Avovaimo ajaa autollani työmatka-ajojansa.
Arvoisat daamit ja palstan ukot.
Tilanne on seuraava:
Omistan vanhan auton jonka ihan kaikki kulut yhteen laskettuna koko omistusajaltani on 0,24€/km. Minä tankkaan aina auton.
Avovaimo tarvitsee autoani 2 kertaa viikossa työmatkaan. Viikon aikana näitä työajoja kertyy 180km. Avovaimolle maksetaan työnantajan puolesta kilometrikorvaus noista työajoista, 0,42€/km siis tänä vuonna.
Kertokaa oma mielipiteenne siitä kuinka auton käyttökustannukset pitäisi avovaimon hyvittää jotta nimenomaan tasapuolisuus ja reiluus toteutuisi.
Kommentit (75)
OHIS, mutta:
Kilometrikorvaus on 2018 0,48 e/ km.
Viitsit sitten nillittää!!!
Vaimo tietenkin tankkaa mitä kuluttaakin ja välillä enemmänkin koska käyttää sun autoa josta sä kuitenkin ilmeisesti maksat vakuutukset, verot ja remontit. T: vaimo joka tekee niin.
Pyydät vaimolta kunnn suuhoidon kerran viikossa, niin jäät reilusti voitolle.
Bensoihin menee parikymppiä. Makselkoon muita kuluja siihen päälle vaikka vitosen viikossa - siis laskin nyt verot ja vakuutukset (arvio 900€ kun ei tietoa paljonko ne ovat sinulla...) Ja jaoin summan 365 ja kerroin kahdella, kun sen verran viikossa käyttää autoa. Sitten kulumisesta vaikka toinen vitonen. Eli kolmekymppiä viikossa. 😂😂
Jotenkin kyllä huvittava tilanne, mutta jokainen toki tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teettekö kotityöt puoliksi? Käytätkö avovaimosi omistamia huonekaluja, laitteita tai muuta irtaimistoa? Millaisen korvauksen maksat hänelle niiden käyttämisestä?
Jäkä jäkä ja mutta kun minä en tahtoisi niitä kevätverhoja käyttää...
T. Kevätverhomies
Yleensä se menee naispalstalla, että miehen rahoista ja omaisuudesta ollaan suurpiirteisiä, mutta naisen vastaavista ollaan tarkkoja ja vaaditaan kuluja puoliksi. Näistä ollaan puhuttu satoja, jos ei tuhansia kertoja palstalla.
Mutta mikä sopii Jupiterille, ei sovi härälle.
Nainen tienaa 75,6 euroa viikossa tuolla ilmaisella ajamisella, samalla mies menettää 43,2 euroa naisen ajamisen takia. Reilua! :D
Joku kysyi miksi on sanottu ettei yhteistä tiliä. Mä olen kuullut perusteluna, että pariskunnilla jos on vain yhteinen tili, ja jompi kumpi kuolee, kuolinpesän tili jäädytetään eikä sitä saa toinen puoliso käyttää ennen kuin on tarpeelliset paperityöt tehty. Tulee kuoleman jälkeisestä ajasta aika ikävää kun ei ilman pitkällistä paperisotaa saa edes omia rahojaan käyttää...
Olisihan tuo ikävää. Ei kai yhteinen tili kielletty ole, mutta laki säätelee kai tuota kuolinpesän rahan käyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Nainen tienaa 75,6 euroa viikossa tuolla ilmaisella ajamisella, samalla mies menettää 43,2 euroa naisen ajamisen takia. Reilua! :D
Tämä. Jos ei ole yhteiset rahat niin on vähän outoa jos toinen maksaa kulut ja toinen saa sekä hyödyn että rahat. Koska parisuhteessa on kuitenkin typerää laskea pennejä, itse ratkaisisin tuon niin että tankkaisin auton aina täyteen käytön jälkeen. Rahaa menisi varmaan vähän enemmän kuin mitä kilometrikorvauksista tulee mutta eiköhän sitä autoa muutenkin käytetä yhteisiin asioihin kuten kaupassakäynteihin jne. N36
Minä kustansin noissa tilanteissa aina sen verran, että sain auton käyttööni lähes tyhjällä tankilla, eli omistajan ei tarvinnut juuri koskaan tankata autoa. Turha kysellä neuvoja, jos ei osaa olla yhtään itseensä päin.
Työnantaja voi maksaa kilometrikorvauksen suoraan auton omistajalle. Eli vaimosi ilmoittaa matkalaskussaan ajoneuvon omistajan henkilötiedot ja tilinumeron. Ainakin muutama vuosi sitten teimme yhden ystäväni kanssa näin.
Naisesi tietysti tilittää työmatkakorvaukset sinulle koska ne ovat kulua autoilua varten, ei kenenkään "palkkaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos auto olisi puolison ja hän oikeasti hoitaisi sen kaikki kulut ylimääräisenä kaikkien yhteisten kulujen päälle ja olisi erilliset rahat, niin antaisin tuon koko kilometrikorvauksen hänelle. Eihän se ole periaatetasolla oikein että toinen tienaa toisen omistamalla autolla.
Periaatetasolla jos aletaan senttejä laskemaan, niin kaiken tulisi mennä tasan puoleksi kotitöitä myöten. Eihän sekään ole reilua, että toinen hyötyy toisen työnteosta.
Aika harvalle naiselle vaan kelpaa ositus siten, että kaikki puoliksi kotityötä myöden. Useissa perheissä nainen tienaa 2500€ esim. hoitoalalla ja mies on insinööri tms. ja tienaa vajaa tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Naisesi tietysti tilittää työmatkakorvaukset sinulle koska ne ovat kulua autoilua varten, ei kenenkään "palkkaa".
Voisiko tämän alapeukuttaja tai kanssasisarensa kertoa MIKSI naisen ei pitäisi tilittää matkakorvausta miehelle aivan kokonaisuudessaan lyhentämättömänä?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuollaista laskemista parisuhteessa. Meillä oli naimisiinmenon jälkeen yhteinen tili, jonne kummankin palkka meni. Sieltä sitten otettiin, mitä tarvittiin. Näin meni monta vuotta, kunnes OP sanoi, että ei se käy, että on yhteinen tili, molemmilla pitää olla oma palkkatili. Niin sitten oli pakko tehdä, mutta meillä on nimettyjä yhteisiä tilejä, kuten matkatili, jonne kumpikin laittaa, kun on jäänyt ylimääräistä. Edelleenkään ei lasketa, mitä kumpikin on käyttänyt tai tallettanut.
Kyllä meillä on ollut OP:ssa yhteinen tili lähes 20 vuotta.
Jospa aloitettaisiin siitä, että molempien palkat samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki tarvittava. Ylimääräisistä keskustellaan yhdessä.
Pidät sen tankin lähes tyhjänä aina, niin tulet hyötymään, usko jo.
Vierailija kirjoitti:
Jospa aloitettaisiin siitä, että molempien palkat samalle tilille ja sieltä maksetaan kaikki tarvittava. Ylimääräisistä keskustellaan yhdessä.
Miksi palkka pitäisi samalle tilille tulla? Palkka on aina henkilökohtainen. Yhteiselle tilille voi tulla se raha mikä on arjen pakollisten kulujen summa.
Olen threadin aloittaja!
Täytyy nyt tunnustaa että lankesitte trolliin. Ei ole olemassa avovaimoa, eikä mitään muutakaan lukuunottamatta autoa.
Halusin nähdä millaisia vastauksia ihmisiltä tulee. Tämän threadin idea oli siis se että kuvitteellinen avovaimo tienaa minun omaisuudella reilut 3000e vuodessa kun taas minä maksan auton ajosta laskennalliset 0,24€/km.
Jotkut ovat sivuuttaneet täysin tasapuolisuuden ja reiluuden. Pääasia joillakin on ollut että kunhan nainen jää voitolle ja mies maksaa.
Sitten on edistyksellisiä ja tasa-arvoisia vastauksia joissa vaaditaan kuvitteellinen avovaimo osallistumaan auton kustannuksiin. Tätä nimenomaan hain että kumpikaan osapuolista ei ole loinen suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos auto olisi puolison ja hän oikeasti hoitaisi sen kaikki kulut ylimääräisenä kaikkien yhteisten kulujen päälle ja olisi erilliset rahat, niin antaisin tuon koko kilometrikorvauksen hänelle. Eihän se ole periaatetasolla oikein että toinen tienaa toisen omistamalla autolla.
Periaatetasolla jos aletaan senttejä laskemaan, niin kaiken tulisi mennä tasan puoleksi kotitöitä myöten. Eihän sekään ole reilua, että toinen hyötyy toisen työnteosta.
Aika harvalle naiselle vaan kelpaa ositus siten, että kaikki puoliksi kotityötä myöden. Useissa perheissä nainen tienaa 2500€ esim. hoitoalalla ja mies on insinööri tms. ja tienaa vajaa tuplat.
Minulle käy se, että kulut ja kotityöt laitetaan puoliksi. Ruokamenoissa voi säästää hurjia summia, kun tekee kasviskeittoja ja pitää puuropäiviä. Miehellä vaan menee suupielet alaspäin, jos ruokana on makaroni- tai riisivelliä vaikka ne on todella edullisia ruokia.
Sekä lompakoltaan, että tunnepuoleltaan köyhä mies...kun ei kaikkia naisensa kuluja suostu maksamaan.