Suomea todellakin vaivaa työvoimapula. Työnteko ei kiinnosta varsinkaan matalasti koulutettuja ihmisiä!
Omistan pienen myymälän ja olen yrittänyt etsiä erikseen töihin kutsuttavaa apulaista koko syksyn. Jos minä tai mieheni sairastuisi, voisi tämän apulaisen kutsua töihin samalle päivälle.
Haluaisin että hän olisi luotettava, hallitsisi asiakaspalvelun ja kassakoneen käytön ja tuntisi valikoimamme. Mutta ei. Hakemukset on ollut suorastaan naurettavia. Osa on näitä "työkkäri pakottaa hakemaan". Toinen suuri ryhmä on ollut opiskelijat joilla opinnot menee etusijalle.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömille ei työ kelpaa, mutta ilmainen raha kyllä ja kotona maataan? Senkun olette kotona, mutta saatte itse sen makaamisen kustantaa. Ei se sitten ketään kiinnosta, mitä kotona teette. Tottakai ihmisten tekemistä seurataan, jos työttömyyskorvauksiakin maksetaan. Ja työttömät kehtaa tästä valittaa. Hävetkää.
Niin, nythän aloittaja ei edes kertonut haluaako työllistää ketään tän aktiivimallin 18h/65pv(?) mukaan?
Sillä tavalla olisi ehkä joku löytynyt. Mutta ahneus vei jälleen kerran taas voiton "yrittäjästä".
Miten niin työ ei kelpaa? Työ kelpaa. Työ, josta maksetaan palkkaa. Onko joku tässä ketjussa väittänyt, että työ ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömille ei työ kelpaa, mutta ilmainen raha kyllä ja kotona maataan? Senkun olette kotona, mutta saatte itse sen makaamisen kustantaa. Ei se sitten ketään kiinnosta, mitä kotona teette. Tottakai ihmisten tekemistä seurataan, jos työttömyyskorvauksiakin maksetaan. Ja työttömät kehtaa tästä valittaa. Hävetkää.
Niin, nythän aloittaja ei edes kertonut haluaako työllistää ketään tän aktiivimallin 18h/65pv(?) mukaan?
Sillä tavalla olisi ehkä joku löytynyt. Mutta ahneus vei jälleen kerran taas voiton "yrittäjästä".
Miten niin työ ei kelpaa? Työ kelpaa. Työ, josta maksetaan palkkaa. Onko joku tässä ketjussa väittänyt, että työ ei kelpaa?
Yrittäjä ei ymmärrä, että työstä pitää maksaa palkkaa eiku ei tarvitsekaan, sibilä hommaa työvoimaa joille ei tarvitse palkkoja maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ne ihmiset haluaa jotain pysyvämpää ja työtunteja niin, että voivat elää?
Minkä ihmeen takia työntekijöille pitäisi antaa tunteja kun niitä ei aina ole meillekään? Eihän me voida päättää miten paljon tulee myyntiä vaan joudumme tekemään työtä sen eteen. Miksi työntekijän pitäisi päästä yhtään helpommalla?
Esimerkiksi siksi, että työntekijä on työntekijä, eikä yrittäjä. Yrittäjä ottaa riskin ja joko kerää voitat tai kärsii tappiot. Työntekijä on töissä ja saa riskittömästi palkkaa, mutta ei toisaalta myöskään hyödy yrityksen voitoista.
Ei suomessa ole työvoimapulaa. Pulaa on töistä jolla pystyi maksamaan oman elämisensä. Käykää katsomassa molin sivuilla niitä osa-aikaisia ilmoituksia näiden nollasopimusten lisäksi niin ymmärrätte miksi on niin paljon työtä jota kukaan ei tee.
Itse en ainakaan hae sellaisia töitä, jotka on tuollaisia tuurauskeikkoja satunnaisen satunnaisesti ja joskus hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.
Etsin pääasiassa vakituista ja toisena osa-aikaista työtä. Suht säännöllisellä työajalla jne..
Aika huvittava teksti. Meinaat siis, että teidän myymälä=Suomi. Noilla ehdoilla ei kukaan täyspäiväinen tule teille töihin. Meinaatte, siis että hän päivystää vuorokauden ympäri ilman palkkaa ja odottaa milloin teillä löytyy hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia työntekijöille pitäisi antaa tunteja kun niitä ei aina ole meillekään? Eihän me voida päättää miten paljon tulee myyntiä vaan joudumme tekemään työtä sen eteen. Miksi työntekijän pitäisi päästä yhtään helpommalla?
Hyvä työntekijä voisi tehdä itsestään korvaamattoman.
Tarina: meille pienyritykseen tarvittiin työntekijä - ei koko ajaksi mutta n 50-75% työajaksi. Löysimme hyvältä tuntuvan hakijan ja palkkasimme hänet (100% ajaksi, muuten ei olisi ollut ketään tarjolla). Ajatuksena oli myös, että ’päästyään sisään’ omiin tehtäviinsä, hän voisi kehittyä työssään niin, että voisimme siirtää omat varastonhallinnan tehtävämme hänelle, jotta hänen työstään oikeasti tulisi se 100% työpäivä - Ja me voisimme tehdä vaikkapa lisämyyntiponnisteluja vapautuvana aikana.
Lopputulos: hän on ollut meillä nyt vuoden ja tekee yhä n 75% työtä 100% palkalla ( kuukaudesta aina vähintään kolme päivää saikulla ja päälle kaiken maailman lääkärissäkäynnir yms ) eikä hän vieläkään ole vaivautunut opettelemaan mitään oma-aloitteisuutta työssä, emmekä me voi antaa hänelle lisävastuuta (ja joo, jopa lisäpalkkaa vaikkei hän nyt tee täyttä työmäärää edes tuohon nykyiseen palkkaansa) hän tekee kyllä mitä käsketään ja ihan Ok tahtiin (pois lukien tupakkatauot joista päivän mittaan varmaan kertyy ainakin puoli tuntia ) mutta tilaisuus, jossa hän olisi meidän toiveissamme edennyt ’pakkaamovastaavaksi’ ei todentunut ja tämä on aika aito yrityksen laajenemisen este, koska meidän on sitten itse pakko kantaa vastuu myös siitä puolesta, ja siihen käytetty aika on väkisin pois myynnistä ja markkinoinnista.
Summa summarum: työpaikka kannattaa nähdä mahdollisuutena uusiin haasteisiin ja toimenkuviin vaikka aluksi pieni yritys ei varmasti pysty tarjoamaan samaa mitä joku Kesko.
Onko tuolla työntekijällä määräaikainen vai vakkari sopimus? Miksi ettei irtisano kyseistä ihmistä, jos on esteenä yrityksen laajenemiselle ja saikuttelee koko ajan? Työnantajalla on oikeus ja oikeastaan ihan velvollisuus puuttua jatkuviin sairaspoissaoloihin. Toinen juttu on se, että eikö tuossa ole hyvä syy irtisanomiseen jos haittaa yrityksen liiketoimintaa, siis laajentamista? Eikä tee hänelle määrättyjä töitä, tai ei vieläkään tee mitään oma-aloitteisesti? Miksi työntekijä käy työaikana tupakalla? Eihän tauko saa venyä minuuttiakaan tupakoinnin, tai minkään takia, se on työntekijän oma asia käyttääkö tauon tupakointiin vai esim syökö jotain. Miksi ette ole puuttuneet asiaan? Monissa työpaikossa saa polttaa vain ruokatauolla jos siltä ajalta ei makseta palkkaa. Onhan tuo jo luksusta ettei työtä edes ole kun 75% ajasta, mutta saa täyden palkan.
Ihmettelen miksi ette oikeasti ole tehneet tilanteelle mitään.
Keikkatyötä olen tehnyt ja se on ollut ihan ok, mutta eihän tuossa ap:n ehdotuksessa ole mitään järkeä, töitä olisi todella vähän ja hyvin epäsäännöllisesti mutta työntekijän pitäisi kuitenkin olla valmis tulemaan aina silloin kun tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan pienen myymälän ja olen yrittänyt etsiä erikseen töihin kutsuttavaa apulaista koko syksyn. Jos minä tai mieheni sairastuisi, voisi tämän apulaisen kutsua töihin samalle päivälle.
Haluaisin että hän olisi luotettava, hallitsisi asiakaspalvelun ja kassakoneen käytön ja tuntisi valikoimamme. Mutta ei. Hakemukset on ollut suorastaan naurettavia. Osa on näitä "työkkäri pakottaa hakemaan". Toinen suuri ryhmä on ollut opiskelijat joilla opinnot menee etusijalle.Kuka haluaa tehdä töitä vain silloin kun sinä haluat? Valppaana ja kärppänä odotella puhelin kädessä sinun tai miehesi sairastumista päiviä, viikkoja tai jopa kuukausia. Luotettavat, asiakaspalvelun hallitsevat sekä kassakoneenkäytön tuntevat ihmiset ovat töissä sellaisella työnantajalla, jolla on työtä tarjolla! Viimeisiksi kysymykseksi, mitä olet ajatellut maksaa palkkaa tälle hätätilanteessa kutsuttavalle asiakaspalvelun ammattilaiselle? Meneekö ihan tes:in mukaan, eli huonoin mahdollinen palkka mitä laki mahdollistaa maksamaan? Vieläkö ihmettelet että ei tahdo löytyä? Veikkaisin että maksa kunnon palkka ja kunnollinen korvaus "hätätyöstä", sekä jotain varuillaolosta, niin rupeaa halukkaita löytymään. Vai meinasitko että kukaan ryhtyy ilmaiseksi sinun puheluasi odottelemaan?
Ei tietenkään makseta muusta kun tehdystä työstä. Palkka on kaupan alan TES.
Tes määrittää vain minimipalkat, ettekö te suosi paikallista sopimista? Mikä teidän arvopohjanne oikein on?
Olin työttömänä sain tuon kaltaisen työpaikan syyskuussa, lokakuussa päivän keikka, hain opiskelemaan, johon pääsin tammikuussa, olin ihan unohtanut että minullahan oli työpaikka kun maaliskuussa soittivat, juuri sinä päivänä oli tentti enkä voinut mennä, mutta sanoin että voin kyllä joskus tulla, jos opiskelujen puolesta sopii.
Meni pari vuotta kun soittivat, minulla oli vakituinen paikka ja pyysin että poistavat listoilta, en enää tule.
Huvittavinta oli, että paikkaa hakiessa haastateltiin tarkkaan ja suosittelijaa tarvittiin, todistukset tutkittiin tarkkaan jne. Itse työtä nyt olisi tehnyt kädellinen apinakin, tosin nälkäkuolema olisi ollut varma niillä työtunneilla, 8h puolessa vuodessa, ymmärrän kyllä, että ensimmäisen kieltäytymisen jälkeen ei niin usein soiteltu :-)
Vierailija kirjoitti:
Sen pitäisi kertoa sinulle paljon, jos Suomessa on todella paljon ihmisiä jotka haluavat töihin, mutta kukaan ei halua tehdä töitä sinun ehdoilla ja tarjoamallasi palkalla.
Aloittajan tapaus kertoo lähinnä sen, että suomalainen työtön haluaa tehdä enemmän työtä kuin mitä aloittajalla on tarjota, elättää itsensä palkallaan jota aloittajalla ei ole maksaa tarpeeksi, ja hakea työtä jossa niin pystyy tekemään sen sijaan että hirttäytyisi aloittajan mahdollisesti joskus tarvittavaksi apulaiseksi.
Aloittaja, jos löydät jostakin oikein laiskan työttömän, lupaa hänelle niin paljon tunteja että aktiivimallin ehdot juuri ja juuri täyttyvät. Silloin intressinne voivat olla yhtenevät.
Onhan sinne ollut hakijoita. Ilmeisesti ei ole kelvannut.
Miksei työnantaja ole etsinyt jo eläkkeellä olevaa. Sellaiselle tuo sopisi. Pienet tulot ei hankaloittaisi vaan olisi eläkkeen lisä. Työ olisi kivaa puuhaa tylsiin eläkepäiviin. Mutta tuskin eläkeläinenkään voi luvata olla varalla 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla näin monta vakavasti kirjoitettua kommenttia täällä? Miten joku ei näe välittömästi, että kyse on trollista?
Antaisin 0/5, mutta näyttää uponneen turhan moneen.
Ainakin minä olen tavannut parikin pk-yrittäjää joilla on juurikin tuollainen ajatusmaailma. Kummallakin on pikku puoti ja ajatus olisi saada "joku" joka tekisi vartin varoitusajalla yrittäjälle itselleen epämieluisat hommat aina silloin kun yrittäjää ei itseään ei hotsita. Ei kuitenkaan päivittäin eikä edes viikoittain vaan ainoastaan silloin kun yrittäjälle itselleen tulee parempaa tekemistä.
Tulee ihan mieleen Juhana Vartiaisen höpinät maaseudun ”harvennusmetsuripulasta”. Joku mökkinaapuri kaljapäissään varmaan maininnut, että prkle kun saisi jonkun harventamaan (ilmaiseksi) ton mun lepikon mökin takaa. Muutaman tunnin homma viiden vuoden välein muuttui maaseudun huutavaksi työvoimapulaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarina: meille pienyritykseen tarvittiin työntekijä - ei koko ajaksi mutta n 50-75% työajaksi. Löysimme hyvältä tuntuvan hakijan ja palkkasimme hänet (100% ajaksi, muuten ei olisi ollut ketään tarjolla). Ajatuksena oli myös, että ’päästyään sisään’ omiin tehtäviinsä, hän voisi kehittyä työssään niin, että voisimme siirtää omat varastonhallinnan tehtävämme hänelle, jotta hänen työstään oikeasti tulisi se 100% työpäivä - Ja me voisimme tehdä vaikkapa lisämyyntiponnisteluja vapautuvana aikana.
Lopputulos: hän on ollut meillä nyt vuoden ja tekee yhä n 75% työtä 100% palkalla ( kuukaudesta aina vähintään kolme päivää saikulla ja päälle kaiken maailman lääkärissäkäynnir yms ) eikä hän vieläkään ole vaivautunut opettelemaan mitään oma-aloitteisuutta työssä, emmekä me voi antaa hänelle lisävastuuta (ja joo, jopa lisäpalkkaa vaikkei hän nyt tee täyttä työmäärää edes tuohon nykyiseen palkkaansa) hän tekee kyllä mitä käsketään ja ihan Ok tahtiin (pois lukien tupakkatauot joista päivän mittaan varmaan kertyy ainakin puoli tuntia ) mutta tilaisuus, jossa hän olisi meidän toiveissamme edennyt ’pakkaamovastaavaksi’ ei todentunut ja tämä on aika aito yrityksen laajenemisen este, koska meidän on sitten itse pakko kantaa vastuu myös siitä puolesta, ja siihen käytetty aika on väkisin pois myynnistä ja markkinoinnista.
Summa summarum: työpaikka kannattaa nähdä mahdollisuutena uusiin haasteisiin ja toimenkuviin vaikka aluksi pieni yritys ei varmasti pysty tarjoamaan samaa mitä joku Kesko.
Olisko kannattanut valita muu kuin tupakoija?
Johan sen lapsikin tietää ettei niiden työpäivä ole yhtä tehokas kuin muilla.
Tietääkseni yritys voi kieltää tupakoinnin muutoin kuin ruokatauolla.
Jep, koska kaikki tupakoijat ovat laiskoja paskoja eivätkä tupakoimattomat pidä minkään sortin sosiaalisia taukoja, ikinä, missään.
Minusta on surullista, jos tupakoimattomat ovat todella noin katkeraa väkeä ja jos on sellaisessa työpaikassa missä vahdataan työaikaa silmä kovana. Itse tupakoitsijana teen kyllä töitä siinä missä muutkin, meillä on jokaisella oma hommamme mitä kukaan muu ei tee, jos et sitä itse tee. Meillä pidetään päivän aikana sosiaalisia taukoja, höpötellään välillä keskenämme ja muutenkin hyvä ilmapiiri. Kyttäyksen sijaan jokainen pitää omalla tavallaan taukoja ja voin sanoa, että sillä tavalla työnteko on huomattavasti tehokkaampaa kuin siten, että kytätään, ettei kukaan varmasti poistu hetkeksikään työpisteeltään. Näin off topic. En vaan jaksa noita nillityksiä, että tupakoijat ovat jotenkin huonompia työntekijöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko kannattanut valita muu kuin tupakoija?
Johan sen lapsikin tietää ettei niiden työpäivä ole yhtä tehokas kuin muilla.
Tietääkseni yritys voi kieltää tupakoinnin muutoin kuin ruokatauolla.
Jep, koska kaikki tupakoijat ovat laiskoja paskoja eivätkä tupakoimattomat pidä minkään sortin sosiaalisia taukoja, ikinä, missään.
Minusta on surullista, jos tupakoimattomat ovat todella noin katkeraa väkeä ja jos on sellaisessa työpaikassa missä vahdataan työaikaa silmä kovana. Itse tupakoitsijana teen kyllä töitä siinä missä muutkin, meillä on jokaisella oma hommamme mitä kukaan muu ei tee, jos et sitä itse tee. Meillä pidetään päivän aikana sosiaalisia taukoja, höpötellään välillä keskenämme ja muutenkin hyvä ilmapiiri. Kyttäyksen sijaan jokainen pitää omalla tavallaan taukoja ja voin sanoa, että sillä tavalla työnteko on huomattavasti tehokkaampaa kuin siten, että kytätään, ettei kukaan varmasti poistu hetkeksikään työpisteeltään. Näin off topic. En vaan jaksa noita nillityksiä, että tupakoijat ovat jotenkin huonompia työntekijöitä
Ihan tutkittu asia ettei polttavien työpäivä ole yhtä pitkä kuin savuttomien.
Olen itsekin seurannut miten tupakoitsijat ramppaavat tupakalla alle tunnin välein, mikäli valvontaa ei ole.
Olette vissiin jotain superihmisiä, kun pystytte 40 min lyhyemmällä työajalla tekemään samat työt.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin että hän olisi luotettava, hallitsisi asiakaspalvelun ja kassakoneen käytön ja tuntisi valikoimamme. Mutta ei. Hakemukset on ollut suorastaan naurettavia. Osa on näitä "työkkäri pakottaa hakemaan". Toinen suuri ryhmä on ollut opiskelijat joilla opinnot menee etusijalle.
Mä voisin tulla heti, kun opetat sen kassakoneen käytön ja tutustutta valikoimiisi ja olet muutenkin tukena työnantajana alkumetreillä etkä kuvittele, että heti kykenisi uudessa paikassa antamaan täyden työpanoksen, siihen ei juuri kukaan pysty. Perehdyttäminen on avainsana, jos se puuttuu tai on puutteellista, voi työnantaja syyttää itseään, jos ei saa hyviä työntekijöitä. Niin ja jos kuvittelit, että olen ilman mitään koulutusta tai työkokemusta, niin erehdyt pahasti. On monia fiksuja ihmisiä työttömänä, jotka hyvin vähäiselläkin koulutuksella/perehdytyksellä pääsisivät helposti työhön kiinni, mutta kun työnantajat vaativat kuuta taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Eli haet päivystäjää ilman päivystyskorvauksia ja nollatunnin varoitusajalla? Tuntipalkka arvatenkin alle 10 euroa. Mikähän ihme siinä mahtaa olla, että kukaan ei suostu ilmaiseksi päivystäjäksesi?
Kukaan ei ota töihin mua koska ei ole kassakokemusta eikä haluta opettaa :'D Mut ei hätää nyt meen ilmaiseksi työkokeiluun niin nyt niitä motivoi ehkä enemmän opettaa mua kassankäyttöä hahah
Hain joskus Tiger storeen ja sain todella positiivisen kuva että ottavat mut koska kysyivät vielä koska voisin tulla et opetetaan kassankäyttö mut sit sainkin viestin et hei ei mua otetakkaan ja kysyttyäni miksi niin joku "kokeneempi" sai paikan.
Niissä ulkoissa jonne kaikki tuotanto on siirretty Suomesta?
Jännä juttu että siellä on "vielä" töitä.