Olisiko sinulla varaa antaa häälahjaksi 300 euroa?
Perustelut mukaan! En ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, mutta meidän kulttuurissa tuollaisen summan antaminen on täysin normaalia. Lahjaksi annetaan pelkästään rahaa, ei tavaraa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Sano nyt, hyvä ap, että missä tuollainen on tapana? Olisi kiva tietää, ettei tulevaisuudessa mahdollisesti mokaa, jos liikkuu siellä päin ja antaa liian pienen häälahjan ;).
Häät pidetään Japanissa ja tuo on täysin normaali tapa täällä. ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte kuinka paljon kukakin antaa, onko kenties ovella lipunmyyjä? Saako rannekkeen tai leiman käteen jos haluaa käydä välillä ulkona?
Vieraat antavat summan kauniissa kirjekuoressa. ap
Mitä tapahtuu jos esim ystäväsi antaa vain 50e? Tuleeko asia julki? Nolaako ystäväsi tällöin itsensä vai sinut?
Onko rahalla tarkoitus kuitata hääkulut vai mihin se menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.
mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.
He ovat parhaat ja rakkaat.Olen minäkin ollut aikanaan "köyhä", mutta en silti jumittunut paikalleni huonosti palkattuun työhön. Kyse ei ole kelpaamisesta, vaikka häälahjasumma on 300 euroa. Häihin on kutsuttu aivan tavallisia vieraita ja jokainen maksaa tuon 300 euroa. Häämatkan maksamme itse. ap
Rohkenen epäillä. Jos häät ovat edessäpäin, miten voit tietää, että jokainen maksaisi 300 euroa? Kuulostaa ihan hullulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte kuinka paljon kukakin antaa, onko kenties ovella lipunmyyjä? Saako rannekkeen tai leiman käteen jos haluaa käydä välillä ulkona?
Vieraat antavat summan kauniissa kirjekuoressa. ap
Eli vihkipari tai kukaan vieraista ei näe, onko kuoressa todellisuudessa se 300 euroa, paperisuikaleita kahden setelin välissä vai monopolirahaa.
300e vastaa Japanissa jotain 30e...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, vaikka 3000 €, mutta ei tulisi meileenikään antaa. Miksi antaisin? En keksi yhtään syytä.
Rikkoisit pahasti etikettiä täällä, kuten sanoin niin 300 euroa häälahjaksi on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. ap
Mihin ap oikein pyrkii tällä? En ole tuo edellinen, mutta ainakaan minua ei voisi vähempää kiinnostaa, rikonko jotain lahjaetikettiä jossain vieraassa kultuurissa. Noudatan oman maani kulttuuria ja muiden mielipiteet eivät kiinnosta. Ajatelkoot mitä lystäävät.
Minä annoin hyvälle ystävälleni 300 € arvoisen 30-vuotislahjan. Tiesin, että on mieluinen ja annan mielelläni lahjoja :) Vähän piti säästellä lahjaa varten mutta ei haittaa.
Pikainen googletus paljasti että tavanomainen lahjasumma on 30 000 yeniä, noin 220 €.
En kyllä antaisi, matka Japaniinkaan ei ole ihan halpa.
Se ei ole lahja, missään kulttuurissa, vaan taloudellinen etuus ja näin lahjanantaja haluaa tukea lahjansaajaa taloudellisesti.
Lahjanantaja kuuluu yleensä lähipiiriin esim vanhemmat. ja yleensä tuon hintainen lahja annetaan kahden kesken, eikä laiteta edes lahjapöytään, ettei se veisi huomiota itse juhlista.
Ei edes työnantajat voi antaa noin arvokasta lahjaa työntekijälle, ilman veroseuraamuksia.
Kiinnostaisi ap. tietää missä kulttuurissa kuvittelet noin olevan, joku antaa 300€ lahjan, ellei kysymys ole vanhemmilta saadusta lahjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano nyt, hyvä ap, että missä tuollainen on tapana? Olisi kiva tietää, ettei tulevaisuudessa mahdollisesti mokaa, jos liikkuu siellä päin ja antaa liian pienen häälahjan ;).
Häät pidetään Japanissa ja tuo on täysin normaali tapa täällä. ap
Aha. Mutta minä olen suomalainen ja ei, en antaisi moista summaa kuin omille lapsilleni.
Varaa, ihmeellinen sana sekin. Mitä se oikein tarkoittaa? Jos on 30.000e likviidiä rahaa joka ei ole kulumassa minnekkään vuosiksi onko silloin automaattisesti varaa pistää 300e häihin? Vastuuttomalta tuhlaukselta se vaikuttaa.
Pitäisi olla tuommoinen 6000e/kk ylijäämätuloja että voisi sanoa että olisi varaa.
Samoin kenen häät on oikein tulossa, sekin vaikuttaa. Joku kaveri njah.. ehkä ehkä ei. Kerran kaks vuodessa nähty sukulainen samoin. Saisi olla varsin läheinen sukulainen että varmasti ois varaa ja että tulot on selkeästi tuota kansainvälistä keskiluokkatasoa (yli 5000e/kk nettona).
Kannattaa hankkia paljon nuoria, naimaikäisiä ystäviä, niin pääsee iloitsemaan antamisesta sitäkin enemmän. ;) Tekisikö ap:lle itselle tiukkaa, jos vaikka kaksi ystävätärtä avoituisi puolen vuoden sisään vai raotatko mieli keveänä kukkaroa ja jätät uudet kengät hankkimatta?
Periaatteessa olisi, jos nyt ei joka kuukausi olisi häitä. Sisaruksilleni voisin harkita, mutta kyllä se olisi ihan ylimitoitettu lahja muuten.
Hölmö kysymys: oikea kysymys on haluatko antaa 300€.n suuruisen häälahjan.
- En tosiaankaan halua!
Häät eivät ole rahankeruuta vaan juhla.
Vaikka maasi kulttuuri on tuo, en vaatisi suomalaisia ystäviäni noudattamaan tuota tapaa. Maiden taloudellinen ero on niin suuri. Pelkkä matkustaminen tulee heille melko kalliiksi. Minusta on outoa että vaikka olet suomalainen, häissäsi ei ole mitään oman kulttuurisi tapoja. Saisit olla hiukan ylpeämpi juuristasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.
mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.
He ovat parhaat ja rakkaat.Olen minäkin ollut aikanaan "köyhä", mutta en silti jumittunut paikalleni huonosti palkattuun työhön. Kyse ei ole kelpaamisesta, vaikka häälahjasumma on 300 euroa. Häihin on kutsuttu aivan tavallisia vieraita ja jokainen maksaa tuon 300 euroa. Häämatkan maksamme itse. ap
Rohkenen epäillä. Jos häät ovat edessäpäin, miten voit tietää, että jokainen maksaisi 300 euroa? Kuulostaa ihan hullulta.
Jos vieraalla ei ole varaa, niin jättäytyvät pois häistä tai tulevat paikalle ja maksavat myöhemmin. Koskaan ei ketään nöyryytetä, ei hääparia eikä vieraita. ap
http://riisa.net/index.php/2014/02/16/haat-japanilaisittain/
Tuolla lopussa kerrotaan hyvin kuinka rahaa annetaan eikä sitä ole ennalta määrätty mikä summa vaan jokone päättää kuten Suomessakin
Vierailija kirjoitti:
300e vastaa Japanissa jotain 30e...
Kerroin jo aiemmin, että muutin summan euroiksi aloitukseen. Japanissa summa on 30000 jeniä. ap
Mikä siellä maassa on normaali keskipalkka euroiksi muunnettuna?