Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomea todellakin vaivaa työvoimapula. Työnteko ei kiinnosta varsinkaan matalasti koulutettuja ihmisiä!

Vierailija
16.01.2018 |

Omistan pienen myymälän ja olen yrittänyt etsiä erikseen töihin kutsuttavaa apulaista koko syksyn. Jos minä tai mieheni sairastuisi, voisi tämän apulaisen kutsua töihin samalle päivälle.
Haluaisin että hän olisi luotettava, hallitsisi asiakaspalvelun ja kassakoneen käytön ja tuntisi valikoimamme. Mutta ei. Hakemukset on ollut suorastaan naurettavia. Osa on näitä "työkkäri pakottaa hakemaan". Toinen suuri ryhmä on ollut opiskelijat joilla opinnot menee etusijalle.

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla näin monta vakavasti kirjoitettua kommenttia täällä? Miten joku ei näe välittömästi, että kyse on trollista?

Antaisin 0/5, mutta näyttää uponneen turhan moneen.

Itse tunnen yrittäjäpariskunnan, joka pitää sukulaisia ja tuttavia ilmaisena palvelusväkenä.

Juuri sairaslomia tuuraamaan ja kaikenmaailman suursiivouksia tekemään.

Aivan käsittämättömän röyhkeitä ovat.

Vierailija
42/174 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai opiskelijalla menee opiskelut työn edelle, tyhmäkö oot???

Ja se, että kuka työtön haluaa istua päivittän passissa että jos tuleekin soitto töihin? Kyllä sillä työttömälläkin on muutakin elämää kuin teidän firma...

Otayhteys vuokratyöfirmaan niin saatat saadakin jonkun teille töihin

tuniin varoajalla...

Ai niin, mutta kun siitä pitää maksaa niin eihän se käy...

Vuokrafirma ei käy koska haluamme itse päättää kuka tulee. Opiskelija jolla opinnot menee etusijalle ei käy, koska haluamme nimenomaan luotettavan henkilön.

Voithan sä päättää. Mä olen vuokrafirmassa töissä, ollut jo vuosia.

Minä ainakin olen joskus joutunut etukäteen käymään haastattelussa ja joskus lähetetty suoraan töihin vuokrafirmasta. Ja vuokrafirman työntekijänhän sä voit vaihtaa senkin jälkeen kun se on ollut teillä jo töissä jos ei kelpaa.

Niin voit ihan itse kyllä päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla näin monta vakavasti kirjoitettua kommenttia täällä? Miten joku ei näe välittömästi, että kyse on trollista?

Antaisin 0/5, mutta näyttää uponneen turhan moneen.

Yleensä kun mikään ehdotus ei käy, on kyse trollailusta, niinkun tässä taas, tekeekö joku tätä työttömien haukkumista työkseen?

Taas on työttömät trollin mukaan laiskoja, kukaan ei muka hae paikkaa, vuokrafirma ei käy, opiskelijat ei ehdi jne..

Ärsyttää, vaikka töissä olenkin.

Vierailija
44/174 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaivaa työvoimapula Suomea.

Vierailija
45/174 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ongelma näkyy paremmin ulkomailla kuin Suomessa. Moni ihmettelee miten voi olla että maassa jossa kaikille on turvattu peruskoulutus on niin paljon työttömiä. Pitkäaikaista työttömyyttä pidetään usein merkkinä tyhmyydestä ja elämänhallinnan kadottamisena. Suomalaiset älykkäitä? 

Vierailija
46/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistan pienen myymälän ja olen yrittänyt etsiä erikseen töihin kutsuttavaa apulaista koko syksyn. Jos minä tai mieheni sairastuisi, voisi tämän apulaisen kutsua töihin samalle päivälle.

Haluaisin että hän olisi luotettava, hallitsisi asiakaspalvelun ja kassakoneen käytön ja tuntisi valikoimamme. Mutta ei. Hakemukset on ollut suorastaan naurettavia. Osa on näitä "työkkäri pakottaa hakemaan". Toinen suuri ryhmä on ollut opiskelijat joilla opinnot menee etusijalle.

Tietenkin ihmisillä menee oma elämä etusijalle. Opiskelijalla opinnot ja vanhemmilla perhe tai vaikka oma lemmikki tai harrastus.

Et itsekään suostuisi elämään varalla. Olemaan joka hetki valmis lähtemään töihin kun kutsu ja jättämään asian jota olet tekemässä. Sehän kutistaisi koko elämän pelkäksi odottamiseksi. Ja tulot jäisivät kuitenki satunnaiseksi silpuksi.

Oman yrityksen eteen tietenkin on valmis vaikka mihin suorituksiin, mutta se johtuu siitä että se oma yritys on sitä omaa elämää.

Sun tarvii palkata joku ihan säännölliseen työhön, eikä varalle vain odottamaan. Se oikeasti töissä käyvä henkilö voi olla hyvinkin halukas tulemaan myös sairaslomasijaiseksi jos saa siitä hyvästä ylityökorvauksia tai tai ylimääräisen vapaapäivän.

Kun haluat palkata jonkun, niin mieti olisitko itse valmis tekemään vieraan ihmisen kaupassa saman työn samoilla ehdoilla mitä itse tarjoat. Jos et olisi, niin mieti työtarjouksen sisältö uusiksi.

Jotain arvostusta hei sinne työntekijän suuntaan.

T. toinen yrittäjä

Jos teet opettajan tai päiväkodin työntekijän sijaisuuksia, niin näinhän se juuri on: joka aamu saattaa tulla soitto, että juuri tänään sinua tarvitaan. Jos tulet tänään on todennäköisempää että sinulle soitetaan seuraavallakin kerralla, sillä se jonka aamulla olisi ihan pakko löytää joku sijainen sinne 3-4vuotiaiden ryhmään soittaa mieluiten sellaiselle henkilölle, joka ennenkin on suostunut tulemaan.

Ja jos et saa pidempiaikaista sijaisuutta esim opettajana niin tämä on melkeinpä pakko- toimintatapa, jotta voit saada työkokemusta ja tulla tutuksi siellä kouluissa.

Vähän ohis toki, mutta kyllä tällaisia käytäntöjä siis on.

Noissa on vaan se ero, että tarjolla on sijaisuuksia moneen paikkaan, joten työmahdollisuuksia on enemmän.

Vierailija
47/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ensinnäkin tarjoat edes jotain työtä viikottain. Teet itse silloin toimisto-ja suunnittelutöitä tai pidät vapaapäivän. 12-16 viikkotuntia on sellainen, joka saattaa jo kannattaakin ottaa vastaan verrattuna 0-sopimukseen.

Jos ei yrittäjällä rahkeet riitä 12 ulkopuoliseen työtuntiin viikossa, kannattaa miettiä kannattavuutta ja jatkuvuutta muutenkin.

Jos työntekijä osoittautuu hyväksi, hän varmasti ottaa vastaan tunteja ja joustaa sairaustapauksissa. Ei ehkä aina pysty, isommissakin firmoissa kamppaillaan välillä resurssipulan kanssa, mutta usein.

Mun yksi ystävä käyttää usein sanontaa, että kun maksaa pähkinöitä, saa apinoita. Tulkitsen tämän tarkoittavan, että kun arvostaa työntekijää ja osoittaa sen, palkalla, järkevällä työtunneilla ja asiallisella kohtelulla saa hyviä työntekijöitä. Ja päinvastoin.

Vierailija
48/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ensinnäkin tarjoat edes jotain työtä viikottain. Teet itse silloin toimisto-ja suunnittelutöitä tai pidät vapaapäivän. 12-16 viikkotuntia on sellainen, joka saattaa jo kannattaakin ottaa vastaan verrattuna 0-sopimukseen.

Jos ei yrittäjällä rahkeet riitä 12 ulkopuoliseen työtuntiin viikossa, kannattaa miettiä kannattavuutta ja jatkuvuutta muutenkin.

Jos työntekijä osoittautuu hyväksi, hän varmasti ottaa vastaan tunteja ja joustaa sairaustapauksissa. Ei ehkä aina pysty, isommissakin firmoissa kamppaillaan välillä resurssipulan kanssa, mutta usein.

Mun yksi ystävä käyttää usein sanontaa, että kun maksaa pähkinöitä, saa apinoita. Tulkitsen tämän tarkoittavan, että kun arvostaa työntekijää ja osoittaa sen, palkalla, järkevällä työtunneilla ja asiallisella kohtelulla saa hyviä työntekijöitä. Ja päinvastoin.

When you pay peanuts you get monkeys - on ihan amerikkalainen sanonta ja viittaa taas toiseen sanontaan ”It’s peanuts to me” se on pikkuraha / vähäpätöinen homma

JA tuo siteeraamasi suomennos on oiva totuus todellakin siitä, että sitä saa mistä on valmis maksamaan.

Tosin aloittaja ei mielestään saanut apinaakaan (olemaan hollilla jos häntä satuttaisin joku aamu tarvitsemaan).

Isompi ongelma on silti se, ettei Suomen systeemissä apinoiden, gorillojen eikö edes marakarttien oikein kannata ottaa tuollaista silpputyötä vastaan, koska työttömyysturva on melko joustamaton ja yleensä aina pienistä ponnistuksista vain rankaistaan.

Vierailija
49/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuossa on se iso mutta ”jos työntekijä osoittautuu hyväksi...” - jos ei osoittauduskaan eikä ole valmis lainkaan joustamaan/tekemään ekstraa tms niin AP pn entistä enempi kusessa koska tätä apinaa ei voi vaihtaa uuteen apunaan ja jatkaa sen sopivan apinan etsimistä, jotta firma löytäisi oikeasti sopivan ja hyvän työntekijän, joka ajattelee tekevänsä työtä firman X menestyksen eteen eikä vain ja ainoastaan käy työpaikalla lusimassa ne annetut tunnit jotta saa sen palkan.

Vierailija
50/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuossa on se iso mutta ”jos työntekijä osoittautuu hyväksi...” - jos ei osoittauduskaan eikä ole valmis lainkaan joustamaan/tekemään ekstraa tms niin AP pn entistä enempi kusessa koska tätä apinaa ei voi vaihtaa uuteen apunaan ja jatkaa sen sopivan apinan etsimistä, jotta firma löytäisi oikeasti sopivan ja hyvän työntekijän, joka ajattelee tekevänsä työtä firman X menestyksen eteen eikä vain ja ainoastaan käy työpaikalla lusimassa ne annetut tunnit jotta saa sen palkan.

Sitä varten on koeaika. Työharjoitteluun voi ottaa, joskaan en kenellekään suosittelisi menemistä ap:n firmaan, voisi oppiminen jäädä hyväksikäytön jalkoihin.

Vuokratyövoiman käyttö on yksi ratkaisu, mutta se ei kelvannut. Rekrytoinnin haasteet on yksi yrittäjän riskiin (ja myös mahdollisuuksiin!) kuuluva asia.

Ja hei. Nyt oikeasti. Jos tarjolla nihkeästi suhtautuva, 0-sopimusta ja kohtuuttomia ehtoja tarjoava työnantaja, voi kyllä olla ongelma löytää sitoutuva, vain yrityksen etua ajatteleva työntekijä. Voi olla, että alussa hyvinkin innokas voi joutua muuttumaan "tunteja lusivaksi apinaksi".

En sano, että olen oikeassa, mielipiteitäni heittelen ja seuraan keskustelua. Työelämää olen kokenut monelta kantilta ja näitä muutoksia nyt huolissani seuraan.

Vierailija
51/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän kaksipiippuinen juttu. Työntekijä voi uskaltaa tulla firmaan, kun ei vielä tunne omistajaa tarpeeksi hyvin, kun taas omistaja ei uskalla ottaa työntekijää, kun ei tunne häntä. Sitä varten on määräaikaiset sopimukset ja koeaika.

Vierailija
52/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai opiskelijalla menee opiskelut työn edelle, tyhmäkö oot???

Ja se, että kuka työtön haluaa istua päivittän passissa että jos tuleekin soitto töihin? Kyllä sillä työttömälläkin on muutakin elämää kuin teidän firma...

Otayhteys vuokratyöfirmaan niin saatat saadakin jonkun teille töihin

tuniin varoajalla...

Ai niin, mutta kun siitä pitää maksaa niin eihän se käy...

Vuokrafirma ei käy koska haluamme itse päättää kuka tulee. Opiskelija jolla opinnot menee etusijalle ei käy, koska haluamme nimenomaan luotettavan henkilön.

Kuulostaa selittelyltä.

Vierailija
53/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ne ihmiset haluaa jotain pysyvämpää ja työtunteja niin, että voivat elää?

Minkä ihmeen takia työntekijöille pitäisi antaa tunteja kun niitä ei aina ole meillekään? Eihän me voida päättää miten paljon tulee myyntiä vaan joudumme tekemään työtä sen eteen. Miksi työntekijän pitäisi päästä yhtään helpommalla?

Miksi sun pitää päästä helpommalla? Sairaspäivänä lappu luukulle ja sillä selvä. Itse olet valinnut yrittäjyyden. Lopeta toi kitinä.

Vierailija
54/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut pienessä myymälässä osa-aikaisessa työssä, mutta onneksi tajusin nostaa kytkintä ja minulla oli toinenkin työ.

Työ oli ihanaa, mutta omistaja oli ongelma. Sain kehuja, mutta hän myös HUUTI. Oli tottunut määräilemään kaikesta yksin. Tein mitä käskettiin ja kysyin tarvittaessa.

Omistajalla oli selvästi jotain ongelmia eikä osannut toimia kuten työnantajan piti.

Harmittaa kun työ oli todella kivaa.

Vierailija
55/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut pienessä myymälässä osa-aikaisessa työssä, mutta onneksi tajusin nostaa kytkintä ja minulla oli toinenkin työ.

Työ oli ihanaa, mutta omistaja oli ongelma. Sain kehuja, mutta hän myös HUUTI. Oli tottunut määräilemään kaikesta yksin. Tein mitä käskettiin ja kysyin tarvittaessa.

Omistajalla oli selvästi jotain ongelmia eikä osannut toimia kuten työnantajan piti.

Harmittaa kun työ oli todella kivaa.

Palkkakin oli sovittu niin matalaksi kuin vain voi. Oliko 7,5 e h. Ja 4 h pv (2 krt viikko).

Vierailija
56/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi että tämä työnantaja on tyhmä.

Ja joo en ole työtön. Ja jos olisin, voisin tulla töihin, mutta työnantaja ei voi olettaa että olisin aina saatavilla, koska otan varmasti muualtakin pätkätöitä vastaan. Tätä tein 4v ennen kuin sain vakituisen paikan, yht. 60 eri sopimusta. :) Nyt olen ollut siis vuoden vakituisena.

Vierailija
57/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ollut provo mutta joskus kun töitä hain tosissani ihmettelin niitä nollasopimuksia joissa pitäisi pystyä ponkaisemaan paikalle kun joku toinen sairastuu. Kuka siihen pystyy? Millainen elämäntilanne henkilöllä pitäisi olla että vielä motivoituisi odottamiseen?

Leikitään että ap löytää unelmatyöntekijän. Kuinka kauan hyvä työntekijä pysyisi siinä? Kuukauden vai kaksi koska samalla hän tietysti hakisi työtä josta saisi palkkaa sen verran että pystyy elämään ja ap taas uudestaan olisi kuluttamassa omia voimiaan rekrytointiin.

Veikkaan jos jossain on pienyrittäjä apn kuvailemassa tilanteessa niin se tulee hänelle vähintään ajan menetyksenä kalliimmaksi kuin palkata joku tekemään pientä kiinteää tuntimäärä tao ottamalla joku sieltä vuokrafirmasta.

Vierailija
58/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Haloo, onko vuokrafirmassa? Tarvisin jonkun jolla on kädet ja jalat ja joka voi tulla huomenna.."

Joo ei se noin mene. Jos sulle etsitään sinne tuntityöläinen, niin SULLE etsitään tuntityöläinen. Eli sinä määrittelet millaisen työntekijän tarvitset ja sinulle esitellään tyypillisesti kolme parasta kandidaattia. Sinä itse haastattelet heidät ja teet lopullisen valinnan. Sitten se valittu Mirella tekee sinulle joustavasti työvuoroja, miten nyt sovitaan.

Mutta joo, maksaahan se. Palvelu on harvoin ilmaista, jos koskaan.

Vierailija
59/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa aikatyöllä ei elä. Palkat ovat lisäksi laskeneet teollisuudessa ja raksalla aivan yleisesti 10-12 euroon tunti. Lisäksi työ on usein urakkatahtista tuntipalkalla.

Kaipoissa, kahviloissa, siivousalalla maksetaan jotain 9,50 euron tuntipalkkoja aivan yleisesti. Jos työstä ei jää käteen kuin työnilo niin en minä ihmettele työmotivaation katoamista. Suuret ikäluokat elävät omassa haavemaailmassaan eivätkä ymmärrä että palkat ovat sulaneet aivan kautta linjan yksityissektorilla tuotannontöissä.

Mä oon kaupassa töissä ja saan reilu 11e/tunti. Sillä ehkä eläiskin mutta työtunnit on pienet viikossa, joten soviteltua päivärahaa on haettava.

Ap:n kuvitteelliseen myymälään ei kukaan tule hommiin noilla ehdoilla. Antakaa edes viisi tuntia viikko, jolloin työpäivä on aina varma ja menot saa sovittua. Parempia työttömien vihausprovoja odotellessa.

Vierailija
60/174 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Haloo, onko vuokrafirmassa? Tarvisin jonkun jolla on kädet ja jalat ja joka voi tulla huomenna.."

Joo ei se noin mene. Jos sulle etsitään sinne tuntityöläinen, niin SULLE etsitään tuntityöläinen. Eli sinä määrittelet millaisen työntekijän tarvitset ja sinulle esitellään tyypillisesti kolme parasta kandidaattia. Sinä itse haastattelet heidät ja teet lopullisen valinnan. Sitten se valittu Mirella tekee sinulle joustavasti työvuoroja, miten nyt sovitaan.

Mutta joo, maksaahan se. Palvelu on harvoin ilmaista, jos koskaan.

Kyllä ainakin itselle tuli vuokrafirmasta ihan yhdenkin päivän työtarjouksia paikkoihin mihin en ollut hakenut, ihan vaan sillä että olin hakenut jotain vastaavaa paikkaa kyseisen firman kautta ja varmaa laittanut rastin johonkin ruutuun missä kysyttiin saako tietoja antaa muillekin työnantajille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan