Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!

Vierailija
21.01.2018 |

Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.

Kommentit (706)

Vierailija
201/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ollaan hoikkia ja normaaliruokaisia. Aina teen reilusti ruokaa, jos on ruokavieraita. Silti joskus katson järkyttyneenä millaisia määriä jotkut paksummat vieraat pystyvät vetämään ruokaa napoihinsa. Kivahan se on, että mun pöperöt maistuu. Mutta tulee mieleen myös, että olisi aika helppoa laihduttaa, kun vain vähän kohtuullistaisi annoskokoja. Mistään ei tarvitsisi luopua. Ja elämänlaatu paranisi, kun hoikempana jaksaisi muutakin kuin istua sohvalla. (Samaisten vieraiden kanssa käveltiin sadan metrin päähän - tosin he tulivat autolla, kun meidän perhe käveli!)

Meillä ollaan puolukan puoleisia mutta syödään puolet siitä määrästä mitä ystäväperhe. He ovat hoikkia vaikka ovat samanlaisia sohvaperunoita kun mekin. Että ei se koosta kiinni ole.

Vierailija
202/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ollaan hoikkia ja normaaliruokaisia. Aina teen reilusti ruokaa, jos on ruokavieraita. Silti joskus katson järkyttyneenä millaisia määriä jotkut paksummat vieraat pystyvät vetämään ruokaa napoihinsa. Kivahan se on, että mun pöperöt maistuu. Mutta tulee mieleen myös, että olisi aika helppoa laihduttaa, kun vain vähän kohtuullistaisi annoskokoja. Mistään ei tarvitsisi luopua. Ja elämänlaatu paranisi, kun hoikempana jaksaisi muutakin kuin istua sohvalla. (Samaisten vieraiden kanssa käveltiin sadan metrin päähän - tosin he tulivat autolla, kun meidän perhe käveli!)

Meillä ollaan puolukan puoleisia mutta syödään puolet siitä määrästä mitä ystäväperhe. He ovat hoikkia vaikka ovat samanlaisia sohvaperunoita kun mekin. Että ei se koosta kiinni ole.

*pullukan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.

Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.

Tuosta syystä (kauppa kaukana) varaan jo keväällä mökille jauhoja, näkkäriä, kuivahiivaa, makaroonia, kauraryynejä, säilykkeitä, tomaattipyreitä, sipuleita, liemikuutioita ja KUIVATTUJA herneitä. Kun on mausteita ja kuivattuja herneitä muutama pussillinen, saa hätätilassa seuraavana päivänä jo kahdesta hernepussillisesta 5 litraa hernesoppaa. Kun tilanne näyttää pahalta, herneet illalla likoamaan ja aamulla soppa kiehumaan. Kahdessa tunnissa on valmista. Jos vieraat eivät rakasta hernesoppaa (voi sanoa, että tätä riittää seuraavillekin aterioille) saattavat hekin häipyä kahdessa tunnissa...

Juuri tämänkaltainen käytännöllisyys on katoamassa. Hienohelmat ajattelee ettei kehtaa viedä esim juureksia, kun uusavuttomina ova oppineet haikailemaan kalliiden ruoka-ainesten perään, koska muutkin tekee niin ja vauva av: llä alapeukutetaan suomalaiselle perusruoalle.

Todellakin, kuivamuonasta on apua. Makarooneista ja mausteista saa jo jotain. Tomaatimurskaa, sipulia, aivan perusaineksia. Kyllä, mökillä voi syödä keitettyjä perunoita, sopii tunnelmaan.

Puuroon voi laittaa hilloa, joka säilyy. Samoin hunaja.

Mielummin kärsitään nälkää kuin syödään perusruokaa. Viinipullot ja suklaat sopii vaikka joululahjaksi eikä niitä kannata viedä sellaisille jotka ei arvosta. Jos emäntä on kuitenkin pihi, voi autoon varata mehua/tiivistemehua, ruisleipää ym ja syödä niitä.

Itse hylkäisin tuollaiset ystävät, ei ruoan puuttumisen takia vaan koska ovat epäkäytännöllisiä pölvästejä.

Sinulla ei varmaan ole paljon ystäviä, kun noin pienen asian takia hylkäät. Mitä väliä tässä maailmassa on jollain hernesopalla?

En ole hylännyt niitä jotka arvostavat suomalaista kotiruokaa, eivätkä he minua, koska saavat mahansa täyteen. Älykkäitä ihmisiä siis jotka näkevät kokonaisuuden, joka ei ole vain ruoka.

