Millaisiin ylihuolehtiviin vanhempiin olet törmännyt? Kerro esimerkkejä! :)
Tuli mieleen tuosta ketjusta, jossa oli iso tyttö pistetty valjaisiin. Mitä muuta?
Kommentit (373)
Tiedän perheen, jossa jo lähemmäs kolmekymppinen lapsi asuu vielä kotona, ei saa käydä yksin missään, äiti aina mukana. Äiti Kuljettaa lastaan joka paikkaan autolla.. Tyttöparka.. (ei puhettakaan mistään poikaystävistä).. Ihan sairasta.
Pojallani oli ala-asteaikoina kaveri, jota äitinsä tuli hakemaan kerran meiltä. Oltiin oltu pulkkamäessä koko päivä ja sen jälkeen olin laittanut pojille keksejä ja kaakaota. Äiti sai uskomattomat raivarit, että olinkin kehdannut antaa mitään makeaa pojalle, kun kuulemma heillä sitä saa maksimissaan kerran kuukaudessa. En tiennyt mitä sanoa.
Joo.. 9 ja 11 vuotiaat lapset eivät saa olla yksin kotona esim. Kauppareissun aikana. Heille tehdään kaikki voileivät, eväät jne. Valmiiksi. Sitten kotitalouden tunnilla huomasin, että kyseinen lapsi (oli tuolloin 12v.) ei osannut laittaa uunia päälle tai tehdä mitään muutakaan. Ei tiennyt mikä on desi, litra jne. Myös kerran 7-vuotias lapsi ei tiennyt miten teroitinta käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverillani on 14-vuotias tytär. Tänään lounaspöydässä hän kertoi että on niin raskasta kun menee aina kaksi iltaa viikossa siihen kun vie tytärtään treeneihin ja odottaa treenien ajan autossa ja sitten vie tytön kotiin. Kysyin että onko treenit jotenkin kaukana (Helsingissä kuitenkin asutaan ja julkinen liikenne täällä hyvää), niin treenit on noin 25 min bussimatkan päässä kotoa mutta äidin mielestä 14-vuotias ei saa Helsingissä käyttää bussia yksin. Totesin tähän että oma 9-v lapseni on mennyt muutaman pysäkin välin kouluun bussilla yksin ekaluokkalaisesta lähtien. Äiti siis kuskaa teini-ikäistä lasta autolla koska ei uskalla antaa täysin normaalin ja terveen 14-vuotiaan kulkea yksin bussilla.
Siihen perään tämä äiti kauhisteli että hänen tyttärensä haluaisi mennä kaupungille kaverinsa kanssa ilman äitiään. Oli ehdottomasti kieltänyt tämän tyttäreltä.
Akka odottaa lastaan autossa treenien ajan?
Onko yksinhuoltaja?No missä sen pitäis se tunti olla?
Kai sitä voisi mennä vaikka kahville?
Minne?
Kai tajuat ettei ne treenit välttis ole missään viihdekeskuksissa.
AAAAh..nyt ymmärrän..onko kylänne kaikkien ihmisten sukunimi Leppänen:)
Ei. Täällä pk-seudulla asuu muunkinnimisiä.
Kyllä pääkaupunki seudulla on kahviloita ..vai noituuttako se tytär harrastaa hylätyllä hautuumaalla
Vierailija kirjoitti:
Pojallani oli ala-asteaikoina kaveri, jota äitinsä tuli hakemaan kerran meiltä. Oltiin oltu pulkkamäessä koko päivä ja sen jälkeen olin laittanut pojille keksejä ja kaakaota. Äiti sai uskomattomat raivarit, että olinkin kehdannut antaa mitään makeaa pojalle, kun kuulemma heillä sitä saa maksimissaan kerran kuukaudessa. En tiennyt mitä sanoa.
Oletko Obeesi? Oliko lapsen äiti timmi milf tyyppinen mutsi?
Namskis
Äiti ei anna 5-vuotiaan syödä itse muuta kuin sosemaista ruokaa, kun "lapsi voi tukehtua". Pilkkoo siis banaanit ja muut pieniksi paloiksi johonkin kulhoon, tai sitten syöttää lapselle banaanit, leivät, keksit ja vastaavat. Niitä ei voi antaa lapsen omaan käteen, kun lapsi voi kuulemma vahingossa haukata liian ison palan ja tukehtua.
Lapsi ei ole mikään erityislapsi vaan kaikin puolin normaali. Päiväkodissa ja kylässä hän osaa syödä ihan itse leipää ja banaania.
Sama äiti käyttää lapsellaan yövaippoja "varmuuden vuoksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverillani on 14-vuotias tytär. Tänään lounaspöydässä hän kertoi että on niin raskasta kun menee aina kaksi iltaa viikossa siihen kun vie tytärtään treeneihin ja odottaa treenien ajan autossa ja sitten vie tytön kotiin. Kysyin että onko treenit jotenkin kaukana (Helsingissä kuitenkin asutaan ja julkinen liikenne täällä hyvää), niin treenit on noin 25 min bussimatkan päässä kotoa mutta äidin mielestä 14-vuotias ei saa Helsingissä käyttää bussia yksin. Totesin tähän että oma 9-v lapseni on mennyt muutaman pysäkin välin kouluun bussilla yksin ekaluokkalaisesta lähtien. Äiti siis kuskaa teini-ikäistä lasta autolla koska ei uskalla antaa täysin normaalin ja terveen 14-vuotiaan kulkea yksin bussilla.
Siihen perään tämä äiti kauhisteli että hänen tyttärensä haluaisi mennä kaupungille kaverinsa kanssa ilman äitiään. Oli ehdottomasti kieltänyt tämän tyttäreltä.
Minne?
Tästä se joku valmentajakin täällä kerran kommentoi, että on ihan tuttu näky nykyään, että vanhemmat istuvat autoissaan lasten treenien aikaan. Kännykät käsissään tietenkin. Voishan tuon ajan vaikka kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei anna 5-vuotiaan syödä itse muuta kuin sosemaista ruokaa, kun "lapsi voi tukehtua". Pilkkoo siis banaanit ja muut pieniksi paloiksi johonkin kulhoon, tai sitten syöttää lapselle banaanit, leivät, keksit ja vastaavat. Niitä ei voi antaa lapsen omaan käteen, kun lapsi voi kuulemma vahingossa haukata liian ison palan ja tukehtua.
Lapsi ei ole mikään erityislapsi vaan kaikin puolin normaali. Päiväkodissa ja kylässä hän osaa syödä ihan itse leipää ja banaania.
Ystävälläni on kehityshäiriöinen lapsi..kakka tuli milloin tuli
Älyllisesti normaali
HÄPEÄ::INHOTTAVA KEHITYSHÄIRIÖISTEN MOLLAAJA
Olin armeijassa, jossa tavan mukaan ruokailulle ei ollut paljoa aikaa ja piti syödä suht nopeasti. Yhden nuoren miehen äiti soitti paikan päälle vääpelille ja valitti, että kyllä ruokailuun pitää olla enemmän aikaa.
Minun äitini pesee sisareni perheen pyykkejä välillä. Sisareni on 42 vuotias😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on kehityshäiriöinen lapsi..kakka tuli milloin tuli
Älyllisesti normaaliHÄPEÄ::INHOTTAVA KEHITYSHÄIRIÖISTEN MOLLAAJA
No kuuleepas viisastelija, tuo mainitsemani 5-vuotias on ollut ainakin 15 kertaa minun luonani yötä, ja lukuisia kertoja kanssamme mm. mökillä. Hänellä ei todellakaan ole mitään kehityshäiriötä, hän osaa ihan itse syödä ja käydä vessassa eikä pissaa ja kakkaa sänkyynsä. Hän on aivan normaali lapsi, äidillä sen sijaan viiraa päästä pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne?
Tästä se joku valmentajakin täällä kerran kommentoi, että on ihan tuttu näky nykyään, että vanhemmat istuvat autoissaan lasten treenien aikaan. Kännykät käsissään tietenkin. Voishan tuon ajan vaikka kävellä.
Saattaa olla ainoa hetki kun saa istua rauhassa...
miss maija kirjoitti:
Mieheni soitti 36 vuotiaana äidilleen, että kotona ollaan, kun palattiin Ruotsin risteilyltä.
Sanoi äidin olevan niin huolissaan, silloin en älynnyt lähteä ja nyt myöhäistä, 30 vuotta yhdessä ja anoppi haudassa. Riippuvuus pilaa avioliiton.
Eiköhän ole ihan normaalia ilmotella että on tullut takaisin suomeen , ulkomaanmatkojen ja risteilyjen jälkeen? Minun mielestä tuossa ei ole mitään outoa.
Ei miehesi varmaan kuitenkaan soita joka työpäivän jälkeen äitilleen ilmoittaen että on kotona?
Ihan hyvä tietää että matka on päättynyt turvallisesti.
Eurokolikko kirjoitti:
Olen tässä lueskellessani välillä miettinyt, että onko parempi se, että äitini oli alkoholisti, joka saattoi yhtäkkiä hävitä viikoksi tai pariksi ryyppyreissuillensa vai se, että hän olisi ollut älyttömän ylisuojeleva/-huolehtiva? Tulin tulokseen, että ensimmäinen vaihtoehto (todellisuus) oli parempi, mutta vain koska isäni oli kuvioissa, muuten ylihuolehtivainen äiti, joka kuitenkin olisi läsnä, olisi parempi.
Kumpikaan ei varmasti ole varsinaisesti hyviä vaihtoehtoja, mutta tämä oli enemmänkin kumpi kahdesta pahasta olisi pienempi/parempi -tyylinen mietintö.
Mun mielestä mielestä mielummin ylihuolehtiva , kuin alkkis ja laiminlyövä joka katoilee, etkä ikinä saisi ''äitiä''!
Ylihuolehtivalla tarkoitan sitä keskitietä , en ääripäätä. Eli on paljon läsnä, soittelee perään (alaikäiselle tietenkin) mutta antaa tietysti itsenäistyä. Voi olla ylihuolehtiva ilman että sinua ollaan lukitsemassa kellariin.
miss maija kirjoitti:
Mieheni soitti 36 vuotiaana äidilleen, että kotona ollaan, kun palattiin Ruotsin risteilyltä.
Tuohan on ihan normaalia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne?
Meidän teinin treenit on Vantaan takahikiällä. Siellä on apteekki joka on jo kiinni, Alepa ja noutopizzeria. Odotusaikaa on tunti. Siellä on liukasta ja säkkipimeää ja varsin epämääräistä porukkaa siellä täällä...
Käyn yleensä siellä ainoassa kaupassa ja loppuajan istun autossa ovet lukittuina ja köyn läpi työmeilejä. Syksyllä minulla oli koirat mukana ja kävelytin ne siinä mielessä, mutta pimeässä ja liukkaalla ei oudossa paikassa tee mieli liikkua.
En nähnyt itse mutta koska kerrottiin minulle myöhemmin hämmästellen en oikeastaan epäile aitoutta. Muutama perhe mökillä, 12 v. meni saunaan miesten vuorolla. Äiti tuli pesemään pojan. Poika ihan tavallinen lapsi, ei mitään jälkeenjääneisyyttä ja isänsäkin saunoi.
Isä avasi 14 vuotiaan jätskitötterön kun poika tekeytyi aina niin avuttomaksi kun kävi isällään. Ihmettelin että miten mahtoi saada tupakka-askin ja kaljatölkin auki kun niitäkin todistettavasti oli käyttänyt.. Ehkä tuo oli vain 14-vuotiaan hätähuuto että pidä minusta huolta. Olen vielä lapsi.
Tässä ketjussa tullut sinänsä ihan jännä ilmiö esiin, kun vähän vanhempi ihminen on "huolehtiva" aikuista lastaan kohtaan, se on suloista, mutta kun vanhempi laittaa alle 1-vuotiaalle pehmokypärän se kielii mielenterveysongelmista - siis kärjistetysti. Voi olla, että se johtuu siitä että 60-80-vuotiaiden jutut on helppo tulkita "höpsöytenä", mutta mietin kieliikö se kuitenkin suomalaisesta kulttuurista. Vanhempia pitää kunnioittaa ja arvostaa aikuisena, ja lisäksi pienen lapsen aikaista itsenäistämistä enemmänkin ihannoidaan. Mutta suurin osa näistä jutuistahan on ihan käsittämättömiä, tuli vain mieleeni.
Minun yksi ystävä ei uskalla antaa miehensä vaihtaa vaippaa, syöttää, pukata vaunuja jne. Jos mies kerrankin pääsee näitä tekemään, nainen kyttää vieressä ja valittaa pienestäkin väärästä liikkeestä. Antaa ennemmin oman äitinsä hoitaa vauvaa kuin miehensä, tosin en tiedä onko tämä nyt ylihuolehtivuutta vai mitä. Mies ihan normaali, osaisi kyllä hoitaa. Nainen sitten ilkkuu meille muille, kun hän tekee kaiken vauvan kanssa ja miehestä ei ole mihinkään.
Sitten näitä on lähipiirissä useampikin, jotka eivät anna taaperon kiivetä mihinkään, juosta, tasapainoilla missään senttiä korkeammalla, kävellä pöydänkulman lähellä jne. En tiedä sitten, olisiko nyky-yhteiskunta niin vaativa vanhempia kohtaan, että pelätään kokoajan tekevänsä jotain väärin? Jos lapselle tulee yksi mustelma, niin vanhempi kokee itsensä epäonnistuneeksi? Tosin oli tätä 10 vuotta sittenkin, yksi ystäväni kirjaimellisesti rajasi lapsensa elinpiirin sellaiseksi ettei hän ikinä päässyt esimerkiksi kiipeämään sohvalle. Lapsi oppi melko myöhään motoriset perustaidot.
Jostain syystä se on mennyt niin, että ensin lapset ovat saaneet olla oikein omatoimisia ja itsenäisiä, mutta sitten kun alkaa se teini-iän toilailu, lapset eivät voikaan itse vastata teoistaan vaan ylihuolehtivat vanhemmat lässyttävät muille lastensa herkkyydestä ja traumatisoitumisriskistä.