Vääristyykö vaalitulos, jos laiskat eivät äänestä?
Itseä laiskottaa, enkä tiedä viitsiikö vaivautua äänestämään. Se tarkoittaisi kävelyä. Mietin vain että jos laiskoilla ihmisillä olisi taipumus äänestää tiettyjä/tietynlaisia ehdokkaita, niin voiko tällainen laiskuuden takia äänestämättä jättäminen vaikuttaa tuloksiin?
Saisivat kehitellä sen nettiäänestyksen!
Kommentit (5)
Tietenkin vääristyy. Jokaisen ääni vaikuttaa.
Eikun vaan Haavistoa äänestelemään! :)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vääristyy. Jokaisen ääni vaikuttaa.
Eikun vaan Haavistoa äänestelemään! :)
Jos joku vain vois tehdä sen mun puolesta...
Eikö kuitenkin todennäköisintä ole, että äänestämättömienkin äänet jakautuisivat samansuuntaisesti kuin äänestäneiden. Ehkä jotain heittoa voisi olla, mutta minä olen sitä mieltä, että ihan sama onko äänestysprosentti 60%, 70%, 80% bai 90%, niin lähes sama tulos sieltä tulee.
Nyt jokainen ääni jollekin muulle kuin Niinistölle on ääni toiselle äänestyskierrokselle. Äänestämättä jättäminen on käytännössä ääni Niinistön valinnalle.
Jos nyt mietitään vaikka sellaista ihan teoreettista tilannetta, jossa Niinistöllä olisi 10 000 ääntä ja kaikilla muilla ehdokkailla yhteensä 9 999 ääntä, niin äänestämällä ketä tahansa muuta ehdokasta äänesi vaikuttaa niin, että toinen kierros järjestetään. Jos äänestät Niinistöä, Niinistö valitaan. Jos jätät äänestämättä, Niinistö valitaan. Tässä siis taustalla se, että jos ensimmäisellä kierroksella saa enemmän ääniä kuin muut yhteensä (eli yli 50 % äänistä), tulee suoraan valituksi.
Pitäisi ihan tutkia, että miten ihmisen ominaisuudet kuten laiskuus vaikuttavat siihen, miten äänestäisi, JOS VIITSISI.