Ystävältä ei saisi kysyä mitään, onko normaalia?
Ystäväni on luonteeltaan introvertti ja melko hiljainen, nuorempana on kärsinyt mielenterveysongelmista ja käynyt niiden vuoksi terapiassa.
Kun tapaamme, ystävä on sanonut ahdistuvansa, kun kysyn tarkemmin hänen kuulumisiaan. Kysymykset ovat tyyliä "oletteko olleet tekemisissä siskosi kanssa riidan jälkeen?", "miten sulla ja miehelläsi menee?", "joko tiedät millaisen mekon tahdot häihisi?". Ystävä on sanonut, että haluaisi minun mieluummin kysyvän niin ylimalkaisesti, että hän voisi itse päättää mistä haluaa puhua ja mistä ei. Sanoi, että haluaa näin ohjata keskustelua suuntaan, joka tuntuu hänestä hyvältä.
Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Minusta tuntuu oudolta ajatukselta, ettei ystävä halua puhua avoimesti. Olemme kuitenkin tunteneet vuosia ja hän vaihtelevasti kertoo asioita elämästään. Välillä haluaa puhua jostakin, välillä ei.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kyselen surutta parhailta ystäviltäni (2kpl) tuollaisia kysymyksiä, jos on ollut aikaisemmin puhe eli ystävä ensin avautunut. Ei ole tullut mieleenkään että se olisi "vastenmielistä". Minä kysyn ihan koska välitän ja haluan osoittaa että minua kiinnostaa ja minä voin kuunnella ja auttaa, jos ystävillä on jotain mielen päällä aiheeseen liittyen (jos eivät itse halua alkaa taas vaikka kertomaan). En todellakaan kertoile eteenpäin muille, mitä ihmettä?
Jos ystävä vaikuttaisi ahdistuneelta kysymyksestä ja vieläpä kertoisi siitä, en tietenkään kyselisi. Luulen että osaisin myös tulkita jos vastaus olisi nopea, ettei nyt ystävää kiinnosta kertoa sen enempää. En tenttaa sitten lisää.
Kerron myös omista asioistani hyvin avoimesti enkä kyllä keksi kysymystä josta voisin loukkaantua. Jos kysymys olisi yllättävä enkä haluaisi kertoa tarkemmin, sanoisin suoraan mieltä pahoittamatta että jos ei nyt puhuta siitä. :D
Kuten toisesta kappaleesta ilmenee, sinä et olekaan kuten ap vaan kunnioittaisit toisen pyyntöä ja lopettaisit utelun jos toinen siitä ahdistuu. Se tässä on varmaan pointtinakin. Ei se, että asioiden kysyminen sinänsä olisi jotenkin väärin.
Mistä tiedät ettei ao kunnioittanut ystävänsä pyyntöä?
Miksi aloitit uuden keskustelun tästä samasta aiheesta? Sun ei ole pakko olla sen kaveri.
Ihmeen tuulella käyvä olet jos olisit edellinen kerralla jo kertonut että olet riidellyt siskon kanssa ja miehen kanssa ongelmia ja seuraavalla kerralla vedät herneen nenään kun toinen huolehtii että onko asiat selvinneet.
Täällä palstalla on ihan ihme sosiaalisesti rampoja tuulella käyviä ihmisiä. Jos olisin ap en jaksaisi tuota ystävää vaan antaisin olla.