Muuten, jos tietää omat verensokerivaihtelut, toki voi pitää omaa pientä evästä mukana. Eihän minun terveyteni ole kenenkään toisen vastuulla.

Avokaadohipsterit voi tilata gojimarjoja maapallon toiselta puolen ja samalla touhottaa jostain ekologisuudesta.

Me kerätään mustikoita metsästä.

Vierailija
204/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kutsuttiin kerran anorektisen laihan kaverini mummolle yöksi. Vaikka kaverini ei juuri syö, olen hänen äidillään ja toisella mummollaan vieraillessani aina saanut tarpeeksi/runsaasti ruokaa. Mutta tämä vierailu... jouduin elämään yli vuorokauden makkaranpätkällä ja teekupillisella. Olen kyllä pieniruokainen, mutta tuo oli liikaa. Lähin kauppa oli 6 km päässä. Kun lopulta pääsin kotiin, oli mahani tyhjyytensä takia niin kipeä, että ihan itketti. Voin muutenkin huonosti. En ole toista kertaa lähtenyt kyseiselle mummolle, eikä kaverini ole kyllä pyytänytkään. Hän kyllä on usein siellä. Ehkä siksi, ettei kyseinen mummo ilmeisesti tuputa ruokaa, ja kaverini todella näyttää anorektiselta ja puheetkin viittaavat siihen. Saa siellä olla syömättä.

Vierailija
205/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*pullukan

Heh, ajattelin että käyhän se puolukkakin, se on pyöreä.

Vierailija
206/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon menny kylässä nälkäisenä nukkumaan ja valvonu aamuyöhön nälän takia!

Yhtä helvettiä. Ei mitään mukavaa.

Ja kerran mulle heitettiin kuitti pöydälle.

Olin kyllä käynyt kaupassa mutta jouduin käteisellä maksamaan lisää.

Meille kävi pari vuotta sitten sama juttu. Mentiin kutsuttuina ystäväperheen mökille/huvilalle. Vietiin mennessämme grillattavaa (tyyliin lihoja, sieniä, maissia, makkaraa). Seuraavana päivänä mökin omistaja ilmoitti, että pitää hakea kaupasta juomista, grillihiiliä ja vähän salaattitarvikkeita. Miehet kävivät kauppareissulla yhdessä. Tultuaan mökin isäntä laittoi kuitin pöydälle ja kysyi, maksetaanko puoliksi vai miten on hyvä?

Ehkä olitte vain tulkinneet itsenne kutsutuksi. Näitäkin kun riittää. Jos ei ole ajamassa kirveen kanssa kuistilta, niin tulkitsevat olevansa kutsuttuja

Vierailija
207/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa köyhät tarjoilut.  Olisitte vieneet lihhaa, pottuja, kasviksia jne

Vierailija
208/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät vaan osaa ajatella jos eivät ole tottuneet siihen miten paljon esimerkiksi teinit tai urheilijat syö. Meillä on kolme teiniä ja nuorta. Pituutta 190-200cm ja harrastavat urheilua. Anoppi ei oikeasti tajua kuinka paljon ne syö ihan ruokaa. Alkoi tehdä meille jauhelihakastiketta 400g paketista. Olin siis vienyt yhtä ateriaa varten 3 pakettia. Kolme nuorta ja kolme aikuista. Itsekin syön ihan kunnolla ja mies lisäksi. Anoppi itse on hento linnunluinen nainen joka ei liiku yhtään. Ikääkin jo on, eihän se syö viikossakaan varmaan sitä mitä minäkin syön kahdessa päivässä. Saari sitten tommonen isokokoinen urheilija. Mutta ei se pahuuttaan sitä tee

Vierailija
209/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kyllä törkeää kohtelua isäntäväeltä !

Itse tarjosin rakkaalle kummitädilleni, kun hän tuli meille yökylään : lounas : Lohta, bataattiranskalaisia, tavallisia ranuja, fetasalaatti. Ja tietty juomat ja lisukkeet (leivät ).

Välipalana taidettiin kahvitella (en muista tärkeilleen, kun kahviteltiin ainakin jo enne lounasta kerhossa, jonne hän tuli minun ha taaperoni kanssa, siellä tarjotaan aina kahvit, leivät ja keksit).

Päivällisellä oli pinaattikeittoa, kananmunia ja leipää. (Okei, tylsä Safka, mutta mun taaperokin tosta tykkää ja ulkoiltiin tossa ruokien välissä, niin en jaksanut alkaa isotöistä tekemään ).

Iltapalana oli kahvit ja suolaista kinkkupiirakkaa,(tein jo edellisenä päivänä ) , fetasalaatti ja jotain makeaa leivonnaisia (itse tein jotain ja kummitätinikin toi jotain, vaikkei ois kyllä tosiaan tarvinnut!). Taapero taisi iltapuuron syödä.

Aamiaiselle sitten oli croissantit lisukkeineen ja kahvit :)

Miltä kuulostaa? Minusta kyllä ois tosi noloa, jos vieraalla olisi kylässä nälkä! Ja olen kyllä käynyt semmosissa paikoissa, että on nälkä jäänyt! Ja yks kaveri ei tarjoa ikinä kuin pelkän kahvin, en oo voinut sitä ymmärtää. Kun on kuitenkin kutsuttuna menty !

Itse tarjoan aina jotain suolaista ja jotain makeaa , jos tulee vieraita (ellei nyt ihan yllärinä tulis, mutta sittenkin ois meillä kyllä ainakin leipää kahvin kanssa tarjota! :D)

Vierailija
210/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä jos kutsuu ihmisiä kylään, siis vuorokaudeksi tai illaksi ja yöksi tai illalliskylään tms niin pitää tarjota paljon ruokaa. Niin paljon että kaikki voi ottaa vaikka kolme annosta ja silti jää yli. Ja jälkkärit päälle. Jos ei ole tällaiseen rahaa, niin sitten ei kutsuta kylään kuin pikaisesti kahville.

Aivan. Ruokaa pitaa olla yllinkyllin kaikille ja kaiken aikaa, jos siihen on tarvetta. Minua jaisi vaivaamaan jos tulisi tunne, etta en ollut hyva 'hostess'. Meilla ei ruoka eika juoma lopu jos vieraita on kutsuttu!

Vierailija
211/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni asia eri yhteyksissä menee pieleen siksi, että oletetaan. Yksi osapuoli olettaa jotain ja toinen osapuoli olettaa jotain muuta. Monet isotkin ongelmat juontuvat olettamisesta. Avoin kommunikointi on A ja O.

Juuri näin. Isäntäperhe olettaa, että vieraat ovat kylläisiä koska isäntäperhekin on. Vieraat taas eivät sano asiasta mitään ja isäntäperhe ei kysy. Ei kannata syyllistää, jos ei sanonut että on nälkä.

Kylla se on isantaperhe jonka on kysyttava ja tarjottava. Ei ole KOHTELIASTA olla tarjoamatta ruokaa saannollisin valiajoin tai kysya maistuisko valipala, eika ole KOHTELIASTA vieraassa paikassa ruokaa pyytaa. Ihan perus kaytostavat taitaa olla hukassa monella! Suomessa ollaan suorasukaisia ja juntteja, mutta ei niin juntti tarvii olla, etta vierasta syyllistetaan jos ei palvelu pelaa kylapaikassa. 

Vierailija
212/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin kommentissa sympatiseerattiin, että ap:n isäntäperhe olisi terveellisesti ja kevyesti syövää porukkaa. Voihan näin olla, mutta jos kutsutaan vieraita, niin silloin pitää ajatella muitakin kuin omaa napaa. Esim. pitkämatkalaisilla voi olla kova nälkä muutaman tunnin kyläilyn jälkeen, eikä siihen auta se, että isäntäväellä on tapana syödä ituja tähän aikaan päivästä. Pöytään voi kattaa ihan kunnon läskiäkin, vaikka itse puris vaan sitä itua.

Vierailija
213/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä itselläkin ollut nälkä. Minä ostan aina tosi paljon ruokaa ja juomia jos joku on tulossa yökylään. Lämmin ruoka on valmiina kun saapuvat ei ole mitään väliä monelta tulevat mutta ruokaa saa heti. Yleensä vieraat tulevat lauantaina niin siinä on sitten heti se lounas. Sitten pienen tauon jälkeen kahvit ja nisut. Sitten saa ottaa välipalaa aivan milloin haluaa. Teen myös lämpöisen ruuan illalla ja sitten saa vielä myöhemmin välipalaa jos haluaa. Meillä ei tarvitse olla nälässä. Todellakaan en oleta että kukaan tuo ruokia mukana. Viinipullo tai vaikka keksipaketti on hyvä tuliainen. Aamupala on myös runsas. Teen buffetin pöydälle mistä saa ottaa mitä haluaa. Tarjolla, puuroa, muroja, leipää, marjoja, hedelmiä, juustoja, kinkkua yms. Sitten tietysti kahvia, teetä, mehuja yms. Täytyy nyt mainita että en tällä tavalla normaalisti itse syö mutta vieraita varten pitää panostaa vähän enemmän. Yleensä käy samat porukat mutta jos joku tulee ekaa kertaa niin silloin tiedustelen mitä syövät ja mitä eivät niin teen ruokahankinnat sen mukaan.

