HS: 16-vuotias käy lukiota toimeentulotuella, rahaa 16€ päivässä
Kommentit (238)
Tämä koko järjestelmä on jo lähtökohtaisesti niin sairas. Meillä Suomessa on yksi maailman parhaimmista koulujärjestelmistä ja se on ilmainen. Tämä ei silti riitä. Ei siis se että kymmenientuhansien tai ehkä jopa sadantunannen euron arvoinen koulutus tarjotaan ilmaiseksi. Vaan sen lisäksi pitää maksaa vielä rahaa päälle, ikään kuin korvauksena siitä että menee sinne huippukoulutukseen ihan ilmaiseksi.
Tätä voisi verrata siihen, että menisin huippuravintolaan. Siinä viehkeän nuoren naisen hieroessa niskojani yhtä aikaa kun nautiskelen pihviä ja viiniä, kaikki siis ilmaiseksi, toteaisin miten väärin tämä on minua kohtaan, kun tästä ei makseta minulle tarpeeksi. Että lähtiessäni täältä tämä kaikki kokemani vääryyn pitäisi kompensoida lyömällä tonni lapaseen ja toivottamalla tervetulleeksi uudestaan.
Täälläkin moni ulisee veronmaksajien rahoista.
No, miten menee ruotsin kieli?
Vai tuliko haaskattua aikoinaan veronmaksajien rahoja ja kieli ei ole enää hallussa?
Miten on?
Maksatteko menetetyt verorahat Linukselle nyt kiltisti vai vieläkö pitää aukoa päätä hä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman kyllä triggeröidyin tuosta :D Miten tuollaisella summalla ei voi muka pärjätä? Saa kouluruuankin ilmaiseksi. Täytyy olla talouden pito aika pahasti hukassa. Kai se vaan sitten on niin tärkeää käydä Starbuckissa ja ulkona syömässä joka päivä
Missä kohtaa väitetään, että ei pärjää? Hengissähän tuo on.
Eikös siellä lukenut, että kuun viimeisellä viikolla oli 10e rahaa? Ja ei muka matikan kirjaan riitä rahaa noilla tuloilla :D
No nyt täytyy taas sanoa että epäreilua... Meillä kolme aikuista perheessä. Minä joka vakavasti sairas enkä pääse eläkkeelle no sekään ei niin haittaa. Kun eläke kertymä niin pieni vaikka työt aloittanut 9 vuotiaana. Kertymä vaan ku alkaa vasta23v. Mieheni kanssa sairas kelan päivärahoilla. Nuorin poika kotona opiskelee insinööriksi kohta valmistuu. Työttömäksi sellaiseksi luultavasti koska on ikänsä sairastanut eriasteisia dysfasioita. Emme saa avustuksia muutakun pojan opinto tuen joka sekin laski yllätys yllätys tän vuoden alusta ja lainamäärä nousi. Hän elättää meidät opintolainallaan... ja joku kitisee että 16€ päivä. Meillä 16 €/ kolmelle kolme päivää. Ja pojalle ei ainuttakaan kaveria. Nyt suut suppuun. Anteeksi avautumikseni.
Opiskelen yliopistossa, ja saan opintotukea 225€ kuukaudessa, koska asun yhdessä poikaystäväni kanssa. Asumistukea en lakimuutoksen jälkeen saa siis lainkaan. Tämän päälle en nosta mitään muita tukia, vaan koitan pärjäillä tuolla rahalla + töistä saaduilla säästöillä. 16€ päivässä eli noin 490€ kuukaudessa käteen vuokranmaksun jälkeen kuulostaa omiin tuloihini verrattuna melko ruhtinaalliselta. Enpä osaa ainakaan tuota opiskelijaa sääliä, vaikka jotain sellaista reaktiota tällä artikkelilla ilmeisesti haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen yliopistossa, ja saan opintotukea 225€ kuukaudessa, koska asun yhdessä poikaystäväni kanssa. Asumistukea en lakimuutoksen jälkeen saa siis lainkaan. Tämän päälle en nosta mitään muita tukia, vaan koitan pärjäillä tuolla rahalla + töistä saaduilla säästöillä. 16€ päivässä eli noin 490€ kuukaudessa käteen vuokranmaksun jälkeen kuulostaa omiin tuloihini verrattuna melko ruhtinaalliselta. Enpä osaa ainakaan tuota opiskelijaa sääliä, vaikka jotain sellaista reaktiota tällä artikkelilla ilmeisesti haetaan.
Jos opiskelet yliopistossa, niin olet täysi-ikäinen toisin kuin tämä Linus. Siten sinulla on aivan varmasti enemmän mahdollisuuksia löytää ilta- ja viikonlopputöitä opiskelun ohelle. Eli osa-aikatyötä hakemaan, niin kuin muutkin köyhät korkeakouluopiskelijat tekevät! Ei tarvitse kituuttaa säästöillä ja olla kateellinen jollekin alaikäiselle. Ja se, että olet muuttanut poikaystäväsi luo asumaan, on ihan oma valintasi. Jos haluat kaikki tuet, niin muuta eri soitteeseen.
Kun itse 16 veenä olin samassa tilanteessa, sain lapsilisän ja pienen asumislisän. Kotoa ei tullut euroakaan rahaa, mutta sinne päin olisi kyllä pitänyt olla antamassa :/ Tein yläasteelta päästyäni koko kesän kahta duunia, että jotenkin selviäisin ja saisin takuuvuokrat ym. maksettua. Opiskelupaikkakunnalta en löytänyt iltatöitä. Ja joo, itkin kirjojen hintaa kun aina ei saanut lainattua / käytettynä. Ei tullut mieleenikään, että sosiaalitoimistosta olisi ollut oikeus jotain saada, tuo jutussa esiintynyt summa kuulostaa kyllä ruhtinaalliselta nykytulotasoonkin verrattuna. Toivottavasti Linus ja muut nuoret saavat keskittyä hoitamaan opintojaan, ilman liian raskaita taloushuolia. Uskoisin että tuollaisia tuloja kyllä on mahdollista oppia käyttämään siten, että ne seuraavaan tiliin riittävät.
Tuohan on jo ihan hyvin opiskelijalle. Itse opiskelen AMK:ssa ja saan tukia yhteensä n. 500 e kuussa. Näistä maksan miniyksiöni vuokran ja jäljelle jää noin kymppi elämiseen, koko kuukaudelle. Ruoka ja muut välttämättömät tarvikkeet on ostettava opintolainalla tai säästöillä kesätöistä (ilta- ja viikonlopputyöt ovat hankalia harjoitteluiden ohella, joita meillä sairaanhoitajaopiskelijoilta on paljon. Välillä olen tosin niitäkin tehnyt.).
Muutin itsekin v. 2015 erikoislukion perässä toiselle paikkakunnalle. Tällä hetkellä olen abiturientti. Vanhempani laittoivat harvakseltaan kympin ruokarahaa tilille, mutta muuten minun piti pärjätä omillani, vaikka alaikäinen olinkin. En ole koskaan saanut toimeentulotukea tai ylipäätään avustuksia sossulta, vaan olen rahoittanut elämäni pääosin työnteolla. Aloitin 16-vuotiaana kerrossiivoojana tehden 1-2 vuoroa viikossa, siitä vuosi eteenpäin sain paikan pikaruokaravintolasta, jossa työskentelen edelleen. Tuo 490€ on oikeasti iso summa opiskelijalle, varsinkin jos sen saa "tekemättä mitään". Mulla jää yleensä vuokran ja laskujen jälkeen 200€ käteen, ja se riittää oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Muutin itsekin v. 2015 erikoislukion perässä toiselle paikkakunnalle. Tällä hetkellä olen abiturientti. Vanhempani laittoivat harvakseltaan kympin ruokarahaa tilille, mutta muuten minun piti pärjätä omillani, vaikka alaikäinen olinkin. En ole koskaan saanut toimeentulotukea tai ylipäätään avustuksia sossulta, vaan olen rahoittanut elämäni pääosin työnteolla. Aloitin 16-vuotiaana kerrossiivoojana tehden 1-2 vuoroa viikossa, siitä vuosi eteenpäin sain paikan pikaruokaravintolasta, jossa työskentelen edelleen. Tuo 490€ on oikeasti iso summa opiskelijalle, varsinkin jos sen saa "tekemättä mitään". Mulla jää yleensä vuokran ja laskujen jälkeen 200€ käteen, ja se riittää oikein hyvin.
Mun mielestä alaikäisellä pitää olla oikeus opiskella ilman työnkin tekoa. Täysi-ikäisistä opiskelijoista puhuttaessa se on sitten eri asia. Valitettavasti. Siinä se eriarvoisuus alkaa näkyä opiskelun kuormittavuudessa eli köyhät opiskelijat ovat koko ajan töissä samalla kun opiskelevat, ja hyvätuloisten perheiden lapset käyvät lähinnä kesätöissä tienaamassa matkarahat, mutta muuten keskittyvät lukukausien aikana pelkkään opiskeluun. On toivottavaa, että tämä lähtökohtien eriarvoisuus ei ikinä koskettaisi jo alaikäisiäkin, jotka eivät saa vanhemmilta taloudellista tukea. Harmi, ettei sulla ollut ketään aikuista neuvomassa, mihin tukiin olisit ollut oikeutettu.
Älkää aina uhriutuko perkeleen korpit. Poika on yksin maailmalla ja opiskelee hyvässä lukiossa, joten kyllä tällaista kaveria mieluummin rahoittaa kuin jotakin narkkaria. Veikkaan, että tuo poika tulee maksamaan aikanaan veroja ihan mukavasti, joten sijoitus on hyvä. Fiksu ja hommaa itsensä varmasti hyvään asemaan kulttuurin saralla. Luonnetta ja älliä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
No nyt täytyy taas sanoa että epäreilua... Meillä kolme aikuista perheessä. Minä joka vakavasti sairas enkä pääse eläkkeelle no sekään ei niin haittaa. Kun eläke kertymä niin pieni vaikka työt aloittanut 9 vuotiaana. Kertymä vaan ku alkaa vasta23v. Mieheni kanssa sairas kelan päivärahoilla. Nuorin poika kotona opiskelee insinööriksi kohta valmistuu. Työttömäksi sellaiseksi luultavasti koska on ikänsä sairastanut eriasteisia dysfasioita. Emme saa avustuksia muutakun pojan opinto tuen joka sekin laski yllätys yllätys tän vuoden alusta ja lainamäärä nousi. Hän elättää meidät opintolainallaan... ja joku kitisee että 16€ päivä. Meillä 16 €/ kolmelle kolme päivää. Ja pojalle ei ainuttakaan kaveria. Nyt suut suppuun. Anteeksi avautumikseni.
Jotenkin tuntuu, että te jotka valitatte ttt:a saavien "supersuurista" summista, ette ole itse selvillä siitä, mihin olette oikeutettuja tai sitten kusetatte ahdingostanne mennen tullen. Ttt on kuitenkin se viimesijainen tukimuoto, joka todellakaan ei ole mikään ruhtinaallinen. Jos tulonne eivät turvaa edes Kelan määrittelemää perustoimeentuloa, niin tehän olette myös oikeutettu sitä ttt:a hakemaan. Hops siitä juttelemaan sossutädin kanssa asioista, jos itse ei osaa ottaa asioita selville. Tästä laskurista voi myös tsekata, olisiko oikeutettu ttt:een:
http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri
Linuksen tapauksessa hänelle varmaan jääkin ihan ok käyttövaraa vielä vuokran maksun jälkeenkin, koska hän saa opiskelijana myös mitä luultavammin ilmaisen netin, ilmaista ruokaa koulusta, opiskelijahintaisen matkalipun jne. Nämä kaikki muut ttt-asiakkaat maksaisivat perusosasta, jolloin käyttövaraa ei todellakaan jää tuota 16€/pvä.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin. 16-vuotiaalla jää sen verran rahaa käteen kuin aikuisella työttömällä.
Ei jää työttömällä lähellekään tuota käteen asumiskulujen ja laskujen jälkeen. Noin 150 euroa kuussa. Eri asia on sitten he ketkä saavat ansiosidonnaista. Suututtaa kyllä tällainen varsinkin muiden täysi-ikäisten opiskelijoiden puolesta. Niin ja eläkeläisten.
198 jatkaa: tarkoitin käteen jää n. 150 e kuussa laskuihin, ruokaan ja muuhun elämiseen.
Mä opiskelin AMKissa ja sain opintotukea about 130€, josta meni bussikorttiin 95€ kuussa ja puhelinlaskuun about 20€. You do the math.
Onneks asuin porukoilla, sain katon ja valmiit ateriat sekä vaatteita. Nostin lainaa vaan lukiossa, sillä maksoin ajokortin.
Joo-o, on Suomessa kyllä kaikki vinksallaan kun edes hyvätuloisten lapselle ei tule noin paljoa, ei edes puolta tuosta kuukaudessa. Pakko lähteä ulkomaille, ettei "oikeutetusti" valtion siunauksella revitä sitä samaa mitä omilta vanhemmilta on revitty.
Tälläistä elämää en halua, enkä varsinkaan tukea missään muodossa.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin kiinnostaisi tietää onko henkilö alunperin Helsingistä kotoisin vai ei.
Ei ole vaan nimenomaan muutti Mikkelistä Helsinkiin kun halusi Kallion ilmaisutaidon lukioon. Ja siksi yhteiskunnan pitää maksaa ihan kaikki 16-vuotiaalle, omasta asunnosta lähtien. Kun ei ne Mikkelin lukiot kelvanneet tälle kermaperseelle. *Yllättäen* on Vihreiden nuorten poliittinen aktiivi ...
Kuuluisa kallion "eliittilukio" on ennemminkin kallion "työttömiksisossupummivihervasemmistolaisiksi" valmistava lukio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kuitenkin maksan Linuksen opiskeluita kuin juoppojen jatkuvien haimatulehdusten hoitoa, poliisipartioiden päivystämistä putkakuljetuksilla ja päihdeongelmaisten asumista keskellä Helsinkiä.
Että on se näinkin... Linus todennäköisesti antaakin tulevaisuudessa yhteiskunnalle jotain.
Näin on, niin paljon rahaa laitetaan jonninjoutavaan ja tämä poika ei varmaan kauan näitä tukia tarvitse, kun aikuistuu.
No tiedä sitä sitten. Päätyy vielä vihervassareiden seuraan....
"Päätyy vielä vihervassareiden seuraan"
Se on jo. Twitter-profiilinsa mukaan.
Missä kohtaa väitetään, että ei pärjää? Hengissähän tuo on.