Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!
Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt kaksi asiaa: ihmisten aineenvaihdunta on erilainen, toinen voi olla syömättä sen 6h ja toisella tulee huono olo jo 3 h jälkeen, jos ateriarytmi ei ole säännöllinen. Turha ihmetellä miten aikuinen ei kestäisi syömättömyyttä, kroppa toimii niin kuin toimii. Toinen asia on vieraanvaraisuus ja tavat. Tähän seh enempää kantaaottamatta.
Mutta silti, jos ei tiedä, että se vieras kaipaa ruokaa 3h välein, ei kyse ole vieraanvaraisuuden puutteesta. Enemmän tavallista on kuitenkin, että aikuiset eivät ole kovin tarkkoja siitä, onko ruokaväli 6, 8 vai 4 tuntia, kunhan nyt jossain vaiheessa päivää syödään järkevästi.
Hyvät on ollut viemiset. Kiva kun lapset huomioitu, omasta lapsuudesta muistan kyllä lelut ja karkkipussit mitä vieraat toi, ja lämmöllä muistankin :)
Mä ainakin aattelen niin että jos kutsun vieraita, niin kyllä myös tarjoan ruuat. En oleta että kauppakassien kanssa tullaan kylään. Yleensä vieraat on tuoneet tuliaisia, joskus ruokaa, joskus jotain muuta, eikä niistä ole neuvoteltu etukäteen. Mökille jos kutsun saunomaan ja grillaamaan, niin yleensä kaikki tuo jotain mukanaan, vaikka niistä ei erikseen sovita.
Häpeisin silmät päästäni jos kuulisin että joku vieraista olisi meillä nälissään.
Tämä tuntuu riippuvan todella vahvasti missä alueella on. Missä minä kasvoin tuotiin jopa perus kahveille vähintään se keksipaketti. Myös yökylään mennessä perheen kanssa vietiin aina ruokaa mukana ja myös petivaatteet. Sitten muutettiin ja uudessa paikassa ei tultu muuta kun pieni tuliainen ja isäntäväki veti herneen nenään jos toisit jotain ruokaa tai tarjottavia.
Me oltiin kerran ex-appiukon mökillä ja hän tarjosi ruoat. Etukäteen oikein mainosti sitä. Jokaiselle oli siis varattu yksi keitetty peruna ja kaksi kalkkunanakkia. Ja se mies ei ollut köyhä. Ilmeisesti tuli itse vähällä toimeen. Lapset olivat nälissään ja ihmeissään.
Illalla menimme ilman lupaa kaivelemaan jäääkaappia ja löysimme roiskeläppäpizzoja. Söimme niitä kylmänä jääkaapin edessä seisaallaan. Seuraavana päivänä kävimme kaupassa ja täydensimme myös appiukon pizzavaraston.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oliko siellä aamupalaa tarjolla?
Juu, tähän jo vastasinkin eli puuroa ja paahtoleipää.
ap
Moni asia eri yhteyksissä menee pieleen siksi, että oletetaan. Yksi osapuoli olettaa jotain ja toinen osapuoli olettaa jotain muuta. Monet isotkin ongelmat juontuvat olettamisesta. Avoin kommunikointi on A ja O.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään viikonloppuisin iso aamiainen, kunnon ruoka alkuiltapäivästä ja sitten juurikin päivällisaikaan joku salaatti tms kevyempi setti. Iltapalaksi leipää, teetä, vihanneksia, jos jollakin nälkä.
Joten saattaisin olettaa kyllä, että iltapäivällä tulevat vieraat ovat jo syöneet päivän pääaterian. Tosin yleensä myös kyselen tällaiset asiat etukäteen ja sovitaan mitä aterioita tehdään ja tuovatko vieraat jotain mukanaan.
Oletatko myös, että kaikki muut syövät näin?
En oleta mitään sinänsä, mutta pyrin vieraille kertomaan, että meidän ruokarytmi on näin ja voivat tulla päivän pääaterialle halutessaan. Voimme myös erikseen sopia, että syödään illallista yhdessä, tai ihan mitä vaan muuta.
