Poistatteko kuolleet fb-kavereistanne?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En poista. Omaiset poistavat profiilinsa, jos haluavat.
Aina se kyllä kylmää, kun fb ilmoittaa kuolleen ystävän syntymäpäivästä.
Mutta sitten taas monesti on muisteltu siellä yhteistä ystävää.Se poisto tuottaa joillekin omaisille hankaluuksia.
Nimenomaan. Omaisilla ei välttämättä ole salasanoja kuolleen läheisen profiiliin. Eivätkä ehkä ole edes facebookissa.
Kuollut lapsi pyörii facessa aktiivisena vuosikausia. : (
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi kuollut facebook-kaveri, enkä poista häntä, tuntuu lohdulliselta yhä nähdä kuvia, vanhoja chat-keskusteluja yms.
Älä valehtele. Jos olet eläessään ollut hänen ystävä. Niin muistat kyllä ilman facea.
FB kaverit eivät ole ystäviä vaan kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten taas monesti on muisteltu siellä yhteistä ystävää.Se poisto tuottaa joillekin omaisille hankaluuksia.
Teknisten hankaluuksien lisäksi tosiaan myös se poisto itsessään tuntuu aika pahalta (tosin läheisen FB-tilin poistosta ei ole kokemusta). Vaikka itsekin naureskelen, että miksi minä oikein pidän kuolleitten numeroita puhelimessa, että ajattelinko koittaa soittaa hautaan, niin se poisto ajatuksena tuntuu vieläkin pahalta. Että se olisi delete vaan. Ehkä se täytyisi vain tehdä, mutta toisaalta olen ajatellut, että no mitä haittaakaan siitä nyt on, jos ne numerot ovat puhelimessa.
Tekninen hankaluus: Ilmoittaa fb:lle kuolemasta esim. viitaamalla kuolinilmoitukseen sanomalehdessä. Itse oon tehnyt näin kahdelle jenkille kun omaisensa eivät älynneet, ja "vainaja", siis joku salasanan tietävä sukulainen käytti selvästi tiliä vielä kolme vuotta ilmoitetun edesmenon jälkeen.
Miten käytti FB tiliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknisten hankaluuksien lisäksi tosiaan myös se poisto itsessään tuntuu aika pahalta (tosin läheisen FB-tilin poistosta ei ole kokemusta). Vaikka itsekin naureskelen, että miksi minä oikein pidän kuolleitten numeroita puhelimessa, että ajattelinko koittaa soittaa hautaan, niin se poisto ajatuksena tuntuu vieläkin pahalta. Että se olisi delete vaan. Ehkä se täytyisi vain tehdä, mutta toisaalta olen ajatellut, että no mitä haittaakaan siitä nyt on, jos ne numerot ovat puhelimessa.
Et voi edes kuvitella miltä tuntuu haudata vaikka sisar tai vielä pahempaa: oma lapsi. Kun jo FB tilin poistaminen ottaa lujille!
En kyllä ymmärrä, miksi pitäisi kuolleet profiilit poistaa, tavarat hävittää ja valokuvatkin vissiin tuhota?
Voisiko joku ihan oikeasti selittää miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kuka käyttää edesmenneen tiliä.
Ette tajunneet ja alapeukutatte. Siis vainajan tilillä tapahtuu vaikka tili on laitettu "In memoriam" - tilaan. Kuka kirjautuu tilille ja postailee! Henki? Tajuatteko!?
On todella älytöntä kirjoittaa kuolleen tilille !!!😠
Minusta ennen oli niin, että on memorian- tilille ei voinut kirjoittaa. Ja se oli hyvä, jos mikään on hyvä.
Nythän on niin, että jos kaverilistalla on kuolleen nimi. Siinä sanotaan lisää kaveriksi, teillä on 1 yhteinen kaveri.
Siinä mielessä olisi hyvä, jos ihmiset kunnioittavat omaisia ja poistaisivat tilin.
Eivätkä tuijottaisi omaan napaansa!!
Jokainen fb-kaveri on jonkun lapsi tai sisar tai vanhempi. Miettikää sitä!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi pitäisi kuolleet profiilit poistaa, tavarat hävittää ja valokuvatkin vissiin tuhota?
Kaipa sinulla on vslokuvia itselläsi jos ystävä oli. Eikä joku kaveri.
Mieti omaisia. Laitappa omalle kohalles!
Mä en ikinä toivoisi että joku poistatuttaisi kuolleiden läheisteni sometilejä. Sehän olisi todella törkeää. Ihan kuin henkilöä ei olisi koskaan ollutkaan.
Ainoa syy ihmisillä poistohalukkuuteen on se, että jonkun kuolleen profiili aiheuttaa itselleen epämukavan olon ja siksi niitä ei haluta nähdä.
Kuolemasta on tullut nyky-yhteiskunnassa tabu, joka halutaan pitää piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri omalta kohdaltani mietinkin! Olisi todella loukkaavaa, jos joku vaatisi edesmenneen omaiseni sometilin tms. poistoa. Suuttuisin todella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä vastannut kysymykseen ollenkaan. Onko sinulla joku selitys miksi pitäisi hävittää?
Kuolema on tabu niin kauan kun se osuu läheisellesi.
Tarkoitatko, että kuolema on yhtä luonnollinen asia kuin paahtoleipä, kahvi tai kaurapuuro aamulla.
Kun ihminen kuolee se vie maailmansa mukanaan!
FB tilin poisto on kunnioitus läheisiä kohtaan.
Kyllä se vainaja siellä haudassa pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti omaisia. Laitappa omalle kohalles!Et kyllä vastannut kysymykseen ollenkaan. Onko sinulla joku selitys miksi pitäisi hävittää?
Koska ihmistä ei ole. Väestörekisteri poistaa kaikista paikoista vainajan. Mutta FB on USAssa, joten täällä Suomessa ei ymmärretä mikä on oikea tapa toimia. Eli poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että kuolema on yhtä luonnollinen asia kuin paahtoleipä, kahvi tai kaurapuuro aamulla.
Väitätkö, etten ole haudannut yhtään läheistäni? Väärässä olet ja paljon. Jos joku poistaisi läheisteni fb-tilit, olisi se todella epäkunnioittavaa.
Jos omaiset pyytäisivät sinua poistamaan kuolleen omaisensa fb kavereistasi. Tekisikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on luonnollisempi asia kuin paahtoleipä, kahvi tai kaurapuuro, koska ihan jokainen kuolee vuorollaan. Mutta jokainen ei välttämättä koskaan käytä mainitsemiasi elintarvikkeita.
Vaikutat kyllä todellisuudesta ja luonnosta vieraantuneelta, kun tuollaista pitää edes kysyä.
Ei tarvi poistaa FB tiliä . Vaan poista kaverilistaltasi vainaja.
Jos omaiset haluaa pitää voivat he laittaa muistotilin.
Etkä voi enää pyytää vainajaa kaveriksesi.
Itse ainakin poistaisin ja olen poistanutkin mm. Puhelimesta numeron.
FB kaverin poistaminen ei tarkoita unohtamista.
Eihän sellaista, joka on sydämessä voi unohtaa.
En ole poistanut. FB profiilista on tullut ns. muistosivu. Siellä käydään toisinaan kertomassa hauskoja tarinoita vainajaan liittyen. Etenkin synttäri - ja kuolinpäivänä.
Itsepä sanoit, että kuolema on tabu, josta on vieraannuttu.
Näinhän se on: suru on surevien ja ilo onnellisten.
Kumpikaan ei toistaan ymmärrä.
Tai ymmärtää. Mutta vain pienen hetken.
Minulla on yksi kuollut facebook-kaveri, enkä poista häntä, tuntuu lohdulliselta yhä nähdä kuvia, vanhoja chat-keskusteluja yms.