Vierailija

Ystäväni on luonteeltaan introvertti ja melko hiljainen, nuorempana on kärsinyt mielenterveysongelmista ja käynyt niiden vuoksi terapiassa.

Kun tapaamme, ystävä on sanonut ahdistuvansa, kun kysyn tarkemmin hänen kuulumisiaan. Kysymykset ovat tyyliä "oletteko olleet tekemisissä siskosi kanssa riidan jälkeen?", "miten sulla ja miehelläsi menee?", "joko tiedät millaisen mekon tahdot häihisi?". Ystävä on sanonut, että haluaisi minun mieluummin kysyvän niin ylimalkaisesti, että hän voisi itse päättää mistä haluaa puhua ja mistä ei. Sanoi, että haluaa näin ohjata keskustelua suuntaan, joka tuntuu hänestä hyvältä.

Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Minusta tuntuu oudolta ajatukselta, ettei ystävä halua puhua avoimesti. Olemme kuitenkin tunteneet vuosia ja hän vaihtelevasti kertoo asioita elämästään. Välillä haluaa puhua jostakin, välillä ei.

• ylös 14
  • alas 61

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tollanen tenttaaminen on ärsyttävää

Tenttaaminen? Mun mielestä on ihan normaalia kysyä tuollaisia kuulumisia toiselta. Osoittaa, että on kiinnostunut toisesta.

• ylös 40
  • alas 45
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kaveris on liian herkkä. Eri asia jos kyselisit seksielämästä tai muusta liian henkilökohtaisesta.

• ylös 48
  • alas 17
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tenttaaminen? Mun mielestä on ihan normaalia kysyä tuollaisia kuulumisia toiselta. Osoittaa, että on kiinnostunut toisesta.

Jos toinen siitä ahdistuu, niin menee tenttaamiseksi eikä miksikään hyvän tahdon kyselyksi.

• ylös 76
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onhan nuo sinun esimerkkikysymyksesi aika tungettelevia uteluja.

Eri asia kysyä tuntemattomalta tuollaisia, mutta jos ystävä on kertonut vaikka riidasta, miksei siitä saisi kysyä?

• ylös 32
  • alas 21
Vierailija

Mitähän se sulle kuuluu miten hänelle menee miehensä kanssa. Vaikutat yliuteliaalta ja pahantahtoiselta.

• ylös 49
  • alas 27
Vierailija

Älä stana utele. Minäkään en haluaisi sinulle kertoa mitään, senkin inkvisitio.

Mulla on yksi kaltaisesi ystävä. Jos haluan jonkin asiani koko maailman tietoon, kerron sen luottamuksellisesti hänelle.

• ylös 48
  • alas 11
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia kysellä noin yksityiskohtaisesti toisen henkilökohtaisia asioita, varsinkin kun hän on ilmoittanut, että ne ovat arka paikka ja hän haluaa itse valita kenelle, mitä ja milloin niistä kertoo. Nuo asiat eivät kuulu sulle, jos hän ei niistä halua kertoa. Voi olla, että myöhemmin haluaa itse kertoa. EI tarvitse erikseen kysellä. Kysy vain ylimalkaisesti, mitä kuuluu. Hän kertoo sitten sen verran, mikä tuntuu sillä hetkellä hyvältä.

• ylös 50
  • alas 4
Vierailija

Kuvitteletko sä tosiaan ap, että noi asiat kuuluu sun tietää? Voi hlvetin hlvetti. Taas sellainen urpå, jonka mielestä hänen vain KUULUU OSOITTAA toiselle, että välittää, oikeasta välittämisestä, kuten että menisi jakeluun, mitä sulle sanotaan, ei tietoakaan.
t.kristallikissa

• ylös 9
  • alas 20
Vierailija

Tuttavani myös kyselee minulta vastaavia asioita ja lähtee sitten päivittelemään niitä "oikeiden" ystäviesä kanssa.

• ylös 38
  • alas 0
Vierailija

Haloo, ei kai ap noita kysymyksiä rimpsussa kysy, vaan taisi olla esimerkinomaisia kysymyksiä sellaisista asioista, joita keskustelun lomassa tulee kysyneeksi. Eivät nuo ole mitään henkilökohtaisia kysymyksiä ystävien välillä, jos kerran on puhuttu kyseisistä asioista aiemminkin.