Kylään mennessä kysyn tarkasti millaisessa rytmissä syövät, käydäänkö lounaspaikan kautta jne jottei epäselvyyksiä tule. En ymmärrä miksi kylään menijäkään olettaisi, että kyläpaikassa syödään esim kaksi lämmintä ateriaa, todella monissa perheissä kun näin ei toimita.
Tarjoan itse AINA lämpimän ruoan päivällis- tai yövieraille. Ei tulisi mieleenkään tarjota pelkkää salaattia. Miksi yleensäkään kutsua vieraita, jos ei kykene joustamaan omista tavoistaan yhtään?
Ei kyse ole siitä, etteikö voisi joustaa vaan siitä, että asiat voi sopia etukäteen. Voidaan sopia, että syödään päivällinen/illallinen tms tai mennään yhdessä ravintolaan tai ihan mitä vaan muuta. Ja vastuu on myös sillä kylään menijällä ilmaista toiveitaan.
Kyllä päävastuu on kutsujalla, tietysti! Eihän muuten kutsuissa ole mitään järkeä.
Vastuu on ihan sillä, joka kokee tarkan ruokailurytmin tärkeäksi. On kylään mennessä tajuttava, että heillä voi olla ihan mikä vaan tyyli syödä. Itse olen esimerkiksi aivan äärimmäisen joustava ruokailujen suhteen ja todella toivon, ettei minun tarvitse arvuutella kenenkään tarkkoja mieltymyksiä, vaan osaavat ne kertoa (viimeistään kysyttäessä, minkä aina teenkin, jos vieraita on tulossa).
Jos syö 4-5 kertaa päivässä, niin se ei ole mikään tarkka ruokailurytmi, vaan ihan tavallinen. Ihmisillä on nykyään aivan käsittämättömiä oletuksia syömisestä. Ihan kuin olisi normaalia syödä kaksi kertaa päivässä.
Ihan normaalia koko elämäni on ollut aamiainen, lounas vähän normaalilounasta myöhemmin ja iltaruokana "vain" leipää, karjalanpiirakoita tms. Ei iltapaloja. Näin ihan lapsuudesta saakka.
Se voi olla sinulle käsittämätöntä, minulle yhtä käsittämätöntä on tarve syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Plus että ap oletti saavansa päiväkahvit tarjoiluineen, päivällisen ja iltapalan. Minusta se on jo suhteellisen tarkka toive.
Onko sinut kasvatettu tynnyrissä? Vieraalle tarjotaan kahvit, ellei käydä suurin piirtein suoraan pöytään.
Ja sinun ja perheesi ruokavalio on ollut huono. Ei ihme, ettet tapojakaan osaa.
Heh, meillä ei ole edes kahvinkeitintä, emmekä harrasta mitään keskellä päivää leivonnaisten napostelua. Ehkä mekin sitten olemme tynnyrissä kasvaneita. T. Eri
Ei kahvilla tarvitse syödä leivonnaisia. Leipä tai hedelmät käyvät myös hyvin.
Leipäkö ei ole leivonnainen?
Ei mielestäni. Leivonnainen on makea leivos tai suolainen, esim. pasteija. Mutta tarkoitit varmaan leivonnaisten napostelulla kuitenkin pullaa tms., eikö niin? Muuten olisit kirjoittanut leipää.
Pullaa, piirakkaa, leipääkään. Yleensäkään meillä ei napostella aterioiden välissä mitään miniaterioita. Hedelmiä löytyy kulhosta aina, ja vierailtakin kysyn maistuuko.
Ei varmaan muillakaan, mutta kutsutut vieraat ovat vähän eri asia, etenkin kun tulevat suht pitkän matkan päästä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuinen voi niin kärsiä nälästä? Itse pystyn elämään näläntunteen kanssa varsin hyvin, ei tarvitse pahoittaa mieltään, jos jossain kyläpaikassa on tottumuksiani pienemmät ateriat. Tankkaa seuraavana päivänä sitten.
Lapset eri juttu, mutta aikuiset...
Me eletään hyvinvointivaltiossa nimeltä suomi. Täällä ei kenenkään tarvitse kärvistellä nälissään jos ruokaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt kaksi asiaa: ihmisten aineenvaihdunta on erilainen, toinen voi olla syömättä sen 6h ja toisella tulee huono olo jo 3 h jälkeen, jos ateriarytmi ei ole säännöllinen. Turha ihmetellä miten aikuinen ei kestäisi syömättömyyttä, kroppa toimii niin kuin toimii. Toinen asia on vieraanvaraisuus ja tavat. Tähän seh enempää kantaaottamatta.