Vierailija
214/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä itselläkin ollut nälkä. Minä ostan aina tosi paljon ruokaa ja juomia jos joku on tulossa yökylään. Lämmin ruoka on valmiina kun saapuvat ei ole mitään väliä monelta tulevat mutta ruokaa saa heti. Yleensä vieraat tulevat lauantaina niin siinä on sitten heti se lounas. Sitten pienen tauon jälkeen kahvit ja nisut. Sitten saa ottaa välipalaa aivan milloin haluaa. Teen myös lämpöisen ruuan illalla ja sitten saa vielä myöhemmin välipalaa jos haluaa. Meillä ei tarvitse olla nälässä. Todellakaan en oleta että kukaan tuo ruokia mukana. Viinipullo tai vaikka keksipaketti on hyvä tuliainen. Aamupala on myös runsas. Teen buffetin pöydälle mistä saa ottaa mitä haluaa. Tarjolla, puuroa, muroja, leipää, marjoja, hedelmiä, juustoja, kinkkua yms. Sitten tietysti kahvia, teetä, mehuja yms. Täytyy nyt mainita että en tällä tavalla normaalisti itse syö mutta vieraita varten pitää panostaa vähän enemmän. Yleensä käy samat porukat mutta jos joku tulee ekaa kertaa niin silloin tiedustelen mitä syövät ja mitä eivät niin teen ruokahankinnat sen mukaan.

Meillä on ihan samalla tavalla. Varsinkin kun tullaan automatkalta, niin tarjoan heti virvokkeita ja pientä syötävää. Päivällinen on vähintään kolme ruokaa. Aamupalalla tykkään tehdä jotain spessua, esim. viimeksi tarjottiin amerikkalainen aamiainen: bageleita, joita sai itse täyttää (mm. itsegraavattua lohta, ilmakuivattua kinkkua, vihanneksia) ja amerikkalaisia pannukakkuja siirapilla ja mustikoilla.

Vierailija
215/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä enemmän tympäisi olla lapsi sellaisessa perheessä, jossa tarjottiin liian vähän ruokaa.

Vierailija
216/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen monesti puolison kanssa ratkaissut tuollaiset ongelmat tilaamalla pizzaa koko porukalle niin että aamullakin voidaan vielä syödä.

Mul O keliaakkia mennee avanne tukkoon.

Vierailija
217/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä enemmän tympäisi olla lapsi sellaisessa perheessä, jossa tarjottiin liian vähän ruokaa.

Kyllä. Pentuna jouduin sietää tätä köyhyyttä ja se kuristus ei ole lopu ,kun ruumiillistuu.

Nyt ei voi fillarilla ajaa, kun tuntuu , että aivot halkee ja sydän pysähtyy.

Vierailija
218/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on hämmentävää kun vartavasten kutsutaan kylään vieraita pitkän matkan päästä ja hädintuskin tarjotaan edes ruokaa. Olepa viikko vieraana siinä sitten vieraalla paikkakunnalla kun ei tarjota oikeasti mitään syötävää. Ei edes kyytiä kauppaan. Itse piti kysyä että sai loppuviikoksi jotakin evästä. Vitutti että vein edes tuliaisia. Toiste en mene.

Vierailija
219/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän suomessa syödään. Kulttuuria hei!

Vierailija
220/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa tämä nykyinen ruokagurujuttu kun osataan tehdä yhtä ruokalajia ja sitäkin todella vähän niin siihen se sitten jääkin ja enemmäkin tuntuu tuo juomakultturi olevan tärkeämpi vaikka olisi pieniäkin lapsia. Jos ei ole ymmärrystä mitä kutsuminen tarkoittaa niin kannattaa jättää tekemättä ja monesti on näitä yksipuoleisia eli käydään vain sillä toisella kyläilemässä eikä itse kutsuta kun ollaan niin pihejä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän