Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinulla varaa antaa häälahjaksi 300 euroa?

Vierailija
17.01.2018 |

Perustelut mukaan! En ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, mutta meidän kulttuurissa tuollaisen summan antaminen on täysin normaalia. Lahjaksi annetaan pelkästään rahaa, ei tavaraa.

Kommentit (162)

Vierailija
101/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka maasi kulttuuri on tuo, en vaatisi suomalaisia ystäviäni noudattamaan tuota tapaa. Maiden taloudellinen ero on niin suuri. Pelkkä matkustaminen tulee heille melko kalliiksi. Minusta on outoa että vaikka olet suomalainen, häissäsi ei ole mitään oman kulttuurisi tapoja. Saisit olla hiukan ylpeämpi juuristasi.

Mitä pitäisi olla? Minulle riittää, että suomalaisuutta edustavat vanhempani ja parhaat ystävät. En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisia ryyppäjäishäitä ja sitä paitsi pidän enemmän mieheni kulttuurista. ap

Vierailija
102/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ilmoittanut tämän summan ystävillesi? Miten suhtautuivat? Mitä ajattelet jos eivät suostu tuota maksamaan per lärvi?

Olen ilmoittanut summan vanhemmilleni ja ystävilleni, jotka ovat valmiita maksamaan summan mukisematta. Ilomielin suhtautuvat tulevaan juhlaan ja raha ei ole heille ongelma. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka maasi kulttuuri on tuo, en vaatisi suomalaisia ystäviäni noudattamaan tuota tapaa. Maiden taloudellinen ero on niin suuri. Pelkkä matkustaminen tulee heille melko kalliiksi. Minusta on outoa että vaikka olet suomalainen, häissäsi ei ole mitään oman kulttuurisi tapoja. Saisit olla hiukan ylpeämpi juuristasi.

Mitä pitäisi olla? Minulle riittää, että suomalaisuutta edustavat vanhempani ja parhaat ystävät. En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisia ryyppäjäishäitä ja sitä paitsi pidän enemmän mieheni kulttuurista. ap

Kuulostat kyllä silti, että sovit oikein passelisti japanilaiseen kulttuuriin, joten hyvä homma. Suomalaisessa kulttuurissa tuo asenne ei nimittäin toimi ollenkaan, kuten olet jo ehkä huomannut. Ja ps. mm. meillä oli oikein upeat ja kauniit häät (ilman hapannaamaisuutta), joissa ei ryypätty.

Vierailija
104/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikainen googletus paljasti että tavanomainen lahjasumma on 30 000 yeniä, noin 220 €.

En kyllä antaisi, matka Japaniinkaan ei ole ihan halpa.

Ja ei-lähipiiriin kuuluvat antavat hääparille usein 10.000 yeniä, joka on noin 60€.

Ap. tarina ei ole millään tavalla uskottava ja usein 30.000yeniä antavat vain hääparin vanhemmat, myötäjäisiä.

Vierailija
105/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap kerro paljonko tuo 300e on suhteessa paikallisten tuloihin?

Vierailija
106/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.

mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.

He ovat parhaat ja rakkaat.

Olen minäkin ollut aikanaan "köyhä", mutta en silti jumittunut paikalleni huonosti palkattuun työhön. Kyse ei ole kelpaamisesta, vaikka häälahjasumma on 300 euroa. Häihin on kutsuttu aivan tavallisia vieraita ja jokainen maksaa tuon 300 euroa. Häämatkan maksamme itse. ap

Rohkenen epäillä. Jos häät ovat edessäpäin, miten voit tietää, että jokainen maksaisi 300 euroa? Kuulostaa ihan hullulta.

Jos vieraalla ei ole varaa, niin jättäytyvät pois häistä tai tulevat paikalle ja maksavat myöhemmin. Koskaan ei ketään nöyryytetä, ei hääparia eikä vieraita. ap

No entäs jos tulevat paikalle mutta eivät maksa jälkikäteen? Lasku perään ja välit poikki vai?

Ehkä ne päätyy sinne itsemurhametsään.

Vierailija
107/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyvin vähävaraiset menee naimisiin niin maksavatko köyhät sukulaisetkin 300e vai ei pidetä häitä lainkaan jos yhtään maksukykyistä ei pääse paikalle?

Vierailija
108/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ilmoittanut tämän summan ystävillesi? Miten suhtautuivat? Mitä ajattelet jos eivät suostu tuota maksamaan per lärvi?

Olen ilmoittanut summan vanhemmilleni ja ystävilleni, jotka ovat valmiita maksamaan summan mukisematta. Ilomielin suhtautuvat tulevaan juhlaan ja raha ei ole heille ongelma. ap

Niinhän he sanovat mutta toimet voivat olla aivan muuta....

Vierailija
109/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraille en antaisi. Omalle lapselle annoin häälahjaksi 2000 euroa.

Vierailija
110/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep. Hauskoja häitä. Järjestetäänkö häät pienessä, vanhassa kaupungissa Japanin etelärannikolla?

Vierailija
111/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun asenne on läpikotaisin outo ja vastenmielinen.

Olet kertonut pariinkymmeneen kertaan, että Japanissa annetaan 300€ häälahjaksi (maksuna).

Olet kuullut viiteenkymmeneen kertaan, että summa on naurettavan suuri, ja sen edellyttäminen pääsymaksuna häävierailta on suomalaisista ärsyttävää.

Onko sulla näin häidesi kynnyksellä mitään muuta avioliittoon liittyvää mielessä, kuin 300€/talous, minkä olet varmistanut saavasi jokaiselta ruokakunnalta?

Vierailija
112/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi, mutten antaisi. Omille lapsille voisi ajatella isompaakin summaa, mutta muille ei tuollaista.

Vierailija
113/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka maksaa. En olisi tuollaisen "ystävän" kanssa tekemisissä.

Oletko ap kuullut siitä "justiinasta"? Suomessa oli hirveä haloo jostain "justiinasta", joka vaati vierailtaan 200 e häälahjaksi, pidettiin Suomessa ihan hulluna touhuna.

Vierailija
114/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://riisa.net/index.php/2014/02/16/haat-japanilaisittain/

Tuolla lopussa kerrotaan hyvin kuinka rahaa annetaan eikä sitä ole ennalta määrätty mikä summa vaan jokone päättää kuten Suomessakin

Mieheni kanssa olemme aina antaneet häälahjaksi tasan 300 euroa. ap

Hieno homma!

Erotkaa, niin seuraavan hääparin potti tuplaantuu teidän osaltanne.

En ole koskaan ollut kiinnostunut Japanin tavoista, ja nyt vielä vähemmän.

Tulee mieleen Marie Kondo, jonka opetuslapset pystyviikkaavat sukkiaan pahvilaatikoihin värien mukaiseen järjestykseen kuten mestari käskee.

Oma ajattelu kielletty!

Vierailija
115/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tiedätte kuinka paljon kukakin antaa, onko kenties ovella lipunmyyjä? Saako rannekkeen tai leiman käteen jos haluaa käydä välillä ulkona?

Vieraat antavat summan kauniissa kirjekuoressa. ap

Kai muistit tänkin kavereilles kertoa. Muuten tulee rahat rumassa kuoressa.

😂🙈🎌

Vierailija
116/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvin vähävaraiset menee naimisiin niin maksavatko köyhät sukulaisetkin 300e vai ei pidetä häitä lainkaan jos yhtään maksukykyistä ei pääse paikalle?

Hääpari varmaan juhlii keskenään sitten.😂😂

Vierailija
117/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varaa. En kuitenkaan anna, ihan älytön summa lahjaksi. Annetaan miehen kanssa aina 100€. Yleensä ollaan annettu samaa summaa vastaava määrä häämatkakohteen valuuttaa.

Vierailija
118/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi antaa muttei ole montaa jolle tuon suuruisen summan haluaisin antaa. Kummilapsilleni ehkä, annoin sen arvoiset lahjat yo-lahjaksikin. Nykyisin kyllä mietin tarkemmin tuota lahjasummaa kun ei kummilapsiakaan kiinnosta pitää yhteyttä, edes joulukorttia ei tule, ja kaikki yhteyden otto on yksipuolista, siis minä lähettelen synttäri- ja joulukortit mutta edes WhattsApp-viestiä ei tule takaisin päin.

Vierailija
119/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun asenne on läpikotaisin outo ja vastenmielinen.

Olet kertonut pariinkymmeneen kertaan, että Japanissa annetaan 300€ häälahjaksi (maksuna).

Olet kuullut viiteenkymmeneen kertaan, että summa on naurettavan suuri, ja sen edellyttäminen pääsymaksuna häävierailta on suomalaisista ärsyttävää.

Onko sulla näin häidesi kynnyksellä mitään muuta avioliittoon liittyvää mielessä, kuin 300€/talous, minkä olet varmistanut saavasi jokaiselta ruokakunnalta?

Huomaan, ettet ymmärrä muuta kulttuuria kuin omaasi. Ajattelutapasi on todella kapea ja naurettava, joten toivon, että maailmankatsomuksesi avartuisi tavalla tai toisella. Kerroin, etten ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, joten siksi kysyin maksaisiko kukaan summaa Suomessa. Annamme saamamme häälahjarahat hyväntekeväisyyteen, enkä minä tai mieheni aio kytätä vieraiden antamia lahjarahakuoria. Edelleen sanon, että se on täällä tapana vai etkö vieläkään ymmärrä? ap

Vierailija
120/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taidan olla hieman liian avokätinen rahan ja lahjojen suhteen, ainakin suomalaiseen kulttuuriin. Olen aina mennyt häihin sillä periaatteella, että sillä rahalahjalla pitää pystyä hommaamaan jotain (hieman parempaa kuin vaikka muumimukit).

Siskolleni annoimme 400 euroa häälahjaksi, useimmiten viedään 200e. Parille läheiselle kaverille ollaan myös tuo 400e annettu. En koe sitä mitenkään kohtuuttoman suurena. Sellainen mukava summa, jolla sitten saa jo jotain isompaa. Viime kesänä oli kolmet häät, joihin jokaiseen veimme tuon 200e. Ei kuitenkaan olla miehen kanssa mitään kroisoksia vaan suhteellisen nomaalituloisia. Minun nettopalkka on 1600e ja miehen 2600e. Siskon lapselle annettiin ristiäislahjaksi myös 400e.

Toki kukin antakoon rahatilanteensa/kulutustottumustensa mukaan. Ei kai tuohon mitään oikeaa summaa ole. Meidän häissä muutamat vieraat tulivat "vain" onnittelukortin kanssa, kun sanoin ennen häitä, että mitään lahjoja ei tarvita tai haluta, mutta kortti olisi kiva muisto (kun lahjalistan puutetta ihmettelivät). 

Vastauksena siis kysymykseen: Kyllä antaisin ja olen antanut.