Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!

Vierailija
21.01.2018 |

Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.

Kommentit (706)

Vierailija
141/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanoivat kun kysyitte olisiko mitään välipalaa mahdollista saada? Ja jos heillä ei tosiaan muuta ollut niin miten kehtasivat kieltää teitä menemästä kauppaan?

Eivät kieltäneet menemästä kauppaan. Eikö tuollainen olisi aika epäkohteliasta, että vieraat lähtevät kaupoille?

ap

Ei tietenkään ole. Olisin ihan rehellisesti ilmoittanut että me tilataan nyt pitsaa, koska nälkä, saako olla teillekin ? Tai pyytänyt leipäpalasta. Miten se on niin vaikea avara suu? Onko parempi istua nälässä ja vaahdota täällä jälkeenpäin omaa saamattomuuttaan. Heille on eri ruokatyyli eivätkä välttämättä tajua ettei kaikilla ole samoin.

Meillä oli kyllä hedelmiä mukana, jota söimme päivällisen jälkeen. Kannattaa lukea kaikki viestit.

ap

Vierailija
142/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oppinut (kuten myös ruokaa laittava mieheni) jo lapsuudenkodista, että kyläilijöille pitää tarjota paljon ja hyvää ruokaa. Vaatii toki vähän vaivannäköä, mutta ei välttämättä hirveästi rahaa. Moni itsetehty leivonnainen on edullinen ja herkullinen, lasagne suht. edullista ja täyttävää ruokaa. Eivät vaan osaa emännöidä ja isännöidä nämä pihit ja moukat kyläänkutsujat. Pidän itseäni aika hyvänä asettumaan muiden asemaan, mutta en vaan kykene ymmärtämään ihmistä, joka odottaa vieraiden tulevan ruokakassien kanssa jollekin yhden yön vierailulle! Mökille tai pidemmälle kyläilylle tietty joo, mutta mä menisin sitten ennemmin hotelliin yhdeksi yöksi kuin stressaisin, roudaisin ja maksaisinkin paljon jostain monen päivän safkoista, joita pitäisi tuliaisiksi viedä. Viinipullo, kukka ja lapsille jotain pientä pitäisi riittää.. Ja toki sama jos meillä kyläillään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella, että tulisi tuollaista tilannetta. Olen jo 40 ja lapsesta saakka harrastanut illalliskutsuja ja pidempiä kyläilyreissuja, ja edelleen usein nyt aikuisena. Kutsun itse myös usein luokseni. Aina on kaikkialla ollut ihan liikaakin ruokaa tarjolla, ja minä sentään olen isokokoinen ja suuriruokainen. Itsekin olen laittanut aina isot tarjoomukset. Meilläpäin on vähän kunnia-asia saada vieraat ähkyyn :) .

Vierailija
144/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään viikonloppuisin iso aamiainen, kunnon ruoka alkuiltapäivästä ja sitten juurikin päivällisaikaan joku salaatti tms kevyempi setti. Iltapalaksi leipää, teetä, vihanneksia, jos jollakin nälkä.

Joten saattaisin olettaa kyllä, että iltapäivällä tulevat vieraat ovat jo syöneet päivän pääaterian. Tosin yleensä myös kyselen tällaiset asiat etukäteen ja sovitaan mitä aterioita tehdään ja tuovatko vieraat jotain mukanaan.

Oletatko myös, että kaikki muut syövät näin?

En oleta mitään sinänsä, mutta pyrin vieraille kertomaan, että meidän ruokarytmi on näin ja voivat tulla päivän pääaterialle halutessaan. Voimme myös erikseen sopia, että syödään illallista yhdessä, tai ihan mitä vaan muuta.

Kylään mennessä kysyn tarkasti millaisessa rytmissä syövät, käydäänkö lounaspaikan kautta jne jottei epäselvyyksiä tule. En ymmärrä miksi kylään menijäkään olettaisi, että kyläpaikassa syödään esim kaksi lämmintä ateriaa, todella monissa perheissä kun näin ei toimita.