Mutta silti, jos ei tiedä, että se vieras kaipaa ruokaa 3h välein, ei kyse ole vieraanvaraisuuden puutteesta. Enemmän tavallista on kuitenkin, että aikuiset eivät ole kovin tarkkoja siitä, onko ruokaväli 6, 8 vai 4 tuntia, kunhan nyt jossain vaiheessa päivää syödään järkevästi.
On jo aika paljon eroa siinä että onko se väli 4 tuntia vai 8 tuntia
Kyllä me tankattiinkin tänään. Heti kun lähdettiin, niin kurvattiin lähimpään avoinna olevaan ravintolaan ja otettiin pihvit, lohkoperunat ja paahdetut juurekset. Lisänä tuoresalaattia sekä kahvit ja teet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin kerran ex-appiukon mökillä ja hän tarjosi ruoat. Etukäteen oikein mainosti sitä. Jokaiselle oli siis varattu yksi keitetty peruna ja kaksi kalkkunanakkia. Ja se mies ei ollut köyhä. Ilmeisesti tuli itse vähällä toimeen. Lapset olivat nälissään ja ihmeissään.
Illalla menimme ilman lupaa kaivelemaan jäääkaappia ja löysimme roiskeläppäpizzoja. Söimme niitä kylmänä jääkaapin edessä seisaallaan. Seuraavana päivänä kävimme kaupassa ja täydensimme myös appiukon pizzavaraston.
No joo, vanhenevissa vanhemmissa on sitä, että muisti tekee tehtäviään ja määriä on jotenkin vaikea arvioida.
Mun äiti kanssa mainosti viime juhannuksena, että hän on ostanut valtavan palan ulkofilettä grilliin, hän tarjoaa. Sitä on tosi paljon, tuotte vaan lisukkeet.
Minun ja sisareni perhe muodostuu neljästä aikuisesta ja yhteensä viidestä teini-ikäisestä lapsesta, ruokailijoita oli siis kymmenen. Siskon mies ammattiurheilija ja syö paljon, samoin molempien esikoiset ovat 16- ja 15- vuotiaat pojat, joihin uppoaa sapuskaa.
Mummon "valtava palanen" oli 800 g, eli jokaiselle alle 100 g pihvi.
Ei siinä mitään, haettiin systerin kanssa sitten lisää grillattavaa ja taatusti ei jäänyt kenellekään nälkä, mutta tuo määrän arviointi ei vanhemmilla ihmisillä enää ihan pelaa. Kyse ei ollut pihiydestä vaan ymmärryksen puutteesta.
Mä en ymmärrä joidenkin kommenttia, että '' ehkä isäntäperhe ei vaan syö paljoa? ''
Kun pyydetään kylään ihmisiä perheellinen koko päiväksi, niin siinä pitäisi olla sen verran älliä ymmärtää, että meidän perheen tottumukset eivät varmaan vastaa vieraitten. Hyvä isäntä/emäntä osaa valmistaa tarpeeksi ruokaa, ja ymmärtää että on kohteliasta ottaa huomioon vierailevat ihmiset, eikä vaan tehdä ruokailuun koskevia päätöksiä oman maun ja tapojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon menny kylässä nälkäisenä nukkumaan ja valvonu aamuyöhön nälän takia!
Yhtä helvettiä. Ei mitään mukavaa.
Ja kerran mulle heitettiin kuitti pöydälle.
Olin kyllä käynyt kaupassa mutta jouduin käteisellä maksamaan lisää.
Meille kävi pari vuotta sitten sama juttu. Mentiin kutsuttuina ystäväperheen mökille/huvilalle. Vietiin mennessämme grillattavaa (tyyliin lihoja, sieniä, maissia, makkaraa). Seuraavana päivänä mökin omistaja ilmoitti, että pitää hakea kaupasta juomista, grillihiiliä ja vähän salaattitarvikkeita. Miehet kävivät kauppareissulla yhdessä. Tultuaan mökin isäntä laittoi kuitin pöydälle ja kysyi, maksetaanko puoliksi vai miten on hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Moni asia eri yhteyksissä menee pieleen siksi, että oletetaan. Yksi osapuoli olettaa jotain ja toinen osapuoli olettaa jotain muuta. Monet isotkin ongelmat juontuvat olettamisesta. Avoin kommunikointi on A ja O.
