Olisiko sinulla varaa antaa häälahjaksi 300 euroa?
Perustelut mukaan! En ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, mutta meidän kulttuurissa tuollaisen summan antaminen on täysin normaalia. Lahjaksi annetaan pelkästään rahaa, ei tavaraa.
Kommentit (162)
Kyllä tuollaisessa maassa välttelisin häihin menoa viimeiseen asti.
Siskolleni annoin 250 euroa häälahjaksi. Hänen lapsilleen olen antanut valmistujaislahjaksi 300 euroa.
Olisi varaa sillä elän säästeliäästi, mutta en tuhlaa rahojani noin järjettömään tarkoitukseen.
Niin ap, vastaisitko kysymykseen että _missä_ tarkalleen on tuo mainitsemasi "täällä"?
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.
mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.
He ovat parhaat ja rakkaat.
Olen minäkin ollut aikanaan "köyhä", mutta en silti jumittunut paikalleni huonosti palkattuun työhön. Kyse ei ole kelpaamisesta, vaikka häälahjasumma on 300 euroa. Häihin on kutsuttu aivan tavallisia vieraita ja jokainen maksaa tuon 300 euroa. Häämatkan maksamme itse. ap
Olisi mutta en ole antamassa. Enkä usko että kukaan minut häihinsä kutsuva odottaakaan sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi vaan en antaisi kuin omille lapsille ja heille antaisin todennäköisesti enemmänkin.
50€ on minusta ok antaa muille.Pienen googlailun jälkeen 50 euroa on ehkä sopiva summa Suomessa, mutta täällä pätee tuo 300 euroa. ap
No miksi ihmeessä kyselet suomalaisella palstalla sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, vaikka 3000 €, mutta ei tulisi meileenikään antaa. Miksi antaisin? En keksi yhtään syytä.
Rikkoisit pahasti etikettiä täällä, kuten sanoin niin 300 euroa häälahjaksi on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. ap
Voi olla, mutta ymmärräthän varmaan itsekin, että kulttuureja ja tapoja on monia. Vaikea ottaa asiaan kantaa, kun et kerro mistä kulttuurista puhut.
Suomessa rikkoisit etikettiä antamalla noin arvokkaan lahjan. Olisi kiusallista saada noin paljon vaikkapa serkulta tai ystävältä.
Saatika sitten, jos odottaisit tuollaisia lahjoja muilta...
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, että avoimesti lahjoja ei tule odottaa eikä vaatia. Kursailu kuuluu asiaan eikä missään nimessä pettymystä lahjaan saa näyttää. Lahja ei suomalaisessa kulttuurissa koskaan ole maksu tarjottavista.
Ehkä jossain Los Angelesissa paremmissa piireissä tai Dubaissa tuollainen summa voi olla normaali, mutta ei Suomessa. Korkeintaan satasen voisin antaa.
Ap, onko tuo 300 euroa per vieras vai per koko vieraan perhe? Eli antaako 4-henkinen perhe 300 vai 1200 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.
mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.
He ovat parhaat ja rakkaat.Olen minäkin ollut aikanaan "köyhä", mutta en silti jumittunut paikalleni huonosti palkattuun työhön. Kyse ei ole kelpaamisesta, vaikka häälahjasumma on 300 euroa. Häihin on kutsuttu aivan tavallisia vieraita ja jokainen maksaa tuon 300 euroa. Häämatkan maksamme itse. ap
Eli olet itse se morsian ja olette laittaneet häiden osallistumismaksuksi tuon 300€...
Onnea minulle etten todennäköisesti ole kutsuttujen joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, vaikka 3000 €, mutta ei tulisi meileenikään antaa. Miksi antaisin? En keksi yhtään syytä.
Rikkoisit pahasti etikettiä täällä, kuten sanoin niin 300 euroa häälahjaksi on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. ap
Missähän sä oikein olet?
Kaukana Suomesta, maapallon toisella puolen pidämme häät. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän sä oikein olet?
Ai meinasit että sitten suomalaisetkin häävieraat käyttäytyvät tuon maan tapojen mukaan?
Okei, koska siellä annetaan (tasan?) 300 euroa häälahjaksi, tapa täytyy tuoda välittömästi myös Suomeen? Monissa paikoissa annetaan häälahjaksi esimerkiksi eläviä kanoja tai vaikka lammas tai kameli. Olisiko ap:n mielestä näistäkin härmäläisiksi tavoiksi?
Mikähän sun pointti oikein on?
Millaiset palkkataso ja elinkustannukset mahtaa olla, jos 300 euroa on normaali häälahja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän sä oikein olet?
Siellä on silti eurot käytössä?
"Anteeksi, meidän pärttyli sai juuri koliikkihinkuyskäfaskiitin, joten emme valitettavasti pääse juhlistamaan prinsessapäivää. Viettäkä oikein rah.. rakkaudentäyteinen juhla ja terkut kaikille!"
Olisi kyllä olettaen, että olisi vain yhdet häät per vuosi. Joka kuukausi ei tuollaista irtosummaa olisi laittaa "vieraiden" ihmisten lahjaan.
En kyllä antaisi kenellekään tuollaista summaa. Meillä on tapana antaa 100 euroa koko perheeltä (2 aik.+ 1 lapsi). Jos olisi sisaruksesta kyse, voisin ajatella 150 euroa.
Ap taisi ollakin mielikuvitusmorsian
Pienen googlailun jälkeen 50 euroa on ehkä sopiva summa Suomessa, mutta täällä pätee tuo 300 euroa. ap