä paremmin työpaikkoja, kuin te-toimiston täti, joka ei tiedä alastani yhtään mitään, eikä tunne soveltuvuuttani eri aloille. ap
Ansiosidonnaiselta tipahdetaan työmarkkinatuelle, ei peruspäivärahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3vk_työttömänä kirjoitti:
Hain kurssille, jotta minulta ei leikattaisi työttömyysetuutta. Siitäkin huolimatta että turhanpäiväiset valmennuskurssit ovat pois oikeasta työnhausta ja rasittavat turhaan veronmaksajia. Tämä kurssi rasittaisi veronmaksajia mahdollisimman vähän, koska kesto on vain 6 pv ja opetus on ryhmämuotoista. Yllätys yllätys, kurssit ovat kuulemma jo täynnä (työkkärin tädin mukaan).
Työkkärin täti yrittää kovasti tunkea minua yksilövalmennuskurssille, jota ei edes hyväksytä aktiivimalliin ja kyseisestä yksityisestä yrittäjästä olen kuullut pelkkää huonoa. Toiminta on pelkkää rahastusta (veronmaksajien), eikä henkilö osaa auttaa valmennettaviaan mitenkään. Lisäksi valmennuksen kesto on määritelty useammaksi kuukaudeksi ja siihen liittyy paljon kotitehtäviä. Käytännössä valmentajaa tavataan vain 7-10 kertaa pikaisesti, joten tämä nostaa muhkean palkkion olemattoman pienestä työmäärästä
Olkaa tarkkana tuosta.
Yksilövalmennuskurssia ei hyväksytä aktiivimalliin !
Ei hyväksytäkään, mutta jos siitä kieltäytyy, voi saada karenssia. Asiaa ei tarvitse edes kirjata suunnitelmaan.
Yksilövalmentaja kerää muhkeat hillot "valmennuksestaan tekemällä ei-mitään.
Työtön tekee tyhjänpäiväisiä "kotitehtäviä" itsenäisesti että yksilövalmentaja saa palkkansa.
Aika helkkarin absurdia.
Varmaan joku Lindström on näille lykkäämässä ne rahat mitkä säästyi viime vuodelta, sen sijaan että ne annettaisiin palkkatukeen jolla moni työpaikka kyllä työllistäisi työttömän paremmin kuin jollakin vetun yksilövalmennuksella, mistä ei hyödy kuin nuo pilipali-valmentajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen tarkastelu on vasta huhtikuussa ja jos ei silloin ole täyttänyt aktiivimallin ehtoa niin päivärahaa leikataan vain yhden päivän verran eikä se siitä muutu.
70 euroa kuukaudessa on iso raha, kun joutuu elättämään perhettä pienellä työttömyysetuudella. Siinä menee yhden henkilön kahden viikon ruokarahat. Mielummin istun viikon verran tyhjänpanttina turhanpäiväisellä kurssilla kuin olen kaksi viikkoa syömättä. ap
Tähän asti on itketty, kun TE-toimisto "pakottaa" kurssille ja nyt itketään, kun sinne ei pääse. Ihan oikein,TE-toimiston tehtävänä ei ole varmistaa työnhakijan tulotasoa.
Reilu tonni on ihan helvetin pieni raha, kun sillä pitää maksaa itse kaikki: asuminen pääkaupunkiseudulla, ruokakulut, lasten kulut. Senttiäkään ei tule asumistukea tai toimeentulotukea. ap
Ansiosidonnaisen jälkeen pudotaan työmarkkinatuelle (518e).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähettänyt jo kymmeniä työhakemuksia, mutta edes haastatteluun ei pääse. Olen työhaluinen, työkykyinen ja ammattitaitoinen. Paikkoihin on kymmeniä tai jopa satoja hakijoita. Yli nelikymppisiä ei enää edes huomioida hakijoiden joukosta.
Mä olen 45 ja olen päässyt suhyhyvin haastatteluihin. Viime vkolla olin yhdessä, samoin edellisellä. Valituksi en tule. Ilmeisesti jotenkin outo ja huono olen haastattelussa.
Oudoksi sinut tekee ikä. Olet 40+ ja se on iso miinus nykyajan rekrytoijille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen tulee olemaan arviolta vähän yli 1000 e/kk ja se ei kauaa kestä ennen kuin tipahtaa peruspäivärahalle. Lasten harrastuksia ei pysty lopettamaan kuin seinään, joten miinukselle tässä mennään joka kuukausi, kun yritän heille antaa pehmeän laskun elämän romahtamiseen.
Tuntuu siltä, ettei te-toimistolla ole yhtään ainutta järkevää tehtävää. Töitä ei sitä kautta ainakaan löydy. Osaan ihan itse hakea ja etsiä paremmin työpaikkoja, kuin te-toimiston täti, joka ei tiedä alastani yhtään mitään, eikä tunne soveltuvuuttani eri aloille. ap
Eikös ne ole kuitenkin samansuuruiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan ole mikään outo tai huono jos sinut on kutsuttu haastatteluun!
On satoja työnhakijoita jotka euvät ole saaneet kertaakaan kutsua työhaastatteluun, muista tämä.
Työnhakijoita vaan on tällä hetkellä pilvin pimein ja moni työnhakija tekee haun näonvuoksi vaikka etukäteen päätetty että tuttu valitaan.
Uskon että tulet työllistymään koska olet päässyt haastatteluun meininkiin mukaan ja pysyt tällä tavoin kärryillä mitä vaaditaan.
Ootteko kokeillut vanhaa kunnon puhelinta tai lähettäny paikkoihin sähköpostia? Suurin osa kun on piilotyöpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne ole kuitenkin samansuuruiset?
Kyllä. Mutta ettei menisi liian selkeäksi, on tämä työmarkkinatuki erotuksena peruspäivärahasta "harkinnan varainen".
Peruspäivärahaan taas täytyy täyttää työssäoloehto mikä on yhtä laaja kuin työssäoloehto työttömyyskassaan.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko kokeillut vanhaa kunnon puhelinta tai lähettäny paikkoihin sähköpostia? Suurin osa kun on piilotyöpaikkoja.
Mitäs luulisit, olemmeko......?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudoksi sinut tekee ikä. Olet 40+ ja se on iso miinus nykyajan rekrytoijille.
Ok. Miksi sitten outoa ja iäkästä kutsutaan haastatteluihin? Ikäni näkyy kuitenkin cv:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On satoja työnhakijoita jotka euvät ole saaneet kertaakaan kutsua työhaastatteluun, muista tämä.
Työnhakijoita vaan on tällä hetkellä pilvin pimein ja moni työnhakija tekee haun näonvuoksi vaikka etukäteen päätetty että tuttu valitaan.
Uskon että tulet työllistymään koska olet päässyt haastatteluun meininkiin mukaan ja pysyt tällä tavoin kärryillä mitä vaaditaan.
Korjaan, anteeksi:
Moni työnantaja tekee työnhaun näön vuoksi vaikka tuttu valitaan.
Turhaan juoksutetaan työttömiä näin ja nostatetaan toivoa.
Etukäteen päätetty että toi ennestään tuttu otetaan tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Eipä ole avoin hakemus tullutkaan mieleeni 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Eipä ole avoin hakemus tullutkaan mieleeni 😂
Heh, heh......(himputti miten tyhmänä ihmiset suotta pitää toisiaan joskus)
Olisivat jättäneet edes yli 6-kymppiset tuon aktiivimallin ulkopuolelle. Kuka työnantaja palkkaa mummo-/pappaikäisen edes vähäksi aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä feikkihaut risovat erityisen paljon. Siinä tuhlataan sekä työnantajan että työnhakijoiden aikaa. Sain juuri tänään vastauksen yhteen hakemukseeni, että tehtävään on valittu joku muu. Hakuaika umpeutui eilen, eikä ollut mainintaa, että tehtävään valitaan heti, kun sopiva työntekijä löytyy. Aamupäivän aikana ei tasan tarkkaan ollut ehditty järjestämään haastattelukierrosta. Paikkaan oli selvästi jo katsottuna joku tietty ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nyt on yhdet vaalit menossa. Äänestämällä voi osoittaa mielipiteensä hallitukselle ja viime vuosien päättäjille, näkevät mikä on ihmisten sietokyky.
Näissä vaaleissa valitaan lähinnä arvojohtaja ja Suomen kasvot ulkomaailmaan. Kunta- ja eduskuntavaalit ovat erikseen ja vaikka vähän kyynisesti suhtaudunkin "demokratiaan", niin ainakin periaatteessa eduskuntavaaleissa valitaan maahan se varsinainen vaikuttaja, päätäntä- ja toimeenpanovallanpitäjä.
Ellei kolmen kk aikana löydy töitä niin tuosta (518e) työmarkkinatuesta otetaan osa pois, tämä on aktiivimalli pähkinänkuoressa.
Moni reunalla sinnitellyt putoaa nyt toimeentulotuelle.
samaan aikaan entiset kanasanedustajat nauttivat vastikkeetonta, suoraan veronmaksejien pussista tulevaa , sopeutumiseläkettä kuukausittain, enimmilään tämä voi olla 6000e kk ja mini jotain 1800e/kk.
Työttömän työmarkkinatuki aktiivimalli niskassa (vielä kerran) on 518e/kk mistä nyt napsaistaan pois siitäkin mikäli ei töitä löydy.
Sopeutumiseläke kansanedustajilla ilman minkään valtakunnan vaatimuksia mihinkään (vielä kerran) on noin 1800-6000/kk.