Tarjoan itse AINA lämpimän ruoan päivällis- tai yövieraille. Ei tulisi mieleenkään tarjota pelkkää salaattia. Miksi yleensäkään kutsua vieraita, jos ei kykene joustamaan omista tavoistaan yhtään?

Miksi lähteä kylään, jos ei kykene joustamaan omista tavoistaan yhtään?

Jo pelkkä kylään lähteminen on joustamista. Isäntäperheen tehtävänä on pitää vieraat tyytyväisinä. Normaali vieraanvaraisuus on näköjään nykyään tuntematon käsite.

Ja kuitenkin on sanonta "talo elää tavallaan..."

Normaalia vieraanvaraisuutta ei ole arvuutella kuinka paljon ja koska vieraat haluavat syödä. Kysyä kannattaa, mutta jos isäntäväki ei kysy ja itsellä on oletuksia, miksei niitä voi kertoa?

Siksi, koska vastuu on ensisijaisesti isäntäperheellä. Kutsuttu kertoo vain ruokarajoituksistaan tai -allergioistaan. Isäntäperhe pitää huolta, että ruokaa on riittävästi tarjolla. Jos ei kykene ruokkimaan vieraitaan, niin jättää kutsumatta tai sopii erikseen nyyttäreistä.

Ihan peruskäytöstapoja.

Vierailija
145/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuinen voi niin kärsiä nälästä? Itse pystyn elämään näläntunteen kanssa varsin hyvin, ei tarvitse pahoittaa mieltään, jos jossain kyläpaikassa on tottumuksiani pienemmät ateriat. Tankkaa seuraavana päivänä sitten.

Lapset eri juttu, mutta aikuiset...

Mitä tuohon nyt vastaisi? Kun on iso kulutus, niin nälkä tulee 3-4 tunnin välein. Eri asia tietysti, jos on sohvaperuna, niin varmaan pärjää 6 h ruokaväleillä, kun edellinen ruoka on ollut n. 200 g salaatti.

ap

Ei tuolla ole mitään tekemistä kulutuksen kanssa, vaan ihan tottumuksesta on kyse. Te olette tottuneet mässyttämään jotain koko ajan, niin tietysti sitten kun tulee se poikkeustilanne, niin on 'nälkä'. Olen itse hyvinkin aktiivinen liikkuja, mutta pärjään varsin hyvin lounaasta n. klo 11 (en syö aamupalaa) päivälliseen, joka töistäni johtuen usein vasta klo 19-20. Välillä ehkä joskus kirsikkatomaatteja, naposteluporkkanoita tai mandariineja - mutta ilman niitäkin pärjää, koko ajan ei tarvitse suun jauhaa jotain naposteltavaa.

Käsittääkseni 3-4 h ateriaväli on ihan normaali ja jopa suositeltava. Ja kulutuksestahan se nälkä nimenomaan tulee, kun elimistöllä ei ole enää polttoainetta.

ap

Nykyään monet lääkäritkin suosivat pätkäpaastoa terveellisenä ruokavaliona. Niinhän ihmiset ovat eläneet luonnossakin aikoinaan.

No voit kokeilla sitä pätkäpaastoa, sitten kun sinulla on lapsia. Esim. miten se taapero toimii, kun saa seuraavan ruoan vasta 6 h kuluttua.

Muutenkaan en koe tarvetta paastolle, enkä elä muutenkaan erityisen luonnossa, käytänhän nytkin nettiä.

ap

Itse asiassa meidän taapero tuntuu elävän lähinnä pyhällä hengellä, tuskin olisi moksiskaan. Monesti jää nytkin ateriat koskematta, tai syö lusikallinen.

Vierailija
146/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaveri, jonka luona pitäisi käydä aina mahdollisimman aikaisin ja olla mielellään 5-6 tuntia, eikä hän tarjoa koskaan mitään syötävää, vaikka saattaa itse poiketa keittiöön hakemaan jotain. Teininä varsinkin olin tästä aivan järkyttynyt, kun olin tottunut siihen, että meillä tarjoiltiin vieraireville kavereillekin useampi voileipä mieheen. Nykyään ollaan molemmat jo ihan aikuisia ihmisiä. Monta kertaa katsoin vierestä, kun hän söi esimerkiksi pussillisen lakritsia tai lautasellisen hedelmiä tarjoamatta mitään.

