Olisiko sinulla varaa antaa häälahjaksi 300 euroa?
Perustelut mukaan! En ole koskaan ollut suomalaisissa häissä, mutta meidän kulttuurissa tuollaisen summan antaminen on täysin normaalia. Lahjaksi annetaan pelkästään rahaa, ei tavaraa.
Kommentit (162)
Olisi, mutta en todellakaan antaisi. Ymmärrän käytännön paremmin maissa, joissa avioliitot pääsääntöisesti kestävät eliniän.
Joo saisin tuon annettua, mutta en onneksi liiku piireissä jossa odotettaisiin tuon suuruisia lahjoja tavisvierailta, eikä välttämättä lähisukulaisiltakaan. Jossain toisessa maassa voi olla asia toisin, siihen vaikuttaa myös yleinen hintataso; 300€:lla saa eri määrän tavaraa eri maissa.
Ei todellakaan ole. Olen osa-aikainen siivooja, kertonee rahatilanteesta riittävästi.
Ja vaikka olisikin rahaa enemmän, en silti antaisi tuollaista summaa lahjaksi.
En keksi ainuttakaan syytä antaa kellekään lahjaksi 300 euroa, poislukien oma lapseni.
Ei olisi, ja vaikka olisikin niin en antaisi noin suuria summia kuin omille lapsille.
Olisi, vaikka 3000 €, mutta ei tulisi meileenikään antaa. Miksi antaisin? En keksi yhtään syytä.
Miten määritellään, että on varaa? Pystyn saamaan 300 euroa kyllä kokoon, jopa parissa kuussa säästeliäisyydellä. Mutta en halua käyttää noin isoa rahaa mihinkään lahjaan.
Olisi vaikka 3000, mutta en anna. Ehkä omalle sisarukselle tai lapselle voisin antaa, en kenellekään muulle. Ei ne ole mulle niin tärkeitä että haluaisin niille rahojani jaella.
Olisi vaan en antaisi kuin omille lapsille ja heille antaisin todennäköisesti enemmänkin.
50€ on minusta ok antaa muille.
Ei olisi. Olen tehnyt koko työurani pienipalkkaista työtä ja samalla maksanut lapsen harrastusmaksua, joka on tuon 300 euroa.
mutta en kyllä toisaalta osallistuisi kenenkään sellaisen häihin,joka minulta tuota summaa odottaisi. Läheisilleni kelpaan, vaikka en maksa isoja summia lahjoihin.
He ovat parhaat ja rakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Olisi, vaikka 3000 €, mutta ei tulisi meileenikään antaa. Miksi antaisin? En keksi yhtään syytä.
Rikkoisit pahasti etikettiä täällä, kuten sanoin niin 300 euroa häälahjaksi on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. ap
Ei olisi varaa. Olen pienituloinen, rahat riittävät nipin napin oman elämän pyörittämiseen. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkoisit pahasti etikettiä täällä, kuten sanoin niin 300 euroa häälahjaksi on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. ap
Missähän sä oikein olet?
Saatin ihan hyviä summia häälahjaksi pari vuotta sitten. Isoimmat, muutaman satasen kerrallaan, tuli vanhemmilta, sisaruksilta ja kummeilta. Kavereilta sellainen 50€/pää.
Jos kummityttö menisi nyt naimisiin, voisin myös sitä 300€ harkita, jos ei lahjaideoita muuten riittäisi.
Ei ole varaa enkä antaisi tullaista summaa vaikka olisikin.
Suomalaisessa kulttuurissa häät tarjotaan vieraille. Jokainen pari ja suku on perinteisesti järjestänyt pidot tai juhlat varallisuutensa mukaan. Jos menee hyvin, juhlitaan isosti mutta toisaalta pieniä juhlia tai kahvikutsuja ei ihmetellä vaan ne käyvät hyvin.
Monessa muussa maassa häälahjaksi annetaan rahaa juhlien kuluihin. Etelä-Euroopassa olen ollut häissä, joissa vieraan tuoma kierjekuori heti avattiin ja rahat laskettiin. Suomessa tuollainen olisi törkeyden huippu, siellä asia oli normaali.
Sinänsä hassua, että hääperinteitä kopioidaan ja matkitaan, eikä häiden maksutavasta puhuta mitään. Onhan se eri asia järjestää juhlat 200-päiselle kansalle vanhassa linnassa notkuvien pöytien äärellä, jos lysti maksatetaan vierailla...
Ei olisi.
Perustelut: pitää saada jotain syötyäkin joka kuukausi.