Tosi outoa käytöstähän tuo ystävältäsi on, koska et voi koskaan tietää mikä on väärä ja ahdistava kysymys. 

• ylös 22
  • alas 15
Vierailija

Tuo mekkokysymys menee, mutta en minäkään pitäisi noista toisista kysymyksistä. MInulla on ollut riitaa siskoni kanssa sekä avio-ongelmia, mutta kukaan ystävistäni ei ole kysynyt noin suoria kysymyksiä vaan tyyliin miten menee ja ovat antaneet minun kertoa asioista, jos siltä tuntuu. Ja olen kyllä kertonutkin ja purkautunut heille. Mutta jos liian yksityiskohtaisesti kysytään, sitten menee kyllä suu suppuun. Se on ahdistavaa.

• ylös 42
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuttavani myös kyselee minulta vastaavia asioita ja lähtee sitten päivittelemään niitä "oikeiden" ystäviesä kanssa.

Just näin ja tätä he kutsuvat ystäväpiiristään välittämiseksi, eiks niin 😂
Mullakin oli tuollainen ystävä, joka oli lopettaa ystävyyden just siks, että en kuulemma välitä, kun pidin huolen omista asioistani, enkä ollut sairaan kiinnostunut hänen murheistaan. Myös minulle haukuttiin kaveri X, joka ei ollut kuulemma kertonut tälle vanhempiensa eronneen! Siis aivan mieletön tiedonpuutos heidän väleihinsä ja megalomaanin loukkaus ystävyyttä kohtaan!
Kun ei sille itsekeskeiselle mulkqulle tullut mieleen, että ehkä just tuollaisille tuomitsevan oloisille utelijoille ei todellakaan voi kaikkea kertoa. No, se sitä uteliasta varmaan just loukkasikin, haha.
t.kristallikissa

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Ilman mitään mt-taustaakin tuollaiseten kipupisteiden kaivelu on lähinnä vastenmielistä.

• ylös 30
  • alas 3
Vierailija

Ystävien kanssa on kyllä täysin normaalia jutella aloittajan mainitsemista aiheista. Toki jotkut ihmiset ahdistuvat helposti, silloin kannattaa miettiä, kannattaako sellaiseen ihmiseen kamalasti aikaa uhrata. Ei minua ainakaan kiinnostaisi kaveerata jonkun kanssa, jonka kanssa ei voisi jutella edes häämekosta. Saisi ahdistua muiden seurassa, minä en enempää ahdistelisi.

• ylös 14
  • alas 12
Vierailija

Mielestäni ihan normaaleja kysymyksiä, osoittaa että on kiinnostunut toisesta. Mutta siinä vaiheessa, kun toinen pitää näitä ahdistavina niin luultavasti kyselet näitä jatkuvasti ja liikaa. Kunnioita ystävääsi ja anna hänen puhua niistä asioista, joista hän itse haluaa

• ylös 30
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sä kuulostat ahdistavalta. Apua. 

Toi ystävä tässä ennemmin kuulostaa ahdistavalta.
Huomasitko että ap puhui monen vuoden ystävyydestä.
Otetaan tilanne jossa kaveri on kertonut että riiteli siskon kanssa. Kyllä mä ainakin kysyisin että oletteko saaneet sovittua kun seuraavan kerran oltaisi puheissa.
Ap tuntuu tietävän ystävän taustat ja mielenterveyden pulmat. Todennäköisesti ystävä on niistä itse puhunut. Tästä voisi päätellä että ystävä luottaa ap;hen.
Olisi kamalaa jos aina joutuisi varomaan mitä kysyy. Varsinkin kun ystävä odottaa että kuulumiset kysytään mutta niin että hän ei ahdistu.

Taas huomaa vastauksista että mt-ongelmaisten kokoontumisajot taas. Eikös täällä ollutkin joku kysely että kuinka monella palstalaisella on mt-ongelmia ja puolella oli diagnoosi ja iso osa epäili että ongelmia on..

• ylös 9
  • alas 14
Vierailija

Ei ole kauhean tasapainoista ulista muiden mt-ongelmista, jos itse mukamas on terve. Ei se siltä kuulosta. Mun mt-ongelmatyyppinen reagointini ja käytökseni tyyli ainakin ovat peräisin itseään terveenä pitäneeltä nuijalta, eli syntyivät hänen seurassaan.
t.kristallikissa

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.