Jos haluat tietää mitä on aspergerin oireyhtymä, käy lukemassa tarina Iltasanomista
Kommentit (98)
Jos haluan lukea aspergerista, luen sen muualta kuin keltaisesta lehdistöstä.
Iltasanomissa aspergerin oireyhtymä on aikalailla yksinkertaistettu. Aspergerit ovat omia persooniaan siinä missä ns. normaalitkin.
Mua niin ärsyttää se, ettei saa puhua viasta tai vammasta, vaan ominaisuudesta. Minkä hemmetin takia tämä sitten on DIAGNOOSI, jos se on vain jokin hieno ominaisuus? Ei vasenkätisyys tai silmien värikään ole diagnooseja, vaan ne nimenomaan ovat niitä ominaisuuksia. Itse kyllä koen olevani sosiaalisesti vammainen. Ja en todellakaan sano kaikkea koko ajan suoraan, paitsi läheisille jotka ymmärtävät. Muuten pyrin käyttäytymään ja olemaan asiallinen.
T: asperger myöskin
Vierailija kirjoitti:
Mua niin ärsyttää se, ettei saa puhua viasta tai vammasta, vaan ominaisuudesta. Minkä hemmetin takia tämä sitten on DIAGNOOSI, jos se on vain jokin hieno ominaisuus? Ei vasenkätisyys tai silmien värikään ole diagnooseja, vaan ne nimenomaan ovat niitä ominaisuuksia. Itse kyllä koen olevani sosiaalisesti vammainen. Ja en todellakaan sano kaikkea koko ajan suoraan, paitsi läheisille jotka ymmärtävät. Muuten pyrin käyttäytymään ja olemaan asiallinen.
Eikös se oo poistumassa tautiluokituksesta? Eli että sitä ei enää pidettäis tautina vaan ominaisuutena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: asperger myöskinEikös se oo poistumassa tautiluokituksesta? Eli että sitä ei enää pidettäis tautina vaan ominaisuutena?
Siirtyy autismikirjo-nimikkeen alle.
Vierailija kirjoitti:
Mikset voisi lopettaa tuota, että sanot lähimmäisille suoraan, jos et sano muillekaan? Minullakin on se, ja todellakin osaan pitää mölyt mahassa.
Minulle on diagnosoitu aikoinaan lapsena Asperger, mutta edes kääkärit eivät osanneet sanoa miten se ilmenee. Kai juuri ja juuri ylitän jonkin normaalin ja Aspergerin välisen rajan. Olen hyvin sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut, osaan lukea toisten tunteita oaremmin kuin hyvin, eikä minulla ole mitään erityistä kiinnostuksen kohdetta johon uppoutuisin tunneiksi....
Vierailija kirjoitti:
Minulle on diagnosoitu aikoinaan lapsena Asperger, mutta edes kääkärit eivät osanneet sanoa miten se ilmenee. Kai juuri ja juuri ylitän jonkin normaalin ja Aspergerin välisen rajan. Olen hyvin sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut, osaan lukea toisten tunteita oaremmin kuin hyvin, eikä minulla ole mitään erityistä kiinnostuksen kohdetta johon uppoutuisin tunneiksi....
Kuulostaa väärältä/virheelliseltä diagnoosilta. Noin pääsääntöisesti diagnoosin tarvitsevat vain ne, joiden oirekuva aiheuttaa todellista haittaa esimerkiksi työelämässä tai arjessa - ja tämän myötä tukitoimia ja apua. Ne jotka osaavat pitää ”mölyt mahassaan” tuskin täyttävät todellista diagnoosikriteeristöä. Mitä he edes diagnoosilla tekevät.
Tiia-Maria on potilaan lääkärilehdessä kirjoituksillaan tuonut esille yhdenlaisen näkökulman aspergerin syndroomasta naisen näkökulmasta. Myös Paula Tilli on luennoinut paljon aspergerin syndroomasta.
Diagnoosi on tarpeellinen, jos oireet hankaloittavat merkittävästä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: asperger myöskinMikset voisi lopettaa tuota, että sanot lähimmäisille suoraan, jos et sano muillekaan? Minullakin on se, ja todellakin osaan pitää mölyt mahassa.
Koska en tarkoita suoraan sanomisella sitä että sanoo ääneen kaiken mitä ajattelee, vaan että en jaksa koko ajan keksiä mitään valheellisia selityksiä tai osaa käyttää kiertoilmaisuja asioista. Läheiset ymmärtää, että esimerkiksi joskus sanon etten jaksa aina pitää yhteyttä, koska haluan olla rauhassa.
Et sitten suoraa linkkiä kuitenkaan antanut.