Olisiko sinulla varaa antaa häälahjaksi 300 euroa?
Perustelut mukaan! En ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, mutta meidän kulttuurissa tuollaisen summan antaminen on täysin normaalia. Lahjaksi annetaan pelkästään rahaa, ei tavaraa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ilmoittanut tämän summan ystävillesi? Miten suhtautuivat? Mitä ajattelet jos eivät suostu tuota maksamaan per lärvi?
Olen ilmoittanut summan vanhemmilleni ja ystävilleni, jotka ovat valmiita maksamaan summan mukisematta. Ilomielin suhtautuvat tulevaan juhlaan ja raha ei ole heille ongelma. ap
Sun asenne on läpikotaisin outo ja vastenmielinen.
Olet kertonut pariinkymmeneen kertaan, että Japanissa annetaan 300€ häälahjaksi (maksuna).
Olet kuullut viiteenkymmeneen kertaan, että summa on naurettavan suuri, ja sen edellyttäminen pääsymaksuna häävierailta on suomalaisista ärsyttävää.Onko sulla näin häidesi kynnyksellä mitään muuta avioliittoon liittyvää mielessä, kuin 300€/talous, minkä olet varmistanut saavasi jokaiselta ruokakunnalta?
Huomaan, ettet ymmärrä muuta kulttuuria kuin omaasi. Ajattelutapasi on todella kapea ja naurettava, joten toivon, että maailmankatsomuksesi avartuisi tavalla tai toisella. Kerroin, etten ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, joten siksi kysyin maksaisiko kukaan summaa Suomessa. Annamme saamamme häälahjarahat hyväntekeväisyyteen, enkä minä tai mieheni aio kytätä vieraiden antamia lahjarahakuoria. Edelleen sanon, että se on täällä tapana vai etkö vieläkään ymmärrä? ap
Sulle on ap sanottu jo sata kertaa, että lahjarahasumman esittäminen ystäville ei ole sopivaa ja Suomessa tuollaiset häälahjasummat eivät ole tavanomaisia kuin korkeintaan ihan läheisimmiltä sukulaisilta. Ylipäätään suomalainen ihminen ei muutu japanilaisen kulttuurin edustajaksi heti astuessaan Japanin maan kamaralle. Etkö jo sitä käsitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ilmoittanut tämän summan ystävillesi? Miten suhtautuivat? Mitä ajattelet jos eivät suostu tuota maksamaan per lärvi?
Olen ilmoittanut summan vanhemmilleni ja ystävilleni, jotka ovat valmiita maksamaan summan mukisematta. Ilomielin suhtautuvat tulevaan juhlaan ja raha ei ole heille ongelma. ap
Olet kertonut pariinkymmeneen kertaan, että Japanissa annetaan 300€ häälahjaksi (maksuna).
Olet kuullut viiteenkymmeneen kertaan, että summa on naurettavan suuri, ja sen edellyttäminen pääsymaksuna häävierailta on suomalaisista ärsyttävää.Onko sulla näin häidesi kynnyksellä mitään muuta avioliittoon liittyvää mielessä, kuin 300€/talous, minkä olet varmistanut saavasi jokaiselta ruokakunnalta?
Huomaan, ettet ymmärrä muuta kulttuuria kuin omaasi. Ajattelutapasi on todella kapea ja naurettava, joten toivon, että maailmankatsomuksesi avartuisi tavalla tai toisella. Kerroin, etten ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, joten siksi kysyin maksaisiko kukaan summaa Suomessa. Annamme saamamme häälahjarahat hyväntekeväisyyteen, enkä minä tai mieheni aio kytätä vieraiden antamia lahjarahakuoria. Edelleen sanon, että se on täällä tapana vai etkö vieläkään ymmärrä? ap
Kaikkia kulttuurillisia eroavaisuuksia ei tarvitse ymmärtää. Jotkut kulttuuriset seikat ovat aivan liian kaukana omasta kulttuuristamme, että niihin voisi samaistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsitäänkö Suomessa luonnosta toukkia ja syödään ne raakoina? Ei, vaikka jossain päin maailmaa näin tehdään. Haluaisiko joku toiselle puolelle maailmaa lyhyeksi aikaa matkustava suomalainen etsiä luonnosta toukkia ja syödä ne raakoina, koska se on paikallinen tapa? Tuskinpa.
Joku voi antaa häälahjaksi vaikkapa 5000 euroa, joku 30 euroa. Tilanteita ja ihmisiä on erilaisia. Juttu on niin, että sitä rahasummaa ei voi lahjansaaja edes yrittää määrätä. Muuten tekee itsestään halveksittavan.
Olisi ja olen antanutkin. En tosin häälahjaksi kun ei ole kukaan ystävä mennyt naimisiin ainakaan viiteen vuoteen, mutta 50-vuotislahjaksi hyvälle ystävälle annoin 250 euron lahjakortin, ja 60-vuotislahjaksi äitini siskolle (minulle läheinen täti) annoin 300 euroa ja isäni siskolle 70-vuotislahjaksi 200 euroa.
Rakkaalle veljelleni annoin 50-vuotislahjaksi sitten vähän enemmän eli 2500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
21. kerta. Mutta kerro vielä pari kertaa, oliko se 200€?😒
Tunnen brittiläistä, italialaista ja espanjalaista kulttuuria. Lisäksi pintapuolisemmin paria muuta. Niissä viihdyn.
Et varmaan itse tajua, että teet japanilaiselle kulttuurille vain hallaa jankkaamalla tuota yhtä ja samaa asiaa.
Lisäksi olet ohimennen kehaissut tulevasi hyvin toimeen. Että rahaa on.
Mutta onko sulla tosiaan vain rahasta sanottavaa?
Tuskin kellään tulee jankutuksestasi olo, että matkustanpa seuraavan kerran Japaniin, vaikuttaapa mielenkiintoiselta ja ystävälliseltä maalta.
Japanissa on myös tapana antaa asunto häälahjaksi. Saatteko te, ap, myös asunnon häälahjaksi?
Ihan kaikkea ei ole sulle japanilaisesta kulttuurista opetettu. Se summa ei ole mitään "tasan 300 euroa". Siinä kulttuurissa numeroilla on erittäin suuri merkitys ja se on summassa tärkeää. Jos vaihtaa 300 euroa jeneiksi saatava summa vaihtelee kurssin mukaan. Saatat saada huonoa onnea tuottavan summan jos siinä on tiettyjä numeroita ja päin vastoin, tietyt numerot summassa ovat toivottavia ja haluttuja. Myös häiden päivämäärällä on merkitys 😊 Mitähän miehesi sukulaiset tuumaavat, jos se 300 euroa onkin jeneinä "ikävä" summa ja tekevät sen perusteella päätelmiä sukulaistesi ja ystäviesi mielipiteistä? Niinpä.
En edes viitsi jatkaa muusta. Olen ollut Suomi-Japani häissä ja kovasti molemmat kulttuurit olivat esillä, mutta taisi sen pariskunnan suomalainen olla kovin erilainen verrattuna sinuun 🙄
Minäpä luulen, että ap ei ole järjestämässä häitä Japanissa, vaan ihan täällä koto-Suomessa. Ap ei selvästi hyväksy vastauksia, joissa todetaan, että rahasumman pyytäminen ei ole ok. Jos ap oikeasti olisi kuvailemassaan tilanteessa, hän olisi reagoinut tyyliin: "ahaa, ok, ai Suomessa noin", eikä asia olisi häntä sen kummemmin vaivannut. Ap, järjestäkää sellaiset häät, joihin teillä on varaa! Ja kutsukaa se määrä porukkaa, joihin on varaa ja halua. Te maksatte häät, eivät vieraanne.
Ps. Kellonaika Japanissa on tällä hetkellä 2.20 aamuyöllä. Seuraavaksi satelee selityksiä, että "olen yövirkku" tai "olen sopivasti juuri nyt käymässä Suomessa", mutta uskoo ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako sinusta tai ihannoimistasi japanilaisista löytyä suvaitsevaisuuta muunmaalaisia ja erilaisia, yksilöllisiä tapoja kohtaan?
Ilmeisesti ei, koska suomalaisilta kavereiltakin on etukäteen pitänyt varmistaa, että rahat 300€.n hääpääsylippuun varmasti irtoaa.
Olen kuullut riittävästi juttuja japanilaisten tapojen koukeroista. Muuan kaveri oli siellä opiskelijavaihdossa. Tentissä lunttasivat kaikki, paitsi hän, rehellinen suomalainen. Opettaja oli taktisesti pois luokasta. Kaverini kysyi sitten harmistuneena muilta, onko lunttaaminen sallittu? Jos on, hän tekee samoin ollakseen samalla viivalla kuin muut.
Kukaan ei vastannut, vaan häntä tuijotettiin silmät pyöreinä. Hän päätteli, että luntata saa, mutta siitä ei puhuta, ja otti kirjansa esiin.
On antaa vaikka 3000e. Mutta en anna edes 300e.
0/5. Provo. Et ole vierasta kulttuuria nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Joku voi antaa häälahjaksi vaikkapa 5000 euroa, joku 30 euroa. Tilanteita ja ihmisiä on erilaisia. Juttu on niin, että sitä rahasummaa ei voi lahjansaaja edes yrittää määrätä. Muuten tekee itsestään halveksittavan.
Niin juuri. Ja moukan.
Erityisen kumma on, jos 300€ halutaan per ruokakunta: sinkku, pari, suurperhe, kaikki maksavat saman summan.
Missä järjenkäyttö?
Tuntuu epäinhimilliseltä ja ahneelta. Mitäpä jos joku on kohdannut isoja vaikeuksia, rahat on tiukalla.
Hän ei sitten kai kelpaa häihin. Menettää raukka kasvonsa ja varmaan japanista löytyy perinne tämänkin ongelman ratkaisemiseksi, eikös niin?
Mikä oli alkuperäisen kysymyksen pointti? Jos vastaus on ei, niin et ole tervetullut häihin?
Olisi varaa, mutten antaisi. Hauskaa sitten jos on 5 häitä kesässä ja kaikille "pitäisi" antaa 300e, eli yhteensä 1500e. Juu ei.
Meidän häissä oli lahjalista ainoastaan vieraiden pyynnöstä. Listassa oli erilaisia toiveita, hintaluokasta 10 euroa ja ylöspäin. Rahaa emme toivoneet ollenkaan, mutta molempien vanhemmat muistivat tilisiirrolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300e vastaa Japanissa jotain 30e...
Kerroin jo aiemmin, että muutin summan euroiksi aloitukseen. Japanissa summa on 30000 jeniä. ap
Lukaisepa ketjuun linkattu artikkeli: summa vaihtelee.
Et taida tietää kovin paljon japanilaisesta hääperinteestä.
Et ole tainnut Japanissa käydäkään.
No Japanissahan tuo summa on juuri sen takia niin suuri, koska häät siellä maksavat ihan järjettömän paljon. Yksi opiskelukaverini meni Japanissa naimisiin ja valitteli sitä, että isänsä ei ymmärrä, miksi pitäisi antaa noin paljon häälahjaksi. Tyttö yritti selittää, että sehän menee suurelta osin vieraan aiheuttamiin illalliskustannuksiin. Isä ilmoitti maksavansa max. 100 euron verran. Sulhasen perhe hieman nikotteli, mutta näillä mentiin.
Toisessa tapauksessa taas morsiusparin ystävä kertoi, ettei voi osallistua häihin, koska ei voi maksaa niin suurta summaa vähistä varoistaan. Hääpari sanoi, että laita kuoreen vaikka yksi pieni seteli, mutta luovuta se ovella kuten kuuluu ja kuittaa nimesi listaan. Heitä ei siis haitannut yhtään, etteivät ao. summaa saaneet.
Kyllä on varaa. Olen juurikin antanut kys.rahamäärän veljelleni häälahjaksi.
Lapsilleni ja sisaruksilleni voin antaa häälahjaksi tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
No Japanissahan tuo summa on juuri sen takia niin suuri, koska häät siellä maksavat ihan järjettömän paljon. Yksi opiskelukaverini meni Japanissa naimisiin ja valitteli sitä, että isänsä ei ymmärrä, miksi pitäisi antaa noin paljon häälahjaksi. Tyttö yritti selittää, että sehän menee suurelta osin vieraan aiheuttamiin illalliskustannuksiin. Isä ilmoitti maksavansa max. 100 euron verran. Sulhasen perhe hieman nikotteli, mutta näillä mentiin.
Toisessa tapauksessa taas morsiusparin ystävä kertoi, ettei voi osallistua häihin, koska ei voi maksaa niin suurta summaa vähistä varoistaan. Hääpari sanoi, että laita kuoreen vaikka yksi pieni seteli, mutta luovuta se ovella kuten kuuluu ja kuittaa nimesi listaan. Heitä ei siis haitannut yhtään, etteivät ao. summaa saaneet.
Ketään ei pakoteta järjestämään kalliita häitä. Hienot ja kivat häät voi järjestää myös pienellä budjetilla (on kokemusta), mutta silti jotkut näkevät vaihtoehtona vain tietynlaiset häät kaikilla ostopalveluilla. Edelleen, häitä ei maksateta vieraiden lahjoilla. Hääpari järjestää häät, joihin heillä on varaa. Lahjat ovat erillinen vapaaehtoinen asia.
Ap, annatteko sulhasesi kanssa vieraille rahalahjan takaisin? Jossain nimittäin sanottiin, että sekin kuuluu tapoihin. Minusta kuulostaa oudolta, että vieras ojentaa 30 000 jeniä kauniissa rahakuoressa (let's not forget that ;)) ja hääpari ojentaa hänelle kauniissa rahakuoressa esim. 10 000 jeniä takaisin. Mitä järkee? Voitko valaista asiaa, ap?