Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!
Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.
Kommentit (706)
Siis ihan naurettavaa vieraiden syyllistystä tässä ketjussa että "oma vikanne kun ette vieneet omia sisäfilepihvejä koko porukalle"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään viikonloppuisin iso aamiainen, kunnon ruoka alkuiltapäivästä ja sitten juurikin päivällisaikaan joku salaatti tms kevyempi setti. Iltapalaksi leipää, teetä, vihanneksia, jos jollakin nälkä.
Joten saattaisin olettaa kyllä, että iltapäivällä tulevat vieraat ovat jo syöneet päivän pääaterian. Tosin yleensä myös kyselen tällaiset asiat etukäteen ja sovitaan mitä aterioita tehdään ja tuovatko vieraat jotain mukanaan.
Oletatko myös, että kaikki muut syövät näin?
En oleta mitään sinänsä, mutta pyrin vieraille kertomaan, että meidän ruokarytmi on näin ja voivat tulla päivän pääaterialle halutessaan. Voimme myös erikseen sopia, että syödään illallista yhdessä, tai ihan mitä vaan muuta.
Kylään mennessä kysyn tarkasti millaisessa rytmissä syövät, käydäänkö lounaspaikan kautta jne jottei epäselvyyksiä tule. En ymmärrä miksi kylään menijäkään olettaisi, että kyläpaikassa syödään esim kaksi lämmintä ateriaa, todella monissa perheissä kun näin ei toimita.
Tarjoan itse AINA lämpimän ruoan päivällis- tai yövieraille. Ei tulisi mieleenkään tarjota pelkkää salaattia. Miksi yleensäkään kutsua vieraita, jos ei kykene joustamaan omista tavoistaan yhtään?
Ei kyse ole siitä, etteikö voisi joustaa vaan siitä, että asiat voi sopia etukäteen. Voidaan sopia, että syödään päivällinen/illallinen tms tai mennään yhdessä ravintolaan tai ihan mitä vaan muuta. Ja vastuu on myös sillä kylään menijällä ilmaista toiveitaan.
Kyllä päävastuu on kutsujalla, tietysti! Eihän muuten kutsuissa ole mitään järkeä.
Vastuu on ihan sillä, joka kokee tarkan ruokailurytmin tärkeäksi. On kylään mennessä tajuttava, että heillä voi olla ihan mikä vaan tyyli syödä. Itse olen esimerkiksi aivan äärimmäisen joustava ruokailujen suhteen ja todella toivon, ettei minun tarvitse arvuutella kenenkään tarkkoja mieltymyksiä, vaan osaavat ne kertoa (viimeistään kysyttäessä, minkä aina teenkin, jos vieraita on tulossa).
Jos syö 4-5 kertaa päivässä, niin se ei ole mikään tarkka ruokailurytmi, vaan ihan tavallinen. Ihmisillä on nykyään aivan käsittämättömiä oletuksia syömisestä. Ihan kuin olisi normaalia syödä kaksi kertaa päivässä.
Ihan normaalia koko elämäni on ollut aamiainen, lounas vähän normaalilounasta myöhemmin ja iltaruokana "vain" leipää, karjalanpiirakoita tms. Ei iltapaloja. Näin ihan lapsuudesta saakka.
Se voi olla sinulle käsittämätöntä, minulle yhtä käsittämätöntä on tarve syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Plus että ap oletti saavansa päiväkahvit tarjoiluineen, päivällisen ja iltapalan. Minusta se on jo suhteellisen tarkka toive.
Onko sinut kasvatettu tynnyrissä? Vieraalle tarjotaan kahvit, ellei käydä suurin piirtein suoraan pöytään.
Ja sinun ja perheesi ruokavalio on ollut huono. Ei ihme, ettet tapojakaan osaa.
Heh, meillä ei ole edes kahvinkeitintä, emmekä harrasta mitään keskellä päivää leivonnaisten napostelua. Ehkä mekin sitten olemme tynnyrissä kasvaneita. T. Eri
Ei kahvilla tarvitse syödä leivonnaisia. Leipä tai hedelmät käyvät myös hyvin.
Leipäkö ei ole leivonnainen?
Ei mielestäni. Leivonnainen on makea leivos tai suolainen, esim. pasteija. Mutta tarkoitit varmaan leivonnaisten napostelulla kuitenkin pullaa tms., eikö niin? Muuten olisit kirjoittanut leipää.
Minulla on ollut aina politiikkana se, että juomaa ja ruokaa varataan aina vähän enemmän kuin on tarve. Ei lähde kukaan nälkäisenä tai janoisena pois. Ylimääräiset ruuat voi sitten syödä seuraavana päivänä tai pakastaa. Ja juomathan nyt aina säilyvät seuraavaan kertaan. :)
Toinen poliittinen valintani on tarjota sellaista, mihin minulla on varaa. Opiskeluaikana esimerkiksi söin itse kyllä välillä filepihviä, mutta mihinkään pihviteemaisiin illanistujaisiin budjetti ei olisi riittänyt, mutta sen sijaan esimerkiksi salaattiaineksia, possun kasleria ja kanansiipiä kyllä pystyi ostelemaan isommallekin porukalle.
Vierailija kirjoitti:
En kutsu tyhmiä virtahepoja kylään, koska en jaksa katsella sitä mässytystä. Luulis niukasta tarjoilusta hoksaavan ettei oo tervetullut ja että vähän vois painoa pudottaa.
Vaan ei tajua. Ens kerralla tarjoan vettä ja Visibliniä.
Sitten ei pidä kutsua ketään kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään viikonloppuisin iso aamiainen, kunnon ruoka alkuiltapäivästä ja sitten juurikin päivällisaikaan joku salaatti tms kevyempi setti. Iltapalaksi leipää, teetä, vihanneksia, jos jollakin nälkä.
Joten saattaisin olettaa kyllä, että iltapäivällä tulevat vieraat ovat jo syöneet päivän pääaterian. Tosin yleensä myös kyselen tällaiset asiat etukäteen ja sovitaan mitä aterioita tehdään ja tuovatko vieraat jotain mukanaan.
En oleta mitään sinänsä, mutta pyrin vieraille kertomaan, että meidän ruokarytmi on näin ja voivat tulla päivän pääaterialle halutessaan. Voimme myös erikseen sopia, että syödään illallista yhdessä, tai ihan mitä vaan muuta.
Kylään mennessä kysyn tarkasti millaisessa rytmissä syövät, käydäänkö lounaspaikan kautta jne jottei epäselvyyksiä tule. En ymmärrä miksi kylään menijäkään olettaisi, että kyläpaikassa syödään esim kaksi lämmintä ateriaa, todella monissa perheissä kun näin ei toimita.
Tarjoan itse AINA lämpimän ruoan päivällis- tai yövieraille. Ei tulisi mieleenkään tarjota pelkkää salaattia. Miksi yleensäkään kutsua vieraita, jos ei kykene joustamaan omista tavoistaan yhtään?
Ei kyse ole siitä, etteikö voisi joustaa vaan siitä, että asiat voi sopia etukäteen. Voidaan sopia, että syödään päivällinen/illallinen tms tai mennään yhdessä ravintolaan tai ihan mitä vaan muuta. Ja vastuu on myös sillä kylään menijällä ilmaista toiveitaan.
Kyllä päävastuu on kutsujalla, tietysti! Eihän muuten kutsuissa ole mitään järkeä.
Vastuu on ihan sillä, joka kokee tarkan ruokailurytmin tärkeäksi. On kylään mennessä tajuttava, että heillä voi olla ihan mikä vaan tyyli syödä. Itse olen esimerkiksi aivan äärimmäisen joustava ruokailujen suhteen ja todella toivon, ettei minun tarvitse arvuutella kenenkään tarkkoja mieltymyksiä, vaan osaavat ne kertoa (viimeistään kysyttäessä, minkä aina teenkin, jos vieraita on tulossa).
Jos syö 4-5 kertaa päivässä, niin se ei ole mikään tarkka ruokailurytmi, vaan ihan tavallinen. Ihmisillä on nykyään aivan käsittämättömiä oletuksia syömisestä. Ihan kuin olisi normaalia syödä kaksi kertaa päivässä.
Ihan normaalia koko elämäni on ollut aamiainen, lounas vähän normaalilounasta myöhemmin ja iltaruokana "vain" leipää, karjalanpiirakoita tms. Ei iltapaloja. Näin ihan lapsuudesta saakka.
Se voi olla sinulle käsittämätöntä, minulle yhtä käsittämätöntä on tarve syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Plus että ap oletti saavansa päiväkahvit tarjoiluineen, päivällisen ja iltapalan. Minusta se on jo suhteellisen tarkka toive.
Onko sinut kasvatettu tynnyrissä? Vieraalle tarjotaan kahvit, ellei käydä suurin piirtein suoraan pöytään.
Heh, meillä ei ole edes kahvinkeitintä, emmekä harrasta mitään keskellä päivää leivonnaisten napostelua. Ehkä mekin sitten olemme tynnyrissä kasvaneita. T. Eri
Jos teille siis tulee vieraita klo 14 (ei yökylään), niin ette tarjoa mitään, koska teillä ei ole tapana napostella keskellä päivää leivonnaisia.
Vieraat tulevat ja istuvat sohvalle ja sitten?
Miten jos teillä on vaikka rippijuhlat, mutta ajankohta ei osu teidän ateriarytmiin? Ettekö tarjoa mitään, koska teillä ei ole tapana itse syödä leivonnaisia?
Ei meilläkään normaalina lauantaina syödä rapuja alkuruoaksi ja sisäfilettä pääruoaksi, nautiskella hotellitason aamiaista kuohuviinin kera ja istuta iltaa juustojen kanssa ja tarjota lapsille runsaita määriä herkkuja peli-iltaan, mutta esim. syksyllä kun miehen kaksoisveli tuli perheineen kylään ja juhlittiin molempien nelikymmpisiä siinä epävirallisesti niin näin tehtiin. Tietenkin isäntäväkenä halusimme tarjota parasta ja paljon. Sitten taas toisin päin tässä joku muu kerta.
Ei olis tullut edes mieleen, että vieraiden olisi pitänyt tuoda ruoat mukanaan tai esittää jotain vaatimuksia siitä koska haluavat syödä ja jos eivät tajua sanoa, niin tarjota mitään, kun ei kuulu meidän ruokailurytmiin.
Jestas sentään millaisia ihmisiä sitä onkaan.
Kun me lähdemme kylään, itse kyllä ihan lasten takia varmistan ruokailut. Kohteliaasti voi sanoa, että syömme lounaan matkalla, lapset ovat tottuneet syömään jotain pientä välipalaa iltapäivällä, lämpimän ruuan noin kuudelta ja jotain pientä iltapalaa. Kysyn onko ok vai otanko heille mukaan jotain lämmitettävää.
Ei kukaan ole tästä ainakaan näkyvästi pahastunut.
Vierailija kirjoitti:
En kutsu tyhmiä virtahepoja kylään, koska en jaksa katsella sitä mässytystä. Luulis niukasta tarjoilusta hoksaavan ettei oo tervetullut ja että vähän vois painoa pudottaa.
Vaan ei tajua. Ens kerralla tarjoan vettä ja Visibliniä.
Oletpa sinä varmaan "hauskaa" seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuinen voi niin kärsiä nälästä? Itse pystyn elämään näläntunteen kanssa varsin hyvin, ei tarvitse pahoittaa mieltään, jos jossain kyläpaikassa on tottumuksiani pienemmät ateriat. Tankkaa seuraavana päivänä sitten.
Lapset eri juttu, mutta aikuiset...
Mitä tuohon nyt vastaisi? Kun on iso kulutus, niin nälkä tulee 3-4 tunnin välein. Eri asia tietysti, jos on sohvaperuna, niin varmaan pärjää 6 h ruokaväleillä, kun edellinen ruoka on ollut n. 200 g salaatti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teille siis tulee vieraita klo 14 (ei yökylään), niin ette tarjoa mitään, koska teillä ei ole tapana napostella keskellä päivää leivonnaisia.
Vieraat tulevat ja istuvat sohvalle ja sitten?
Miten jos teillä on vaikka rippijuhlat, mutta ajankohta ei osu teidän ateriarytmiin? Ettekö tarjoa mitään, koska teillä ei ole tapana itse syödä leivonnaisia?
Ei meilläkään normaalina lauantaina syödä rapuja alkuruoaksi ja sisäfilettä pääruoaksi, nautiskella hotellitason aamiaista kuohuviinin kera ja istuta iltaa juustojen kanssa ja tarjota lapsille runsaita määriä herkkuja peli-iltaan, mutta esim. syksyllä kun miehen kaksoisveli tuli perheineen kylään ja juhlittiin molempien nelikymmpisiä siinä epävirallisesti niin näin tehtiin. Tietenkin isäntäväkenä halusimme tarjota parasta ja paljon. Sitten taas toisin päin tässä joku muu kerta.
Ei olis tullut edes mieleen, että vieraiden olisi pitänyt tuoda ruoat mukanaan tai esittää jotain vaatimuksia siitä koska haluavat syödä ja jos eivät tajua sanoa, niin tarjota mitään, kun ei kuulu meidän ruokailurytmiin.
Jestas sentään millaisia ihmisiä sitä onkaan.
No rippijuhlat ja vastaavat ovat hieman eri juttu. Niissä tarjotaan kakkua yms. suolaista ja makeaa.
Mutta jos meille tulee vieraita, ei kyllä oletus ole, että ensimmäisenä olisi kiire laittaa välipalaa. Kysyn kyllä yleensä siinä, kun hetki on istuttu ja juteltu, että ovatko syöneet, haluavatko jotain pientä, ruoka on klo x sopiiko jne. Mutta tosiaan kahvia meillä ei saa, vaikka kuinka haluaisi.. sen nyt kaikki kyläilijät tietävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuinen voi niin kärsiä nälästä? Itse pystyn elämään näläntunteen kanssa varsin hyvin, ei tarvitse pahoittaa mieltään, jos jossain kyläpaikassa on tottumuksiani pienemmät ateriat. Tankkaa seuraavana päivänä sitten.
Lapset eri juttu, mutta aikuiset...
Mitä tuohon nyt vastaisi? Kun on iso kulutus, niin nälkä tulee 3-4 tunnin välein. Eri asia tietysti, jos on sohvaperuna, niin varmaan pärjää 6 h ruokaväleillä, kun edellinen ruoka on ollut n. 200 g salaatti.
ap
Ei tuolla ole mitään tekemistä kulutuksen kanssa, vaan ihan tottumuksesta on kyse. Te olette tottuneet mässyttämään jotain koko ajan, niin tietysti sitten kun tulee se poikkeustilanne, niin on 'nälkä'. Olen itse hyvinkin aktiivinen liikkuja, mutta pärjään varsin hyvin lounaasta n. klo 11 (en syö aamupalaa) päivälliseen, joka töistäni johtuen usein vasta klo 19-20. Välillä ehkä joskus kirsikkatomaatteja, naposteluporkkanoita tai mandariineja - mutta ilman niitäkin pärjää, koko ajan ei tarvitse suun jauhaa jotain naposteltavaa.
Aika paljon on tekemistä kulutuksen kanssa.
Itsellä kulutus päivässä siinä 3000kcal hujakoilla koska treenaan kuten myös miehellä. (Aamupala klo 6, lounas klo 10-11, välipala klo 14, päivällinen 18-19, iltapala 21-22 + plus palkkarit ja yö protsku) Et jos ollaan kylässä niin todellakin pitää varautua siihen että syödään paljon. Kyllä mullakin jäisi jäätävä nälkä jostain pienestä annoksesta salaattia. Saatikaan jos kyläpaikan kokonsis kalorit jää johonkin 2000kcal. Onneks koko kaveri piiri on näitä " tottuneita mässyttään" niin ruokaakin on paljon tarjolla. Vastaavasti meillä on aina paljon ruokaa kun vieraita tulee.
tähän ikään mennessä on oppinut pakkaamaan mukaan suolapähkinöitä, suklaata, tuoremehutetroja. Niillä pärjää, jos isäntäväki ei osaa/ymmärrä tarjota ruokaa. Joskus olen nälkäisenä yrittänyt nukkua, mutta ei onnistu. Sitten täytyy tietysti toivoa, että majoitetaan niin, että pääsee syömään omat eväänsä, ettei tarvitse vessassa hotkia. Ja perheen kanssa tämä olisi tietysti aika hankalaa. Ja kyllä, minä vien aina tuliaisia, myös syötäviä mutta aina niitä ei laiteta pöytään. Toista kertaa en tietenkään yövy tuollaisessa paikassa, jossa joutuu olemaan nälässä.
Ap, oliko siellä aamupalaa tarjolla?
Voi jessus. Onneksi meillä ei ole ketään, jotka voisi tulla yövierailulle.
Ei tulisi mielenkään valittaa kyläpaikan tarjoiluista. Kun menen kylään ja yöksi, syön sitä mitä tarjotaan ja milloin tarjoillaan. Jos tulee hirvittävä nälkä niin juon hanasta vettä ja seuraavana päivänä kotona syön kunnolla.
Me ollaan niin pieniruokaisia koko perhe, ettei varmaan tajuttaisi tarjota tarpeeksi isoja annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kahvilla tarvitse syödä leivonnaisia. Leipä tai hedelmät käyvät myös hyvin.
Leipäkö ei ole leivonnainen?
Ei mielestäni. Leivonnainen on makea leivos tai suolainen, esim. pasteija. Mutta tarkoitit varmaan leivonnaisten napostelulla kuitenkin pullaa tms., eikö niin? Muuten olisit kirjoittanut leipää.
Pullaa, piirakkaa, leipääkään. Yleensäkään meillä ei napostella aterioiden välissä mitään miniaterioita. Hedelmiä löytyy kulhosta aina, ja vierailtakin kysyn maistuuko.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oliko siellä aamupalaa tarjolla?
Ap:n mukaan oli, mutta ei hotellitasoista.
Tässä on nyt kaksi asiaa: ihmisten aineenvaihdunta on erilainen, toinen voi olla syömättä sen 6h ja toisella tulee huono olo jo 3 h jälkeen, jos ateriarytmi ei ole säännöllinen. Turha ihmetellä miten aikuinen ei kestäisi syömättömyyttä, kroppa toimii niin kuin toimii. Toinen asia on vieraanvaraisuus ja tavat. Tähän seh enempää kantaaottamatta.
Vanhempien luona käyntiä on pitänyt harventaa, koska siellä on aina näkäinen. Eli tulen lapsen kanssa junalla, bussilla ja taksilla, ei ole mahdollisuutta käydä kaupassa (vaihdot minuuttien sisällä, yli 10 h matkalle en ainakaan lihaa varaa, tosin varaan paljon hedelmiä yms.) Siis maaseudusta kyse. Saattaa olla tarjottuna esim. nakkipaketti neljälle henkilölle (se pieni) ja perunat päälle. Illalla voileipää ja päällysteitä jonkin verran. Seuraava päivä onkin puuropäivä eli aamulla puuroa, lounaalla jotakin kasviskeittoa, iltapäivällä puuroa ja iltapalaksi leipää ja kurkunpaloja. Periaatteessa en valittaisi, mutta kyse on myös siitä tunteesta, että onko tervetullut vai välttämätön paha. Yleensä toisen päivän iltapäivällä käyn taksilla lisää ruokaa ja tietty eväitä kotimatkaa varten. Rahasta ei siis ole kyse on varaa vaikka mitä ruokaa ostaa jne.
Minä oon kyllä aikuisena saanut suuni auki ja kerrottua että olis vähän nälkä, onko teillä jotain mitä voisi syödä vai lähdenkö kauppaan tms. Lapsena en saanut ja kärsin nälkää mutta en ymmärrä miten aikuisena ollaan yötä ihmisen luona joka ei ole niin läheinen että sille saisi sanottua että hei mulla on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika salaatissa sitten oli, oliko liian vähän vai ettekö tykänneet?
Oli tosi pieni annos. Enkä itse tarjoaisi päivällisvieraalle salaattia.
ap
No en kyllä minäkään. Ihan aiheesta avauduit. Kun meille tulee yökylään vieraita, me kyllä tehdään ruokaa kunnolla. En kehtaisi pelkkää salaattia tarjoilla vierailun pääateriana. Ja meillä olisi kyllä ollut tervetulokahvit jonkun suolaisen tarjottavan kanssa, varsinkin kun tietää että vieraat ajelee pidemmältä.
Ja teidän tuliaiset oli tosi hyvät.
Marjapiirakkaa :D ????