HS: 16-vuotias käy lukiota toimeentulotuella, rahaa 16€ päivässä
Kommentit (238)
Onko se Kallion lukio se missä on niitä opeja, jotka puristelee tissejä ja peppua?
Njoo. Mulla jäi vuokran jälkeen 90€/kk kaikkeen, näin nälkää ja laihduin kun kävelin helvetillisiä kilometrimääriä kun ei ollut varaa ostaa bussikorttia ja asuin kaukana koska siellä halvempaa. Kävin osa-aika töissä lukion aikana ja ne rahat meni muuttoon ja tietokoneeseen, takuuvuokraan. En koskaan saanut mitään tukea vanhemmiltani. Muutin junalla yksin, ja joku täti vittuili et liian iso kassi. Siinä oli mun kaikki omaisuus. Myöhemmin nostin opintolainaa, kun en kestänyt. Kesätyöt meni asumiseen, sain vain pätkää ja piti mennä toiselle paikkakunnalle töihin. Aina pelkäsin ja laskin rahaa. Mietin, että myynkö itseäni. Jos ei ole tukiverkkoja, voi elämä olla köyhänä tosi vaikeaa. Tsemppiä linus ja unelmat.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005533502.html
Mitä tunteita herättää?
Oletko kuinkakin vajaa, linkität VAIN TILAAJILLE aukeavan jutun???
Ohhoh.. kuin olisi lotossa voittanut. Itse sain tuossa iässä kuukaudessa ehkä 10 euroa rahaa.
Näissä mä aina ihmettelen, että tulevat julkisuuteen kertomaan tilannettaan. Eikö tämä lukiolainen ymmärrä, että hän on todella etuoikeutettu saamien tukiensa kanssa?
Tämmöinen juttu poikii kateellisia ja varmasti on jo tehty kanteluita, että nuo tuet tarkistetaan. Voi käydä höpsösti.
Ikinä, ei ikinä rahasta puhumaan julkisuuteen.
16 euroa per päivä on jo ihan käypä keskituloisen perheenkin ruokamenot.
Toivottavasti on ahkera opiskelija ja muistaa saamansa tuen myöhemmin.
En mua tää harmita. Nuoreen opiskelijaan mieluusti laittaisin verorahani kuin työttömään ja kodittomaan juoppoon.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia tunteita, että on täysin järjetöntä muuttaa Helsinkiin lukion takia. Taas yksi "minulla on unelma" -tyyppi.
No itsehän tein saman 16-vuotiaana, koska meillä oli kotona ihan sairasta väkivaltaa. Halusin päästä mahdollisimman kauan kotipaikkakunnaltani, että pääsisin piinaavia muistoja pakoon. Mä hain toimeentulotukea, mutta en saanut, koska vanhemmat hyvätuloisia. Eivät he silti mua elättäneet, koska olin lähtenyt kotoa ilman lupaa. Asuin soluasunnossa, ja sain opintotukea ja asumislisää. Vuokran jälkeen käteen jäi kuussa rahaa vajaa 400mk. Nykyrahassa ja ostovoimaltaan sanoisin, että vastaa n. 80€. Kävelin tai pyöräilin kouluun 3km matkan, jotta säästäisin bussikortissa. Vaatteet olivat kavereiden vanhoja. Santsasin isoja annoksia kouluruokalassa, ja kotona söin pelkästään päiväysvanhaa leipää, puuroa, perunamuusia, makaronia ja keittojuureksia (pakaste). Tein itse viiniä ja siideriä kotona, ja myin sitä, jotta sain elämiseen lisää rahaa. Sairastelin jatkuvasti huonon ravinnon vuoksi.
Mutta koin, että mulla ei ollut vaihtoehtoa. Mikä tahansa kurjuus oli parempaa kuin kotona ollut perhehelvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niis siis tämä 487 euroa kuussa.
Se pitää jäädä asumiskulujen jälkeen, joten Linuksen mahdollinen vuokra, vesi, sähkö ja kotivakuutus maksetaan.
Eihän tuo nyt opiskelijalle ole mitenkään vähän. Tiedän parilla sataa sinnitteleviä ja sekin on velaksi.
Miten on onnistunut välttämään lainan oton?
Korkeakouluopiskelijatkaan eivät saa kuukaudessa 500 euroa enempää kaikkinensa.
En lukenut koko ketjua, mutta korkeakouluopiskelijoiden opinto raha on 225 e+ lainaosuus 650e + asumistuki ja ruokaetu.
Mä tein samat 16 vuotiaana, juurikin sen takia, ettei vaan kotona voinut olla. Oli keskiluokkainen juoppoperhe, nuorempia sisaruksia piti vahtia koko ajan, että vanhemmat pääsi kännää. Peruskoulu kärsi öisistä ryyppyjuhlista. Päätin hakea muualle kouluun.
Tämä kaikki tapahtui kultaisella kahdeksankymmentäluvulla. Silloin rahaa oli juopaleillakin, kunhan duuninsa hoitivat. Tuet tuntui ruhtinaalliselta.
Sain opintotuen ja asumistuen (en hakenut lainaa). Äiti maksoi asumistuen jälkeen jäävän vuokran ja pari kertaa kuukaudessa sain ruokalähetyksen. Isä maksoi kirjat ja koulun kulut. Ei mulla muita kuluja ollut, kun sähkö kuului vuokraan. Puhelinkin oli kolikkopuhelin asuntolan aulassa ja kävin kotipaikkakunnalla pyykkäämässä.
Perhe asui pkseudulla ja lukio sisemmällä Suomea. Kesäduuneja oli kivasti silloin tarjolla ja niistä tienasikin kivasti. Silloin palkkaerot olivat isommat etelä-suomen ja muun suomen välillä.
Mä elin suht yläkylläistä opiskelijaelämää. Ostin levyjä, kävin leffassa, keikoilla, ulkona syömässä..
Sain hyvät paperit ja pääsin elämässä eteenpäin, että olen maksanut kyllä verojakin reippaasti tähän päivään mennessä. Kiitos Suomi!
Vierailija kirjoitti:
...mikäkh hemmetin friidu... vai onko tuo miespuolinen... mitäää, en saa selväääää
T. Ryhävalas Lempäälästä.
Vierailija kirjoitti:
Puolet Peltosen 600 euron koneesta on maksanut kunta.
Kolmella sadalla olis saanut uuden kannettavan ja käytettynä jopa halvemmalla. Miksi sai ostaa luksuskoneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa sitten joku helsinkiläisnuori joka ei pääse kotikaupungin lukioon keskiarvon vuoksi muuttaisi vastaavasti lukioon Mikkeliin. Ja vastaavasti Mikkelin kaupunki kustantaa läppärin, kela toimeentulotuet jne.
Oikeasti:eikö olisi parasta asua kotona vanhempien kustannuksella alaikäisenä jos paikkakunnalla koulut on.
En moiti Linusta, varmasti eteenpäinpyrkivä kaveri. Mutta helsinkiläiskoulut helsinkiläisille.Luuletko, että kaupungit ovat jotain muuttumattomia mekkoja, joihin ei muilla paikkakuntalaisilla ole asiaa tulla? Ei saisi olla mitään muuttoliikettä suuntaan jos toiseen? Meinaat, että Helsinki helsinkiläisille ja muilla ei sinne ole asiaa? :D Ei se kuule ihan noin mene. Ihmisillä on oikeus muuttaa. Ei olla sidottu tosiaankaan siihen synnyinpaikkaan millään lailla eikä vaatimuksilla. Helsinkihän nimenomaan hyötyy siitä, että sinne muuttaa opiskeluintoista nuorta porukkaa. Tuskinpa tämä Linuskaan millään huonolla koulumenestyksellä ole Helsinkiin päässyt opiskelemaan.
Asukkaat kustantavat koulut verovaroin. Kun ulkopaikkakuntalaisia tulee paljon vaikeutuu omien nuorten lukioon pääsy. Sitäpaitsi monet maalaislukiot pitäisivät kyllä mielellään kiinni hyvistä oppilaistaan.
Ja nämä Helsinkiin muuttavat nuoret asukkaat kustantavat tulevaisuudessa koulut verovaroin. Ihan miten päin selität, niin Helsinki nimenomaan hyötyy näistä nuorista opiskelijoista. Se on harmi, jos maalaislukiot tuntevat häviävänsä tässä kaupassa, mutta toisaalta, jos tietyissä paikoissa ei ole tarjolla alan koulutusta eikä jatkossa välttämättä alan työpaikkojakaan, niin se on ihan järkevää nuoren suunnata muualle suurempiin kaupunkeihin. Kenenkään ei tarvitse säälistä jäädä sellaiseen paikkaan, jossa ei tunne saavansa mahdollisuuksia hyvään tulevaisuuteen.
Lukio ei määritä kaikkea. Taitoja voi hankkia muutoinkin.
T. Unelmakouluunsa (arvostettu taidekoulu) tuppukylän lukion käyneenä päässyt.
http://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara
"Vuonna 2018 toimeentulotuen perusosan määrä on yksin asuvalle 491,21 e/kk. Katso taulukosta, miten muiden kuin yksin asuvien perusosa lasketaan."
Eli tyttö pärjää ihan hyvin saamallaan rahalla.
En tiedä haettiinko tässä keskustelussa sitä, että summa olisi suuri, vai pieni, mutta ihan se on kelan määrän mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet Peltosen 600 euron koneesta on maksanut kunta.
Kolmella sadalla olis saanut uuden kannettavan ja käytettynä jopa halvemmalla. Miksi sai ostaa luksuskoneen?
Älä nyt viitsi. 600 euroa on ihan normi kone. Luksuskone on sitten, kun lähdetään jonnekin yli 800 euroa. Toiseksi nykyisin ylppärit tehdään sähköisenä ja kunnollinen ylippilaskirjoituksien vaatimukset täyttävä kone maksaa vähintään sen 400-500 euroa.
Lisäksi sanoisin, että käytettyjä koneita ei kannata köyhän ostaa. Tietokoneiden elinkaari on niin lyhyt, että toisen romuja ei ole järkeä ottaa.
Minulla on käytössäni paljon vähemmän. Ruokaan ja vapaa-aikaan ja ylipäänsä kaikkeen muuhun kuin vuokraan jää alle 5e päivässä. Nostan lainaa ja asunto on halvin vuoden sisään löytämäni.
-korkeakouluopiskelija.
Katkeria ihmisiä täällä! Miksi köyhyys on niin normaalia? Siksi ettei sille tarvitsisi yhteiskunnallisesti tehdä mitään?
Keskiluokka on jo tiukilla. Rikkaat eivät välitä, sillä heillä on rahaa = valtaa.
Ihminen yleensä haluaa että jollakin menee huonommin mitä itsellä menee.
Yllättävän moni haluaa sosiaaliturvan muuttamista vastikkeelliseksi.
Köyhyys periytyy melko vahvasti, vaikka hyvinvointiyhteiskunnan palvelut ovat (näennäisesti) kaikkien saatavilla.
Keskiluokka haluaa uskotella että menestys on täysin omaa ansiota, yhteiskunnan vastuu ulkoistetaan kokonaan pois.
Miten yhteiskunta toimii?
Mitä tapahtuisi jos kaikki suomalaiset köyhät tappaisivat itsensä?
Köyhät = työttömät ja pienipalkkaisissa töissä olevat 20-60-vuotiaat, joilla ei ole omaisuutta eikä säästöjä, ne ihmiset, joilla ei ole tilillä kuin muutama hilu ennen seuraavaa rahapäivää.
Kauan yhteiskunta pyörisi ilman köyhiä?
No en pääse juttua lukemaan kun en tilaaja ole.
Kuva ja otsikko herätti sellaiset tunteet että jaa - kirjoihin ei ole varaa, mutta lävistyksiin ja koruihin ja erikoisiin silmälaseihin kyllä... x)
Miksi se ostinoin hintavan läppärin? Muutamalla satasella saa oikein hyvin pelittävän läppärin... järkevää rahankäyttöä ei oikein ole että rahaongelmissa hassaa 600e tietokoneeseen.
No varmaan L ei voi syödä kuin viigania, eli siis vegaanista sitä ja tätä, pähkinämaidot ja juustonkorvikkeet tietty sossu maksaa, ku kylhän nyt pitää ruokaan rahaa riittää, hei! (ja oikeastaan pitäisi olla sitä rahaa vähä enempi hei, ku soijalatte on kahvilassa aika hinnoissaan!)