Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinulla varaa antaa häälahjaksi 300 euroa?

Vierailija
17.01.2018 |

Perustelut mukaan! En ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, mutta meidän kulttuurissa tuollaisen summan antaminen on täysin normaalia. Lahjaksi annetaan pelkästään rahaa, ei tavaraa.

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Ensinnäkin olen opiskelija. Toiseksi, vaikka olisikin varaa, en raaskisi antaa niin arvokasta lahjaa.

Vierailija
42/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämättä kyse vain siitä onko varaa, vaan siitä, että miksi haluaisi antaa lahjaksi niin suuren summan. Jos on esim todella läheinen ystävä, jonka kanssa on ollut lapsuudesta asti tekemisissä ja kuvitellaan nyt vaikka niin, että ystävä tai sukulainen olisi monta kertaa auttanut hädässä jopa rahallisestikkin, niin joo voisin antaa 300e lahjaksi. Sellainen tuttava vaan, jonka kanssa ei ole niin tiiviisti ole ollut tekemisissä on 300e ehkä vähän liian iso summa. Ja puolestaan se saattaisi luoda toiselle turhia paineita lahjasta, jos kutsuisi tämän tuttavan omiin häihin. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni eli en yleistä, että näin pitäisi jokaisen toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi, vaikka 3000 €, mutta ei tulisi meileenikään antaa. Miksi antaisin? En keksi yhtään syytä.

Rikkoisit pahasti etikettiä täällä, kuten sanoin niin 300 euroa häälahjaksi on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. ap

Missähän sä oikein olet?

Kaukana Suomesta, maapallon toisella puolen pidämme häät. ap

Siellä on silti eurot käytössä?

Kauimmaiset euroalueet ovat Ranskan merentakaisilla alueilla kuten Karibialla (mm. Martinique) tai Intian valtamerellä (mm. Réunion). Niidenkään ei kukaan enemmän matkustellut väittäisi olevan "toisella puolella maapalloa". Mutta antaa ap:n hekumoida tätä 300 euroaan, ehkäpä hänen perheensä tarvitsee lahjarahat selvitäkseen hääkuluista.

Vierailija
44/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin monesta asiasta.

- Onko tuo summa per henkilö, vai sama summa oli sitten sinkku tai suurperheellinen? Miten tämä toive esitetään, vai onko tämä itsestään selvä perinne kaikille? Miten asia ilmaistaan niille, jotka tulevat erilaisesta kulttuurista?

- Millainen tausta parilla on? Ovatko he omalta osaltaan noudattaneet "etikettiä", vai ovatko he seurustelleet pitkään, yöpyneet ja ehkä asuneetkin yhdessä, kenties tehneet jo lapsenkin? Ovatko he nuoria aikuisia, jotka vasta aloittelevat aikuisuuttaan ja rahat menevät oman elämän rakentamiseen ja kodin ostamiseen, vai ovatko he jo kypsällä iällä, olleet parisuhteessa ennenkin, heillä on jo oma koti eikä mitään todellista tarvetta rahalle?

- Miten suhtautuminen avioliittoon näkyy muuten? Ovatko avioerot mahdollisia, kenties jopa yleisiä, vai onko kyseessä koko loppuelämän sitoutuminen? Kulkeeko aviopari aina yhdessä vai myös erikseen, käykö morsian esim. tyttöjen illoissa tai ravintolassa juhlimassa?

Etiketistä kun ei voi valikoida vaan niitä itselle kivoja juttuja, vaan jos tapakulttuuria vaalitaan, niin sen on näyttävä myös hääparin elämässä.

Vierailija
45/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatella, me oltiin tyytyväisiä vaikka saatiin ihan vain parikymppiä häälahjaksi muutamilta vierailta.

Vierailija
46/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko tuo 300 euroa per vieras vai per koko vieraan perhe? Eli antaako 4-henkinen perhe 300 vai 1200 euroa?

Koko perhe antaa yhdessä 300 euroa, ei todellakaan 1200 euroa. ap

Vierailija
47/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.

mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.

He ovat parhaat ja rakkaat.

Olen minäkin ollut aikanaan "köyhä", mutta en silti jumittunut paikalleni huonosti palkattuun työhön. Kyse ei ole kelpaamisesta, vaikka häälahjasumma on 300 euroa. Häihin on kutsuttu aivan tavallisia vieraita ja jokainen maksaa tuon 300 euroa. Häämatkan maksamme itse. ap

Eli olet itse se morsian ja olette laittaneet häiden osallistumismaksuksi tuon 300€...

Onnea minulle etten todennäköisesti ole kutsuttujen joukossa.

Emme ole laittaneet häiden osallistumismaksuksi 300 euroa, vaan se on täällä tapana! ap

Vierailija
48/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.

mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.

He ovat parhaat ja rakkaat.

Olen minäkin ollut aikanaan "köyhä", mutta en silti jumittunut paikalleni huonosti palkattuun työhön. Kyse ei ole kelpaamisesta, vaikka häälahjasumma on 300 euroa. Häihin on kutsuttu aivan tavallisia vieraita ja jokainen maksaa tuon 300 euroa. Häämatkan maksamme itse. ap

Eli olet itse se morsian ja olette laittaneet häiden osallistumismaksuksi tuon 300€...

Onnea minulle etten todennäköisesti ole kutsuttujen joukossa.

Emme ole laittaneet häiden osallistumismaksuksi 300 euroa, vaan se on täällä tapana! ap

Siellä on sitten sellaset tavat. Onneks täällä ei ole.

Vierailija
49/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perähikiällä googlailee ap. 😂🤣

Vierailija
50/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi, vaikka 3000 €, mutta ei tulisi meileenikään antaa. Miksi antaisin? En keksi yhtään syytä.

Rikkoisit pahasti etikettiä täällä, kuten sanoin niin 300 euroa häälahjaksi on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. ap

Missähän sä oikein olet?

Ai meinasit että sitten suomalaisetkin häävieraat käyttäytyvät tuon maan tapojen mukaan?

Kyllä, koska häitä ei pidetä Suomessa ja ainoat suomalaiset vieraat ovat vanhempani sekä kaksi parasta ystävääni, joille olen kertonut tavoista ja perinteestä. Vihkimisessä eikä hääjuhlassa ole mitään suomalaisia tapoja tai perinteitä. ap

Vierailija
51/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin, mutta en antaisi. Periaatteessa siis ei olisi varaa.

Vierailija
52/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko tuo 300 euroa per vieras vai per koko vieraan perhe? Eli antaako 4-henkinen perhe 300 vai 1200 euroa?

Koko perhe antaa yhdessä 300 euroa, ei todellakaan 1200 euroa. ap

4-henkinen perhe antaa 300e ja sinkku antaa 300e. Euromaassa toisella puolella maailmaa. Juupa juu.

Vierailija
53/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän sä oikein olet?

Ai meinasit että sitten suomalaisetkin häävieraat käyttäytyvät tuon maan tapojen mukaan?

Kyllä, koska häitä ei pidetä Suomessa ja ainoat suomalaiset vieraat ovat vanhempani sekä kaksi parasta ystävääni, joille olen kertonut tavoista ja perinteestä. Vihkimisessä eikä hääjuhlassa ole mitään suomalaisia tapoja tai perinteitä. ap

No sitten vaan sanot niinkuin asia on, 300 egee tänne tai muuten nolaatte mut. Vai voisitko tehdä esim. niin että ovat antavinaan 300 ja annat rahat takaisin? Koska tuollainen on oikeasti rahan ruinaamista ja kiristämistä, ja ihan turha vedota jonkun muun maan perinteisiin. 

Vierailija
54/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt, hyvä ap, että missä tuollainen on tapana? Olisi kiva tietää, ettei tulevaisuudessa mahdollisesti mokaa, jos liikkuu siellä päin ja antaa liian pienen häälahjan ;).

Vierailija
55/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä vinksahtaneita morsiamia sikiää?

Vierailija
56/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei nyt suoraan sanottuna voisi vähempää kiinnostaa, mikä summa on tapana antaa lahjaksi "maailman toisella puolella". Sillä ei ole mitään tekemistä Suomen kanssa.

Vierailija
57/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin monesta asiasta.

- Onko tuo summa per henkilö, vai sama summa oli sitten sinkku tai suurperheellinen? Miten tämä toive esitetään, vai onko tämä itsestään selvä perinne kaikille? Miten asia ilmaistaan niille, jotka tulevat erilaisesta kulttuurista?

- Millainen tausta parilla on? Ovatko he omalta osaltaan noudattaneet "etikettiä", vai ovatko he seurustelleet pitkään, yöpyneet ja ehkä asuneetkin yhdessä, kenties tehneet jo lapsenkin? Ovatko he nuoria aikuisia, jotka vasta aloittelevat aikuisuuttaan ja rahat menevät oman elämän rakentamiseen ja kodin ostamiseen, vai ovatko he jo kypsällä iällä, olleet parisuhteessa ennenkin, heillä on jo oma koti eikä mitään todellista tarvetta rahalle?

- Miten suhtautuminen avioliittoon näkyy muuten? Ovatko avioerot mahdollisia, kenties jopa yleisiä, vai onko kyseessä koko loppuelämän sitoutuminen? Kulkeeko aviopari aina yhdessä vai myös erikseen, käykö morsian esim. tyttöjen illoissa tai ravintolassa juhlimassa?

Etiketistä kun ei voi valikoida vaan niitä itselle kivoja juttuja, vaan jos tapakulttuuria vaalitaan, niin sen on näyttävä myös hääparin elämässä.

Koko loppuelämän sitoutuminen ja noudatamme häissä miehen kulttuurin perinteitä. Lahjasumma on tasan 300 euroa (täällä eri valuutta, mutta selvennyksenä kirjoitin aloitukseen euromäärän). Maksamme häät itse, molempien vanhemmat auttavat järjestelyissä. Minä ja mieheni emme ole bilehileitä, eikä mieheni ole mikään suomalainen alkoholisti. Summasta vielä.. Jos vieras on sinkku niin antaa yksin 300 euroa jos perhe, niin neljältä hengeltä yhteensä 300 euroa. Meillä on hulppeat hotellihäät ja vieraita on kutsuttu 200 henkeä. Taloudellinen tilanteemme on hyvä, koska teemme paljon töitä. Avioeroja ei katsota täällä oikein hyvällä, joten mikään hupiliitto tämä ei ole. ap

Vierailija
58/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. :D

Perustelut, no jaa, antaisinko n. puolet kuukauden bruttopalkastani häälahjaksi? Sitä sopii pohtia.

Vierailija
59/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tiedätte kuinka paljon kukakin antaa, onko kenties ovella lipunmyyjä? Saako rannekkeen tai leiman käteen jos haluaa käydä välillä ulkona?

Vierailija
60/162 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi. Ymmärrän tämän paremmin maissa joissa palkat on hyvät.