Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Professorilta murska-arvio Kanta-arkiston tietosuojalle. Potilastietoja urkitaan satamäärin

Vierailija
23.01.2018 |

Kertoo että Kanta-arkisto on suomalainen erikoisuus, taas kerran. Kela ei ota vastuuta proffan mukaan.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801222200687694_u0.shtml

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut sukulaiselta, että hammaslääkäri käynti oli näkynyt jo Kannassa. 

Minun mielestäni hienoa että tiedot tulee itsellekin näkyväksi ja voi tutkailla omia tietoja. Uskon myös, että siirto sujuu ongelmitta, tekniikka on kuitenkin kehittynyt niin paljon. Kaikessa on toki aina riskinsä.

Vierailija
122/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pelottaa kun kaikki siirtyy nettiin.

En luota ollenkaan että tiedot olisi turvassa netissä, pelottaa omien tietojen vuotaminen julkisiksi.

Ennen kaikki oli paremmin, kun tiedot paperilla eikä netissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan myös, että urkkijan puhelinnumero lisätään potilaalle annettaviin tietoihin. Koska se olisi näppärä: olisi helppo soittaa omalle lääkärille, kun puh.no löytyisi omista tiedoista nopeasti. Toisaalta olisi kiva soittaa myös niille urkkijoille...

Vierailija
124/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös ehdotus: lyhennetään nuuskijan nenää joka kerta kun jää kiinni nuuskimisesta. Sitten on pahimmilla ullataalasmailla kohta vain kaksi aukkoa nenän paikalla.

Vierailija
125/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan helvetin hyvä. Mielisairaat vainoajat näkevät itsekin heti, kumpi meistä on se sairas.

Vierailija
126/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luota ollenkaan että tiedot olisi turvassa netissä, pelottaa omien tietojen vuotaminen julkisiksi.

Tietojen siirtymisellä nettiin on myös etunsa. Lääkäreillä on helpommin saatavilla tietoja jo sinun terveydestäsi ja tieto kulkee sinua hoitaville henkilöille paremmin ja nopeammin kuin ennen. Onhan tiedot voineet kadota ennenkin, kaikilla asioilla on puolensa ja puolensa.

Itse näen, että potilailla on oikeis nähdä itse omat tietonsa Kannasta. Olen kuullut paljon juttuja, joissa lääkärit kirjoittelevat paljon virheellistä tietoa ja näin voi itse vaatia oikaisua, kun pääsee tarkistamaan kirjatut tiedot.

Täytyy vain huolehtia turvallisuudesta nykyisin vieläkin enemmän.

Vierailija
127/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi potilas ei saa reaaliaikaisesti nähdä, kuka ja millä tittelillä on katsonut tietoja ja millä perusteella? Nyt Kanta-arkistossa näykyy tieto vain organisaatiosta, jonka kautta tietoja on katsottu.  Tällainen läpinäkyvyys vähentäisi kannusteita urkkia tietoja, jos potilas itse saisi tietää, että naapuri on uteliaisuudestaan urkkinut tietoja.  

Vierailija
128/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähän sinne jälki, että missä niitä tietoja on katseltu. Mäkin pystyn näkeen päivämäärän ja paikan, missä mun tietoja on käsitelty.

Ja sitten ammattilaiaen näkemys, joka olen siis myös potilaan lisäksi. Kanta-arkistotietojen katsomiseen pitää kysyä kirjallinen lupa. Jos ei sellaista ole eikä potilas vastaanotolla anna lupaa, miin ei niitä voi katsoa. Automaattisesti tietty näkyy saman organisaation käynnit paikallisessa potilastietojärjestelmässä. Kannasta siis voi katsoa toisen sairaanhoitopiirin tietoja ja yksityissektorin tietoja.

Vierailija
129/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä taas, nyplätään jonkun postilaatikoiden nimettömyyden kanssa mukamas tietosuojan takia, sitten toisaalla netissä laitetaan kaikki tiedot näkyviin. Järki 0.

Vierailija
130/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi potilas ei saa reaaliaikaisesti nähdä, kuka ja millä tittelillä on katsonut tietoja ja millä perusteella? Nyt Kanta-arkistossa näykyy tieto vain organisaatiosta, jonka kautta tietoja on katsottu.  Tällainen läpinäkyvyys vähentäisi kannusteita urkkia tietoja, jos potilas itse saisi tietää, että naapuri on uteliaisuudestaan urkkinut tietoja.  

Mutta eihän nyt sun naapurit niitä tietoja voi urkkia?!

Vierailija
131/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somettaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietojen siirtymisellä nettiin on myös etunsa. Lääkäreillä on helpommin saatavilla tietoja jo sinun terveydestäsi ja tieto kulkee sinua hoitaville henkilöille paremmin ja nopeammin kuin ennen. Onhan tiedot voineet kadota ennenkin, kaikilla asioilla on puolensa ja puolensa.

Itse näen, että potilailla on oikeis nähdä itse omat tietonsa Kannasta. Olen kuullut paljon juttuja, joissa lääkärit kirjoittelevat paljon virheellistä tietoa ja näin voi itse vaatia oikaisua, kun pääsee tarkistamaan kirjatut tiedot.

Silti tuntuu että nykyisin kuulee paljon enemmän juttuja siitä että tietosuoja heikentynyt ja koko ajan uusia tietovuotoja.

Vierailija
132/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somettaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti tuntuu että nykyisin kuulee paljon enemmän juttuja siitä että tietosuoja heikentynyt ja koko ajan uusia tietovuotoja.

Mutta silti, tekniikka kehittyy ja uskonkin, että tietovuodot ja niiden riski vähenee tulevaisuudessa.

Vierailija
133/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urkintarangaistukset on naurettavia, pomo puhuttelee ja käskee kerrata säännöt.

Just näin.

Potkut pitäis antaa

Vierailija
134/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin estämässä kaiken ja tilaamassa lokitiedot.

Kuulostaisi hassulta että esim sukulaiset urkkisi, mutta kun puoli sukua on hoitoalalla, hirvittää etten aiemmin kieltänyt.

Kiitos tästä keskustelusta!

Vierailija
135/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä moni kuvittelee olevansa niin mielenkiintoinen ihminen, että kaikki haluavat juuri teidän tietoja urkkia. Ketään ei teidän peräpukama- ja vuotopillu-diagnoosit kiinnosta.

Vierailija
136/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä moni kuvittelee olevansa niin mielenkiintoinen ihminen, että kaikki haluavat juuri teidän tietoja urkkia. Ketään ei teidän peräpukama- ja vuotopillu-diagnoosit kiinnosta.

Urkkiva sairaanhoitaja bongattu!

Vierailija
137/138 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita tapauksia monia ollut että vaitiolovelvollisuutta rikotaan ja samoin käydään urkkimassa tietoja. Ihmettelen että on tuollainen järjestelmä johon ihmisiä pakotetaan ja josta ei saa tietojaan pois jos ei halua sitä käyttää, jotenkin sairas ja liian laaja systeemi kun tuon voi hakkeroida niin sinne menee sitten ihmisten yksityisyys. Ihmettelen muutenkin palvelun kankeutta, yhdellä lääkärikäynnillä yleislääkäri oli ilmeisesti tehnyt minusta mielessään jonkun psykologisen arvion, kirjoittaessaan että "käyttäydyn x tavalla" mikä ei mielestäni pitänyt millään lailla paikkaansa eikä tuollainen ole missään tullut aiemmin ilmi että kukaan arvelisi vastaavaa. Mielestäni kommentti oli jotenkin arvosteleva / ammattitaidoton ja ihmetyttää että joku lääkäri voi kirjoittaa sinne mitä soopaa tahansa mitä hän haluaa, ilman vastuuta kirjoituksestaan? Varmaan voisi pyytää poistoa jotakin kautta mutta aikamoinen homma... Kommentti ei millään lailla ollut edes tarpeen esim. mahdollisesti jatkossa minua jollain tapaa hoitaville henkilöille joten aikalailla tuollaisista hämmentyy ja tulee mieleen että kuinka tuollaiset vaikuttavat mahdollisesti jatkossa hoitoon. Esim. jos menen hammaslääkäriin niin näkyykö tuo sama outo kommentti siellä, odottavatko ja olettavatko hoitohenkilökunta että käyttäytyy sitten tietyllä tavalla ja sen vuoksi voisivat kohdella erilailla?

Miksi tuolta kannasta ei saa kaikkia omia tietoja pois jos haluaa? Mikä laki voi pakottaa kuulumaan tuonne jos kerran tietosuojasta ollaan huolissaan, eikö ihmisellä ole oikeus päättää vaikka omalla vastuullaan että hänen tietojaan ei saa säilyttää? On tuo aika ikävää julkkisten kannalta ja vaikka niiden joita vainotaan, näitä kunniaväkivalta tms. tapauksia jne.  Kansalaisaloite kannan poistamiseksi? :D

Vierailija
138/138 |
03.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon (toivon), että Kanta.fi tiedot on suojattu tarpeeksi hyvin, ettei sinne kuka tahansa pysty murtautumaan. Hoitohenkilöstön kirjautumisesta jää aina digitaalinen jälki. Kannassa on samat potilastiedot ja kirjaukset kuin sairaalan tietojärjestelmässä. Miksi siis pitäisi huolestua Kannassa olevista tiedoista, sillä tiedot voi lukea suoraan potilasjärjestelmästä. Tosin korostan, että tästäkin jää aina digitaalinen jälki kuka tietoja on katsonut.  En ymmärrä, miksi kukaan olisi edes kiinnostunut toisten sairaushistorista ja tiedoista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi