Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Professorilta murska-arvio Kanta-arkiston tietosuojalle. Potilastietoja urkitaan satamäärin

Vierailija
23.01.2018 |

Kertoo että Kanta-arkisto on suomalainen erikoisuus, taas kerran. Kela ei ota vastuuta proffan mukaan.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801222200687694_u0.shtml

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen siis voi estää? Mihin pitää olla yhteydessä?

Sinun pitää kirjautua omiin tietoihisi verkkopankkitunnuksilla (?) ja rastittaa sitten jotain kieltoja itse päälle.

Ilmeisesti estää sitten ainakin sen ettei "luotettavalla lähteellä" ole oikeuttaa julistaa toreilla henkilökohtaisia tietojasi.

Näin sen itse ajattelin menevän?

Eikös ne kiellot ole oletuksena päällä ilman ruksituksia

Vierailija
102/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se nyt sitä tarkoita, että naapurin Lissu saa katsella sinun potilastietojasi noin vain. Hänellä pitäisi olla sinuun ensin hoitosihde, ja silloin saa katsoa ja silloinkin tietyin varauksin ja vain rajattuja alueita ; ei esim. suuhygienistillä ole mitään asiaa mennä katsomaan sinun käyntejäsi vaikkapa mielenterveystoimistossa.

Eihän se SAISIKAAN, mutta entäpä jo vaan katsoo??

Minkäs teet!

Se urkinta ei edes paljastu, jos et ITSE tiedustele sitä, että kuka on katsonut tietojasi.

Ja sitä paitsi luettelo tietojesi katsomisesta säilytetään ENINTÄÄN 2v.

Sillon pitäisi VAJAA 2v välein pyytää tiedot kaikista tiedoillasi kävijöistä, jos haluaa olla itse kartalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen siis voi estää? Mihin pitää olla yhteydessä?

Sinun pitää kirjautua omiin tietoihisi verkkopankkitunnuksilla (?) ja rastittaa sitten jotain kieltoja itse päälle.

Ilmeisesti estää sitten ainakin sen ettei "luotettavalla lähteellä" ole oikeuttaa julistaa toreilla henkilökohtaisia tietojasi.

Näin sen itse ajattelin menevän?

Eikös ne kiellot ole oletuksena päällä ilman ruksituksia

Ei se menee juuri päinvastoin, "koska Suomi".

Täällä oletetaan asiakkaan luopuneen kaikista oikeuksistaan pitää omat henkilökohtaiset tietonsa ominaan ja asiakkaan pitää tämä julkisuus itse kieltää.

Sivistysmaissa asiat on toisin.

Vierailija
104/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin mt-ongelmiin sairastuminen ei olisi jo tarpeeksi suuei häpeän taakka ennestään. Se muuttuu tuhatkertaiseksi, kun tietää että jokainen kylän hoitajakyylä on lukenut potulastietoja ja ne juoruakathan tiedetään. Ei helvetti sentään. Sama mennä kaulakiikkuun samantien.

Vierailija
105/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokaisen tulisi pyytää lokit ajoittain.

Vierailija
106/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, onko professorin lobbaama ja omistama tietokantaohjelmisto jäänyt valitsematta potilatietojärjestelmäksi.

Keskittyisi tämäkin siihen, että miten saadaan vähennettyä  1700 vuosittaista hoitovirheen aiheuttamaa kuolemaa.

Kenen tietoja olet tänään jo urkkinut?

Vierailija
107/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en käy enää lääkäreissä kuin viimeisessä hädässä, ja silloin täytyy olla jo jokin kohtaus päällä tmv.

Vierailija
108/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin just ruksimassa luovutuskiellot ihan joka paikkaan ja jokaisesta syystä. Kun uusi tietosuojadirektiivi astuu voimaan haastan valtion  EU- oikeuteen ja vaadin oikeutta unohdukseen ja tietojen poistamista Kannasta.

Et voi haastaa. Tietosuojadirektiivi koskee lähinnä tietoja, jotka on tallennettu suostumuksen perusteella. Potilastietoja ei tallenneta suostumukseen perustuen, vaan ne ovat lakisääteisiä. Eli et voi vaati "unohtamaan" sellaisia tietoja, joiden säilyttäminen ja joiden säilytysaika perustuu lakiin.

Vierailija
109/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se nyt sitä tarkoita, että naapurin Lissu saa katsella sinun potilastietojasi noin vain. Hänellä pitäisi olla sinuun ensin hoitosihde, ja silloin saa katsoa ja silloinkin tietyin varauksin ja vain rajattuja alueita ; ei esim. suuhygienistillä ole mitään asiaa mennä katsomaan sinun käyntejäsi vaikkapa mielenterveystoimistossa.

Eihän se SAISIKAAN, mutta entäpä jo vaan katsoo??

Minkäs teet!

Se urkinta ei edes paljastu, jos et ITSE tiedustele sitä, että kuka on katsonut tietojasi.

Ja sitä paitsi luettelo tietojesi katsomisesta säilytetään ENINTÄÄN 2v.

Sillon pitäisi VAJAA 2v välein pyytää tiedot kaikista tiedoillasi kävijöistä, jos haluaa olla itse kartalla...

Lokitietoja säilytetään 12 vuotta. Tämän tiedon voit tarkistaa voimassa olevasta laista: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090298#a298-2009

Vierailija
110/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raappahousuille pitäisi järjestää oma terveydenhuolto, jossa ei tarvisi puhua mitään lääkärille, senhän pitäisi osata selvittää mikä on vikana, jos kerran on lääkäri. Siinä vain istuisi naama norsunvitulla eikä puhuisi mitään.  

Samat oikeudet pitää olla sairaalla kuin rikoksesta syytetyllä, ei ole pakko puhua mitään.  Siinäpähän etsii todisteet sairauteen ja jos mitään ei löydy, niin on terve.

Reseptiäkään ei voi mihinkään kirjoittaa, kun sekin saattaa joutua vieraisiin käsiin.

Vierailija
111/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjaudun kantaan, minulle heti pomppaa ilmoitus etusivulle:

"Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten. Käy antamassa se täällä."

Onko tämä siis sama asia, kuin olisin kieltänyt erikseen potilastietojen näkymisen?

Haluan siis kaikki mahdolliset rajoitukset päälle. Ei varmaan kannata tuota suostumusta antaa, kun se pitäisi jostain käydä erikseen sitten kieltämässä vai? En ole sitä koskaan siis missään vielä antanut, enkä aiokkaan.

Kiitos neuvoista! Eli mitä kaikkea pitää tehdä / ei pidä tehdä, että kaikki mahdolliset estot saa päälle.

Vierailija
112/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkäkamerallla voi hoitsu kuvata potilaan tietosivun ja näyttää tiedot kavereillekin.

Ei niitä tarvitse olla siellä paikalla katsomassa.

Itse näkisin ihmisten labratulokset paperitulosteissa- mutta en ole ollenkaan utelias-ei kiinnosta-en katso.

Vierailija
113/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole tuota ketjua lukenut, mutta itse mietin sitä miten sieltä 'kannasta' saisi poistettua sellaista, mitä sinne on tuottanut lääkärin mielikuvitus, eli minulle on siellä kerrottu tehdyn sellaisia kirurgisia toimenpiteitä, joita minulle ei ainakaan toistaiseksi ole 100 %:lla varmuudella suoritettu.

Vierailija
114/138 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummastellen kirjoitti:

en ole tuota ketjua lukenut, mutta itse mietin sitä miten sieltä 'kannasta' saisi poistettua sellaista, mitä sinne on tuottanut lääkärin mielikuvitus, eli minulle on siellä kerrottu tehdyn sellaisia kirurgisia toimenpiteitä, joita minulle ei ainakaan toistaiseksi ole 100 %:lla varmuudella suoritettu.

Ota yhteyttä toimenpiteen tehneeseen hoitopaikkaan. Netistä löydät varmasti yhteystiedot, jonka kautta voit viedä asiaa eteenpäin. Väärät merkinnät korjataan jos niistä ilmoitetaan. Siksi oma-kanta on olemassa, jotta ihmiset voivat seurata mitä tietoja heistä tallennetaan. Terveyskeskuksissa ja sairaaloissa käsitellään kiivaaseen tahtiin paljon asiakkaita ja koska työn tekevät ihmiset, niin aina välillä sattuu virheitä. Yksikin virhe on tietysti liikaa, mutta niitä sattuu meille kaikille. Siksi on hyvä, että tiedot on mahdollista tarkistaa.

Vierailija
115/138 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tietoisia että kysytäänkö julkisella sektorilla potilaan suostumusta Kanta-arkiston käyttöön? Olen kuullut, että yksityispuolella tämä asia ainakin varmistetaan.

Vierailija
116/138 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tästä pitäisi informoida enemmän asiakkaita/potilaita. Hyvin moni on tietämätön mitä kanta-arkisto tarkoittaa.

Vierailija
117/138 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen sektorin hammashoito ei ainakaan vielä näy kanta-arkistossa.

Vierailija
118/138 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on henkilökunta kertonut, että potilasohjelma tulee kaikkialta vaihtumaan. Sehän on valtava riski tietovuotoon,,

Vierailija
119/138 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keijo65- kirjoitti:

Minulle on henkilökunta kertonut, että potilasohjelma tulee kaikkialta vaihtumaan. Sehän on valtava riski tietovuotoon,,

Totta, potilasohjelmien vaihtuminen on iso prosessi, ja siirron turvallisuus tulisi taata jotenkin. Kuka siirron tekee, ja miten taataan etteivät tiedot joudu vääriin käsiin.

Vierailija
120/138 |
23.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sieltä itse näkee, milloin on tietoja joku katsellut.