Juuri näin. Isäntäperhe olettaa, että vieraat ovat kylläisiä koska isäntäperhekin on. Vieraat taas eivät sano asiasta mitään ja isäntäperhe ei kysy. Ei kannata syyllistää, jos ei sanonut että on nälkä.
Itse en pyydä edes mökille tuomaan mitään. Minä kutsun, minä tarjoan. Jos saisin itsetehtyjä suklaita ja laatuviiniä, niin olisin tosi otettu.
Itse ollaan hoikkia ja normaaliruokaisia. Aina teen reilusti ruokaa, jos on ruokavieraita. Silti joskus katson järkyttyneenä millaisia määriä jotkut paksummat vieraat pystyvät vetämään ruokaa napoihinsa. Kivahan se on, että mun pöperöt maistuu. Mutta tulee mieleen myös, että olisi aika helppoa laihduttaa, kun vain vähän kohtuullistaisi annoskokoja. Mistään ei tarvitsisi luopua. Ja elämänlaatu paranisi, kun hoikempana jaksaisi muutakin kuin istua sohvalla. (Samaisten vieraiden kanssa käveltiin sadan metrin päähän - tosin he tulivat autolla, kun meidän perhe käveli!)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on nykyään rahat vähissä, mm työttömiä on paljon.
Monet joutuu hakemaan ruokaa jonottamalla päiväysvanhoja kauppojen poistoeriä leipäjonossa (jotka nekin kai lopetetaan).
Ymmärtäkää jo : monet ihmiset ovat tiukilla. Viekää tuliaisia mennessänne niin ette nolaa ketään kun tarjottavat ovat vaatimattomat.
Ei millään pahalla, mutta , jos ei ole vara tarjota vieraille ihan normaalia ruokaa, ei kannata kutsua vieraita yökyläilemään. Ja se normi ruoka ei niin hirveitä maksa, koska kyllä se talonväki luultavasti kuitenkin itselleenkin ruokaa tekisi, niin ei sitä niin paljoa enempää tarvii laittaa ja siinä se valmistuu vieraillekin. Tai sitten isäntäperhe voi reilusti ehdottaa nyyttäreitä jos ei kerran ole vieraille varaa ruokaa antaa. Ei kannata vieraita kutsua sillä ajatuksella, että ne vieraat sitten ruokkivat itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ollaan hoikkia ja normaaliruokaisia. Aina teen reilusti ruokaa, jos on ruokavieraita. Silti joskus katson järkyttyneenä millaisia määriä jotkut paksummat vieraat pystyvät vetämään ruokaa napoihinsa. Kivahan se on, että mun pöperöt maistuu. Mutta tulee mieleen myös, että olisi aika helppoa laihduttaa, kun vain vähän kohtuullistaisi annoskokoja. Mistään ei tarvitsisi luopua. Ja elämänlaatu paranisi, kun hoikempana jaksaisi muutakin kuin istua sohvalla. (Samaisten vieraiden kanssa käveltiin sadan metrin päähän - tosin he tulivat autolla, kun meidän perhe käveli!)
Me ollaan kyllä hoikkia. Hoikat syövät yleensä määrällisesti enemmän terveellistä ruokaa. Lihava saattaa syödä määrällisesti todella vähän, mutta paljon kaloreita.
ap
Outoa lukea näitä juttuja, kun omassa suvussa/kaveripiirissä on aina tarjottu vieraille ruokaa ja pidetty sitä kunnia-asiana ja vieraanvaraisuutena, että vieraille tarjotaan. Koskaan ei ole ollut tapana vieraiden tuoda omia ruokia matkassaan, vaan kutsuja tarjoaa ruoat. Erikoisia tapoja joillakin.
Sä varmasti myös viet mukanasi omat välipalat, jos tavan aamupala-lounas-kahvi-päivällinen-iltapala ei riitä?