Jos haluat tietää mitä on aspergerin oireyhtymä, käy lukemassa tarina Iltasanomista
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on se, että aspergeria ja adhd:ta on muotivillityksen vuoksi pienestäkin syystä laitettu ihmisille diagnoosiksi.
Luonnehäiriöiset eivät saa oikeaa diagnoosia, kun heidän marginalisoimalla sijoitetaan tiettyyn muottiin.
Varmaan itse tykkäsit kommentistasi, muuten en ymmärrä näiden peukutusten logiikkaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua niin ärsyttää se, ettei saa puhua viasta tai vammasta, vaan ominaisuudesta. Minkä hemmetin takia tämä sitten on DIAGNOOSI, jos se on vain jokin hieno ominaisuus? Ei vasenkätisyys tai silmien värikään ole diagnooseja, vaan ne nimenomaan ovat niitä ominaisuuksia. Itse kyllä koen olevani sosiaalisesti vammainen. Ja en todellakaan sano kaikkea koko ajan suoraan, paitsi läheisille jotka ymmärtävät. Muuten pyrin käyttäytymään ja olemaan asiallinen.
T: asperger myöskinNo olen eri mieltä. Ajattelen, että "normaalin" käsite saisi olla mahdollisimman laaja ja käsittää monenlaisia ominaisuuksia ilman diagnoosia, häiriötä, vammoja tms. pois lukien sitten erittäin vakavat mielenterveyden häiriöt ja kehitysvammat.
Pahimmassa tapauksessa diagnoosin saaminen lukitsee ihmisen siihen omaan lokeroonsa ja saattaa myös pysäyttää henkisen kehittymisen. Puhumattakaan siitä, miten muut kokevat diagnoosin. Ennakkoluuloja ja lokeroimista ei voi välttää.
Ominaisuudet ja taipumukset ovat helpommin ikään kuin kesytettävissä, diagnoosi taas tuntuu enemmän kiveen hakatulta ja pysyvältä persoonallisuudelta, jolta odotetaan mm. lääkkeiden syömistä ikäänkuin velvollisuutena muita ihmisiä kohtaan.
Miksi ihminen kutsuu itseään sosiaalisesti vammaiseksi? Mielestäni tämän päivän vaatimukset ovat ylimitoitettuja ja niitä vaatimuksia pitäisi säätää sallivimmiksi, ei ihmisten ruuveja tiukemmiksi. Jossain muussa kulttuurissa jonain toisena aikana tänään täällä huonoina pidetyt ominaisuudet saattavat olla arvokkaita.
Ilman diagnoosia lapsi ei saa tarvitsemaansa tukea esim. koulussa. Ilman asian mukaista kasvatusta ja apua, asperger-lapsikaan ei kehity omaan maksimiinsa. Emme halua asperger-lapsestamme joukkomurhaajaa tai syrjäytynyttä kylähullua, vaan yhteiskuntaan kelvollisen yksilön. Parhaiten tämä toteutuu oikean diagnoosin, ymmärtämisen ja tuen kautta.
En käyttäydy huonosti tahallani vaan tiedostamattomasti. Vasta sen jälkeen, kun olen saanut palautetta, osaan tiedostaa ja miettiä miten olisi hyvä käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöhöpöä tuo asperger.
Voin olla ilkeä ihminen, mutta vilpittömästi toivon sinulle, että osuu joskus kohdallesi ja kovaa.
Samoin sinulle, jos tuollaista toivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin olla ilkeä ihminen, mutta vilpittömästi toivon sinulle, että osuu joskus kohdallesi ja kovaa.
Mene hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on se, että aspergeria ja adhd:ta on muotivillityksen vuoksi pienestäkin syystä laitettu ihmisille diagnoosiksi.
Luonnehäiriöiset eivät saa oikeaa diagnoosia, kun heidän marginalisoimalla sijoitetaan tiettyyn muottiin.
Varmaan itse tykkäsit kommentistasi, muuten en ymmärrä näiden peukutusten logiikkaa mitenkään.
Niin taisit itsekin tykätä omastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika antisosiaalista käytöstä. Onko sinulla sitten asperger?
Vierailija kirjoitti:
Näille joiden mielestä tämä on höpöhöpöä, suosittelen hankkiutumaan tekemisiin aspergerlasten kanssa. Saatte nähdä mitä höpöhöpöä se on kun lapsi kiljuu kivusta kun peseminen sattuu aistiyliherkkyyksien takia tai kun kuusivuotias hakkaa itseään kivellä päähän kun ei kestä liian voimakkaita tunteitaan. Olen sivusta joutunut seuraamaan kun tällainen lahjakas lapsi laitetaan kovalla kurilla ruotuun, kun ei tällaisiin höpöjuttuihin isäni usko vielä tänäkään päivänä. Mitään kaunista seurattavaa ei ollut. Pilalle meni velipojan elämä. Toivon, että jos sinulle tällainen lapsi joskus sattuu tulemaan niin älyävät ottaa pois mahdollisimman aikaisin.
Kylläpä on niin antisosiaalinen ilmapiiri täällä, että epäilen teillä kaikilla olevan asperger.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on niin antisosiaalinen ilmapiiri täällä, että epäilen teillä kaikilla olevan asperger.
Asperger ei ole synonyymi antisosiaalisuudelle tai edes introverttiydelle. Moni asperger on ekstrovertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger ei ole synonyymi antisosiaalisuudelle tai edes introverttiydelle. Moni asperger on ekstrovertti.
