HS: 16-vuotias käy lukiota toimeentulotuella, rahaa 16€ päivässä
Kommentit (238)
Noin paljon ilmaista rahaa. En saanut opiskeluaikana lähellekään noin suuria summia tukea. Kukaan ei silloin kertonut, että noin paljon voisi saada.
Linus ei mitään artikkelissa itke rahan puutteesta, lähinnä ainoa ongelma on se, että kaikille kursseille eivät kelpaa käytetyt oppikirjat, koska uusi ops. Näkisin että tämä nyt vain on HS:n juttu ilmiöstä.
Musta on hyvä vaan, että Suomessa on edelleen kaikilla tasa-arvoiset mahdollisuudet valita koulutuksensa itse riippumatta vanhempien lompakon paksuudesta! Erikoislukioihin ei niin vain mennä ja poika on päässyt niihin omilla ansioillaan. Jutussa nuori ei myöskään valita saamansa tuen tai rahan puutetta. Se on toimittajan kauhistelua. En mitenkään osaa olla kateellinen 16-vuotiaalle, joka joutuu huolehtimaan itsestää ja elatusta saadakseen joutuu perehtymään tukiin ja niiden hakemiseen sekä hakemaan tuet säännöllisesti. Ehkä nuori on saanut hyvän sosiaalityöntekijän, joka auttaa mutta varmasti olisi mukavampi asioida omien vanhempien kanssa. Mitä ilmeisimmin vanhemmat eivät pysty huolehtimaan jälkikasvustaan. Tämä nuori ei saa opintolainaa, koska on liian nuori vaan joutuu nostamaan sitä vasta lukion lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää palkasta 1000€ elämiseen, kun asuminen on maksettu. Tuo on vain reilu 10€/ nenä/päivä ja siitä pitää maksaa minun ja kahden lapset ruuat, päivähoitomaksu, vakuutukset, sähkö, vaatteet jne. Ihan hyvin eletään mutta hiukan kyllä ärsyttää käydä kokopäivätöissä, kun jotkut saa saman summan tekemättä mitään.
Linus käy lukiota. Se on mitään. Sen jälkeen Linus menee opiskelemaan ja hyvä palkkaiseen työhön. Sinunkin olisi kannattanut opiskella. Tosin 1000 vuokran jälkeen on ihan kelpo summa.
mulla jää vuokran jälkeen käteen 137 euroa. opintolainaa ei vielä ole, koska elän säästöilläni. hiljaseks vetää.
t. yliopisto-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
mulla jää vuokran jälkeen käteen 137 euroa. opintolainaa ei vielä ole, koska elän säästöilläni. hiljaseks vetää.
t. yliopisto-opiskelija
Miksi et nosta opintolainaa tai mene töihin? Myös Linus joutuu samaan tilanteeseen parin vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
t. yliopisto-opiskelija
Minä olin ilta- ja viikonlopputöissä ja nostin sitä opintolainaa tarvittaessa. Mikset tee niin, niin ei tarvitse olla toimeentulotuen varassa olevalle alaikäiselle kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Ei aukea kuin tilaajille.
Eli kopsaa tänne tai selosta ainakin pääkohdat. Kiinnostava aihe nimittäin.
Käsittääkseni opiskelijalle ei makseta toimeentulotukea, ellei ole nostanut täysimääräisesti lainaa.
Tässä tapauksessa ei siis ole.
Laina lasketaan tuloksi, jos on siihen oikeutettu, nosti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää palkasta 1000€ elämiseen, kun asuminen on maksettu. Tuo on vain reilu 10€/ nenä/päivä ja siitä pitää maksaa minun ja kahden lapset ruuat, päivähoitomaksu, vakuutukset, sähkö, vaatteet jne. Ihan hyvin eletään mutta hiukan kyllä ärsyttää käydä kokopäivätöissä, kun jotkut saa saman summan tekemättä mitään.
Sinusta Linus siis ei ole oikeutettu lukiokoulutukseen, vaan hänen pitäisi alaikäisenä siirtyä jo kokoaikaiseksi työntekijäksi, jos hänen vanhemmillaan ei ole varaa elättää häntä hänen opiskellessaan?
Tsemppiä tytölle, vaatii pokkaa ja luonnetta lähteä 16-vuotiaana yksin maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta Linus siis ei ole oikeutettu lukiokoulutukseen, vaan hänen pitäisi alaikäisenä siirtyä jo kokoaikaiseksi työntekijäksi, jos hänen vanhemmillaan ei ole varaa elättää häntä hänen opiskellessaan?
Kukaanhan ei ilman muuta ole "oikeutettu" mihinkään koulutukseen peruskoulun jälkeen. Toisilla kyvyt asettavat rajoja, toisilla raha.
Hyvin poikkeuksellinen tapaus, että näin nuorena maksetaan koko eläminen kaukana kotoa.
Keskustelun pääideataitaa olla että toimeentulotuki on törkeän korkea ja pitäisi leikata ainakin puolet pois?
En lukenut koko ketjua , tiedä onko tätä jo käsitelty .Minun ensimmäinen ajatukseni oli :mitä h*lvettiä ,maksaako Helsinki eli me näiden kaikkien tuet tai den osan minkä tässä oli maksanut?
Vai periikö esim.tässä tapauksessa Mikkeliltä takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä tytölle, vaatii pokkaa ja luonnetta lähteä 16-vuotiaana yksin maailmalle.
Linus on pojan nimi.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua , tiedä onko tätä jo käsitelty .Minun ensimmäinen ajatukseni oli :mitä h*lvettiä ,maksaako Helsinki eli me näiden kaikkien tuet tai den osan minkä tässä oli maksanut?
Vai periikö esim.tässä tapauksessa Mikkeliltä takaisin?
Mkasajana lienee helsinki jos kerran helsingissä asuu, stadiin on aina lähetetty maakuntien pummit. Ja asuntosijoittajat tykkää ku veronmaksajat maksavat heidän korot ja lyhennykset ja fyrkkaa päälle että tulee voittoa.
Minulle sanotiin että ota opintolainaa. No sitten kärvisteltiin, kun lainaa en ota. Mutta onneksi sai "pöllittyä" ruokaa illaksi koululta ei tarvinnut mennä aina nälissään nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linus on pojan nimi.
No niinpä taitaa ollakin. Vilkaisin kuvan vaan ja oletin jostakin syystä tytöksi. No mutta tsemppiä pojalle samoilla sanoilla!
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun pääideataitaa olla että toimeentulotuki on törkeän korkea ja pitäisi leikata ainakin puolet pois?
Niin. Artikkelin taka-ajatuksena tosiaan taitaa olla se, että halutaan leikata taas valmiiksi huono-osaisilta. Näin sitä ideaa ujutetaan läpi herättämällä kateus jotain teinipoikaa kohtaan. Kyllä maailma on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, ettei se ole. Useimmat toimeentulotuen piirissä olevat asiakkaat tuskin saavat ilmaista kouluruokaa, eivätkä asu edullisessa opiskelija-asunnossa, jossa on ilmainen sähkö, vesi, netti.
Höntin näkönen joten jos 16e per pv ei riitä niin en ihmettele.