Nykyään ollaan jo aikuisiaAina ennen tälle kaverille menoa pitää tankata ihan kunnolla, eli usein lähden vasta sitten kun olen laittanut ja syönyt päivän ruoan. Yhden kerran olen suostunut vierailemaan aamupäivällä, ja en todellakaan alkanut aamukymmeneltä laittamaan mitään kunnon ruokia, vaikka toki söinkin tavallista aamua tuhdimmin. No siinähän sitten ennen pitkää katsoin kauheassa nälässä vierestä kun kaveri vetää välipalaa. :D Lopulta oli pakko sanoa, että nyt on jo niin nälkä että on pakko lähteä kotiin laittamaan ruokaa.

Haha, no tästä tuli mieleen kaikki ne miehet joiden luona olen ollut yötä, ja jotka hakevat esim. ruokaa 10 km päästä lähimmästä kaupasta/grilliltä/mitä ikinä, eivätkä tarjoa mitään yövieraalle. No joo, se on varmaan eri asia, tapailemilleen naisille ei tarvitse mitään tarjota...

Vierailija
147/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana kaikkien pitää ainaskin yrittää teeskennellä jotain hienompaa kuin onkaan juuri näitä vege.. vegetaristi - vai mikä hipsteri se nyt olikaan.

Vierailija
148/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuinen voi niin kärsiä nälästä? Itse pystyn elämään näläntunteen kanssa varsin hyvin, ei tarvitse pahoittaa mieltään, jos jossain kyläpaikassa on tottumuksiani pienemmät ateriat. Tankkaa seuraavana päivänä sitten.

Lapset eri juttu, mutta aikuiset...

Mitä tuohon nyt vastaisi? Kun on iso kulutus, niin nälkä tulee 3-4 tunnin välein. Eri asia tietysti, jos on sohvaperuna, niin varmaan pärjää 6 h ruokaväleillä, kun edellinen ruoka on ollut n. 200 g salaatti.

ap

Ei tuolla ole mitään tekemistä kulutuksen kanssa, vaan ihan tottumuksesta on kyse. Te olette tottuneet mässyttämään jotain koko ajan, niin tietysti sitten kun tulee se poikkeustilanne, niin on 'nälkä'. Olen itse hyvinkin aktiivinen liikkuja, mutta pärjään varsin hyvin lounaasta n. klo 11 (en syö aamupalaa) päivälliseen, joka töistäni johtuen usein vasta klo 19-20. Välillä ehkä joskus kirsikkatomaatteja, naposteluporkkanoita tai mandariineja - mutta ilman niitäkin pärjää, koko ajan ei tarvitse suun jauhaa jotain naposteltavaa.

Käsittääkseni 3-4 h ateriaväli on ihan normaali ja jopa suositeltava. Ja kulutuksestahan se nälkä nimenomaan tulee, kun elimistöllä ei ole enää polttoainetta.

ap

Nykyään monet lääkäritkin suosivat pätkäpaastoa terveellisenä ruokavaliona. Niinhän ihmiset ovat eläneet luonnossakin aikoinaan.

No voit kokeilla sitä pätkäpaastoa, sitten kun sinulla on lapsia. Esim. miten se taapero toimii, kun saa seuraavan ruoan vasta 6 h kuluttua.

Muutenkaan en koe tarvetta paastolle, enkä elä muutenkaan erityisen luonnossa, käytänhän nytkin nettiä.

ap

Itse asiassa meidän taapero tuntuu elävän lähinnä pyhällä hengellä, tuskin olisi moksiskaan. Monesti jää nytkin ateriat koskematta, tai syö lusikallinen.

Kokeile ihmeessä. Se lusikallinenkin voi olla yllättävän paljon sille taaperolle.

ap

Vierailija
149/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitteko Forsselleillä yökylässä?

Vierailija
150/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdellä ystävällä ja miehellään on aina hyvät tarjoilut mutta annoskoot todella pieniä. Itse ovat tosi hoikkia molemmat. Rahasta ei ole kiinni, ovat paljon hyvätuloisempia kuin minä itse, mutta pieniruokaisia. Kehtaan kyllä pyytää lisää leipää jos olen nälissäni, mutta sille en voi mitään jos ruokaa on muuten liian vähän. Kun käyn yökylässä mulla on aina mukana pähkinäpussi tai jotain helppoa evästä tarpeen varalle.

Vierailija
151/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitteko Forsselleillä yökylässä?

Heh, en.

ap

Vierailija
152/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on nykyään rahat vähissä, mm työttömiä on paljon.

Monet joutuu hakemaan ruokaa jonottamalla päiväysvanhoja kauppojen poistoeriä leipäjonossa (jotka nekin kai lopetetaan).

Ymmärtäkää jo : monet ihmiset ovat tiukilla. Viekää tuliaisia mennessänne niin ette nolaa ketään kun tarjottavat ovat vaatimattomat.

Niin he tekivätkin.  Olen kyllä sitä mieltä, että yövieraiksi ei kannata perheellisiä kutsua, ennen kuin on mitä tarjota. Vaikka sitten leipää ja kahvia useamman kerran, jos ei mitään tukevampaa ole.   Vaikka sitten olisi jonottanut ruokajakelusta ennen vierailua.

Vierailija
153/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se ennen niin helppoa kun perheet söi kaikki samalla tavalla ja suurinpiirtein samaan aikaan.

Vierailija
154/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään viikonloppuisin iso aamiainen, kunnon ruoka alkuiltapäivästä ja sitten juurikin päivällisaikaan joku salaatti tms kevyempi setti. Iltapalaksi leipää, teetä, vihanneksia, jos jollakin nälkä.

Joten saattaisin olettaa kyllä, että iltapäivällä tulevat vieraat ovat jo syöneet päivän pääaterian. Tosin yleensä myös kyselen tällaiset asiat etukäteen ja sovitaan mitä aterioita tehdään ja tuovatko vieraat jotain mukanaan.

En oleta mitään sinänsä, mutta pyrin vieraille kertomaan, että meidän ruokarytmi on näin ja voivat tulla päivän pääaterialle halutessaan. Voimme myös erikseen sopia, että syödään illallista yhdessä, tai ihan mitä vaan muuta.

Kylään mennessä kysyn tarkasti millaisessa rytmissä syövät, käydäänkö lounaspaikan kautta jne jottei epäselvyyksiä tule. En ymmärrä miksi kylään menijäkään olettaisi, että kyläpaikassa syödään esim kaksi lämmintä ateriaa, todella monissa perheissä kun näin ei toimita.

Tarjoan itse AINA lämpimän ruoan päivällis- tai yövieraille. Ei tulisi mieleenkään tarjota pelkkää salaattia. Miksi yleensäkään kutsua vieraita, jos ei kykene joustamaan omista tavoistaan yhtään?

Ei kyse ole siitä, etteikö voisi joustaa vaan siitä, että asiat voi sopia etukäteen. Voidaan sopia, että syödään päivällinen/illallinen tms tai mennään yhdessä ravintolaan tai ihan mitä vaan muuta. Ja vastuu on myös sillä kylään menijällä ilmaista toiveitaan.

Harvinaisen samaa mieltä tuosta viimeisestä, miten se voi olla niin vaikeaa sopia etukäteen suurinpiirtein mihin aikoihin syödään ja suunnilleen minkätyyppistä. Etenkin kun on lapsia, kaikki ymmärtävät lasten varjolla, että on tärkeää pitää sellaista ateriaväliä, ettei tule mitään raivokiukkuja.

Minusta vastuu tarjottavista on isäntäväellä. En minä ainakaan kehtaisi vastata kyläkutsuun "joo mielellään, mihin aikaan teillä syödään ja mitä tarjoatte ruoaksi?". Toki kysyn, mitä voisin tuoda, mutta siihen isäntäväki vastaa useimmiten, että ei mitään. Sitten vien jonkun normituliaisen.

Vierailija
155/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas ensimmäisen maailman ongelmat täällä estradilla. Että oikein 5 tuntia piti pärjätä tonnikalasalaatilla!

Että osaa ihmisen elämä olla järkyttävää. Toivottavasti lapsenne ovat saaneet pikaista kriisiapua tämän traumaattisen kokemuksen jälkeen.

Minä muuten pärjään pari viikkoa syömättä, on tullut usein harjoiteltua. Silti pitäisi törkeänä jos yökylään mennessä ei olisi kunnolla ruokaa illalla, ja nimenomaan illalla. Päivällisellä tai illallisella tai mitä lie.

Ensin salaatti, sitten pari paahtoleipää vai mitä se olikaan, jos sillä pitää seuraavaan päivään selvitä niin pysyn mieluummin kotonani vaikka nälissäni.

Vierailija
156/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole siitä, etteikö voisi joustaa vaan siitä, että asiat voi sopia etukäteen. Voidaan sopia, että syödään päivällinen/illallinen tms tai mennään yhdessä ravintolaan tai ihan mitä vaan muuta. Ja vastuu on myös sillä kylään menijällä ilmaista toiveitaan.

Kyllä päävastuu on kutsujalla, tietysti! Eihän muuten kutsuissa ole mitään järkeä.

Vastuu on ihan sillä, joka kokee tarkan ruokailurytmin tärkeäksi. On kylään mennessä tajuttava, että heillä voi olla ihan mikä vaan tyyli syödä. Itse olen esimerkiksi aivan äärimmäisen joustava ruokailujen suhteen ja todella toivon, ettei minun tarvitse arvuutella kenenkään tarkkoja mieltymyksiä, vaan osaavat ne kertoa (viimeistään kysyttäessä, minkä aina teenkin, jos vieraita on tulossa).

Jos syö 4-5 kertaa päivässä, niin se ei ole mikään tarkka ruokailurytmi, vaan ihan tavallinen. Ihmisillä on nykyään aivan käsittämättömiä oletuksia syömisestä. Ihan kuin olisi normaalia syödä kaksi kertaa päivässä.

Ihan normaalia koko elämäni on ollut aamiainen, lounas vähän normaalilounasta myöhemmin ja iltaruokana "vain" leipää, karjalanpiirakoita tms. Ei iltapaloja. Näin ihan lapsuudesta saakka.

Se voi olla sinulle käsittämätöntä, minulle yhtä käsittämätöntä on tarve syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Plus että ap oletti saavansa päiväkahvit tarjoiluineen, päivällisen ja iltapalan. Minusta se on jo suhteellisen tarkka toive.

Onko sinut kasvatettu tynnyrissä? Vieraalle tarjotaan kahvit, ellei käydä suurin piirtein suoraan pöytään.

Ja sinun ja perheesi ruokavalio on ollut huono. Ei ihme, ettet tapojakaan osaa.

Heh, meillä ei ole edes kahvinkeitintä, emmekä harrasta mitään keskellä päivää leivonnaisten napostelua. Ehkä mekin sitten olemme tynnyrissä kasvaneita. T. Eri

Vierailija
157/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä päävastuu on kutsujalla, tietysti! Eihän muuten kutsuissa ole mitään järkeä.

Vastuu on ihan sillä, joka kokee tarkan ruokailurytmin tärkeäksi. On kylään mennessä tajuttava, että heillä voi olla ihan mikä vaan tyyli syödä. Itse olen esimerkiksi aivan äärimmäisen joustava ruokailujen suhteen ja todella toivon, ettei minun tarvitse arvuutella kenenkään tarkkoja mieltymyksiä, vaan osaavat ne kertoa (viimeistään kysyttäessä, minkä aina teenkin, jos vieraita on tulossa).

Jos syö 4-5 kertaa päivässä, niin se ei ole mikään tarkka ruokailurytmi, vaan ihan tavallinen. Ihmisillä on nykyään aivan käsittämättömiä oletuksia syömisestä. Ihan kuin olisi normaalia syödä kaksi kertaa päivässä.

Ihan normaalia koko elämäni on ollut aamiainen, lounas vähän normaalilounasta myöhemmin ja iltaruokana "vain" leipää, karjalanpiirakoita tms. Ei iltapaloja. Näin ihan lapsuudesta saakka.

Se voi olla sinulle käsittämätöntä, minulle yhtä käsittämätöntä on tarve syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Plus että ap oletti saavansa päiväkahvit tarjoiluineen, päivällisen ja iltapalan. Minusta se on jo suhteellisen tarkka toive.

Onko sinut kasvatettu tynnyrissä? Vieraalle tarjotaan kahvit, ellei käydä suurin piirtein suoraan pöytään.

Heh, meillä ei ole edes kahvinkeitintä, emmekä harrasta mitään keskellä päivää leivonnaisten napostelua. Ehkä mekin sitten olemme tynnyrissä kasvaneita. T. Eri

Ei kahvilla tarvitse syödä leivonnaisia. Leipä tai hedelmät käyvät myös hyvin.

Vierailija
158/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen samaa mieltä tuosta viimeisestä, miten se voi olla niin vaikeaa sopia etukäteen suurinpiirtein mihin aikoihin syödään ja suunnilleen minkätyyppistä. Etenkin kun on lapsia, kaikki ymmärtävät lasten varjolla, että on tärkeää pitää sellaista ateriaväliä, ettei tule mitään raivokiukkuja.

Minusta vastuu tarjottavista on isäntäväellä. En minä ainakaan kehtaisi vastata kyläkutsuun "joo mielellään, mihin aikaan teillä syödään ja mitä tarjoatte ruoaksi?". Toki kysyn, mitä voisin tuoda, mutta siihen isäntäväki vastaa useimmiten, että ei mitään. Sitten vien jonkun normituliaisen.

Sen voi esittää kiertotietä, jos ei suoraan kehtaa. Tyyliin mennäänkö illalla vaikka yhdessä ravintolaan, vai mitä olitte ajatelleet. Voimmeko tuoda illalliselle jälkiruoan tms.

Vierailija
159/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän aloittajaa, mutta ymmärän myös isäntäperhettä. Kaikissa perheissä ei syödä kuutta kertaa päivässä (aamiainen, lounas, päivällinen plus kolme välipalaa). Mulle olisi just hyvä tuo, että klo 16 salaattiateria ja klo 21 paahtoleipää, juustoja ja hedelmiä. 

Minä en ymmärrä. Jos kerran kutsuu jonkun kylään, siinä mennään sillä periaatteella, että kenellekään ei jää nälkä. Se on nimittäin ihan helvetin vaivauttavaa, jos vieras joutuu sanomaan, että nyt pitää mennä grilli-kioskille, kun lounaan ja iltaysin välissä ei tarjota kuin salaattia.

Itse voin isäntänä olla vaikka vesipaastolla, mutta en voi olettaa, että kutsumani vieraat olisivat. Lisäksi jos tarjoilisin jotain hyvin erikoista, pitäisin huolen siitä, että vaihtoehtoista safkaakin on tarjolla.

Sama pätee myös juomapuoleen. Yksi suurimmista muistamistani poliittisista mokista oli se, kun pääministeri Vanhanen tarjoili vieraille valtionpäämiehille omenamehua ja maitoa ruokajuomaksi viinin sijaan. Vittu mikä urpo. Jos itse on absolutisti, niin siinähän on, mutta keskieurooppalainen pitää tuollaista omien ismien pakkotuputtamista äärimmäisen moukkamaisena.

Jollei tuollaista ymmärrä, on parempi olla kutsumatta ketään.

Vierailija
160/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kahvilla tarvitse syödä leivonnaisia. Leipä tai hedelmät käyvät myös hyvin.

Leipäkö ei ole leivonnainen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme