Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos gradu osoittautuu myöhemmin plagioiduksi, niin voidaanko tutkinto peruuttaa takautuvasti?

Vierailija
17.01.2018 |

..ja jos voidaan, niin pitäisikö tutkinnolla ansaitut rahat tällöin palauttaa maksajalle? Jos työntekijä on valmistunut vilpillisesti, onko hän ollut pätevä hoitamaan työtehtävää, jossa vaaditaan suoritettua tutkintoa?

Kommentit (277)

Vierailija
241/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistuin yliopistosta 90-luvun lopussa ja gradussani oli paljon härskisti kopsattua matskua. Täyttä paskaa joku gradun vääntö, aivan turha homma.

Asenteesi kertoo kaiken suomalaisista yliopisto-opiskelijoista ja näköjään myös nykypolitiikoista

Enemmistö yliopisto-opiskelijoista on ihan kunnon porukkaa. Vain pieni vähemmistö on tuon kirjoittajan ja Lauran kaltaisia saamattomia vilpistelijöitä.

Näinköhän

Vierailija
242/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän yksi gradu ole koko tutkinto eikä palkka perustu graduun vaan työhön. Mutta kyllähän tuosta kunnon sanktio pitäisi saada ja jotenkin arvioida, miten paljon on saatu perusteetonta hyötyä. Mutta käytännössähän se on aika vaikeaa arvioida. Ehkä tuolla jonkun ehdottama tapa siitä, että lasketaan palkkataso ei-pätevän henkilön mukaan, olisi lähimpänä totuutta.

Lopputyö kertoo enemmän opiskelijan kyvystä itsenäiseen ajatteluun ja yleensäkin ottaen motivaatiosta alaan sekä opintojen oikeanlaisesta sisäistämisestä kuin ne muut opinnot.  Näin ainakin kuvittelin.

Tottakai. Entä sitten. Oma graduni sisältää vain murto-osan siitä kokonaisuudesta, mitä olen opintojen aikana oppinut ja niiden asioiden sisäistämisen olen todistanut tenteissä ym. En tiedä millaisia tenttejä ja graduja teillä sitten on, jos tenteissä pärjää ihan pintapuolisella osaamisella ja graduun sitten ympätään ihan kaikki, mitä vuosien aikana on käsitelty. 

Ne rasti ruutuun tentit ei  kerro mitään asioiden sisäistämisestä. Mm. opettajankoulutus on enimmäkseen leikkimistä näin olen ymmärtänyt.

Minä en ole ollut yliopistossa yhdessäkään rasti ruutuun -tentissä. Enkä missään leikkikursseilla. Olipas tämä nyt aika yllättävä väite, että yhtäkkiä yliopisto-opinnot ovatkin pelkkää leikkimistä, vaikka muuten sitä aika korkealle arvostetaankin. Opettajan koulutuksesta minulla tosin ei ole kokemusta. Eikö tuollaisessa koulutuksessa se gradukin sitten ole leikkimistä, vai mistä se sitten muka tehdään, jos opinnot eivät muuta sisällä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kävisi ilmi, että opettaja (tai kuka tahansa työntekijä) ei oikeasti olekaan pätevä syystä tai toisesta, minusta hänen pitäisi palauttaa työnantajalle palkasta erotus pätevän ja epäpätevän palkan välillä. Toki jos on lääkäristä tai sairaanhoitajasta kyse, silloin puhutaan ihmishengestä eikä mikään korvaus ole tarpeeksi suuri.

Niinpä. Tuossahan on tapahtunut petos jolla työnantajaa on johdettu harhaan ja maksamaan työntekijälle perusteettomasti liikaa palkkaa.

Oikeissa töissä yksityisellä työnantajalla palkkaa maksetaan sen mukaan, kuinka paljon työntekijä tuottaa yritykselle. Hyvä koulutus saattaa tuottaa tähän paremmat edellytykset.

Kyllä, koulutus pienentää riskiä tehdä virheinvestointeja. Koulutus on sentään jonkunlainen osoitus osaamisesta. Ei se riskiä poista ja ilman tutkintoakin voi olla laaja osaaminen. Toki harvinaisempaa.

Joissain töissä se tutkinto määrittää palkkatason ihan oikeasti!

Vierailija
244/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän yliopiston okln taso ei taida kaksinen noin akateemisessa mielessä olla.

Vierailija
245/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voida. Menee lähinnä gradun ohjaajan piikkiin, vaikka vastuu onkin gradun tekijällä. Poliitikolle yleensä plagioudusta gradusta annetaan joku palkintovirka. Esimerkiksi kokoomuksen Jari Vilen sai suurlähetystön päällikön viran Budapestista.

ihan paras kommentti.. oikeistolla onkin tässä yhteiskunnassa aivan omat säännöt

Vierailija
246/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän yksi gradu ole koko tutkinto eikä palkka perustu graduun vaan työhön. Mutta kyllähän tuosta kunnon sanktio pitäisi saada ja jotenkin arvioida, miten paljon on saatu perusteetonta hyötyä. Mutta käytännössähän se on aika vaikeaa arvioida. Ehkä tuolla jonkun ehdottama tapa siitä, että lasketaan palkkataso ei-pätevän henkilön mukaan, olisi lähimpänä totuutta.

Lopputyö kertoo enemmän opiskelijan kyvystä itsenäiseen ajatteluun ja yleensäkin ottaen motivaatiosta alaan sekä opintojen oikeanlaisesta sisäistämisestä kuin ne muut opinnot.  Näin ainakin kuvittelin.

Tottakai. Entä sitten. Oma graduni sisältää vain murto-osan siitä kokonaisuudesta, mitä olen opintojen aikana oppinut ja niiden asioiden sisäistämisen olen todistanut tenteissä ym. En tiedä millaisia tenttejä ja graduja teillä sitten on, jos tenteissä pärjää ihan pintapuolisella osaamisella ja graduun sitten ympätään ihan kaikki, mitä vuosien aikana on käsitelty. 

Ne rasti ruutuun tentit ei  kerro mitään asioiden sisäistämisestä. Mm. opettajankoulutus on enimmäkseen leikkimistä näin olen ymmärtänyt.

Minä en ole ollut yliopistossa yhdessäkään rasti ruutuun -tentissä. Enkä missään leikkikursseilla. Olipas tämä nyt aika yllättävä väite, että yhtäkkiä yliopisto-opinnot ovatkin pelkkää leikkimistä, vaikka muuten sitä aika korkealle arvostetaankin. Opettajan koulutuksesta minulla tosin ei ole kokemusta. Eikö tuollaisessa koulutuksessa se gradukin sitten ole leikkimistä, vai mistä se sitten muka tehdään, jos opinnot eivät muuta sisällä? 

Voit kysyä siitä gradu-asiasta vaikkapa Laura Huhtasaarelta. 

Vierailija
247/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi nyt vaivaamaan tuo, että ainoastaan gradu kertoo asioiden sisäistämisestä ja tentit eivät kerro mitään. Onko siinä tapauksessa sivuaineetkin ihan turhia, jos niitä ei saa ympättyä sinne graduun? 

Vierailija
248/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit kysyä siitä gradu-asiasta vaikkapa Laura Huhtasaarelta. 

Minä kysyn sitä nyt tuolta, joka tässä ketjussa esitti väitteen. 

Vierailija
249/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jäi nyt vaivaamaan tuo, että ainoastaan gradu kertoo asioiden sisäistämisestä ja tentit eivät kerro mitään. Onko siinä tapauksessa sivuaineetkin ihan turhia, jos niitä ei saa ympättyä sinne graduun? 

Ehkä se oli hieman kärjistetysti ilmaistu

Vierailija
250/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se oli hieman kärjistetysti ilmaistu

No ehkä hieman. Tokihan näissä on varmaan paljonkin eroja eri tiedekuntien välillä, mutta itse en ole ainakaan yhdestäkään tentistä päässyt läpi, ellen ole oikeasti mitään aiheeseen liittyvää sisäistänyt. Siksi todella ihmettelen tuota esitettyä väitettä. 

Vierailija
251/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa kai Huhtasaaren tulisi menettää tutkintonsa ja koko urallaan ansaitsemansa tulot.

Eipä toi Pentti Arajärvikään kovin hiessä olllu. Tohtori se on edelleen

Voisitko avata asiaa enemmän.

Vierailija
252/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
253/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän yliopisto käynnistää selvityksen Huhtasaaren gradusta

Vierailija
254/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

linkki

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005529316.html

Vierailija
255/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä on selvittää onko gradu tehty huijaamalla, jos sanktioita ei kerta ole

Vierailija
256/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiselvitys alkaa, jos vilpistä löytyy riittävästi epäilyksiä. Ihan heppoisin perustein ei esiselvityksiin siis lähtä. Mites nyt suu pannaan persut?

Vierailija
257/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteen professori Saloviitalta puhtaat paperit Huhtasaaren gradusta: ”Huhtasaari näköjään teki, kuten neuvottiin”

Jyväskylän kasvatustieteen professori Timo Saloviita kommentoi Laura Huhtasaaren pro gradun pohjalta syntynyttä keskustelua. Hänen mukaansa Huhtasaari toimi gradua tehdessään tuolloin käytössä olleiden ohjeiden mukaisesti.

Saloviita kertoi Suomen Uutiselle seuranneensa keskustelua hivenen harmistuneena.

Professori kirjoittaa:

”Kyseisen tiedekunnan professorina voisin todeta, että Huhtasaaren gradussa kyllä esiintyy virheellistä lähteiden käyttöä, mutta tavalla, joka 20 vuotta sitten oli melko hyväksytty tapa opettajankoulutuslaitoksella. Pientä plagiointia ei tuohon aikaan pidetty suuren syntinä. Oppikirjassa ”Tutki ja kirjoita” suorastaan neuvottiin irrottamaan lähdeviitteet lainauksesta ja sijoittamaan ne kappaleen loppuun, missä pisteen outo sijainti ennen sulkumerkkiä sitten muka osoitti, että jossain etäämpänä oli lainattua tekstiä. Huhtasaari näköjään teki, kuten neuvottiin. Cum laude on muuten kiitoksella hyväksytty eikä tyydyttävä.”

Saloviita jätti kommenttinsa Iltalehden asiaa koskevan jutun kommentteihin.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801172200675817_pi.shtml

https://www.suomenuutiset.fi/kasvatustieteen-professori-saloviitalta-pu…

Vierailija
258/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteen professori Saloviitalta puhtaat paperit Huhtasaaren gradusta: ”Huhtasaari näköjään teki, kuten neuvottiin”

Jyväskylän kasvatustieteen professori Timo Saloviita kommentoi Laura Huhtasaaren pro gradun pohjalta syntynyttä keskustelua. Hänen mukaansa Huhtasaari toimi gradua tehdessään tuolloin käytössä olleiden ohjeiden mukaisesti.

Saloviita kertoi Suomen Uutiselle seuranneensa keskustelua hivenen harmistuneena.

Professori kirjoittaa:

”Kyseisen tiedekunnan professorina voisin todeta, että Huhtasaaren gradussa kyllä esiintyy virheellistä lähteiden käyttöä, mutta tavalla, joka 20 vuotta sitten oli melko hyväksytty tapa opettajankoulutuslaitoksella. Pientä plagiointia ei tuohon aikaan pidetty suuren syntinä. Oppikirjassa ”Tutki ja kirjoita” suorastaan neuvottiin irrottamaan lähdeviitteet lainauksesta ja sijoittamaan ne kappaleen loppuun, missä pisteen outo sijainti ennen sulkumerkkiä sitten muka osoitti, että jossain etäämpänä oli lainattua tekstiä. Huhtasaari näköjään teki, kuten neuvottiin. Cum laude on muuten kiitoksella hyväksytty eikä tyydyttävä.”

Mielenvikaista läppändeerusta professorilta

Vierailija
259/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauvapalstalaiset enimmäkseen persuja?

Vierailija
260/277 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Professori kirjoittaa:

Ohjaavalla proffalla on myös oma maine laudalla. Nyt Jyväskylän yliopisto päätti kuitenkin aloittaa puolueettoman selvityksen teon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi