Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomea todellakin vaivaa työvoimapula. Työnteko ei kiinnosta varsinkaan matalasti koulutettuja ihmisiä!

Vierailija
16.01.2018 |

Omistan pienen myymälän ja olen yrittänyt etsiä erikseen töihin kutsuttavaa apulaista koko syksyn. Jos minä tai mieheni sairastuisi, voisi tämän apulaisen kutsua töihin samalle päivälle.
Haluaisin että hän olisi luotettava, hallitsisi asiakaspalvelun ja kassakoneen käytön ja tuntisi valikoimamme. Mutta ei. Hakemukset on ollut suorastaan naurettavia. Osa on näitä "työkkäri pakottaa hakemaan". Toinen suuri ryhmä on ollut opiskelijat joilla opinnot menee etusijalle.

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistan pienen myymälän ja olen yrittänyt etsiä erikseen töihin kutsuttavaa apulaista koko syksyn. Jos minä tai mieheni sairastuisi, voisi tämän apulaisen kutsua töihin samalle päivälle.

Haluaisin että hän olisi luotettava, hallitsisi asiakaspalvelun ja kassakoneen käytön ja tuntisi valikoimamme. Mutta ei. Hakemukset on ollut suorastaan naurettavia. Osa on näitä "työkkäri pakottaa hakemaan". Toinen suuri ryhmä on ollut opiskelijat joilla opinnot menee etusijalle.

Kuka haluaa tehdä töitä vain silloin kun sinä haluat? Valppaana ja kärppänä odotella puhelin kädessä sinun tai miehesi sairastumista päiviä, viikkoja tai jopa kuukausia. Luotettavat, asiakaspalvelun hallitsevat sekä kassakoneenkäytön tuntevat ihmiset ovat töissä sellaisella työnantajalla, jolla on työtä tarjolla! Viimeisiksi kysymykseksi, mitä olet ajatellut maksaa palkkaa tälle hätätilanteessa kutsuttavalle asiakaspalvelun ammattilaiselle? Meneekö ihan tes:in mukaan, eli huonoin mahdollinen palkka mitä laki mahdollistaa maksamaan? Vieläkö ihmettelet että ei tahdo löytyä? Veikkaisin että maksa kunnon palkka ja kunnollinen korvaus "hätätyöstä", sekä jotain varuillaolosta, niin rupeaa halukkaita löytymään. Vai meinasitko että kukaan ryhtyy ilmaiseksi sinun puheluasi odottelemaan?

Ei tietenkään makseta muusta kun tehdystä työstä. Palkka on kaupan alan TES.

Joo ja varalla pitäis olla 24/7. Tätä se Suomen työvoimapula on.

Maksatko varallaoloajasta?

Vierailija
62/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirma ei käy koska haluamme itse päättää kuka tulee. Opiskelija jolla opinnot menee etusijalle ei käy, koska haluamme nimenomaan luotettavan henkilön.

"Haloo, onko vuokrafirmassa? Tarvisin jonkun jolla on kädet ja jalat ja joka voi tulla huomenna.."

Joo ei se noin mene. Jos sulle etsitään sinne tuntityöläinen, niin SULLE etsitään tuntityöläinen. Eli sinä määrittelet millaisen työntekijän tarvitset ja sinulle esitellään tyypillisesti kolme parasta kandidaattia. Sinä itse haastattelet heidät ja teet lopullisen valinnan. Sitten se valittu Mirella tekee sinulle joustavasti työvuoroja, miten nyt sovitaan.

Mutta joo, maksaahan se. Palvelu on harvoin ilmaista, jos koskaan.

Kyllä ainakin itselle tuli vuokrafirmasta ihan yhdenkin päivän työtarjouksia paikkoihin mihin en ollut hakenut, ihan vaan sillä että olin hakenut jotain vastaavaa paikkaa kyseisen firman kautta ja varmaa laittanut rastin johonkin ruutuun missä kysyttiin saako tietoja antaa muillekin työnantajille.

Joo se on mitä sovitaan. Jos menet mukaan johonkin "pooliin" mistä välitetään vaikkapa muuttomiehiä eri kohteisiin, niin näin varmasti on. Eli olet tehnyt pari keikkaa muuttopalvelu Martelalle ja sitten sulle tarjotaankin keikkaa muuttopalvelu Niemellä. Mutta jos kyseessä on ap:n tilanne, niin siihen etsittäisiin oma henkilö tekemään keikkatöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirma ei käy koska haluamme itse päättää kuka tulee. Opiskelija jolla opinnot menee etusijalle ei käy, koska haluamme nimenomaan luotettavan henkilön.

