Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mustaherukka on ihan mahtava marja, miksei sitä käytetä Suomessa enemmän?

Vierailija
22.01.2018 |

Edullinen, kotimainen, voimakkaan makuinen (ei tarvitse käyttää paljon), harvoin allergisoiva, terveellinen ja ihan mahtavan makuinen kun yhdistää johonkin maitotuotteeseen.

Miksei Suomessa käytetä leivonnaisissa, konditoriatuotteissa ym enemmän? Muistan että esim Ranskassa on ihan valtavan paljon mustaherukan makuisia asioita myynnissä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Meillä on pihassa mustaherukkaa ja karvaista, lapset tykkää. Ne ei itse asiassa pidä mansikasta kovinkaan paljon. Itse käytän smoothieen, mehuun, hilloon ja hyytelöön. Valkosuklaajuustokakku mustaherukalla on hurjan hyvää.

Lisäksi kerään mustaherukan lehtiä ja keitän niistä osan mehuksi ja kuivaan osan vadelman lehtien kanssa teetä varten talveksi.

Karvaista!! Uusi inhokkisana havaittu. XD

Vierailija
22/39 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kirpeä monelle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen hienoin marja on mesimarja, jota on todella vaikea saada mistään. Kun saa, se on valtavan hyvää.

Olen 53 ja aina haaveillut, että saisin maistaa. Ei ole vielä vastaan tullut. Taimiakin ostin, mutta ei ainakaan vielä ole tullut marjan marjaa. 

Vierailija
24/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirso kansa

Vierailija
25/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisikohan siitä hyvää vispipuuroa?

26/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää mustaherukasta oikein sellaisenaan tai missään puuron seassa tms., mutta jäätelön kanssa sopii todella hyvin. Ostin jonkun halpismerkin jäätelörasian, jossa oli vaniljajäätelöä mustaherukalla enkä osannut odottaa että se on niin hyvää.

Vierailija
27/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla vatsaa ärsyttävä jos närästää tai eri ph kuin limakalvot(?). Myös kurkkua hieman karhentava jos liian väkevää, pitää laimentaa. Muuten terveellinen. Mustikka miedompi. Ennen nukkumaanmenoa ei kannata juoda jos vatsa reagoi.

Vierailija
28/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaherukka on paras lääke flunssan oireisiin. Keitetty mustaherukkamehu poistaa kurkkukivun ja kuuma mehu auttaa yskään. Mustaherukassa on luontaisia aineita,jotka alentaa tulehdusta.

Vierailija
30/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On uusia mustaherukkalajikkeita, jotka ovat makeampia kuin vanhat ja isokoisia. Nekin kyllä pitäisi vasta aivan kypsänä poimia että se makeus tulisi esiin.

Vierailija
31/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustaherukka on Suomessa viljeltyin marja ja sato menee teollisuuden käyttöön, koska se olisi työlästå myydä vähittäiskaupassa.

"Suomessa merkittävin viljeltävä herukka on mustaherukka, jota viljeltiin 1125 ha alalla vuonna 2019 Luonnonvarakeskuksen (Luke) puutarhatilastojen mukaan. Satoa saatiin 1494 tn ja viljelyä oli eniten Pohjois-Savossa, Pohjois- Karjalassa, Pohjois-Pohjanmaa ja Etelä-Savossa. Punaherukkaa viljeltiin 136 ha vuonna 2019. Satoa tuotettiin 376 tn ja viljelyä oli eniten Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa. Suomessa viljeltiin myös valkoherukkaa 25 ha alalla vuonna 2019 sekä viherherukkaa pienimuotisesti."

Vierailija
32/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen hienoin marja on mesimarja, jota on todella vaikea saada mistään. Kun saa, se on valtavan hyvää.

Olen 53 ja aina haaveillut, että saisin maistaa. Ei ole vielä vastaan tullut. Taimiakin ostin, mutta ei ainakaan vielä ole tullut marjan marjaa. 

Mulla on kanssa kasvamassa, eikä ole kuin vajaa kupillinen marjoja tullut. Luulen että ostajat ovat sekoittaneet penkoessan ne taimet, eikä ole sitten saatu emi- ja hedekasveja. Ne tarvitsevat ristipölytyksen.

Vierailija
33/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa käytetään todellakin mustaherukkaa leivoksissa, macaroneissa ja vaikka missä tosi paljon. Sehän menee esim suklaan kanssa yhteen ihanasti.

Et oo tosissas. Marjat ja suklaa eivät todellakaan sovi yhteen. 

Vierailija
34/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hel... mustaherukkahyytelö pitäisi kieltää lailla. Mehuna sentään hyvää mitta ei missään muussa muodossa. 

Vierailija
35/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisikohan siitä hyvää vispipuuroa?

Tulee. Myös punaherukasta, jota saa kaupasta. 

Vierailija
36/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jossain kaupassa ehkä luomu tms olen nähnyt mesimarjahilloa tai hyytelöä pikkuruisissa purkeissa. Kallista on, mutta olisihan siinä herkkua edes masiteltavaksi.

Vierailija
37/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustikka ja mustaherukka käy hyvin yhteen, mustikka pehmentää sopivasti mustaherukan kirpeyttä. Smootheissa tulee nautittua.

Myös mustaherukka ja karhunvatukka sopivat aivan loistavasti yhteen.

Mulla on pihassa vanhoja mustaherukkapensaita, joissa on jumalaisen makuiset marjat. Ovat eri lajiketta kuin esim. äidilläni, jonka pensaissa marjat ovat paljon happamampia, eikä maku ole niin vivahteikas.

Suomessa todellakin hyödynnetään marjoja aivan järjettömän yksipuolisesti. Itse kun syön kaikkua syömäkelpoisia kotimaisia marjoja, en tajua sitä, ettei juuri missään tuotteissa ole makuina muuta kuin mansikkaa. Ihan hyviä nekin ovat omista puskista, mutta jos pisteyttää pitäisi, jäisi mansikka omassa listassa viimeiseksi. Pihlajanmarjakin on maukkaampi.

Vierailija
38/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukkakin on aika vähän käytetty marja. Kirsikkatuotteitakaan ei paljon ole.

Vierailija
39/39 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo kirjoitti,mustaherukat on syytä poimia vasta kun pehmeitä ja aivan kypsiä. Silloin ihan makeita. Itse poimin marjat monena päivänä,ensin päällimmäiset,jotka aurinko jo kypsyttänyt jne. Samasta ripukastakin otan vain kypsät. Poimitut marjat annan olla huoneenlämmössä yön yli, sitten huuhtelen ja pakkaseen. Hiukan sokeria,että makeus säilyy. Tämän opin mummoltani,jonka mustaviinimarjaruuat olivat tosi maukkaita. Meillä suomalaisilla kumma tapa poimia marjat  puoliraakoina,jolloin ne ovat kitkeränmakuisia.