Vai on se nykyään päinvastoin. Ennen aspergerit olivat introverttejä. Voi tätä edistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on se nykyään päinvastoin. Ennen aspergerit olivat introverttejä. Voi tätä edistystä.
Kyllähän se on kiva kun tutkimus tuo lisää tietoa aiheesta. Asperger on neurologista poikkeavuutta, joka aiheuttaa monenmoista haastetta erityisesti sosiaaliseen kanssakäymiseen. Se on erillinen ihmisen persoonasta. Introverttiys/ekstroverttiys osa ihmisen persoonallisuuspiirteitä, asperger neurologisia piirteitä. Ekstrovertti ihminen voi olla autismin kirjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika häiriintyneen ihmisen puhetta. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika antisosiaalista käytöstä. Onko sinulla sitten asperger?
Ei, mutta pojallani on.
Vierailija kirjoitti:
Mua niin ärsyttää se, ettei saa puhua viasta tai vammasta, vaan ominaisuudesta. Minkä hemmetin takia tämä sitten on DIAGNOOSI, jos se on vain jokin hieno ominaisuus? Ei vasenkätisyys tai silmien värikään ole diagnooseja, vaan ne nimenomaan ovat niitä ominaisuuksia. Itse kyllä koen olevani sosiaalisesti vammainen. Ja en todellakaan sano kaikkea koko ajan suoraan, paitsi läheisille jotka ymmärtävät. Muuten pyrin käyttäytymään ja olemaan asiallinen.
T: asperger myöskin
Voisitko kertoa, että mitä sillä tarkoitetaan, että Aspergerit näkevät maailman eri tavalla? Minulla on myös se, mutta omasta mielestäni en näe maailmaa eri tavalla. Kaverini kuitenkin jatkuvasti muistuttaa minua siitä, että minulla on se, ja hän sanoi joskus toissa vuonna, että kaikki muut hänen tuntemansa ihmiset ovat kuulleet kaikki ne musiikkikappaleet, mitä radiossa on sinä vuonna soitettu ja nähneet myös kaikki sen vuoden elokuvat. Hän sanoi minulle, että kun minusta tuntuu rasittavalta sellainen, että pitää kuunnella musiikkia ja elokuvia sen takia, että minut hyväksyttäisiin, että tuo johtuu siitä, että Aspergerit näkevät maailman eri tavalla. Mielestäni kenelläkään ei ole velvollisuutta katsoa ja kuunnella sellaista, mistä ei pidä, mutta ei ole oikein, että jotkut vaativat minua tietämään kaiken, minkä hekin tietävät, että hyväksyisivät minut. Tämä kaveri sitten sanoi, että tuohan on ihan normaalia elämää, että kuunnellaan musiikkia ja käydään elokuvissa. En ole väittänytkään, ettei se ole normaalia mutta eivät kaikki ole yhtä innokkaita katsomaan ja kuuntelemaan. Eivät läheskään kaikki kyllä kuuntele kaikenlaista musiikkia tai katso kaikenlaisia elokuvia. Hän vain sanoi, että en voi tietää tuota. Todellakin voin. Sitten hän on myös väittänyt, että en voi tietää sitä, että joka päivä maailmassa tapahtuu sellaista, että joku haukkuu jotakuta ja että tuota hän juuri tarkoittaa, että näen maailman eri tavalla. Kyllä maailmassa on niin paljon ihmisiä ja ihmiset ovat sellaisia, että olisi enemmän kuin ihme, jos jonain päivänä koko maailmassa kukaan ei haukkuisi ketään. Sitten hän myös kerran kysyi minulta että osaanko small talkia ja kun en heti siihen vastannut, hän epäili etten osaa ja minun piti selittää hänelle mitä se on, jotta hän uskoisi minun tietävän, mitä se on. Ei ihmisellä ole mitään velvollisuutta osata small talkia ja se on ihan ymmärrettävää kaikilta eikä pelkästään Aspergereilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään todetaan niin helposti että joku on vammainen. Siskonpoikani oli koulussa tunneilla aika hiljainen, ei osannut ilman tukea kaikkia oppiaineita vaikka yritti keskittyä. Saattoi koulussakin hermostua jos ei heti osannut jotakin. Hänet todettiin lievästi kehitysvammaiseksi. Sitä hän ei mielestäni ole. Tarvitsi vain enemmän tukea oppimiseen.
Keva-diagnoosiin tehtiin varmasti myös testit? Jos nämä ovat osoittaneet kehitysvammaisuuden, luulisi myös tukitoimia löytyvän. On aivan selvä, ettei keva selviä normiluokan tahdissa.
Kehitysvamman diagnosointiin tarvitaan muutakin kuin testaaminen. Myös henkilön toimintakykyä ja elämässä selviytymisen taitoja tulee tutkia. Jos näissä on puutteita, niin diagnoosi voi pitää paikkansa. Hidas oppiminen ja hiljainen luonne tunneilla ei tee vielä ihmisestä kehitysvammaisesta. Voihan kyseessä olla oppimisvaikeus tai hahmotushäiriö, jos jotain muuta pitää epäillä.
Esimerkiksi dysfaatikkoa voidaan herkästi pitää kehitysvammaisena puheen ja kuullun ymmärtämisen ollessa heikkoa.