Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en jaksa tätä kaaoskämppää!

Vierailija
23.01.2018 |

Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?

Kommentit (653)

Vierailija
161/653 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

163 jatkaa, että kokemusta on täydestä kaaoskämpästä. Lapsuudenkoti oli sitä luokkaa, että lattiat oli täynnä roskaa ja tavaraa, samoin jokainen taso. Keittiön pöydällä ei voinut ruokailla, sillä se oli aivan täynnä tavaraa, ja tavarakasa vain kasvoi korkeutta.

Puhtaita astioita ei ollut ikinä. Likaiset astiat kun jätettiin milloin mihinkin, niin niissä yleensä kasvoi hometta.

Pyykit lojuivat kylppäriin lattialla, pino kasvoi kasvamistaan. Välillä koko kylppärinlattia oli joka neliösenttiä myöten täynnä likapyykkiä.

Koko kämppä oli niin hoarder ettei tosikaan. Jos oli vieras tulossa, niin raivaus tuli aloittaa vähintään viikkoa aiemmin, ja työtä tehtiin kellon ympäri. Ja pääasiassa siis me lapset siivosimme, vanhemmat olivat alkeellisimmissakin taloustöissä täysin saamattomia, ja oikeastaan sitä mieltä että me lapset sotkimme 👍

Oli niin kamalaa asua tuollaisessa paikassa, että siksi pidän ehdittomasti nyt oman perheeni kodin siistinä. Paljon yksinkertaisempaa tehdä joka päivä pientä yleissiivousta, kuin hitonmoinen lapioraivaus vasta kun sotku on räjähtänyt käsiin.

Vierailija
162/653 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta neuvoa ei ole antaa kuin tavaroiden vähentäminen ja säilytystilan lisääminen niin, että jokaiselle tavaralle löytyy paikka. Ja kun se on saatu kuntoon, niin kaikki tavarat opitaan viemään käytön jälkeen paikoilleen.

Pyykkivuoria kyllä ihmettelen. Meillä mies lataa aamulla koneen valmiiksi. Lapset napsauttavan sen päälle, siirtävät pestyt vaatteet kuivaajaan ja tyhjentävät kuivat jokaisen omaan koriin. Yhtään vaatetta ei meillä kuivata narulla. Ja jokaisella on vain yhdet käytössä olevat lakanat ja pyyhkeet. Kun ne menevät huonoiksi, ostetaan uudet.

Eihän läheskään kaikkia vaatteita saa laittaa kuivaajaan ja suurimmalla osalla ei kuivuria edes ole.

Minulla on ollut kuivuri 30 vuotta, ensin 10v Kanadassa ja 20v Suomessa. Ainoastaan villavaatteet pesen käsin ja laitan tasolle kuivumaan, kaikki muut vaatteet olen pessyt koneella ja laittanut kuivuriin. Kuivuri on paras kodinkone pesukoneen jälkeen. Eikä edes maksa paljon.

Eihän se itse kone ole se mikä maksaa. Mä vannoin ennen (pikkulapsivaiheessa) kuivurin nimeen.Kun se sitten hajosi, pärjäiltiin jo ilman kun pyykkimäärä oli vähentynyt. Mulla pieneni sähkölasku vuositasolla 300:lla eurolla.

Jos lämmittää suoralla sähköllä, kuivurin sähkönkulutus on suoraan pois lämmityksen kuluista. Ei se pyykki pyhällä hengellä kuivu narullakaan.

Pyykit kuivuvat huoneilman vaikutuksesta ihan itsestään jos ne ovat narulla!

Kyllä, ja haihtuva vesilitra kuluttaa 0,7 kilowattituntia energiaa kysymättä sinulta lupaa.

Miten niin kuluttaa? Mietipä kuinka paljon kuluu sähköä kun koneet huutaa täysillä ja kauan.

Mietipä, miten paljon vesihöyryä siirtyy talon rakenteisiin, jos kuivaat narulla koneellisen joka päivä.

Sehän on vain hyvä, että kuivaan huoneilmaan tulee kosteutta! Ja kylppärissä on mukavuussyistä lattialämmitys, joten siinä samoilla lämmöillä kuivuu kylpypyyhe ja pyykit. Pyykkinaruilla, eikä millään lattialla töröttävällä härpäkkeellä.

Kuivuri on turha, epäekologinen ja pilaa vaatteet. Vai mistä arvelet sen villakoiran kokoisen nukkapaakun olevan peräisin?

Englannissa tutustuin kuivuriin, ja päätin jo silloin että tuollaista turhaketta ei meille tule!

Kuitenkin Marttaliitto, Työtehoseura ja Kuluttajalehden tekemä tutkimus suosittavat kaikki narukuivauksen vaihtamista rumpukuivaukseen.

Kuluttajalehti: "Rumpukuivauksella on energiatehokkuuden lisäksi muitakin hyötyjä. Pyykkitekstiilinöyhtä ja pöly jäävät kuivaajan nukkasihtiin, mikä voi allergisen tai astmasta kärsivän oloa." 

Mutta rumpukuivaus myös syö vaatteiden mahdollisia kuminauhoja ja resoreja. Se saattaa myös kutistaa vaatteita. Itsekin kyllä kuivaisin mielelläni lakanat ja pyyhkeet varsinkin kuivausrummussa koska se tosiaan keräisi pölyt ja kissankarvat pois, kun pyykkikoneessa nämä monesti tarttuu vain tiukemmin kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/653 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta neuvoa ei ole antaa kuin tavaroiden vähentäminen ja säilytystilan lisääminen niin, että jokaiselle tavaralle löytyy paikka. Ja kun se on saatu kuntoon, niin kaikki tavarat opitaan viemään käytön jälkeen paikoilleen.

Pyykkivuoria kyllä ihmettelen. Meillä mies lataa aamulla koneen valmiiksi. Lapset napsauttavan sen päälle, siirtävät pestyt vaatteet kuivaajaan ja tyhjentävät kuivat jokaisen omaan koriin. Yhtään vaatetta ei meillä kuivata narulla. Ja jokaisella on vain yhdet käytössä olevat lakanat ja pyyhkeet. Kun ne menevät huonoiksi, ostetaan uudet.

Eihän läheskään kaikkia vaatteita saa laittaa kuivaajaan ja suurimmalla osalla ei kuivuria edes ole.

Minulla on ollut kuivuri 30 vuotta, ensin 10v Kanadassa ja 20v Suomessa. Ainoastaan villavaatteet pesen käsin ja laitan tasolle kuivumaan, kaikki muut vaatteet olen pessyt koneella ja laittanut kuivuriin. Kuivuri on paras kodinkone pesukoneen jälkeen. Eikä edes maksa paljon.

Eihän se itse kone ole se mikä maksaa. Mä vannoin ennen (pikkulapsivaiheessa) kuivurin nimeen.Kun se sitten hajosi, pärjäiltiin jo ilman kun pyykkimäärä oli vähentynyt. Mulla pieneni sähkölasku vuositasolla 300:lla eurolla.

Jos lämmittää suoralla sähköllä, kuivurin sähkönkulutus on suoraan pois lämmityksen kuluista. Ei se pyykki pyhällä hengellä kuivu narullakaan.

Kyllä, ja haihtuva vesilitra kuluttaa 0,7 kilowattituntia energiaa kysymättä sinulta lupaa.

Miten niin kuluttaa? Mietipä kuinka paljon kuluu sähköä kun koneet huutaa täysillä ja kauan.

Mietipä, miten paljon vesihöyryä siirtyy talon rakenteisiin, jos kuivaat narulla koneellisen joka päivä.

Sehän on vain hyvä, että kuivaan huoneilmaan tulee kosteutta! Ja kylppärissä on mukavuussyistä lattialämmitys, joten siinä samoilla lämmöillä kuivuu kylpypyyhe ja pyykit. Pyykkinaruilla, eikä millään lattialla töröttävällä härpäkkeellä.

Kuivuri on turha, epäekologinen ja pilaa vaatteet. Vai mistä arvelet sen villakoiran kokoisen nukkapaakun olevan peräisin?

Englannissa tutustuin kuivuriin, ja päätin jo silloin että tuollaista turhaketta ei meille tule!

Hienoa teille. Minä voin vakuuttaa, että meidän kylppärissämme eivät tosiaankaan viisihenkisen perheen pyykit kuivuisi naruilla. Jo pelkästään yksi lakana tukkisi koko tilan, jossa pitäisi peseytyäkin. Teillä ilmeisesti kylppäriä ei niin kovin paljon käytetä, jos siellä ilma on niin kuivaa että vaatii lisäkosteutta.

Mitä siihen villakoiran kokoiseen nukkapaakkuun kuivausrummun sihdissä tulee, se on enimmäkseen pölyä ja se on kaikki pois pölynimurista. Senkin määrä vähenee, kun käyttää kuivuria.

Vierailija
164/653 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?

Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.

Kyllä voi. Ei ole tarpeeksi säilytystilaa.

Mitä enemmän säilytystilaa, sitä enemmän roinaa. 

Kyse ei ole säilytystilan määrästä!

Ei ole näin mustavalkoista tämäkään asia. Asuimme minta vuotta vuokralla asunnossa, jossa todellakaan ei ollut kaappitiloja ja pohja oli niin surkea, että oikein omiakaan kaappeja ei mahtunut ostamaan. Siis mm. vaatteille, askartelutarvikkeille, lasten leluille jne jne.

Ihan samalla tavaramäärällä muutimme sitten asuntoon, jossa niitä kaappeja oli huomattavasti enemmän. Tai no toisessa makuuhuoneessa ei yhtään, mutta toisessa oli muutama kaappi sekä oli vaatehuone. Kaikki tavaramme mahtuivat hyvin, eikä kaaoksia syntynyt. Eli se voi todellakin olla kiinni vain siitä säilytystilan määrästäkin!

Vierailija
165/653 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa teille. Minä voin vakuuttaa, että meidän kylppärissämme eivät tosiaankaan viisihenkisen perheen pyykit kuivuisi naruilla. Jo pelkästään yksi lakana tukkisi koko tilan, jossa pitäisi peseytyäkin. Teillä ilmeisesti kylppäriä ei niin kovin paljon käytetä, jos siellä ilma on niin kuivaa että vaatii lisäkosteutta.

Mitä siihen villakoiran kokoiseen nukkapaakkuun kuivausrummun sihdissä tulee, se on enimmäkseen pölyä ja se on kaikki pois pölynimurista. Senkin määrä vähenee, kun käyttää kuivuria.

En nyt lähtis lakanoita kylppärissä kuivattamaan vaan muualla.

Vierailija
166/653 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?

Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.

Monista miinuspeukuista huolimatta tämä pitää täysin paikkansa.

Itse sanonkin, että olen niin laiska tejemään suursiivouksia, niin siksi pidän yleissiisteyttä yllä 😁

Papereille ostin Ikeasta nättejä laatikoita, sinne helppo dumpata ja siistiltä näyttää. Kunnon inventaario niille sitten kun kerkeää.

Astianpesukonetta kutsun avioliiton pelastajaksi, eli suosittelen hankkimaan jos ei jo ole. Saat astiat pois näkyvistä ja kone hoitaa pesun.

Pyykeille meillä on kaksi koria, jotta likapyykki pysyy aina pois näkyviltä.

Lapsen leluille myös omat korinsa, johon lapsi itse saa kerättyä lelut päivän päätteeksi.

Iltapalan jälkeen suoritan pikakierroksen, jossa lattioilta tavarat paikoilkeen, nopeat sutaisit isoille pinnoille rätillä ja pikainen lakaisu. Tähän menee maksimissaan vartti.

Tällä tavalla pysyy hyvä yleissiisteys päällä. Välillä sitten kunnon imurointi lattianpesuineen.

Olen samanlainen:) Suursiivous kuulostaa niin pahalta että pidän kämpän aina siistinä:D

ed

Vierailija
167/653 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itää suunnitelma mitä tehdä että tämä järjestyisi.

Ehkä tässä vielä ilmoitan muutoksesta.

Tänään sain vähän siivottua ja löytyi taas myytävää.

Vierailija
168/653 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 30 neliön yksiössä. Elämänhallintani oli kuralla masennukseni vuoksi. Yhtenä päivänä en vain enää jaksanut sitä kaaosta ja aloitin selvitystyön lähimmästä pinosta. Kaksi kuukautta siihen meni voimavaroillani, mutta päätin, ettei koskaan enää. Nyt, huomattavasti isommassa asunnossani, järjestelen sotkut välittömästi, etten joutuisi taas roskameren keskelle.

Vierailija
169/653 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole näin mustavalkoista tämäkään asia. Asuimme minta vuotta vuokralla asunnossa, jossa todellakaan ei ollut kaappitiloja ja pohja oli niin surkea, että oikein omiakaan kaappeja ei mahtunut ostamaan. Siis mm. vaatteille, askartelutarvikkeille, lasten leluille jne jne.

Ihan samalla tavaramäärällä muutimme sitten asuntoon, jossa niitä kaappeja oli huomattavasti enemmän. Tai no toisessa makuuhuoneessa ei yhtään, mutta toisessa oli muutama kaappi sekä oli vaatehuone. Kaikki tavaramme mahtuivat hyvin, eikä kaaoksia syntynyt. Eli se voi todellakin olla kiinni vain siitä säilytystilan määrästäkin!

Mekin asuimme miehen ja lapsen kanssa monta vuotta pienessä kaksiossa, jossa oli yksi kaksiovinen vaatekaappi. Toinen purettiin pois, koska kaapit syö turhaan hyvää lattiatilaa. Ei ollut vaatehuonetta, varastolokero oli täynnä, kun sinne jouduttiin astianpesukone laittamaan. Ei meillä silti kaaosta ollut. Hyödynnettiin sitä tilaa mitä oli. Yhdessä keittiön kaapissa oli laskut ja muut tärkeät paperit tallessa. Lapsen huoneessa oli toki lapsen vaatteet kaapin toisessa puolessa ja toisessa puolessa oli kaikki ulkovaatteemme ja kenkämme. Olohuoneeseen hankittiin tv-tasoksi Ikeasta tosi iso lipasto, johon saimme minun ja miehen vaatteet mahtumaan oikein hyvin. Muistaakseni lipastossa säilytettiin muutakin. Sänkymme alla oli pyörällisiä matalia laatikoita, joissa oli askartelutarvikkeita, ompelutarvikkeita ja mitähän kaikkea muuta. Tuohon aikaan meillä oli myös olohuoneen pöytä, jossa oli laatikoita.

Vierailija
170/653 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin asuimme miehen ja lapsen kanssa monta vuotta pienessä kaksiossa, jossa oli yksi kaksiovinen vaatekaappi. Toinen purettiin pois, koska kaapit syö turhaan hyvää lattiatilaa. Ei ollut vaatehuonetta, varastolokero oli täynnä, kun sinne jouduttiin astianpesukone laittamaan. Ei meillä silti kaaosta ollut. Hyödynnettiin sitä tilaa mitä oli. Yhdessä keittiön kaapissa oli laskut ja muut tärkeät paperit tallessa. Lapsen huoneessa oli toki lapsen vaatteet kaapin toisessa puolessa ja toisessa puolessa oli kaikki ulkovaatteemme ja kenkämme. Olohuoneeseen hankittiin tv-tasoksi Ikeasta tosi iso lipasto, johon saimme minun ja miehen vaatteet mahtumaan oikein hyvin. Muistaakseni lipastossa säilytettiin muutakin. Sänkymme alla oli pyörällisiä matalia laatikoita, joissa oli askartelutarvikkeita, ompelutarvikkeita ja mitähän kaikkea muuta. Tuohon aikaan meillä oli myös olohuoneen pöytä, jossa oli laatikoita.

Hienoa, että mahduitte. En kuitenkaan näe tuota mitenkään ideaalina tilanteena varsinkaan ulkovaatteiden ja kenkien osalta. Hiekka ja pöly leviää, lattiat kastuvat sateella jne.

Todella tärkeä asia järjestyksen kannalta on, että tavarat ovat siellä missä tarvitaan. Eli kengät eteisessä. Toki voi hammasta purren pitää vaikka astiat saunassa, mutta luultavimmin useimmat haluavat päästä järjestyksen pitämisessä helpolla.

Vierailija
171/653 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanonkin, että olen niin laiska tejemään suursiivouksia, niin siksi pidän yleissiisteyttä yllä 😁

Papereille ostin Ikeasta nättejä laatikoita, sinne helppo dumpata ja siistiltä näyttää. Kunnon inventaario niille sitten kun kerkeää.

Astianpesukonetta kutsun avioliiton pelastajaksi, eli suosittelen hankkimaan jos ei jo ole. Saat astiat pois näkyvistä ja kone hoitaa pesun.

Lapsen leluille myös omat korinsa, johon lapsi itse saa kerättyä lelut päivän päätteeksi.

Iltapalan jälkeen suoritan pikakierroksen, jossa lattioilta tavarat paikoilkeen, nopeat sutaisit isoille pinnoille rätillä ja pikainen lakaisu. Tähän menee maksimissaan vartti.

Tällä tavalla pysyy hyvä yleissiisteys päällä. Välillä sitten kunnon imurointi lattianpesuineen.

Olen samanlainen:) Suursiivous kuulostaa niin pahalta että pidän kämpän aina siistinä:D

ed

Vähän off topic: mulle suursiivous ei tarkoita, että järjestetään räjähtänyt kämppä vaan paljon perussiivousta perusteellisempaa siivousta.

Esim. Keittiöstä tyhjennetään kaikki kaapit ja hyllyt ja rungot pyyhitään luutulla ja pesuaineella ja ei säännöllisesti käytössä olevat astiat tms. pestään. Kirjahyllyt tyhjennetään pestään ja kirjat imuroidaan (nykyään on vain lasiovellisia hyllyjä joten pölyn määrä on aika vähäinen). Sama vaatekaapeille tms.

Kuulostaa työläältä, mutta tämän nerokkuus on se, että tavaran määrä pysyy hallinnassa. Mitä vähemmän tavaraa, sitä helpompaa. Samalla tulee karsittua käyttämättömänä olleet tavarat. Ei niitä huvita vuodesta toiseen puhdistaa.

Lisäksi ei synny mitään vuositolkulla pölyä keränneitä paikkoja vaan koti on koko ajan kohtalaisen raikas ja perussiivous on helppoa.

Vierailija
172/653 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli paljon kirppiksellä myytävää, mm. vauvatarvikkeita, kuten itkuhälyt, vaunut, leluja, kantoliina, imetystyyny jne. Sitten oli vaatetta valtavat määrät, kirjoja, dvd-leffoja, koriste-esineitä, astioita. Kirppispöytä oli kuukauden, voittoa tuli 230€. Työmäärään nähden todella vähän. Jäi myynättä mm. vaunut, jotka oli uutena yli 500€. Tori.fi:ssä sain niistä 80€. Sanoisin, että tavaran lahjoittaminen on helpompaa. Nyt meillä roikkuu edelleen 3 isoa pahvilaatikollista roinaa ja 2 ikean kassillista vaatteita. Ne on makkarin nurkassa.

Vierailija
173/653 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain äsken yhden huoneen raivattua. Sekasotkukämppä minullakin on :( Hankalin pala tuntuu olevan säkkien roudaus roskiin, ei niinkään niiden täyttäminen! 150 l säkki täyttyi hetkessä 12 neliön huoneesta.

Vierailija
174/653 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitää roskiin viedä?

Vierailija
175/653 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ed

Vähän off topic: mulle suursiivous ei tarkoita, että järjestetään räjähtänyt kämppä vaan paljon perussiivousta perusteellisempaa siivousta.

Esim. Keittiöstä tyhjennetään kaikki kaapit ja hyllyt ja rungot pyyhitään luutulla ja pesuaineella ja ei säännöllisesti käytössä olevat astiat tms. pestään. Kirjahyllyt tyhjennetään pestään ja kirjat imuroidaan (nykyään on vain lasiovellisia hyllyjä joten pölyn määrä on aika vähäinen). Sama vaatekaapeille tms.

Kuulostaa työläältä, mutta tämän nerokkuus on se, että tavaran määrä pysyy hallinnassa. Mitä vähemmän tavaraa, sitä helpompaa. Samalla tulee karsittua käyttämättömänä olleet tavarat. Ei niitä huvita vuodesta toiseen puhdistaa.

Lisäksi ei synny mitään vuositolkulla pölyä keränneitä paikkoja vaan koti on koko ajan kohtalaisen raikas ja perussiivous on helppoa.

Tiedän tiedän. Meillä tehdään mainitsemiasi suursiivouksia 2x vuodessa, voisi sanoa että jouluksi ja juhannukseksi. Ylimääräistä tavaraa toimitan eteenpäin sitämukaa kun sitä tulee. Mutta ne on normaalin asunnon suursiivouksia.

Tottakai myös kaaoskämpän siivous on suursiivous tai -raivaus - vieläkin isommassa mittakaavassa.

ed

Vierailija
176/653 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain äsken yhden huoneen raivattua. Sekasotkukämppä minullakin on :( Hankalin pala tuntuu olevan säkkien roudaus roskiin, ei niinkään niiden täyttäminen! 150 l säkki täyttyi hetkessä 12 neliön huoneesta.

Meillä ehdottomasti hankalin juttu on juuri tuo roska-asia. Kun ei meidän roskikseen mahdu. Omakotitalo. Toissa kesänä jätin jäteastiaan viereen neljä vanhaa puutarhatuolia. Jos oikein muistan, niiden pois viennistä veloitettiin 5€/kpl. Käsittämättömän kallista.

Vierailija
177/653 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks pitää roskiin viedä?

Minne sinä sitten viet? Kirppiksellä menee kaupaksi niin huonosti, että hyvä jos pöytävuokran saa takaisin. Minulla on ollut fb:ssa annetaan-ilmoituksia. Yllätys yllätys: parittomat kupit/mukit jää kaappiin pyörimään, kun ei ne kenellekään kelpaa. Eikä koriste-esineet, halvat, lievästi vikaiset maljakot, taulut tai laukut. 5 vanhaa laukkua meni roskiin, kun ei kukaan huoli.

Vierailija
178/653 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ehdottomasti hankalin juttu on juuri tuo roska-asia. Kun ei meidän roskikseen mahdu. Omakotitalo. Toissa kesänä jätin jäteastiaan viereen neljä vanhaa puutarhatuolia. Jos oikein muistan, niiden pois viennistä veloitettiin 5€/kpl. Käsittämättömän kallista.

No ei tuo nyt kalliilta kyllä kuulosta. Sulla säästyi aikaa ja bensarahaa kun et joutunut ajamaan sortti-asemalle. Jos kaikki sälä vietäisi ilmaiseksi niin eihän roskakuskit enää muuta ehtis tehdä kun roudaamaan sitä ilmaissälää.

Vierailija
179/653 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä jäteyhtiöltä voi tilata isomman roskiksen lainaan. Voit siis ottaa joksikin aikaa sellaisen taloyhtiömallin. Lisäksi niitä tyhjennyksiä voi tilata vaikka joka päiväksi, ei ole pakko odottaa sitä normaalia väliä.

Vierailija
180/653 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viimein heitettyä pois kassillisen kymmeniä vuosia vanhoja kirjeitä, joita en ole koskaan lukenut uudestaan. Kävin aikoinaan kirjeenvaihtoa monien kanssa. Silmäilin kirjeet nyt läpi, mutten enää tuntenut tarvetta säilyttää. Menneet on menneitä, ja muistoissa asiat kulkee mukana. Se riittää.

Vanhat päiväkirjat kyllä säilytän edelleen. Katsotaan haluanko joku päivä heittää nekin menemään vai säilytänkö edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi