77-vuotias kannattaa LÄMPIMÄSTI aktivointimallia. Ei hyväksy sitä, että kansalaisaloitteen tekijä ei lähde töihin 2600 €:n palkalla
Minä olen tehnyt elämäni aikana töitä ainakin 10 eri ammatissa. Aina olen ottanut vastaan, mitä oli tarjolla, koska tiesin, että työkokemus vie minua elämässäni eteenpäin. Aina olen tehnyt lujasti töitä, enkä ole kysellyt etuuksien perään, vaan olen antanut työn jäljen puhua puolestaan ja etuuksia on tarjottu minulle kysymättä.
Lopulta hyppäsin tuntemattomaan ja perustin yrityksen, joka lähti pienestä ja päätyi menestyväksi pk-yritykseksi. Olen saanut hyvät eläkesäästöt ja tuen sydäntäni lähellä olevaa hyväntekeväisyyttä. Siihen eivät kuulu Suomen työttömät ja tukien varassa muuten elävät. Tämä siksi, että minusta hyväntekeväisyyteen kuuluu, että autettava kohde jotenkin edistyy ja ottaa itse vastuuta. Tällaista en ole kuitenkaan huomannut vaan samat henkilöt ovat pian uudestaan käsi ojossa pyytämässä lisää. Kerrankin annoin kankaita ja ompelukoneen köyhälle perheenäidille nähdäkseni kohta, että hän myy niitä netissä! Eivät osaa edes häpeää tuntea.
Sitten luen Iltalehdessä, että aktivointimallin sabotaatiota yrittävä asuu etelä-Helsingin arvoalueella tukien varassa ja ei ole valmis lähtemään töihin 2600 €/kk palkalla. Silmämunani pullistuivat tällöin. Miten hän kehtaa? Tähänkö oikeasti ollaan menty, että hänen kaltaisensa yksilöt voivat sabotoida lakeja, joilla yritetään saada työttömyyttä pienemmäksi? Ennemmin ollaan tukien varassa kuin otetaan alussa pientä palkkaa. Häpeä!
Kaikkia uuden työn aloittajia muistutan, että ei aina voi odottaa työnantajan olevan se, joka antaa sinulle lisää. Joskus on myös työntekijän ns. räväytettävä ja annettava jotain näyttöä työnantajalle päin. Tämän perusasian ymmärtäminen jakaa työntekijät kokemukseni mukaan menestyjiin ja valittajiin. Kumman joukoissa seisot?
Sanon sen suoraan. Ei aktivointimalli eduskunnassa kaadu, turhaa teatteria on koko kansalaisaloite. Huhtikuussa aktivoitumista arvioidaan ensimmäisen kerran. Sinä työtön, kysy silloin itseltäsi: kummam joukoissa seison? Niiden, jotka aktivoituvat oman elämänsä parantamiseksi vai niiden, jotka suu auki mollottaen odottavat passiivisena silakkaa? Valinta on selvä.
Kannatan LÄMPIMÄSTI aktivointimallia.
Sirkka-mummo, 77 v, etelä-Helsinki
Kommentit (56)
Sirkka-mummo!
Joteskis musta nyt tuntuu siltå, että sä haluut päästä vavviksen halpatuottoprovoihin.
Tällä hetkellä en veikkaa sun puolestas.
Mut jään jännittyneenä seuraamaan sivusta.
Välillä käyn vidduilemassa Yliksellä ja uudessasuomessa.
Kattellaan mummo!
Ps. Olen lukenut sun juttui ja nei mee läpi loogisina väittelyinä eikä ees surkeina provokaatioina
Pps. Oikeesti musta on surullista, että sä käytät tätä mediaa vaan huvittavaaksesi itseäsi. Kun se oikeesti menee näemmä läpi.
Samaa mieltähän me kaikki olemme ilmeisesti "kansasta". "
Köyhähän sä oot.
Sirkka ei ymmärrä nykymaailmasta ja työelämän raadollisuudesta mitään. Ei enää mennä tehtaaseen kysymään oisko töitä, tai voi mennä mutta kylmää kättä luultavasti tulee.
Ulosotto on loukkutilanne usemmille. Siis joo voimme tässä jankuttaa ja kerrata sitä miten se on itse aiheutettua, oma vika ja sitä rataa. Se ei silti vie keskustelua eteenpäin. Jos ulosotossa oleva ei hyödy mitään työn tekemisestä, niin miksi uskot että kyseinen henkilö töitä tekisi? Tekisitkö sinä? Ihan vain tylsyyttä tappaaksesi, kun et siitä hyötyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt elämäni aikana töitä ainakin 10 eri ammatissa. Aina olen ottanut vastaan, mitä oli tarjolla, koska tiesin, että työkokemus vie minua elämässäni eteenpäin. Aina olen tehnyt lujasti töitä, enkä ole kysellyt etuuksien perään, vaan olen antanut työn jäljen puhua puolestaan ja etuuksia on tarjottu minulle kysymättä.
Lopulta hyppäsin tuntemattomaan ja perustin yrityksen, joka lähti pienestä ja päätyi menestyväksi pk-yritykseksi. Olen saanut hyvät eläkesäästöt ja tuen sydäntäni lähellä olevaa hyväntekeväisyyttä. Siihen eivät kuulu Suomen työttömät ja tukien varassa muuten elävät. Tämä siksi, että minusta hyväntekeväisyyteen kuuluu, että autettava kohde jotenkin edistyy ja ottaa itse vastuuta. Tällaista en ole kuitenkaan huomannut vaan samat henkilöt ovat pian uudestaan käsi ojossa pyytämässä lisää. Kerrankin annoin kankaita ja ompelukoneen köyhälle perheenäidille nähdäkseni kohta, että hän myy niitä netissä! Eivät osaa edes häpeää tuntea.
Sitten luen Iltalehdessä, että aktivointimallin sabotaatiota yrittävä asuu etelä-Helsingin arvoalueella tukien varassa ja ei ole valmis lähtemään töihin 2600 €/kk palkalla. Silmämunani pullistuivat tällöin. Miten hän kehtaa? Tähänkö oikeasti ollaan menty, että hänen kaltaisensa yksilöt voivat sabotoida lakeja, joilla yritetään saada työttömyyttä pienemmäksi? Ennemmin ollaan tukien varassa kuin otetaan alussa pientä palkkaa. Häpeä!
Kaikkia uuden työn aloittajia muistutan, että ei aina voi odottaa työnantajan olevan se, joka antaa sinulle lisää. Joskus on myös työntekijän ns. räväytettävä ja annettava jotain näyttöä työnantajalle päin. Tämän perusasian ymmärtäminen jakaa työntekijät kokemukseni mukaan menestyjiin ja valittajiin. Kumman joukoissa seisot?
Sanon sen suoraan. Ei aktivointimalli eduskunnassa kaadu, turhaa teatteria on koko kansalaisaloite. Huhtikuussa aktivoitumista arvioidaan ensimmäisen kerran. Sinä työtön, kysy silloin itseltäsi: kummam joukoissa seison? Niiden, jotka aktivoituvat oman elämänsä parantamiseksi vai niiden, jotka suu auki mollottaen odottavat passiivisena silakkaa? Valinta on selvä.
Kannatan LÄMPIMÄSTI aktivointimallia.
Annoit kankaita ja ompelukoneen?! No mitä niillä kuuluu tehdä, jos ei niitä kerta saa käyttää ompelemiseen?
En ymmärrä. Tarkoitus oli nimenomaan, että hän ompelisi ja tekisi lämpimiä vaatteita lapsilleen. Mutta ei. Myi kaikki ja taas on suu auki mollottaen odottamassa silakkaa. Minulta ei sitä ainakaan enää tipu.
Sirkka-mummolla taitaa olla nyt pakkomielle silakoihin?
Ainakin silakan hajuun. Vieno haisu taitaa leijailla sieltä Sirkan alapäästä.
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli, sovitusta on pidettävä kiinni ja eikös kikyssä sovittu, ettei työttömyystukeen kosketa? Tämä tekee niskoittelusta periaatteen.
Tuosta työttömyystuen koskemattomuudesta muuten luovutaan samalla hetkellä, kun huomataan, ettei aktiivimalli tuonut säästöjä. Että maatkaahan nyt, kun vielä peräosasto sen kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sirkka, kaikki eivät osaa ommella.
Kädentaidot ovat pelastaneet monen köyhän perheen. Uusavuttomuus on nykyään häkellyttävää. Jos on rahaa, ostaa palveluita tai ostaa uuden. Kun ei ole, on syytä hankkia taitoja, joilla selviää pienin kuluin. Ompelu on yksi tällainen taito, joka kehittyy, kun sitä tekee. Mutta eihän nämä uusavuttomat köyhät sitäkään halua opetella. Silakka on saatava suuhun ilman mitään omaa yritteliäisyyttä. Häpeä.
Tuu sie hakee täältä voita silakoittes' paistamissee' ....!
Ratkaisu on eutanasia, tahdonvastainen eutanasia, ja ylisuurten eläkkeiden leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vanhojen on hyvä retostella tekemisillään kun ei ole elossa enää niitä jotka arvostelee heidän tekemisiä. Kuuntelepa joskus vanhojen ihmisten juttuja, he on olleet kaikki kovia työmiehiä ja työnaisia. Ottakaa huomioon että kyseessä suuret ikäluokat, moni heidän tekemänsä työ tehdään nykyisin koneilla ja roboteilla.
Tosiasia on, että 77 vuotias on täysin pihalla nykymaailman työelämästä. Ei tämä Digitalisaatio/robotisaatio ole kuin sanahelinää näille vanhuksille jotka ovat eläneet ja käyneet työssä aikana, jolloin tietokoneita ei vielä edes ollut.
Eihän se tietenkään yllätä että Sirkka mummeli olettaa että töitä on tarjolla yhtä paljon kuin ennen muinoin. Luulen, että juuri tällaisia eläkeläisiä on suuri osa näistä näistä aktiivimallin kannattajista.
Ja tietenkin se, että kun itse ei ole tarvinnut kokea työttömyyttä aikana jolloin töitä oli riittävästi tarjolla niin ymmärrys työttömän arjesta on ihan olematon.
Nämä iäkkäämmäthän ovat suurelta osin saaneet yhteiskunnan maksaman tai ainakin työnantajan kustantaman eläkkeen. Koska eläkelait alkuaikoina olivat sellaiset ettei työntekijän tarvinnut itse maksaa siitä palkassaan mitään ja pitkän aikaa vielä niin että työntekijän osuus maksusta oli hyvin pieni.
Toista se on nyt kun eläkemaksut siirtyvät pikkuhiljaa kokonaan työntekijän maksettavaksi. Ja nykyiset työssäkäyvät maksavat nykyisten eläkeläisten eläkkeet.
En mää ole koskaan saanut yli 2600 euroa palkkaa ja velkanikin olen maksanut.
Vierailija kirjoitti:
En mää ole koskaan saanut yli 2600 euroa palkkaa ja velkanikin olen maksanut.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot! Hattua nostan sinulle. Niin moni elää yli varojensa, eivät raukat osaa edes omaa talouttaan ylläpitää. Itse en koskaan anna velallisteni pääsevän pälkähästä vain sen vuoksi, että velka on vanha. En hyväksy minulle velanantajana tehtyä vääryyttä ja olen pitänyt velkoja aktiivisena ulosotossa parikymmentä vuottakin. Siinähän kituuttavat. Asunnoista voi onneksi sentään häätää pahan hyyryläisen.
Onko tämä kaveri avannut matematiikkaansa tulojen ja menojen suhteen? Paljonko ulosottovelkaa, mitä se palkasta söisi, mitä muuttaminen edullisempaan kämppään käytännössä tarkottaisi jne? Ei varmaan motivoisi ketään alkaa tekemään työtä jos ei olisi realistisia mahdollisuuksia maksaa velkaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Syö itse silakkasi, minä syön vain lohta.
terv. nimim. 'yks' työtön'...
Minä syön taimenta. Silakka on pahaa.
terv. työtön.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kaveri avannut matematiikkaansa tulojen ja menojen suhteen? Paljonko ulosottovelkaa, mitä se palkasta söisi, mitä muuttaminen edullisempaan kämppään käytännössä tarkottaisi jne? Ei varmaan motivoisi ketään alkaa tekemään työtä jos ei olisi realistisia mahdollisuuksia maksaa velkaa pois.
Noh mitä sitten itse ehdotat ratkaisuksi? Velat anteeksi vain? Ei se niin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh mitä sitten itse ehdotat ratkaisuksi? Velat anteeksi vain? Ei se niin toimi.
En tiedä. Olisi valaisevaa tietää todellinen tilanne kun siitä keskustelua käydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhojen on hyvä retostella tekemisillään kun ei ole elossa enää niitä jotka arvostelee heidän tekemisiä. Kuuntelepa joskus vanhojen ihmisten juttuja, he on olleet kaikki kovia työmiehiä ja työnaisia. Ottakaa huomioon että kyseessä suuret ikäluokat, moni heidän tekemänsä työ tehdään nykyisin koneilla ja roboteilla.
Tosiasia on, että 77 vuotias on täysin pihalla nykymaailman työelämästä. Ei tämä Digitalisaatio/robotisaatio ole kuin sanahelinää näille vanhuksille jotka ovat eläneet ja käyneet työssä aikana, jolloin tietokoneita ei vielä edes ollut.
Eihän se tietenkään yllätä että Sirkka mummeli olettaa että töitä on tarjolla yhtä paljon kuin ennen muinoin. Luulen, että juuri tällaisia eläkeläisiä on suuri osa näistä näistä aktiivimallin kannattajista.
Ja tietenkin se, että kun itse ei ole tarvinnut kokea työttömyyttä aikana jolloin töitä oli riittävästi tarjolla niin ymmärrys työttömän arjesta on ihan olematon.
Nämä iäkkäämmäthän ovat suurelta osin saaneet yhteiskunnan maksaman tai ainakin työnantajan kustantaman eläkkeen. Koska eläkelait alkuaikoina olivat sellaiset ettei työntekijän tarvinnut itse maksaa siitä palkassaan mitään ja pitkän aikaa vielä niin että työntekijän osuus maksusta oli hyvin pieni.
Toista se on nyt kun eläkemaksut siirtyvät pikkuhiljaa kokonaan työntekijän maksettavaksi. Ja nykyiset työssäkäyvät maksavat nykyisten eläkeläisten eläkkeet.
Niinpä. Raivostuttavia nämä suuria eläkkeitä ja alhasta eläkeikää nauttivat eläkeläiset, jotka valittavat siitä, että pitäisi tulla viikonloppuisin heidän mökille leikkaamaan nurmikkoa ja remppaamaan, vaikka heillä olisi ihan hyvin varaa ostaa niitä palveluja. Ex-anooppini oli sitä mieltä, että kyllä heillä oli raskasta, kun tekivät lauantaisin työtä. Hänen poikansa (ex-mieheni) teki silloin jatkuvasti 50-70 tuntisia työvikkoja IT-alalla (silloin tehdään myös työtä lauantaisin), mutta oli liian kiltti huomauttaakseen tämän äidillensä. Lisäksi työtahti on moninkertaistunut siitä, kun hän meni eläkkeelle. Tuntui, että ex-anooppi ei seurannut uutisia ollenkaan tältä osin, siellä näitsä asioista on kyllä kerrottu.
Tähän todettakoon vielä, että onneksi kaikki eläkeläiset eivät ole tällaisia. Nykyisen mieheni äiti on huomattavsti valistuneempi, vaikka onkin alhaisempi koulutus.
Syö itse silakkasi, minä syön vain lohta.
terv. nimim. 'yks' työtön'...