Olisiko sinulla varaa antaa häälahjaksi 300 euroa?
Perustelut mukaan! En ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, mutta meidän kulttuurissa tuollaisen summan antaminen on täysin normaalia. Lahjaksi annetaan pelkästään rahaa, ei tavaraa.
Kommentit (162)
Paljonko on paikallisten keskimääräinen palkka euroissa? Olis helpompi suhteuttaa tuo summa.
Tuskin on 10% bruttopalkasta kuten suomalaiselle 300e olisi.
Ei todellakaan oo varaa laittaa ees itteeni tollasta summaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, vaikka 3000 €, mutta ei tulisi meileenikään antaa. Miksi antaisin? En keksi yhtään syytä.
Rikkoisit pahasti etikettiä täällä, kuten sanoin niin 300 euroa häälahjaksi on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. ap
Missähän sä oikein olet?
Kaukana Suomesta, maapallon toisella puolen pidämme häät. ap
Mikä maa mahtaa olla kysymyksessä? Ehkä euron arvo on siellä toinen kuin Suomessa.
Mutta ei tule yhtään maata toisella puolella maapalloa, jossa euro on käytössä, jos puhutaan euroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300e vastaa Japanissa jotain 30e...
Kerroin jo aiemmin, että muutin summan euroiksi aloitukseen. Japanissa summa on 30000 jeniä. ap
Paljonko esim sun palkka euroissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano nyt, hyvä ap, että missä tuollainen on tapana? Olisi kiva tietää, ettei tulevaisuudessa mahdollisesti mokaa, jos liikkuu siellä päin ja antaa liian pienen häälahjan ;).
Häät pidetään Japanissa ja tuo on täysin normaali tapa täällä. ap
Aha. Mutta minä olen suomalainen ja ei, en antaisi moista summaa kuin omille lapsilleni.
Mielenkiinnosta kysyinkin, että olisiko kukaan suomalainen valmis antamaan häälahjaksi Suomessa 300 euroa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.
mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.
He ovat parhaat ja rakkaat.Olen minäkin ollut aikanaan "köyhä", mutta en silti jumittunut paikalleni huonosti palkattuun työhön. Kyse ei ole kelpaamisesta, vaikka häälahjasumma on 300 euroa. Häihin on kutsuttu aivan tavallisia vieraita ja jokainen maksaa tuon 300 euroa. Häämatkan maksamme itse. ap
Rohkenen epäillä. Jos häät ovat edessäpäin, miten voit tietää, että jokainen maksaisi 300 euroa? Kuulostaa ihan hullulta.
Jos vieraalla ei ole varaa, niin jättäytyvät pois häistä tai tulevat paikalle ja maksavat myöhemmin. Koskaan ei ketään nöyryytetä, ei hääparia eikä vieraita. ap
Maksavat myöhemmin!
Jäisin mielihyvin pois häistä, joissa on pääsymaksu.
Koska tuohan ei ole lahja, vaan vaatimus.
Mitä sä suomalaisessa ryhmässä jankuvat jotain japanin tapoja?
Tuskin kovin monta kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin jo aiemmin, että muutin summan euroiksi aloitukseen. Japanissa summa on 30000 jeniä. ap
En ala täällä kertomaan paljonko tienaan, mutta tienaan ihan riittävästi ylläpitääkseni haluamaani elämäntyyliä. ap
En antaisi, enkä halua, että kukaan antais mullekaan moista summaa häälahjaksi. Se olis noloa. Ei kuulu meidän kulttuuriin.
Tästä olisi voinut saada mielenkiintoisen ketjun aikaan vertaillen Suomen ja Japanin häätapoja ja lahjaetikettiä ja pohtien sitä, millaisia arvoja ja ihanteita ne heijastelevat laajemmin yhteiskunnasta. Olisi ollut kiinnostavaa, koska itselleni ovat ainakin Japanin hääperinteet vieraita.
Harmi, että aloittaja on keskustelukyvytön mölli, joka ei osaa avata keskustelua ja on jokaisella viestillään vain latistanut ketjua.
Kuulostaa siltä, että aloittajalle olisi suurikin kehun ja itsetyytyväisyden aihe, että vieraat tuovat lahjaksi 300 euroa? Samalla hän kuitenkin kertoo, että lahja annetaan, koska tapa ehdottomasti sitä vaatii.
Mikä on siis pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
http://riisa.net/index.php/2014/02/16/haat-japanilaisittain/
Tuolla lopussa kerrotaan hyvin kuinka rahaa annetaan eikä sitä ole ennalta määrätty mikä summa vaan jokone päättää kuten Suomessakin
Mieheni kanssa olemme aina antaneet häälahjaksi tasan 300 euroa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano nyt, hyvä ap, että missä tuollainen on tapana? Olisi kiva tietää, ettei tulevaisuudessa mahdollisesti mokaa, jos liikkuu siellä päin ja antaa liian pienen häälahjan ;).
Aha. Mutta minä olen suomalainen ja ei, en antaisi moista summaa kuin omille lapsilleni.
Mielenkiinnosta kysyinkin, että olisiko kukaan suomalainen valmis antamaan häälahjaksi Suomessa 300 euroa. ap
No omille lapsille sitä voisi antaa vaikka monin verroin enemmän. Muille sukulaisille, tuttaville ja ystävillä sen sijaan ei. Veisin jonkun suhteellisen edullisen häälahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala täällä kertomaan paljonko tienaan, mutta tienaan ihan riittävästi ylläpitääkseni haluamaani elämäntyyliä. ap
No haloo onko tuo 300e karkkiraha vai summa joka menee kuussa ruokaan? Paljonko siellä tienaa esim kaupan kassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No omille lapsille sitä voisi antaa vaikka monin verroin enemmän. Muille sukulaisille, tuttaville ja ystävillä sen sijaan ei. Veisin jonkun suhteellisen edullisen häälahjan.
Niin ja siis lapsenlapsille toki antaisi myös kuten lapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte kuinka paljon kukakin antaa, onko kenties ovella lipunmyyjä? Saako rannekkeen tai leiman käteen jos haluaa käydä välillä ulkona?
Vieraat antavat summan kauniissa kirjekuoressa. ap
Kai muistit tänkin kavereilles kertoa. Muuten tulee rahat rumassa kuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, vaikka 3000 €, mutta ei tulisi meileenikään antaa. Miksi antaisin? En keksi yhtään syytä.
Rikkoisit pahasti etikettiä täällä, kuten sanoin niin 300 euroa häälahjaksi on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. ap
Siinäpä sitten räsähtäisi etiketti sirpaleiksi.
Sirpaleet tuottaa onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://riisa.net/index.php/2014/02/16/haat-japanilaisittain/
Tuolla lopussa kerrotaan hyvin kuinka rahaa annetaan eikä sitä ole ennalta määrätty mikä summa vaan jokone päättää kuten SuomessakinMieheni kanssa olemme aina antaneet häälahjaksi tasan 300 euroa. ap
Kiva, mutta et voi odottaa sitä muilta. Lahja on aina lahja, ei pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.
mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.
He ovat parhaat ja rakkaat.Olen minäkin ollut aikanaan "köyhä", mutta en silti jumittunut paikalleni huonosti palkattuun työhön. Kyse ei ole kelpaamisesta, vaikka häälahjasumma on 300 euroa. Häihin on kutsuttu aivan tavallisia vieraita ja jokainen maksaa tuon 300 euroa. Häämatkan maksamme itse. ap
Rohkenen epäillä. Jos häät ovat edessäpäin, miten voit tietää, että jokainen maksaisi 300 euroa? Kuulostaa ihan hullulta.
Jos vieraalla ei ole varaa, niin jättäytyvät pois häistä tai tulevat paikalle ja maksavat myöhemmin. Koskaan ei ketään nöyryytetä, ei hääparia eikä vieraita. ap
No entäs jos tulevat paikalle mutta eivät maksa jälkikäteen? Lasku perään ja välit poikki vai?
Oletko ilmoittanut tämän summan ystävillesi? Miten suhtautuivat? Mitä ajattelet jos eivät suostu tuota maksamaan per lärvi?
Tarkemmin kun miettii, niin kysymys on yhtä absurdi kuin tämä: antaisiko afrikkalainen Norjassa järjestettäviin häihin "norjalaisen häälahjan"? Ei tietenkään, koska jo rahan arvo Norjassa ja Afrikassa on ihan erilainen. Norjalaiset tienaavat paljon enemmän kuin Afrikassa asuvat ja Norjassa kaikki on toki kallista.