Avovaimo ajaa autollani työmatka-ajojansa.
Arvoisat daamit ja palstan ukot.
Tilanne on seuraava:
Omistan vanhan auton jonka ihan kaikki kulut yhteen laskettuna koko omistusajaltani on 0,24€/km. Minä tankkaan aina auton.
Avovaimo tarvitsee autoani 2 kertaa viikossa työmatkaan. Viikon aikana näitä työajoja kertyy 180km. Avovaimolle maksetaan työnantajan puolesta kilometrikorvaus noista työajoista, 0,42€/km siis tänä vuonna.
Kertokaa oma mielipiteenne siitä kuinka auton käyttökustannukset pitäisi avovaimon hyvittää jotta nimenomaan tasapuolisuus ja reiluus toteutuisi.
Kommentit (75)
threadin aloittaja kirjoitti:
Olen threadin aloittaja!
Täytyy nyt tunnustaa että lankesitte trolliin. Ei ole olemassa avovaimoa, eikä mitään muutakaan lukuunottamatta autoa.
Halusin nähdä millaisia vastauksia ihmisiltä tulee. Tämän threadin idea oli siis se että kuvitteellinen avovaimo tienaa minun omaisuudella reilut 3000e vuodessa kun taas minä maksan auton ajosta laskennalliset 0,24€/km.
Jotkut ovat sivuuttaneet täysin tasapuolisuuden ja reiluuden. Pääasia joillakin on ollut että kunhan nainen jää voitolle ja mies maksaa.
Sitten on edistyksellisiä ja tasa-arvoisia vastauksia joissa vaaditaan kuvitteellinen avovaimo osallistumaan auton kustannuksiin. Tätä nimenomaan hain että kumpikaan osapuolista ei ole loinen suhteessa.
Minäkin ehdotin käytännön ratkaisua, enkä olettanut, että kumpikaan hyötyy toisen kustannuksella. Jos olisin avovaimosi ostaisin toki oman auton. Vähennetään sekin raha sitten muusta kulutuksesta.
miten silloin toimittaisiin jos auton kulut olisivatkin suuremmat kuin tuo työnantajan maksama 0,42e/km?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos auto olisi puolison ja hän oikeasti hoitaisi sen kaikki kulut ylimääräisenä kaikkien yhteisten kulujen päälle ja olisi erilliset rahat, niin antaisin tuon koko kilometrikorvauksen hänelle. Eihän se ole periaatetasolla oikein että toinen tienaa toisen omistamalla autolla.
Periaatetasolla jos aletaan senttejä laskemaan, niin kaiken tulisi mennä tasan puoleksi kotitöitä myöten. Eihän sekään ole reilua, että toinen hyötyy toisen työnteosta.
Aika harvalle naiselle vaan kelpaa ositus siten, että kaikki puoliksi kotityötä myöden. Useissa perheissä nainen tienaa 2500€ esim. hoitoalalla ja mies on insinööri tms. ja tienaa vajaa tuplat.
Minulle käy se, että kulut ja kotityöt laitetaan puoliksi. Ruokamenoissa voi säästää hurjia summia, kun tekee kasviskeittoja ja pitää puuropäiviä. Miehellä vaan menee suupielet alaspäin, jos ruokana on makaroni- tai riisivelliä vaikka ne on todella edullisia ruokia.
Naiset ovatkin ihan oma rotunsa kun hymyssä suin viitsivät kuluttaa elämänsä syömällä riisivelliä.
Ap tekee nyt näppäränä inssinä excel-taulukon, johon listataan kaikki menot ja tulot sekä kotityöt ja niihin käytetty aika. Sitten tulojen suhteessa prosentteja viilaamaan, ja sekkari Tokmannilta, että menee varmasti tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisesi tietysti tilittää työmatkakorvaukset sinulle koska ne ovat kulua autoilua varten, ei kenenkään "palkkaa".
Voisiko tämän alapeukuttaja tai kanssasisarensa kertoa MIKSI naisen ei pitäisi tilittää matkakorvausta miehelle aivan kokonaisuudessaan lyhentämättömänä?
Kanssasisar tässä, jos mun pitäisi valita pieni korvaus ja itse ajaminen, ja ei korvausta ja julkinen joka jollain lailla pelaa, niin mieluummin istuisin julkisessa ja lukisin lehteä tai tekisin töitä. Tuo pieni lisä saattaa olla se tekijä joka tekee työnteosta työmatkoineen kannattavaa.
Jos olisin ap, niin en ottaisi korvausta auton kulumisesta noilla kilsoilla, mutta bensa pitää itse maksaa. Ap:n avovaimona tankkaisin tankkiin vähän ylimääräistä ja katsoisin välillä pissapojan nesteet täyteen ym, ja saattaisin jonkun öljynvaihdon joskus maksaa.
Se meniskö lusikat jakoon riippuisi sitten siitä miten kuluja jaetaan muuten perheessä. Jos avovaimo vaikka maksaa ruoat joita ap syö, ja siivoustarvikkeet ja pesuaineet ym, niin vähän ihmettelisin auton laskennallisen kulumisen laskuttamisesta, mm. vakuutukset ja autoverot eivät olisi yhtään sen halvempia kuitenkaan vaikka avovaimon ajamat kilsat jäisivät pois. Ja ap:na olisin iloinen pienestäkin lisästä avovaimon palkkaan, koska todennäköisimmin sitä palkanlisää kuitenkin käytetään perheen hyväksi lopulta kuitenkin.
Meillä saman kaltainen tilanne, käytän miehen autoa työmatkoihini (yhteinen päätös, että yritetään pärjätä yhdellä autolla). Maksan kilometrikorvaukset miehelle tai maksan niillä joitakin auton huoltoja tms jos ajankohtaista. Ja tietysti tankkaan autoa. Se tankkaa jonka ajon aikana polttoaine loppuu, eli aika lailla tasan puoliksi se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos auto olisi puolison ja hän oikeasti hoitaisi sen kaikki kulut ylimääräisenä kaikkien yhteisten kulujen päälle ja olisi erilliset rahat, niin antaisin tuon koko kilometrikorvauksen hänelle. Eihän se ole periaatetasolla oikein että toinen tienaa toisen omistamalla autolla.
Periaatetasolla jos aletaan senttejä laskemaan, niin kaiken tulisi mennä tasan puoleksi kotitöitä myöten. Eihän sekään ole reilua, että toinen hyötyy toisen työnteosta.
Aika harvalle naiselle vaan kelpaa ositus siten, että kaikki puoliksi kotityötä myöden. Useissa perheissä nainen tienaa 2500€ esim. hoitoalalla ja mies on insinööri tms. ja tienaa vajaa tuplat.
Minulle käy se, että kulut ja kotityöt laitetaan puoliksi. Ruokamenoissa voi säästää hurjia summia, kun tekee kasviskeittoja ja pitää puuropäiviä. Miehellä vaan menee suupielet alaspäin, jos ruokana on makaroni- tai riisivelliä vaikka ne on todella edullisia ruokia.
Naiset ovatkin ihan oma rotunsa kun hymyssä suin viitsivät kuluttaa elämänsä syömällä riisivelliä.
Kuluttaa elämänsä, mitä tarkoitat tuolla? Äkkiä se elämä loppuu, jos lopettaa syömisen. Riisivellillä lähtee nälkä, se on helppoa, halpaa ja nopeasti valmistuvaa ruokaa. Jos mies haluaa gourmetruokaa, hän käy kaupassa, maksaa tarvikkeet, tekee ruuan, siivoaa jäljet ja tiskaa astiansa, mutta sitä päivää tässä odotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisesi tietysti tilittää työmatkakorvaukset sinulle koska ne ovat kulua autoilua varten, ei kenenkään "palkkaa".
Voisiko tämän alapeukuttaja tai kanssasisarensa kertoa MIKSI naisen ei pitäisi tilittää matkakorvausta miehelle aivan kokonaisuudessaan lyhentämättömänä?
Kanssasisar tässä, jos mun pitäisi valita pieni korvaus ja itse ajaminen, ja ei korvausta ja julkinen joka jollain lailla pelaa, niin mieluummin istuisin julkisessa ja lukisin lehteä tai tekisin töitä. Tuo pieni lisä saattaa olla se tekijä joka tekee työnteosta työmatkoineen kannattavaa.
Naiset tässä näkevät miehensä suurinpiirtein vihollisena eikä kumppanina samassa taloudessa. Tottakai nainen tilittää miehelle matkakorvaukset koska auto on miehen ylläpidossa. Ihan kuin matkakorvausten maksu miehelle EI OLISI naista hyödyttävä? Toki nainen voi valita julkisen jos tykkää, silloin matkakorvaukset valuvat ulos perheen tuloista.
Sairaita verenimijöitä naiset, rahaa olisi tulossa perheen auton pitämiseen, mutta akat vähät välittävät kun korvaukset eivät valu suoraan omaan lompakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Teettekö kotityöt puoliksi? Käytätkö avovaimosi omistamia huonekaluja, laitteita tai muuta irtaimistoa? Millaisen korvauksen maksat hänelle niiden käyttämisestä?
Vertaat sohvalla istumasta ja autolla ajamista Suomen loskapaskakeleissä. Huomaa, että et ymmärrä mitään autoilun kustannuksista.
Pääsi räjähtäisi meidän järjestelystä. Minä omistan automme (eli on minun rahoilla maksettu ja minun nimeni on papereissa, sanon autoa kuitenkin meidän autoksemme) En juuri itse edes käytä sitä, mies ajaa sillä työmatkat, 140km/pvä. Tankkaus ja perusasiat maksetaan yhteiseltä tililtä, jos jotain isompaa tarvitaan, maksetaan joko yhdessä tai minä maksan, koska minulla on siihen varaa. Ja vaikka maksetaan yhteiseltä tililtä, niin maksan myös tuloihin suhteutettuna isomman osan kustannuksistamme.
Mies saa verotuksessa matkakuluista hyvän summan ja saa sen itse pitää. En rupea tällaisista nillittämään tai laskemaan. Katson, että kun yhteiseen talouteen on muutettu, niin yhdessä asiat hoituvat. Mainittakoot kuitenkin että mies tekee autolle huollot ja huolehtii siitä. Esimerkiksi säästin pitkän pennin siitä, että mies vaihtoi polttimon autoon, itse olisin varmaan joutunut jossain käyttämään. Lisäksi auton huollot ovat hoituneet hävyttömän halvalla, koska miehen veli ja isä ovat automekaanikkoja ja ovat auttaneet näissä. On niistä kiitetty ja maksettukin, mutta halvemmaksi huollot on tulleet kun valohoito korjaamolla.
Mies ei tässä pääse kummemmin tienaamaan, mutta näin on molempien elämä mukavampaa ja helpompaa monilta osin. Yhdessä jakaen tämä elämä on muutenkin mielekkäämpää ja edullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
threadin aloittaja kirjoitti:
Olen threadin aloittaja!
Täytyy nyt tunnustaa että lankesitte trolliin. Ei ole olemassa avovaimoa, eikä mitään muutakaan lukuunottamatta autoa.
Halusin nähdä millaisia vastauksia ihmisiltä tulee. Tämän threadin idea oli siis se että kuvitteellinen avovaimo tienaa minun omaisuudella reilut 3000e vuodessa kun taas minä maksan auton ajosta laskennalliset 0,24€/km.
Jotkut ovat sivuuttaneet täysin tasapuolisuuden ja reiluuden. Pääasia joillakin on ollut että kunhan nainen jää voitolle ja mies maksaa.
Sitten on edistyksellisiä ja tasa-arvoisia vastauksia joissa vaaditaan kuvitteellinen avovaimo osallistumaan auton kustannuksiin. Tätä nimenomaan hain että kumpikaan osapuolista ei ole loinen suhteessa.
Minä vastasin sen mukaan, mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Mies käyttää välillä minun autoani ja sitä hän voi tehdä, jos pitemmillä matkoilla ostaa itse bensat. Auton kuluihin en ole vaatinut häntä osallistumaan.
Näissä on se jännä juttu, että nainen aina oletetaan köyhemmäksi ja tuhlaavammaksi mitä mies.
Minä myös vastasin sen mukaan. Nyt meillä on omat autot, mutta aikaisemmin oli vain minun autoni ja sillä sai ihan vapaasti ajaa, pienempiin matkoihin ei tarvinut bensaa ostaa, ellei bensamittari näytä punaista, pidemmillä matkoilla toki osti. Ja itse asiassa yhdessä vaiheessa minulla oli kaksikin autoa, mies käytti toista, tankkasi, mutta enpä jaksanut vaatia makselemaan mitään ylimääräistä 😂
Minun miesystäväni haluaa, että aina ajan turvallisimmalla autollamme, ja hän huolehtii että riittäähän minulla varmasti rahat.
Sitä taustaa vasten ihmettelen, että kovin vähään on ap:n puoliso joutunut kumppanissa tyytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tässä näkevät miehensä suurinpiirtein vihollisena eikä kumppanina samassa taloudessa. Tottakai nainen tilittää miehelle matkakorvaukset koska auto on miehen ylläpidossa. Ihan kuin matkakorvausten maksu miehelle EI OLISI naista hyödyttävä? Toki nainen voi valita julkisen jos tykkää, silloin matkakorvaukset valuvat ulos perheen tuloista.
Sairaita verenimijöitä naiset, rahaa olisi tulossa perheen auton pitämiseen, mutta akat vähät välittävät kun korvaukset eivät valu suoraan omaan lompakkoon.
Nyt et ole looginen, miten se menee perheen tuloiksi että nainen maksaa miehelle matkakorvaukset kokonaisuudessaan (jolloin mies myös tienaa extraa naisen kustannuksella), mutta se ei mene perheen tuloiksi jos ne jäävätkin naiselle? Oliskohan tässä nyt vähän asiattomia etukäteisoletuksia mukana?
Mulle ei tulisi mieleenikään että alkaisin miettiä maksamani pesukoneen kulumisia jos pesen miehen pyykkiä, pitäisikö? Ja ostamani paistinpannun käytöstä? Ja ostamani maton kulumisesta kun sillä kävellään? Ja osatmieni vuodevaatteiden käytöstä? Listahan voi olla todellä pitkä, miksi miehen omistaman auton kuluminen on ainoa asia mistä kumppanin pitää maksaa, jos sille tielle lähdetään?
Minä vastasin sen mukaan, mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Mies käyttää välillä minun autoani ja sitä hän voi tehdä, jos pitemmillä matkoilla ostaa itse bensat. Auton kuluihin en ole vaatinut häntä osallistumaan.
Näissä on se jännä juttu, että nainen aina oletetaan köyhemmäksi ja tuhlaavammaksi mitä mies.