Miten kujalla ihmiset voi olla tämän päivän työelämästä?
Olen tehnyt viisi vuotta raskasta hoitoalan vuorotyötä. Eilen seitsemänkymppinen täysin terveenä pitämäni isoisä kysyi, minkä suuruista työttömyyspäivärahaa saan? Kysyin anteeksi mitä?! Niin, kun olet milloin aamulla ja milloin iltapäivällä jouten, niin miten tämä aktiivimalli nyt sinuun vaikuttaa? Loukkaannuin niin etten pystynyt vastaamaan.
Kommentit (25)
Mun miehellä sama, on kiinteistöhuollon yrittäjä. Suku ei tajua miten arkipäivänä aamuyhdeksältä voi ehtiä ruokakauppaan. Johtuisko vaikka siitä ettei just nyt sada lunta. Ja kun sitä sataa, ulkona painetaan hommia yötä myöten eikä edes ehditä syömään niitä aamuyhdeksältä ostettuja ruokia.
Jos sulla ei kommunikointi isoisäsi kanssa pelaa, miksi sä syytät siitä ihmisiä?
Paras oli kun mieheni vietti ihan normaalia ansaittua kesälomaa, anoppi kysyi että onko mies lomautettu kun ei töissä ole 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei kommunikointi isoisäsi kanssa pelaa, miksi sä syytät siitä ihmisiä?
Ihminen se isoisäkin on ja aloittaja. Eiköhän pointti ollut siinä että porukat luulee kaiken kunniallisen työnteon tapahtuvan klo 8-16 ja suhtautuu alentavasti nykyajan joustaviin työaikamalleihin.
Teen myös vuorotyötä sosiaali- ja terveysalalla. Työttömät ystäväni valittavat usein kun olen "aina töissä". Teen paljon viikonloppuja. He eivät ole tähän päiväänkään mennessä tajunneet että jos on jotain menoa ja suunnitelmia ne pitää alkaa miettiä jo 4-5 viikkoa etukäteen että voin jotenkin vaikuttaa vuoroihin. 24h varoitusajalla on turha ihmetellä ja suuttua kun olenkin töissä. sitten tämä " oo saikulla" tai "kyl sä voit olla poissa töistä" en voi.
Ilmeisesti mulla on heidän mielestään rahaa kuin roskaa koska olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Paras oli kun mieheni vietti ihan normaalia ansaittua kesälomaa, anoppi kysyi että onko mies lomautettu kun ei töissä ole 😂
Meillä taas kolmen viikon sairasloma johti tuttavaperheiden kesken siihen päätökseen, että tuo on irtisanottu ja kohta niille tulee ero :D Ei hyvää päivää näitä perisuomalaisia pahanilman lintuja. Ellei muuta keksitä niin katkeavat kateudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen se isoisäkin on ja aloittaja. Eiköhän pointti ollut siinä että porukat luulee kaiken kunniallisen työnteon tapahtuvan klo 8-16 ja suhtautuu alentavasti nykyajan joustaviin työaikamalleihin.
Myönnä nyt itsekin että otsikointi meni perseelleen. Tai sitten teksti. Ihan sama mikä se pointti oli.
Siis onko vuorotyö keksitty vasta nyt? Otsikon mukaan ei olla perillä tämän päivän työelämästä ja sitten kerrotaan ihan tavallisesta vuorotyöstä ihan kuin se isoisä ei olisi koskaan ennen moiseen törmännyt. Olisikohan kyse enemmänkin siitä, että ap itse kuvittelee tekevänsä jotenkin erikoisiin aikoihin töitä.
Eikös vuorotyö ole aika yleistä alalla kun alalla. Olen nyt päivätöissä ( vaikka työpaikallani suurin osa vuoroissa), ja mun sisarukset myös liki kaikki. Sairaanhoitajasta rataliikennekeskuksen valvojaan, vain yksi toimistotyössä on ollut aina päivätöissä. Toki maatalon lapsina olemme oppineet tekemään työtä silloin kun sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko vuorotyö keksitty vasta nyt? Otsikon mukaan ei olla perillä tämän päivän työelämästä ja sitten kerrotaan ihan tavallisesta vuorotyöstä ihan kuin se isoisä ei olisi koskaan ennen moiseen törmännyt. Olisikohan kyse enemmänkin siitä, että ap itse kuvittelee tekevänsä jotenkin erikoisiin aikoihin töitä.
Mikä nyppii kun tahtoo mennä pilkun paukutteluksi?
Kerrohan sinä asiantuntijana mitä tämän päivän työelämä on?
Vierailija kirjoitti:
Jo ala kertoo siitä, että aloittaja luulee itsestään liikoja. Isoisäkään ei palvo lähes toisena päivätyönään, kun tekee vuorotyötä ja sen voikin sitten ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nyppii kun tahtoo mennä pilkun paukutteluksi?
Kerrohan sinä asiantuntijana mitä tämän päivän työelämä on?
Määritä sinä ensin termi työelämä. Otsikossa ja tekstissä sitä on käsitelty synonyymisesti työaikaratkaisun kanssa, mikä tarkoittanee sitä, että ap ei itse ole kovinkaan hyvin perillä alan terminologiasta. Voin tietenkin kertoa, että Hankamäen (2015) mukaan tämän päivän työelämä on toiseudenvarainen organisaatio, mutta mahtaakohan tästät olla sinulle apua?
Tuosta rahaa kuin roskaa jutusta tuli mieleen. Maksoin ystäväni ulkomaanmatkan (420€) kun hänen piti maksaa minulle takaisin. Matkasta on jo kohta kuusi vuotta enkä ole saanut sentin senttiä. Kuulin omalta pikkuveljeni kuinka ystäväni ole kehunut ettei minulle tarvitse mitään maksaa takaisin koska minä käyn töissä. Ystäväni on siis työtön tai opiskelija kun vaihtaa alaa joka vuosi.
Joo onhan mulla palkkarit 2100€/kk plus lisätietoja eli käteen jää 1900-2000€/kk. Kyllä tällä mukavasti elää kun miehen kanssa asuu ja säästöön jää rahaa, mutta ottaisin mielelläni myös sen maksamani matkankin summan takaisin
Vierailija kirjoitti:
Tuosta rahaa kuin roskaa jutusta tuli mieleen. Maksoin ystäväni ulkomaanmatkan (420€) kun hänen piti maksaa minulle takaisin. Matkasta on jo kohta kuusi vuotta enkä ole saanut sentin senttiä. Kuulin omalta pikkuveljeni kuinka ystäväni ole kehunut ettei minulle tarvitse mitään maksaa takaisin koska minä käyn töissä. Ystäväni on siis työtön tai opiskelija kun vaihtaa alaa joka vuosi.
Joo onhan mulla palkkarit 2100€/kk plus lisätietoja eli käteen jää 1900-2000€/kk. Kyllä tällä mukavasti elää kun miehen kanssa asuu ja säästöön jää rahaa, mutta ottaisin mielelläni myös sen maksamani matkankin summan takaisin
Ei ystäväsi kovin väärässä ole. Jos voi 420 eurolla pyyhkiä takapuolensa, ei voi kovin huonosti mennä.
Höpö höpö.
Meikäläisen 70 vee vanhemmat on olleet töissä vielä muutama vuosi sitten. Toinen putkimiehenä, toinen vuorotöissä päiväkodilla.
Tosi paska provo.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on. Luulosta tehdään tietoa. Pankkineidin duuniakin pidetään siistinä sisätyönä. Oikeasti se on kärttyisten asiakkaiden palvelumaksuvalitusten kuuntelemista johon esimiehiltä ei saa minkäänlaista henkistä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Opit olemaan lainaamatta ystävällesi.
Seisoin kerran 13:30 iltapäivällä bussipysäkillä menossa iltavuoroon. Pysäkillä kaksi mummoa puhuivat laiskoista työttömistä ja loivat merkityksellisiä katseita minuun päin. :D
Vanhuksilla nää vuorotyöhommat on vähän outoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt viisi vuotta raskasta hoitoalan vuorotyötä. Eilen seitsemänkymppinen täysin terveenä pitämäni isoisä kysyi, minkä suuruista työttömyyspäivärahaa saan? Kysyin anteeksi mitä?! Niin, kun olet milloin aamulla ja milloin iltapäivällä jouten, niin miten tämä aktiivimalli nyt sinuun vaikuttaa? Loukkaannuin niin etten pystynyt vastaamaan.
Huumoria tämä oli, et tajunnut.
Sun isoisä ei selvästi ole perehtynyt aktiivimalliin että koskee vain työttömiä. Kai oikaisit?
Ihan turha loukkaantua vanhalle isoisällesi.