"Haloo, onko vuokrafirmassa? Tarvisin jonkun jolla on kädet ja jalat ja joka voi tulla huomenna.."

Joo ei se noin mene. Jos sulle etsitään sinne tuntityöläinen, niin SULLE etsitään tuntityöläinen. Eli sinä määrittelet millaisen työntekijän tarvitset ja sinulle esitellään tyypillisesti kolme parasta kandidaattia. Sinä itse haastattelet heidät ja teet lopullisen valinnan. Sitten se valittu Mirella tekee sinulle joustavasti työvuoroja, miten nyt sovitaan.

Mutta joo, maksaahan se. Palvelu on harvoin ilmaista, jos koskaan.

Kyllä ainakin itselle tuli vuokrafirmasta ihan yhdenkin päivän työtarjouksia paikkoihin mihin en ollut hakenut, ihan vaan sillä että olin hakenut jotain vastaavaa paikkaa kyseisen firman kautta ja varmaa laittanut rastin johonkin ruutuun missä kysyttiin saako tietoja antaa muillekin työnantajille.

Joo se on mitä sovitaan. Jos menet mukaan johonkin "pooliin" mistä välitetään vaikkapa muuttomiehiä eri kohteisiin, niin näin varmasti on. Eli olet tehnyt pari keikkaa muuttopalvelu Martelalle ja sitten sulle tarjotaankin keikkaa muuttopalvelu Niemellä. Mutta jos kyseessä on ap:n tilanne, niin siihen etsittäisiin oma henkilö tekemään keikkatöitä.

Eikö tuossa ap:n tilanteessa voisi käyttää tuollaista mainitsemaani tilannetta, vai mitkä siihen on edellytykset ja onko tuollainen sopimus kovin kallis yrittäjälle. Eihän se siis ap:lle käy koska haluaa aina saman, luotettavan, täydellisesti aina valmiin. Mutta tuollaisessa tilanteessa noin ylipäänsä voisi kuvitella että olisi toimivampi ratkaisu jos nämä yrittäjät sairastavat pari kertaa vuodessa että vuokrafirma auttaisi näille päiville sijaisen, mahdollisuuksia olisi useampi, joten todennäköisesti joku ehtisi, eikä yrittäjän tarvi sitoutua mahdollisesti tulevaisuudessa huonoksi osoittautuvaan työntekijään.

Vierailija
64/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa tehdä töitä vain silloin kun sinä haluat? Valppaana ja kärppänä odotella puhelin kädessä sinun tai miehesi sairastumista päiviä, viikkoja tai jopa kuukausia. Luotettavat, asiakaspalvelun hallitsevat sekä kassakoneenkäytön tuntevat ihmiset ovat töissä sellaisella työnantajalla, jolla on työtä tarjolla! Viimeisiksi kysymykseksi, mitä olet ajatellut maksaa palkkaa tälle hätätilanteessa kutsuttavalle asiakaspalvelun ammattilaiselle? Meneekö ihan tes:in mukaan, eli huonoin mahdollinen palkka mitä laki mahdollistaa maksamaan? Vieläkö ihmettelet että ei tahdo löytyä? Veikkaisin että maksa kunnon palkka ja kunnollinen korvaus "hätätyöstä", sekä jotain varuillaolosta, niin rupeaa halukkaita löytymään. Vai meinasitko että kukaan ryhtyy ilmaiseksi sinun puheluasi odottelemaan?

Joo ja varalla pitäis olla 24/7. Tätä se Suomen työvoimapula on.

Maksatko varallaoloajasta?

Ap:han jo kirjoitti että vain tehdyistä tunneista tesin mukaan

Vierailija
65/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ne ihmiset haluaa jotain pysyvämpää ja työtunteja niin, että voivat elää?

Minkä ihmeen takia työntekijöille pitäisi antaa tunteja kun niitä ei aina ole meillekään? Eihän me voida päättää miten paljon tulee myyntiä vaan joudumme tekemään työtä sen eteen. Miksi työntekijän pitäisi päästä yhtään helpommalla?

Eipä sitten muuta, kuin lappu luukulle. Kukapa haluaa noin epävarmalle työnantajalle mennä tekemään töitä. Tunti silloin, tunti tällöin. Juu ei!

Tottakai opiskelijan kuuluukin pitää opiskelut ykkösjuttuna. Ja sinä kirjoituksista päätellen haluat, että opiskelijat pitäisivät sinun liiketoimintaasi ykkösenä. Voi pyhä jysäys!

Vierailija
66/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut pienessä myymälässä osa-aikaisessa työssä, mutta onneksi tajusin nostaa kytkintä ja minulla oli toinenkin työ.

Työ oli ihanaa, mutta omistaja oli ongelma. Sain kehuja, mutta hän myös HUUTI. Oli tottunut määräilemään kaikesta yksin. Tein mitä käskettiin ja kysyin tarvittaessa.

Omistajalla oli selvästi jotain ongelmia eikä osannut toimia kuten työnantajan piti.

Harmittaa kun työ oli todella kivaa.

Palkkakin oli sovittu niin matalaksi kuin vain voi. Oliko 7,5 e h. Ja 4 h pv (2 krt viikko).

Tommosella palkalla ja ajalla mullekin yritetään jatkuvasti tyrkyttää työtä. 2-3x vko, 4h ja just ja just 7€. Vain tuolta työajalta maksettaisiin. Tuommoisille "työ" tarjouksille minä viittaan kintaalla, haluan kokoaikatyön jolla voi itsensä elättääkin.

Vierailija
67/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tarkoittaa otsikon matalasti koulutetuilla? Saako hän siis palkattua korkeasti koulutettuja tuohon työhön?

Vierailija
68/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ihmisillä menee oma elämä etusijalle. Opiskelijalla opinnot ja vanhemmilla perhe tai vaikka oma lemmikki tai harrastus.

Et itsekään suostuisi elämään varalla. Olemaan joka hetki valmis lähtemään töihin kun kutsu ja jättämään asian jota olet tekemässä. Sehän kutistaisi koko elämän pelkäksi odottamiseksi. Ja tulot jäisivät kuitenki satunnaiseksi silpuksi.

Oman yrityksen eteen tietenkin on valmis vaikka mihin suorituksiin, mutta se johtuu siitä että se oma yritys on sitä omaa elämää.

Sun tarvii palkata joku ihan säännölliseen työhön, eikä varalle vain odottamaan. Se oikeasti töissä käyvä henkilö voi olla hyvinkin halukas tulemaan myös sairaslomasijaiseksi jos saa siitä hyvästä ylityökorvauksia tai tai ylimääräisen vapaapäivän.

Kun haluat palkata jonkun, niin mieti olisitko itse valmis tekemään vieraan ihmisen kaupassa saman työn samoilla ehdoilla mitä itse tarjoat. Jos et olisi, niin mieti työtarjouksen sisältö uusiksi.

Jotain arvostusta hei sinne työntekijän suuntaan.

T. toinen yrittäjä

Jos teet opettajan tai päiväkodin työntekijän sijaisuuksia, niin näinhän se juuri on: joka aamu saattaa tulla soitto, että juuri tänään sinua tarvitaan. Jos tulet tänään on todennäköisempää että sinulle soitetaan seuraavallakin kerralla, sillä se jonka aamulla olisi ihan pakko löytää joku sijainen sinne 3-4vuotiaiden ryhmään soittaa mieluiten sellaiselle henkilölle, joka ennenkin on suostunut tulemaan.

Ja jos et saa pidempiaikaista sijaisuutta esim opettajana niin tämä on melkeinpä pakko- toimintatapa, jotta voit saada työkokemusta ja tulla tutuksi siellä kouluissa.

Vähän ohis toki, mutta kyllä tällaisia käytäntöjä siis on.

Joo, kyllä tuollaisia käytäntöjä on. Mutta esim. minulla opettajan sijaisuuden milloin mihinkin kouluun. Aloituksen yrittäjä ilmeisesti haluaa varata sijaisen vain omaan käyttöönsä, ja se peli ei tietenkään vetele.

Ja meillä sijaisuudet hoitaa keskitetysti kaupungin sijaisvälitys, koulut joutuvat hyväksymään sen sijaisen joka kulloinkin sinne lähetetään. Aloittaja puolestaan ei suostu hyväksymään rekryfirman lähettämiä sijaisia.

Aika iso ero aloitukseen nähden.

Vierailija
69/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla näin monta vakavasti kirjoitettua kommenttia täällä? Miten joku ei näe välittömästi, että kyse on trollista?

Antaisin 0/5, mutta näyttää uponneen turhan moneen.

Itse tunnen yrittäjäpariskunnan, joka pitää sukulaisia ja tuttavia ilmaisena palvelusväkenä.

Juuri sairaslomia tuuraamaan ja kaikenmaailman suursiivouksia tekemään.

Aivan käsittämättömän röyhkeitä ovat.

Vaan eipä tässä olekaan nyt kyse siitä, voiko joku yrittäjä olla noin röyhkeä kuin aloittaja. Tuollainen röyhkeä yrittäjä kyllä ymmärtää olevansa röyhkeä eikä ala vauva-foorumille kirjoittamaan työttömiä sättiviä viestejä. Siksi AP onkin trolli.

Vierailija
70/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin että hän olisi luotettava, hallitsisi asiakaspalvelun ja kassakoneen käytön ja tuntisi valikoimamme.

Voin mä teille tulla, jos olette jossakin tässä lähellä ja saan opetella kassakoneen käytön ja sen valikoimanne (tuskin sitä moni työtön ennakolta tuntee). Mutta minnekään en rupea muuttamaan sen takia että pääsisin odottelemaan sairastumistanne. Ja lähden pois heti jos löydän paremman työn, jossa on säännöllisemmin tunteja. No, kelpaako?

Vierailija
71/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla näin monta vakavasti kirjoitettua kommenttia täällä? Miten joku ei näe välittömästi, että kyse on trollista?

Antaisin 0/5, mutta näyttää uponneen turhan moneen.

Ainakin minä olen tavannut parikin pk-yrittäjää joilla on juurikin tuollainen ajatusmaailma. Kummallakin on pikku puoti ja ajatus olisi saada "joku" joka tekisi vartin varoitusajalla yrittäjälle itselleen epämieluisat hommat aina silloin kun yrittäjää ei itseään ei hotsita. Ei kuitenkaan päivittäin eikä edes viikoittain vaan ainoastaan silloin kun yrittäjälle itselleen tulee parempaa tekemistä.

Vierailija
72/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä joku haluaisi opetella tuntemaan teidän valikoimanne ja kassajärjestelmänne ihan vain jotta voisi olla kotona joka ilta valmiudessa käytettäväksi jos joskus todella harvoin satut sairastumaan ja tarvitsemaan apulaista?

Jokainen työnantaja saa itselleen työntekijöitä kun maksaa riittävästi ja jos et maksa semmoista summaa tai tarjoa riittävästi töitä, niin ei sinun kuulukaan apua saada, vaan sitten voit yrittäjän hoitaa omat työsi ihan itse. Sinähän niistä tuloista hyödynkin keräät. Sen pitäisi kertoa sinulle paljon, jos Suomessa on todella paljon ihmisiä jotka haluavat töihin, mutta kukaan ei halua tehdä töitä sinun ehdoilla ja tarjoamallasi palkalla. Eli tarjoa nyt ihmeessä vähän säännöllisempiä tuloja tai sitten huomattavasti parempaa palkkaa niin joku voisi kiinnostua. Jos vuodessa tekee muutaman päivän ja saa joitain kymmeniä euroja per päivä, niin ei ole mitään järkeä alkaa sitoutumaan apulaiseksesi tai opettelemaan teidän järjestelmiänne ja valikoimianne.

Vierailija
73/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti työvoimapula, on kyllä valmis opettamaan kassakoneen käytön ja kertomaan tuotevalikoimastaan. Asiakaspalvelutaidot ehkä riippuvat jonkin verran luonteenpiirteestä, mutta kai niitäkin voi jonkin verran opettaa, ainakin nuorille. Ne työntekijät eivät todellakaan ole niitä työhön heitettäviä säkejä. Jonkinlainen minimituntimäärä pitäisi voida luvata. Tai jos oikeasti pitää nollasopimuksella, ja puolen vuoden hiljaisuuden jälkeen pyytää sijaiseksi, tulee voida ymmärtää, että ihmisellä voi olla omiakin suunnitelmia.  

Vierailija
74/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muilla menee opiskelu etusijalle, sinulla menee puotisi.

Maksatko edes käyvän palkan lisäksi extraa, jos joutuu kerran todella pienellä varoajalla töihin?

Vierailija
75/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia työntekijöille pitäisi antaa tunteja kun niitä ei aina ole meillekään? Eihän me voida päättää miten paljon tulee myyntiä vaan joudumme tekemään työtä sen eteen. Miksi työntekijän pitäisi päästä yhtään helpommalla?

Te otatte sen yrittäjävastuun ja saatte siitä tuoton.

Se rivityöläinen ei saa kumpaakaan.

Vierailija
76/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin tulla kunhan maksat riittävästi liksaa, käykö 50€/h? Ihan siitä syystä että jos töihin kutsu tulee tunnin varoajalla niin joudun ehkäpä siirtämään muita menoja sekä sopimaan lastenhoidon, katsos kun ne lapset on hoidossa vain 20h/vko ja teidän työajat voi olla niin, että hoitoaika ei riitäkkään....

50€/h kuulostaa aika halvalta. Varsinkin jos töitä on tyyliin 2 tuntia kuussa.

Kyllä joku peruspalkka pitää ihmisellä olla.

Ettekö pitää vapaata ukkonne kanssa? Oletteko ahneita? Ai niin yrittäjä, sori että kysyin.

Vierailija
77/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että omistat yrityksen ei tarkoita, että sinulla olisi oikeus määräillä muita ihmisiä haluamillasi ehdoilla töihin. Tee itse työsi tai laita lappu luukulle. Pienelle myymälällesi ei selkeästi ole riittävästi kysyntää.

Näin siinä käy kun Sipilä ja Orpo leikkaa käänteisellä juustohöylällä veroja.

Ei ne kaikki rikkaat, jotka saa 1000 € enemmän rahaa, kerkee käymään jokaisessa pikkuliikkeessä.

Kiitä hallitusta, äläkä syytä kansaa.

Vierailija
78/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vitsikäs olet.

Ilmeisesti joku kokoomustrolli taas viemässä huomiota oikeilta asioilta palstalta.

Vierailija
79/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömille ei työ kelpaa, mutta ilmainen raha kyllä ja kotona maataan? Senkun olette kotona, mutta saatte itse sen makaamisen kustantaa. Ei se sitten ketään kiinnosta, mitä kotona teette. Tottakai ihmisten tekemistä seurataan, jos työttömyyskorvauksiakin maksetaan. Ja työttömät kehtaa tästä valittaa. Hävetkää.

Niin, nythän aloittaja ei edes kertonut haluaako työllistää ketään tän aktiivimallin 18h/65pv(?) mukaan?

Sillä tavalla olisi ehkä joku löytynyt. Mutta ahneus vei jälleen kerran taas voiton "yrittäjästä".

Vierailija
80/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä työntekijä voisi tehdä itsestään korvaamattoman.

Tarina: meille pienyritykseen tarvittiin työntekijä - ei koko ajaksi mutta n 50-75% työajaksi. Löysimme hyvältä tuntuvan hakijan ja palkkasimme hänet (100% ajaksi, muuten ei olisi ollut ketään tarjolla). Ajatuksena oli myös, että ’päästyään sisään’ omiin tehtäviinsä, hän voisi kehittyä työssään niin, että voisimme siirtää omat varastonhallinnan tehtävämme hänelle, jotta hänen työstään oikeasti tulisi se 100% työpäivä - Ja me voisimme tehdä vaikkapa lisämyyntiponnisteluja vapautuvana aikana.

Lopputulos: hän on ollut meillä nyt vuoden ja tekee yhä n 75% työtä 100% palkalla ( kuukaudesta aina vähintään kolme päivää saikulla ja päälle kaiken maailman lääkärissäkäynnir yms ) eikä hän vieläkään ole vaivautunut opettelemaan mitään oma-aloitteisuutta työssä, emmekä me voi antaa hänelle lisävastuuta (ja joo, jopa lisäpalkkaa vaikkei hän nyt tee täyttä työmäärää edes tuohon nykyiseen palkkaansa) hän tekee kyllä mitä käsketään ja ihan Ok tahtiin (pois lukien tupakkatauot joista päivän mittaan varmaan kertyy ainakin puoli tuntia ) mutta tilaisuus, jossa hän olisi meidän toiveissamme edennyt ’pakkaamovastaavaksi’ ei todentunut ja tämä on aika aito yrityksen laajenemisen este, koska meidän on sitten itse pakko kantaa vastuu myös siitä puolesta, ja siihen käytetty aika on väkisin pois myynnistä ja markkinoinnista.

Summa summarum: työpaikka kannattaa nähdä mahdollisuutena uusiin haasteisiin ja toimenkuviin vaikka aluksi pieni yritys ei varmasti pysty tarjoamaan samaa mitä joku Kesko.

Olisko kannattanut valita muu kuin tupakoija?

Johan sen lapsikin tietää ettei niiden työpäivä ole yhtä tehokas kuin muilla.

Tietääkseni yritys voi kieltää tupakoinnin muutoin kuin ruokatauolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi